Sjov opgave
Fra : Martin Larsen

Dato : 07-06-04 20:04

Jeg vil gerne høre om der er nogen der straks ser hvad dette er:

(((2^n+1)^n)\2^(n*k)) mod 2^n

Mvh
Martin

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 07-06-04 20:20

Martin Larsen wrote:

> Jeg vil gerne høre om der er nogen der straks ser hvad dette er:
>
> (((2^n+1)^n)\2^(n*k)) mod 2^n

Syntax error: \ unknow token.

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Martin Sørensen

Dato : 07-06-04 21:28

> Syntax error: \ unknow token.

Det svarer vel til '(2^(n*k)/((2^n+1)^n)) mod 2^n'?

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 07-06-04 21:48

"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> writes:

> Jeg vil gerne høre om der er nogen der straks ser hvad dette er:
>
> (((2^n+1)^n)\2^(n*k)) mod 2^n

Jeg vil ikke sige "straks" (nogle par minutter tog det da, endda et par
stykker efter jeg først troede jeg havde den :).

Sødt!
/L

Fra : Kim Schulz

Dato : 10-06-04 12:42

On Mon, 07 Jun 2004 22:47:38 +0200
Lasse Reichstein Nielsen <lrn@hotpop.com> wrote:

> Jeg vil ikke sige "straks" (nogle par minutter tog det da, endda et
> par stykker efter jeg først troede jeg havde den :).

kunne man få en forklaring så ?

--
Kim Schulz | Stop Software patents before it is too late!
Geek by nature |

Fra : Kai Birger Nielsen

Dato : 10-06-04 13:06

In <20040610134215.3897a64c@lifesuckz.nork.auc.dk> Kim Schulz <kim@schulz.dk> writes:

>kunne man f=E5 en forklaring s=E5 ?

>--=20
> Kim Schulz | Stop Software patents before it is too late! =20
> Geek by nature |=20
> schulz.dk | =20

Det giver pascals trekant, dvs binomialkoefficienter, hvis du
for et givet n sætter k=0,1,2,3...n. Det er nemmest at gå
baglæns i udtrykket for at se hvad der sker.

mod 2^n "klipper" den bagerste del af et stort tal og
divisionen flytter noget ned, så klipperen kan få fat i
det. Tilbage er så bare at kigge på (2^n+1)^n og det
kan skrives som summen for k=0 til k=n af (n k)*2^(n-k)*1^k,
så det er rigtigt nok.

Tricket har ikke så meget at gøre med 2 tallene, der
forekommer i formlen. Der kunne lige så godt stå 7
eller 10, så lad os prøve med n=3 og så med 10 sat ind
i formlen.

10^3+1 = 1001
1001^3 = 1003003001
og k= 0,1,2,3 vil så præcist kappe tallet af
som
1003003001 1003003 1003 og 1
og mod 1000 er det
1 3 3 og 1
som netop er binomialkoefficienterne svarende til n=3.

mvh Birger Nielsen (bnielsen@daimi.au.dk)

Fra : Martin Larsen

Dato : 10-06-04 13:22

"Kai Birger Nielsen" <bnielsen@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse news:ca9ir1$8ch$1@news.net.uni-c.dk...

> Tricket har ikke så meget at gøre med 2 tallene, der
> forekommer i formlen.

Nej, bortset fra at det måske kunne inspirere til
noget smart maskinkode.

Mvh
Martin

Fra : Torben W. Hansen

Dato : 10-06-04 16:37

"Kai Birger Nielsen" <bnielsen@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse
> mod 2^n "klipper" den bagerste del af et stort tal og
> divisionen flytter noget ned, så klipperen kan få fat i
> det.

Man må sige, at det er nogle store "hakker" som den klipper...
http://users.cybercity.dk/~cis2486/Page8/

Med venlig hilsen
Torben W. Hansen

Fra : Martin Larsen

Dato : 10-06-04 16:47

"Torben W. Hansen" <nospam@cybercity.dk> skrev i en meddelelse news:ca9v7l$2knc$1@news.cybercity.dk...

> "Kai Birger Nielsen" <bnielsen@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse
>
> Man må sige, at det er nogle store "hakker" som den klipper...
> http://users.cybercity.dk/~cis2486/Page8/

Du bruger ikke den rigtige formel.

Mvh
Martin

Fra : Torben W. Hansen

Dato : 10-06-04 17:01

> Du bruger ikke den rigtige formel.

Så skulle formlen vist være rigtig...

Fra : Martin Larsen

Dato : 10-06-04 17:31

"Torben W. Hansen" <nospam@cybercity.dk> skrev i en meddelelse news:caa0jd$2mje$1@news.cybercity.dk...

> "Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse
>
> Så skulle formlen vist være rigtig...
> http://users.cybercity.dk/~cis2486/Page8/

Ja, det ser pudsigt ud. Grunden til at det ikke er helt
nøjagtigt er at du ikke bruger heltalsdivision. Brænder
den sammen ved højere n?

Mvh
Martin

Fra : Torben W. Hansen

Dato : 10-06-04 18:50

> "Torben W. Hansen" <nospam@cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, det ser pudsigt ud. Grunden til at det ikke er helt
> nøjagtigt er at du ikke bruger heltalsdivision. Brænder
> den sammen ved højere n?

Her med flere værdier for n, uden og med heltalsdivision.

http://users.cybercity.dk/~cis2486/Page9/

( Kim kan nok ikke se denne, da jeg ikke har rettet "\" til "/" i
HTML-koden)

Med venlig hilsen
Torben W, Hansen

Fra : Martin Larsen

Dato : 10-06-04 17:05

"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse news:40c8820d$0$3045$14726298@news.sunsite.dk...

Jeg kan sige at du skal få noget der er skuffende lig med
Kombi(n,k) for n>0. Kan også skrives n!/(n-k)!/k!

Hvis man vil have n'te række i Pascals trekant og n<11
og man har Windows lommeregner kan man blot tage
1001^n og resultatet kommer nærmest i klarskrift. Fx 1001^n =
1.010.045.120.210.252.210.120.045.010.001

Mvh
Martin

Fra : N/A

Dato : 10-06-04 13:06

Fra : Kim Schulz

Dato : 10-06-04 16:41

On Thu, 10 Jun 2004 17:37:11 +0200
"Torben W. Hansen" <nospam@cybercity.dk> wrote:

> "Kai Birger Nielsen" <bnielsen@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse
>
> Man må sige, at det er nogle store "hakker" som den klipper...
> http://users.cybercity.dk/~cis2486/Page8/

den side virker ikke her. billederne er broken fordi du har brugt \ i
stedet for / (hvilket er det korrekte at bruge på nettet).

--
Kim Schulz | Linux - Your Choice! Your Opinion! Your life!
Geek by nature |