Firewall i Router?
Fra : Søren Ole Andersen

Dato : 10-06-04 11:15

Hej

Jeg har lige fået en Router (Topcom br 204) og har to computere sluttet til
internet via den. Jeg har ingen forstand på netværk og routere, men kan godt
finde ind til alle de indstillinger jeg kan lave på den: PPPoE, DHCP osv som
jeg ikke ved hvad er.

Mit problem er, at P2P overførsler gennem overnet begrænses væsentligt når
Routeren er sat imellem. Resten af internettet kører med normal hastighed.
Er der en indbygget firewall, og kan jeg slå den fra? Jeg har i øvrigt
CyberCity ADSL, hvis det betyder noget.

Mvh Snole

Fra : John T. Sørensen

Dato : 10-06-04 12:50

Du skal lukke op for de porte programmet bruger.
Prøv at kikke på denne link.
http://www.edonkey2000.com/documentation/u_genericrouter.html
vh john

Fra : Søren Ole Andersen

Dato : 10-06-04 13:30

> Du skal lukke op for de porte programmet bruger.
> Prøv at kikke på denne link.
> http://www.edonkey2000.com/documentation/u_genericrouter.html

Nu er jeg analfabet mht det her
Overnet beskriver at jeg skal udfylde portoplysningerne for både en internal
og en eksternal IP adresse, men min Routerkonfiguration tillader kun at jeg
rører ved interne. Jeg prøvede at indtaste tallene alligevel, men ingen
reaktion på overnet. Nogen ideer?

Snole

Fra : John T. Sørensen

Dato : 10-06-04 15:16

Nu kender jeg ikke den router du har,
jeg har D-link Di624+ og der går jeg ind
under advanced / applications der heder det
tigger port og public port og skriver samme
port nummer i alle felter som programmet er sat
op til, nuvel jeg har ikke prøvet overnet
men derimod emule hvor det er nevendig
at lukke porte op for at få høj id.
Du må rode vider det lykkes nok på et tidspunkt
eller der er en anden der kan hjælpe dig.

vh john

Fra : Michael

Dato : 10-06-04 17:15

Søren Ole Andersen wrote:

> [...]
> kun at jeg rører ved interne. Jeg prøvede at indtaste tallene alligevel,
> men ingen reaktion på overnet. Nogen ideer?

En firewall (transperant) skal ikke gøre andet end at åbne eller lukke for
porte.
Hvis den gør det har den anden funktionalitet end en firewall.
En firewall i en router er som regel transperant.
Det kan være du skal se på noget NAT i stedet.
Har du proxy, antivirus eller lign?
Er det både når du uploader og downloader?

--
Michael The Sane!

Fra : Søren Ole Andersen

Dato : 10-06-04 22:55

> Det kan være du skal se på noget NAT i stedet.
> Har du proxy, antivirus eller lign?

Jeg har BlackIce firewall installeret, men helt nedjusteret, så har jeg
McAfee antivirus.

> Er det både når du uploader og downloader?

Min upload kører hundrede procent fint.

Hvad kan du sige videre så?

Snole

Fra : Michael

Dato : 10-06-04 19:24

Søren Ole Andersen wrote:

> [...]
> kun at jeg rører ved interne. Jeg prøvede at indtaste tallene alligevel,
> men ingen reaktion på overnet. Nogen ideer?

Man laver som regel kun NAT udefra og ind.
Indefra og ud bruger du bare din std. gateway!

--
Michael The Sane!