Hvalp der er "døv" over for ros
Fra : Vicki

Dato : 09-06-04 08:12

Hejsa.

Jeg har lige fået min skønne skønne hvalp ( blaning mellem fox terrie/
pingkeser) ud over hun er blevet lidt af en bisse, hvilket er et godt
tegn så har jeg lidt af et problem..

jeg har snakket med en anden hunde kender som har nævnt for mig at fox
terrie er en smule "døve" over for ros altså forstået på den måde at
hun modtager den sikkert men der afkommer ingen reaktion som f.eks
hjemme nå jeg roser hende ved indkald eller sit og dæk..

men problemmet ligger i jeg har siden jeg har fået hende gået tur
hvergang hun har sovet og faktisk kun det da det er der uheldet sker,
der er ingen ting efter hun har spist eller leget, hvor man også siger
at de skal ud.. på sin vis rart nok. men jeg er bange for hun ik
opfatter den ros for som sagt er reaktionen stor hjemme men ude virker
hun ligeglad. jeg prøvede her igår med god bidder men dem var hun
heller ik interesseret i..

hvordan kan man tyde at nu kan de holde sig længere vil hunden
egentlig ikke vænne sig til og komme ud hvergang hun har sovet..

for jeg har fået af vide at man ik må skælde ud nå uheldet sket
hjemme.. der siger jeg så ingen ting og tørre bare op..

håber på gode råd.

Fra : Holm

Dato : 09-06-04 10:36

"Vicki" <vicksen@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hun modtager den sikkert men der afkommer ingen reaktion som f.eks
> hjemme nå jeg roser hende ved indkald eller sit og dæk..

Hej Vicki

Alle hunde reagerer på ros , men kunsten ligger i at finde ud af hvilken ros
der virker bedst .
Hos mange hunde er det en lækker godbid ( prøv dig frem )
Hos andre er det deres ynglings legetøj...andre igen nyder at deres ejer
roser dem med stemmen...og nogle elsker at blive nusset...og så er der også
ros med en klikker ( du kan søge en masse om klikkertræning på nettet !)

Så kan jeg forstå du har lidt problemer med renlighed..hvor gammel er det
lige hunden er ?
Der kan let gå lang tid inden hunde bliver helt renlige , men du gør det
rigtige og ignorerer hende når der er sket uheld indendørs
Ros hende ( evt med en godbid eller legetøj ) når hun gør det udenfor , og
hun skal nok vende sig til at hun ikke behøver at tisse hver gang hun har
sovet ...det kommer med tiden...vær tålmodig !!!
Jeg kan aldrig sige det nok , vær tålmodig ....hvalpe er altså kun babyer ,
og har brug for lang tid til at lære menneskers regler ...

mange hilsener

Holm

Fra : Vicki

Dato : 09-06-04 17:02

Hej igen tak for svar

jeg ved jeg skal være tålmodig, men det gør det ekstra svært, men nå
man ser fremskridt i sit og indkald bliver man måske en smule
forvent..

men jo tålmodighed og tålmodighed.. ja jeg har haft hvalpen i en uge
nu (hun er 10 uger) og som sagt holder hun sig fint i løbet af natten
og jeg havde formået og lave en rytme men jeg syns lige som rytme
smutter lidt nå uheldet er sket inden for.. og hun ik reagere på ros..

men du siger at hvis jeg har eks. en bold med ude og evt skater den
s¨hun fanger den vil hun opfatte det som ros..??

og igen hun reagere fint nok inden for det er bare uden for hun bliver
døv..

Men hun er en lille engel basse bort set fra hun er faldet godt til og
opføre sig som en rigtig bisse hvalp..

vicksen

Fra : Holm

Dato : 09-06-04 18:44

> Hej igen tak for svar
>
> jeg ved jeg skal være tålmodig, men det gør det ekstra svært, men nå
> man ser fremskridt i sit og indkald bliver man måske en smule
> forvent..

Hej Vicki , selv tak...:0)))

Ja , man bliver meget hurtigt forvendt !! Det er tit det som er problemet ,
man skal hellere være glad for de her meget små fremskridt , og aldrig gå
for hurtigt frem , det giver altid bagslag i hundetræning ...

