Eksternt pci interface??
Fra : Rasmus Lund-Petersen

Dato : 08-06-04 16:30

Hej NG!

Jeg har lige anskaffet mig en lille server (Compaq proliant 370). Den skulle
gerne erstatte min nuværende skrammelserver jeg bruger til backup af mine
elskede dvdfilm.
Jeg har 1.2TB fordelt på en stak diske i min gamle maskine. Dem kunne jeg
godt tænke mig at bygge ind i en boks for sig selv, evt med egen
strømforsyning. Men for at det kan lade sig gøre, skal jeg have ført PCI
slots over i den nye kasse via et kabel eller lign. (har 3 pci ide
controllere sidende i den gamle). Nogen der har en idé til hvordan den kan
kringles?

Mvh
Rasmus

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 08-06-04 19:17

"Rasmus Lund-Petersen" <rasmus@NOSPAMc-64.dk> wrote:

> [...]
>slots over i den nye kasse via et kabel eller lign. (har 3 pci ide
>controllere sidende i den gamle). Nogen der har en idé til hvordan den kan

Ikke extern PCI, du skal selvfølgelig ha' en extern USB boks med plads til et passende antal drev, jeg mener at ha' set kasser med
plads til 6 - 8 drev selv om jeg lige i dette sekund kun kan finde denne:

http://www.zitech.dk/Product/Details.aspx?ID=26474

<mlr>

Fra : Rasmus Lund-Petersen

Dato : 08-06-04 19:24

Hej Michal
Tak for dit indput - men det skal være PCI/IDE, da jeg kører linux på
serveren. Og min erfaring med Linux og USB2.0 er ikke særlig gode.

Bortset fra det, er din idé faktisk ikke tosset til et andet projekt jeg går
og leger med

Mvh
Rasmus

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 08-06-04 19:58

Rasmus Lund-Petersen skrev:

> Tak for dit indput - men det skal være PCI/IDE, da jeg kører linux på
> serveren. Og min erfaring med Linux og USB2.0 er ikke særlig gode.

Hvilken distro bruger du?
USB2.0 virker fint med Knoppix (Debian) hos mig.

En bedre løsning ville nok være et NAS-løsning (Network Attached
Storage), baseret på Linux. Den består af et bundkort, et kabinet, en
række controllere (RAID?) og en passende Linux-distro med Samba
installeret.

Jesper G. Poulsen

Fra : Rasmus Lund-Petersen

Dato : 08-06-04 20:08

Hej Jesper
Jeg bruger Debian. Men mine erfaringer var nu mere i forhold til en USB2
boks og en DVD brænder.

Meningen er jo at jeg vil lave min nye Compaq server til en form for NAS
server (Debian + samba).

Det nye compaq server kabinet, har simpelthen ikke plads til disse IDE
diske, det er ikke bygget til det, derfor ville jeg montere diskene i en 19"
kasse ved siden af.

Mvh
Rasmus

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 08-06-04 20:12

Rasmus Lund-Petersen skrev:

> Det nye compaq server kabinet, har simpelthen ikke plads til disse IDE
> diske, det er ikke bygget til det, derfor ville jeg montere diskene i
> en 19" kasse ved siden af.

Det kan du ikke. Find et større kabinet.

Jesper G. Poulsen

Fra : Rasmus Lund-Petersen

Dato : 08-06-04 20:16

Hej Jesper

Jeg er ikke helt enig. Jeg har før set de omtalte "eksterne pci kort". Jeg
kan bare ikke huske hvor. Jeg håbede at en person her i gruppen måske havde
kendskab til hvor jeg skulle lede

Mvh
Rasmus

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 09-06-04 05:21

Rasmus Lund-Petersen skrev:

Kunne jeg overtale dig til at citere lidt er det du svarer på?

> Jeg er ikke helt enig. Jeg har før set de omtalte "eksterne pci
> kort". Jeg kan bare ikke huske hvor. Jeg håbede at en person her i
> gruppen måske havde kendskab til hvor jeg skulle lede

Du er åbenbart den eneste der er stødt på sådan noget hardware. Jeg kan
iøvrigt fortælle dig at en Compaq server-bundkort fint overlever i et
alternativt kabinet. Min server er sådan en løsning.

Jesper G. Poulsen

Fra : Rasmus Lund-Petersen

Dato : 09-06-04 10:20

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> wrote in message
> Kunne jeg overtale dig til at citere lidt er det du svarer på?

Jeg skal prøve, har holdt en lang pause fra NG, så skal lige vende mig til
jargonen igen

> Du er åbenbart den eneste der er stødt på sådan noget hardware. Jeg kan
> iøvrigt fortælle dig at en Compaq server-bundkort fint overlever i et
> alternativt kabinet. Min server er sådan en løsning.

http://www.mobl.com/expansion/pci/7slot6466/

Her er en lign. løsning.
Jeg ser hvad jeg ellers kan finde, og poster det herinde - kan jo være der
er andre der kan få glæde af det?

Mvh
Rasmus

Fra : Leony

Dato : 08-06-04 20:02

Rasmus Lund-Petersen wrote:

> [...]
> PCI slots over i den nye kasse via et kabel eller lign. (har 3 pci ide
> controllere sidende i den gamle). Nogen der har en idé til hvordan

Hvorfor skal de i et kabinet for sig selv?
Plads, varme eller noget tredje?

Det nemmeste, imo, ville være at slagte et gammelt kabinet og bygge en
anordning til x antal diske. Der kunne nemt sættes en gammel AT-PSU i et
sådant kabinet.
Det nye kabinet bliver nødt til at blive placeret klods op af det gamle
da ATA kabler ikke kan være meget længere end 75 cm (afhængig af
hardware).

