Råvildt og kreaturer ???
Fra : Mars

Dato : 07-06-04 22:39

Hvordan har råvildtet det med at færdes på marker med kreaturer ??? (4 stk)
Nogen erfaringer??

Martin Sørensen

Fra : Per

Dato : 07-06-04 23:10

On Mon, 7 Jun 2004 23:39:13 +0200, Mars wrote:

> Hvordan har råvildtet det med at færdes på marker med kreaturer ??? (4 stk)
> Nogen erfaringer??

Hej
Jeg har altid hørt de skulle holde sig væk når der er kreaturer. Det passer
med hvad jeg har set, men det er selvfølgelig ikke nogen garanti for at de
ikke har været der når jeg ikke har set det

MVH Per

Fra : Lars Haugaard

Dato : 08-06-04 07:39

Jeg har også tidligere hørt, at kreaturer skulle jage råvildtet væk. Men er
nu kommet til den konklusion, at det bl.a. afhænger af hvilken slags
kraturer det drejer sig om. Ikke at råvildtet som sådan har præferrencer i
den retning og er lidt småracistiske i deres "kovalg" , men nærmere fordi
de forskellige kreaturracer ikke opfører sig ens. Kreaturer af malkerace
f.eks. har det med at være pænt nysgerrige, og vel især ungdyr kan være
stygge i den retning. Her på min arbejdsplads har vi en lille skotsk race,
Galloway, som bla. er valgt fordi de er meget reserverede, og derfor ikke
opsøger turister og andet godtfolk som kommer forbi. (og dem er der en del
af i Mols bjerge!) Og de græsser side om side med råvildtet. Så sent som for
to dage siden kunne jeg nyde synet af ko og kalv, der gik og samgræssede med
rå og lam og de var vel 20 meter fra hinanden.

Bedste hilsner

Lars Haugaard

www.haugaard.org

Fra : Calle

Dato : 08-06-04 23:57

Ja----jeg har nu hørt at det er får de ikke kan lide - hvad med at tjekke
for fod - kreaturer slider sikkert græsset af flere steder - kig om der er
fod.
vh Calle

Fra : Mars

Dato : 09-06-04 15:05

Jeg har gået og luret efter fod men pga manglende/udeblivende regn kan jeg
ikke se det !

Martin