Filter
Fra : Jimmy og Aino

Dato : 09-06-04 17:12

Hej
Mit gamle filter er stået af, og jeg er i tvivl om hvad jeg bør købe som
erstatning.
Akvariet er 160L. Det gamle filter var et Shark Power filter 1, 400 L/T.

Nogen ideer og ca pris? Jeg vil nødig være nødt til at stole på dem i
Petworld el. Maxi Zoo....

Mvh
Aino Hvam

Fra : Per W.

Dato : 09-06-04 21:54

"Jimmy og Aino" <jimmy-ainospil@stofanet.dk> skrev i melding
> [...]
> Akvariet er 160L. Det gamle filter var et Shark Power filter 1, 400 L/T.
>
> Nogen ideer og ca pris? Jeg vil nødig være nødt til at stole på dem i

JBL på http://www.akvarieudstyr.dk/database/vis_produkter.asp?ProduktID=8635
koster rundt 1500,- og er ett bra filter.

/Per W.

Fra : Jasper Norman

Dato : 09-06-04 23:23

Kommer helt an på, hvilke fisk der svømmer rundt i akvariet. Det nemmeste
(og dyreste) er et spandfilter. Her kommer du ikke udenom "Eheim". Et
prisbilligt alternativ er Fluval, som vist nok er udmærket. Fordelen er, at
du ikke skal rense det mere end en gang hver 6. mdr eller sjældnere. Hvis du
har fisk der elsker strøm i vandet, skal du have fat i et indvendigt filter
(som du har i forvejen) De er langt billigere, men skal renses oftere, og
har en langt ringere biologisk effekt på akvariet. Det ideelle er, at du har
begge dele (spandfilter+powerhead), men så begynder det også at rykke i
pengepungen Du kan dog til dels slå to fluer med et smæk... Dit akv. er
lidt lille til denne slags filter, men der er mange der har en stor
filtersvamp i den ene side af akvariet. Man laver et par huller i denne, og
sætter et "power-head" på bagsiden. Dermed har du et suverænt biologisk
filter plus noget cirkulation i vandet, som fiskene vil elske. Denne slags
filter skal som spandpumpen også kun renses hver +6 mdr. Du er velkommen
til at skrive, hvis du vil have en opskrift på det "hjemmelavede" filter.

Mvh

Jasper

Fra : Tobester

Dato : 10-06-04 08:17

>Du kan dog til dels slå to fluer med et smæk...

Alternativt kan du købe et spandfilter til et langt større akvarie, så får
du meget stor filtervolmunen og høj cirkulation.

Jeg har benyttet princippet lidt anderledes, med et meget stort spandfilter
på små akvarier med mange fisk, hvor jeg reducerede filtrationshastigheden
betydeligt, sådan der kun var ringe cirkulation, og der virker det fint. Man
skal blot huske at rense slangerne en gang imellem, da det lave flow gør det
nemmere for slam at fæstne sig. På denne måde ferierede mine diskus (8
stk.) i 4 mdr. i et 60l. akvarie, mens de blev fodret med oksehjerte etc.
(ABSOLUT nødløsning pga. rejseaktivitet.) Der var ingen død/syge pga. nitrit
osv, så bakteriekulturen i et spandfilter kan godt arbejde optimalt med selv
betydeligt reduceret flow.

Fra : Davidsen

Dato : 10-06-04 19:11

"Jasper Norman" <Ahrensbach@FJERNEStele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
(snip)
> [...]
> til at skrive, hvis du vil have en opskrift på det "hjemmelavede" filter.

Denne metode kaldes Hamburger Mattenfilter og beskrives særdeles indgående
(og på tysk) her:
http://www.deters-ing.de/Filtertechnik/Mattenfilter.htm

Mvh
Davidsen

Fra : henrik

Dato : 12-06-04 18:35

akvanet har en go' spand på tilbud lige pt.
http://www.akvanet.dk/nybutik/store.asp?pid=060104&cat=Eksternt%20filter&pg=1
så bliver det vist ikke billigere bemærk. den er incl alt du behøver
/Henrik (som bruger alt hans tid på www.aquaa.dk)

Fra : Jasper Norman

Dato : 12-06-04 23:52

Kender ikke mærket, og vil nødigt starte en "religionskrig", men personligt
ville jeg til enhver tid købe en Eheim Classic (evt. brugt, for at spare
nogle penge). De kører og kører og kører. Men det er da muligt at den
omtalte model gør ligeså

/Jasper

Fra : henrik

Dato : 14-06-04 12:19

vil jeg da gerne komentere... har begge mærker og har ikke bemærket nogen
forskel de køre begge som duracel har også en project... den er dog lidt
skuffende med inretning men køre ellers også ok