mellemrum i tekst/tal
Fra : Henrik Nielsen

Dato : 09-06-04 11:57

Henter telefonnummer fra access database: i databasen indtastes:
88888888 og det skulle gerne vise 8888 8888 på siden. Om formatet
i access er tal eller tekst betyder ikke noget.

Mvh

H. Nielsen

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 09-06-04 12:47

Henrik Nielsen skrev:

> Henter telefonnummer fra access database: i databasen indtastes:
> 88888888 og det skulle gerne vise 8888 8888 på siden. Om formatet
> i access er tal eller tekst betyder ikke noget.

Jo - formatet i Access har faktisk betydning.

Hvis det er et tekstfelt kan du gøre som her:

Function UdskrivTlf(strNr)
   ' Konverter evt. nullværdi
   strNr = strNr & ""

   ' Hvis input er kortere end fem tegn...
   If Len(strNr) < 5 Then
       ' ... udskrives det uden ændringer
       UdskrivTlf = strNr
   ' Hvis input er længere end fem tegn...
   Else
       ' Udskriv de fire første + mellemrum + resten
       ' Trim sikrer at der ikke kommer ekstra mellemrum ind
       UdskrivTlf = Trim(Left(strNr, 4)) & _
           "&nbsp;" & _
           Trim(Mid(strNR, 5))
      End IF
End Function

Funktionen er testet.

NB: Hvis det er et talfelt, kan man bruge samme funktion, forudsat
at man konverterer til tekst med cstr:

   <%= UdskrivTlf(Cstr(rs("telefon"))) %>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Henrik

Dato : 09-06-04 13:05

Har prøvet begge - virker OK - tak for hjælpen.

Jens GyldenkærneClausen wrote in
dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:

> Jo - formatet i Access har faktisk betydning.

Ja - formatet betyder ganske rigtigt noget. Men databasen jeg har kan
let ændres, det var det jeg mener med betydningen.

> [...]
>    Else
>        ' Udskriv de fire første + mellemrum + resten
>        ' Trim sikrer at der ikke kommer ekstra mellemrum ind

Ja - det virker fint. Super

> NB: Hvis det er et talfelt, kan man bruge samme funktion, forudsat
> at man konverterer til tekst med cstr:
>
>    <%= UdskrivTlf(Cstr(rs("telefon"))) %>

Også tallene fik jeg nu styr på.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 09-06-04 13:12

Henrik skrev:

> Ja - formatet betyder ganske rigtigt noget. Men databasen jeg
> har kan let ændres, det var det jeg mener med betydningen.

O.k. - tænkte det nok. Jeg vil i øvrigt foreslå dig at bruge tekst
som datatype. Før eller siden støder du på et telefonnummer der
volder problemer at notere som tal (fx 0092883495 eller 34233423
lokal 23).

> Ja - det virker fint. Super

Jeg har selv brugt en anden variant af funktionen der kun sætter
mellemrum ind hvis nummeret er 8 tegn langt. Det bliver brugt til
en stor telefondatabase hvor der bl.a. er mange udenlandske numre -
de bliver så indtastet med mellemrum og for lov at blive stående på
den måde i en udskrift.

NB: Du må gerne klippe lidt i dine citater.
--
Jens Gyldenkærne Clausen