CR+LF eller LF+CR (teknisk set)
Fra : Esben Piltoft

Dato : 09-06-04 13:14

Er det altid CR+LF ($D$A) - Eller er rækkefølgen ligegyldig?
Resultatet bliver det samme, men skal man egentlig ikke altid bruge
den første (dvs. er det en fejl at bruge den sidste)??

På forhånd tak
--
Esben

Fra : Ukendt

Dato : 09-06-04 14:39

Hvis du tænker på de gammeldags manuelle skrivemaskiner, så rullede
valsen først til næste linie og først derefter blev den skubbet til den
anden ende (når man hev i armen på skrivemaskinen). Dette var altså
LF+CR, men jeg har aldrig set det som andet end CR+LF i filer.

hilsen
Uffe

Fra : Christian Iversen

Dato : 09-06-04 23:22

Esben Piltoft wrote:

> Er det altid CR+LF ($D$A) - Eller er rækkefølgen ligegyldig?
> Resultatet bliver det samme, men skal man egentlig ikke altid bruge
> den første (dvs. er det en fejl at bruge den sidste)??

CRLF betegner "linieskift" på windowsplatformen. Pseudotegnet "linieskift"
har dog ikke samme repræsentation på forskellige platforme. Der gælder:

- #13#10 på Windows
- #10 på Unix (herunder Linux og *BSD)
- #13 på Mac

Dette _skal_ overholdes. Du risikerer at andre programmer ikke kan læse dine
ukorrekt formaterede udfiler i modsat fald.

--
M.V.H
Christian Iversen

Fra : Esben Piltoft

Dato : 10-06-04 10:00

> Dette _skal_ overholdes. Du risikerer at andre programmer ikke kan læse dine
> ukorrekt formaterede udfiler i modsat fald.

OK. Så kan man vel godt kalde det en fejl når jeg modtager LF+CR fra
noget hardware som jeg tilslutter via Telnet. Jeg undrede mig også da
jeg ikke før havde set denne rækkefølge.
Nu må jeg så se om jeg kan overbevise ham der har skrevet koden om det
samme ;)

--
Esben

Fra : Christian Iversen

Dato : 10-06-04 13:35

Esben Piltoft wrote:

> [...]
> jeg ikke før havde set denne rækkefølge.
> Nu må jeg så se om jeg kan overbevise ham der har skrevet koden om det

Dog, telnet er en undtagelse. Grunden til at vi i dag har #13#10 på windows,
er at der oprindeligt var brug for begge koder, når data skulle sendes til
printere. CR (#13) sender printhovedet tilbage til starten af linien, og LF
(#10) rykker papiret en linie frem. Dermed er det muligt at kontrollere
disse to hændelser uafhængigt. Telnet er en gammel sag, og bruger derfor
samme definition:

<quote>
Line Feed (LF) 10 Moves the printer to the
next print line, keeping the
same horizontal position.
Carriage Return (CR) 13 Moves the printer to the left
margin of the current line.
</quote>

Da de to størrelser er uafhængige, betyder #13#10 og #10#13 i teorien det
samme. Det er vigtigt at understrege at #13#10 fra windows IKKE kan
adskilles i #10 og #13. Det er #13#10 eller intet.

--
M.V.H
Christian Iversen

Fra : Finn Bindeballe

Dato : 10-06-04 07:40

hej der....

min erfaring er , at det man bør bruge CR-LF. logisk set er det det
samme, men jeg mindes engang jeg lavede en smtp-server-dims, hvor
outlook IKKE kunne finde ud af noget som helst, hvis det vendte om,
(LF-CR).....siden da, har jeg altid brugt CRLF.......

/f

Fra : Christen Fihl

Dato : 10-06-04 08:45

I SMTP er det også et krav med CR-LF, uafhængig af platform.

Eksempel:
MAIL <SP> FROM:<reverse-path> <CRLF>

<CRLF>
The characters carriage return and line feed (in that order).

Se: ftp://ftp.rfc-editor.org/in-notes/rfc821.txt

--
Christen Fihl
http://HSPascal.fihl.net

Fra : Roald Henriksen

Dato : 01-07-04 00:58

Hej NG.

Det skal være CR+LF.
Mange protokoller anvender disse to karakterer i nævnte rækkefølge til at
afgøre, hvornår linien er slut.
F. eks. NMEA 183, der er vidt udbredt i den maritime verden.

Jeg er så gammel, at jeg kan huske hvorfor, her kommer forklaringen:
Længe før pc'ens indtog havde man fjernskrivere, dvs. en mekanisk
skrivemaskine trukket af en elektrisk motor. Data blev sendt og modtaget
serielt med den svimlende hastighed af 50 Baud. Protokollen var på 5 bit
(telex-alfabet).
Siemens lavede nogle glimrende maskiner (T50) - stinkende dyre og med en
vægt på 30 kg.

Nu kommer det...
Når linien var skrevet til ende, skulle vognen med typearmene returnere til
venstre kant. Det skete med en kraftig fjeder.
Herefter blev papirvalsen drejet, så der kunne skrives på en ny linie.
Den fjedertrukne typevogn havde en vægt på omkring 2 kg. Det siger sig selv,
at det tog tid, inden vognen var på plads i venstre side. Det skete i øvrigt
ofte med et brag, fordi støddæmperne var slidte og ikke kunne bremse vognen
ned i fart.
Derfor hedder det CR+LF, fordi det giver den længste pause i udskrivningen,
så vognen kan nå at være på plads, inden det første tegn på den nye linie
skal skrives.
Gør man det omvendt (vi gjorde det for at drille fjernskriverpigerne),
startede skrivningen, mens vognen var i fuld fart mod venstre kant. Bevares,
det så da festligt ud, når farvebånd, papir og typearme stod i kø for at
komme oven ud af fjernskriveren!

Dette var en nostalgisk forklaring til dem, der aldrig har set en
fjernskriver. Den er død og borte nu, erstattet af en billig pc og printer,
hurra for det. Men - telexalfabetet på de 5 bit lever stadig i bedste
velgående og anvendes f. eks. til satellitkommunikation til og fra skibene.

Roald Henriksen

Fra : Nico de Jong

Dato : 01-07-04 06:54

"Roald Henriksen" <mail@pentagon-electric.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
udskrivningen,
> så vognen kan nå at være på plads, inden det første tegn på den nye linie

Sandt nok, men ikke hele sandheden når vi snakker om fjernskrivere.
Der fandtes i min tid (i 60'erne) nogle sløve bananer (Creed og et fransk
mærke f.eks.), hvor CR+LF ikke var nok. Hvorfor ikke ?
Jo, 50 BPS svarer til ca. 7 tegn pr. sekund (1 startbit, 5 databits, 1 eller
1.5 stopbit). Det indebærer, at tidsforbruger på en CR+LF er 2/7 af et
sekund, eller med andre ord, at vognen skulle være tilbage i udgangspunktet
på max 2/7 sekund. LF kunne foregår mens vognen fes tilbage.
De sløveste fjerneskrivere kunne derfor begynde at skrive "undervejs", som
Roald siger.
Vores rutine i det hollandske PTT var derfor CR+ LF + CR. Så kunne alle
følge med.

Nico

---