> men jo tålmodighed og tålmodighed.. ja jeg har haft hvalpen i en uge
> nu (hun er 10 uger) og som sagt holder hun sig fint i løbet af natten

Hold da op , du skal altså være lykkelig for sådan en dejlig hund , det er
meget flot i så ung en alder , glæd dig over det . Du har kun haft hende to
uger , det er ingen tid ...bare vendt til hun bliver kønsmoden , så skal du
se løjer ....hmm.

> [...]
>
> men du siger at hvis jeg har eks. en bold med ude og evt skater den
> s¨hun fanger den vil hun opfatte det som ros..??

Ja , det siger jeg . Alle ting som glæder hende opfatter hun som ros eller
"positiv forstærkning "
Gør du din hund glad er det ros , og hun får lyst til at gentage oplevelsen
....glade hunde lærer bedst og hurtigst...
Så hun reagerer alligevel på "ros" ikke ?

> og igen hun reagere fint nok inden for det er bare uden for hun bliver
> døv..

Det går over ..hun er bare en baby...men derfor kan I sagtens træne med
hende , men lad være med at forlange for meget endnu .

> Men hun er en lille engel basse bort set fra hun er faldet godt til og
> opføre sig som en rigtig bisse hvalp..

Herligt !!!!! Hvad er hun egentlig for en ? Har du skrevet det ?

God vind , venligst Holm

Fra : Gitte

Dato : 09-06-04 19:12

> Herligt !!!!! Hvad er hun egentlig for en ? Har du skrevet det ?
>

> God vind , venligst Holm

Hejsa Holm

Svare på Vicky´s vejne da hvalpen er en hun har fra min mor det er en
lille krydsningshvalp af pekingser og foxterri, en aktiv og sjov fætter som
foxterrien , og ikke så meget skødehund som en pekingser

Hendes søster kan ses på min webside, da hun er sidste hvalp som søger nyt
hjem http://www.sacala.dk/hvalpen.htm

MVH
Gitte

Fra : Holm

Dato : 09-06-04 19:43

"Gitte" <dk.sacala"fjernmig"@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> foxterrien , og ikke så meget skødehund som en pekingser
>
> Hendes søster kan ses på min webside, da hun er sidste hvalp som søger nyt

Hej Gitte ...

Nøøøøøj...altså , kære lille skabning , hvor er den bare sød .
Mit "Nuser-Barometer" røg helt op på .."FFAFS" (fare for at falde seriøst)

Uimodståelig.

Glade hilsener Holm

Fra : Vicki

Dato : 10-06-04 06:21

"Holm" <dortheholm@mail.dk> wrote in message news:<40c75a3b$0$145$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
> [...]
>
> Nøøøøøj...altså , kære lille skabning , hvor er den bare sød .
> Mit "Nuser-Barometer" røg helt op på .."FFAFS" (fare for at falde seriøst)

Ja de hvalpe er helt uimodståelige og min tippi er stadig lige så
dejlig som første gang jeg så hende..

men hun prøver godt nok mine grænser af eller også er hun nervøs jeg
vælger og tro det sidste med mindre de spiller lidt på og se nervøse
ud..??

men jeg har haft hende ude to gange idag (siden kl 05.30 til kl 07.00)
og om hun vil noget som helst udenfor efter en hel nat niks.. hun
startede så også med at ligge den største sø i vores seng ikke at jeg
græder snot over men man kan godt blive lidt hmm nå for 5 min før
senge tid har været ude med hende..

hvad kan det være altså hvorfor vil hun ik uden for.. jeg bære hende
hen til det sted hvor hun skal gøre det hun skal og lige så snart jeg
sætte hende er hun dygtig nok til og finde ud af det men igår og idag
vender hun om så snart jeg sætter hende ned og hun vil hjeeeem..

Dagen er lige startet og jeg skal helgradere mig med coktail pølser
hvis de har effekt altså så må vi se hvordan det går....

Jeg lader mig ik slå ud og har øvet hende i indkald og sitte men jeg
prøver at lave en rytme med hensyn til gå ture men det går ik helt
efter planen..