PCI controllerne sidder i det gamle kabinet og kablerne går over i det
nye kabinet.

Hvis du køber 2 ens kabinetter, så kunne de arrangeres i et T (det ene
kabinet skæres over på midten, så det kun er den halvdel med 51/4" og
3½" pladser der bruges) - det ville se lidt flipset ud - imo.

Lige en hurtig tegning over min T-kabinet tanke:
http://hjem.get2net.dk/legeplads/t-kabinet.png

En sidste tanke, som slet ikke er tænkt igennem:
Hvad med en gammel computer med de 3 controllere monteret og så en
netværksforbindelse med dem.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Rasmus Lund-Petersen

Dato : 08-06-04 20:21

Hej Leony.

Tak for dit gode indput!
Der er simpelthen ikke plads i det nye server kabinet. Det er en 4U server.
Og skal måske monteres i et lille rackskab. Derfor skal løsningen også bestå
af en ekstra 19" kasse der kan monteres.
Jeg er ikke så glad for at skulle trække IDE kabler fra det ene kabinet til
det andet (går jo hen og bliver en farlig masse kabler) Men det kan da helt
klart være en løsning!

Mvh
Rasmus

Fra : Jonas Jalling

Dato : 09-06-04 11:32

"Rasmus Lund-Petersen" <rasmus@NOSPAMc-64.dk> wrote in message
> [...]
> slots over i den nye kasse via et kabel eller lign. (har 3 pci ide
> controllere sidende i den gamle). Nogen der har en idé til hvordan den kan

Hej,

Jeg har set det du søger i vinduet i en forretning på Falkonér alle. Jeg kan
desværre ikke huske hvad butikken hedder, men jeg kan da undersøge det, hvis
du er interesseret.
Det består af 3 dele. Et PCI-kort, et tykt kabel, og noget der ligner et
motherboard, bare kun med PCI-porte på(vel en 5-6 stykker). PCI-kortet
putter du i din nuværende server, Motherboardet i det kabinet du vil have
alle dine diske i, og forbinder de to via et kabel på bagsiden. Ganske
smart.

Jonas Jalling

Fra : Rasmus Lund-Petersen

Dato : 09-06-04 11:36

"Jonas Jalling" <jonas@jalling.dk.invalid> wrote in message
news:40c6e739$0$3048> Hej,

> [...]
> putter du i din nuværende server, Motherboardet i det kabinet du vil have
> alle dine diske i, og forbinder de to via et kabel på bagsiden. Ganske

Det er nøjagtigt det jeg søger.
Har du mulighed for at undersøge det uden for meget besvær?

Mvh
Rasmus

Fra : Jonas Jalling

Dato : 09-06-04 11:38

> Det er nøjagtigt det jeg søger.
> Har du mulighed for at undersøge det uden for meget besvær?
>
> Mvh
> Rasmus

Det kan du tro. Vender tilbage senere.

Jonas Jalling

Fra : Jonas Jalling

Dato : 10-06-04 15:37

Hej Rasmus,

Ja, jeg nåede det desværre ikke igår, men her er info:
Det er sådan en her:
<http://www.contec.com/products/products.cgi?HTML=DTL&TYPE=0&KATA=BUF(PCI)&B
CD1=1&BCD2=2&BCD3=3>
Til den nette sum af 1800 kr. Det kan sikkert findes billigere!!
Jeg glemte selvfølgelig at se hvad butikken hed, men den ligger på Falkoner
Alle, nr 47.

Jonas Jalling

Fra : Peter Pan

Dato : 10-06-04 16:37

"Jonas Jalling" <jonas@jalling.dk.invalid> skrev i en meddelelse
> Det er sådan en her:

<http://www.contec.com/products/products.cgi?HTML=DTL&TYPE=0&KATA=BUF(PCI)&B
> CD1=1&BCD2=2&BCD3=3>

Interessant stykke hardware. Men pas lige på. De skriver ikke hvilken PCI
bus revision det er baseret på, men umiddelbart er den en PCI 2.0 (hvor vi
idag er oppe på 2.2), og kun support for 5v PCI kort, og ikke 3,3v som alle
PCI kort er idag. - Så check lige at de PCI kort der skal bruges heri kan
køre 5v.

Mvh
Anders

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 10-06-04 18:45

Peter Pan skrev:

> (hvor vi idag er oppe på 2.2), og kun support for 5v PCI kort, og
> ikke 3,3v som alle PCI kort er idag. - Så check lige at de PCI kort

Man kan dog ikke splitte noget ad, idet et 5V kort ikke passer i et
3.3V slot og vice versa.

Jesper G. Poulsen

Fra : Rasmus Lund-Petersen

Dato : 10-06-04 21:01

> [...]
> Til den nette sum af 1800 kr. Det kan sikkert findes billigere!!
> Jeg glemte selvfølgelig at se hvad butikken hed, men den ligger på

Hej Jonas!

Mange tak for informationen!

Mvh
Rasmus

Fra : Rasmus Lund-Petersen

Dato : 11-06-04 13:49

Hej Jonas

Jeg ringede til Føniks Computer på Falkoner Alle nr 47, de havde INGEN
anelse om hvad jeg snakkede om
Indtil jeg begyndte at forklare hvad det skulle bruges til, hvorefter
ekspedient udbrød "nååååå, sådan et kort har jeg da set i vinduet inde ved
siden af".
Det var nummer 49 og ikke 47 Så vidt jeg kunne forstå på ekspedienten,
var det restsalg / brugtsalg, og han mente at man skulle passe på med at
handle derinde, da de ikke altid leverede produkter i ordentlig stand. Men
jeg prøver at ringe til dem og se hvad de siger til det

Tak for hjælpen!

Mvh
Rasmus