rørdrum
Fra : Omnolog HMH

Dato : 07-06-04 22:05

Hej.

Er der nogen, der kender dialekt-ord for rørdrum?

MVH HMH

Fra : Vibe Roepstorff

Dato : 04-07-04 21:03

Hej HMH

On Mon, 7 Jun 2004 23:04:48 +0200, "Omnolog HMH"
<hhestbechrouladea@oohay.dk> wrote:

>Er der nogen, der kender dialekt-ord for rørdrum?

Ifølge bogen "Folk og Fauna", Bind II kaldes den også rørhejre,
rørtromme (Samsø), kofugl (Sjælland), sumpokse og kropfugl.

med venlig hilsen

Michael Maag
Fjern venligts 'sen' efternavnet fra emailadressen

Fra : Gunilla Cortzen

Dato : 11-07-04 16:19

"Omnolog HMH"wrote:

> Ifølge bogen "Folk og Fauna", Bind II kaldes den også rørhejre,
> rørtromme (Samsø), kofugl (Sjælland), sumpokse og kropfugl.

Jeg har lige hørt at der er et område i Sønderjylland, hvor den kaldes
en skrannehosse. Og det udtales med rullen på ' r '.

Den har åbenbart mange navne. Men ligefrem at kalde en fugl for en
sumpokse, - har man dog hørt mage!

Ruth

Fra : Omnolog HMH

Dato : 12-07-04 11:41

Skrannerhoors har vi nu altid brugt om dobbeltbekkasinen.

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 12-07-04 23:00

"Omnolog HMH" skrev i en meddelelse

> Skrannerhoors har vi nu altid brugt om dobbeltbekkasinen.

Nå - det må jeg fortælle dem fra Sønderjylland.

Hvad er det for øvrigt med dobbeltbekkasinen? Hvorfor kalder man den
sådan? Der er vel ikke noget, man kalder en enkeltbekkasin? Hvorfor så
en dobbelt.

GCR.

Fra : Jens Mikkel Lausten

Dato : 13-07-04 15:08

Ruth Nielsen wrote:

> Nå - det må jeg fortælle dem fra Sønderjylland.
>
> Hvad er det for øvrigt med dobbeltbekkasinen? Hvorfor kalder man den
> sådan? Der er vel ikke noget, man kalder en enkeltbekkasin?

Jow
Enkeltbekkasin Lymnocryptes minimus
Der er nok ikke nogen dybere logik i navnene.
Der findes også en endnu større bekkasin (end DB) som hedder Tredækker
Gallinago media.

På norsk er det værre endnu.
DB hedder Enkeltbekkasin.
Tredækker hedder Dobbeltbekkasin.
Enkeltbekkasin hedder kvartbekkasin.
Hvad er så en halvbekkasin

Mikkel

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 17-07-04 08:29

"Jens Mikkel Lausten" skrev i en meddelelse

> [...]
> Der er nok ikke nogen dybere logik i navnene.
> Der findes også en endnu større bekkasin (end DB) som hedder Tredækker

Det er virkelig interessant, og når man har lige har læst det
en gang til, så er det også ret grinagtigt - ja smile

ruth