Sadelform
Fra : Iben Holst

Dato : 09-06-04 18:16

Hej...

En lædersadel får man tilpasset hesten bedst ved at ride med den i x-antal
timer uden brug af underlag mellem dén og hesten....

Måske er dette et DUMT spørgsmål, men er det det samme med en kunststofsadel
eller er materialet slet ikke i facon før den er blevet godt brugt/"slidt"?

Iben

Fra : Agelby

Dato : 09-06-04 19:37

"Iben Holst" <Iben@holst.mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
kunststofsadel
> eller er materialet slet ikke i facon før den er blevet godt

Hej Iben, kom til at sende den til dig privat ;-/

Da jeg købte min Wintec 2000, fik jeg besked på at bruge den i 3 måneder
uden underlag, herefter blev den tilpasset af en saddelmager.

Mvh
Mette

Fra : Iben Holst

Dato : 11-06-04 05:30

> Hej Iben, kom til at sende den til dig privat ;-/

*S* Det gør absolut ingenting..

> Da jeg købte min Wintec 2000, fik jeg besked på at bruge den i 3 måneder
> uden underlag, herefter blev den tilpasset af en saddelmager.

Ok - så var min tanke altså slet ikke så tosset endda. Tak for svaret!!

Iben

Fra : Tina Christoffersen

Dato : 22-06-04 11:33

> [...]

kunststofsadel
> eller er materialet slet ikke i facon før den er blevet godt

Hej Iben

Det kommer også an på, hvad der er inden i sadlen. Hvis den er stoppet med
uld, kan man "ride den til" uden underlag. Hvis der er skum indeni, kan man
ride uden underlag lige så tosset, man vil, uden at der kommer nogen effekt
ud af det.

Jeg oplever i øvrigt, at det er meget forskelligt, om sadelmagerne mener, at
det er nødvendigt at ride uden underlag. Nogle anbefaler det - andre siger,
at det ikke betyder noget.

mvh. tina

Fra : Louise

Dato : 22-06-04 17:15

Hej Iben

Jeg har fået at vide, men ved jo ikke om det passer, at når det er en
kunststof (ikke kunstlæder, men stof) så kan det ikke anbefales at
ride uden underlag, da det bliver varmet så voldsomt op at det kan
svide/brænde hesten (når sadlen bevæger sig på hestens ryg). Det skal
dog siges at jeg selv har redet uden underlag i lang tid på min
islænder med en Wintec og jeg har aldrig observeret noget ubehag fra
hans side mht sadel.

Iøvrigt har jeg læst (artikel i Ridehesten Hippologisk) at en ny sadel
med uldstopning burde rides uden underlag de første 30 timer for at
den kunne indrette sig efter hesten. Hvordan det er med anden
stopning ved jeg ikke.

Pt går min med underlag, men det er fordi min part vist synes det er
synd at ride uden

Louise

www.malinoise.dk

Fra : Iben Holst

Dato : 23-06-04 17:17

> [...]
> kunststof (ikke kunstlæder, men stof) så kan det ikke anbefales at
> ride uden underlag, da det bliver varmet så voldsomt op at det kan

Hov, jeg fik svaret dig privat - undskyld!

Ovenstående har jeg så selv erfaret - det begyndte ikke ligefrem at brænde
pelsen, men pelsen var ikke køn efter første ridetur (skridt i 45 min), så
det droppede jeg igen! Det er nemlig stof der er på undersiden af min sadel
og ikke kunstlæder...

Iben hesten

Fra : Aneteng

Dato : 23-06-04 22:32

> [...]
(klip)

Jeg tænker på at en lædersadel kan man vaske af med sadelsæbe men en
stofsadel er da ikke så nem at holde pæn med sved fra hesten af?

hilsen

Annette>

Fra : Iben Holst

Dato : 27-06-04 17:38

> Jeg tænker på at en lædersadel kan man vaske af med sadelsæbe men en
> stofsadel er da ikke så nem at holde pæn med sved fra hesten af?

Nej det er den ikke, men det er jo så kun i den periode man rider sadlen
til, at det er noget man behøver tænke på. Og der er ikke andet at gøre end
at børste den ren når den er blevet tør - evt. bruge en våd klud at tørre
hen over med og sætte den til tørre et sted hvor den hurtigt tørrer.

Når sadlen er redet til, er det ikke noget problem længere, fordi sadlen så
altid ligger på et underlag. Dvs. der er ikke noget med svedrester/snavs der
vil genere pelsen.
At sadlen måske bliver grim af sved, er for så vidt underordnet (i al fald
for mig), for dét ser jo kun den som har med sadlen at gøre når den ikke
ligger på hesten.

Iben