/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
2 stk. BMW spørgsmål
Fra : Fisker


Dato : 07-06-04 11:19

Hej

1.
Min BMW 75/5 fra 1971 har hul i både forrør og den ene lydpotte.
Jeg bilder mig ind at jeg kan mærke det på ydelsen
kan det passe ?? eller er det mig der er pylret.

2.
Hvad er det man laver ved motoren ved ombygning til
blyfri. Og er det noget man som nogenlunde habil
hjemmemekaniker kan lave selv ??


MVH
Ole Fisker



 
 
Edvard Korsbæk (07-06-2004)
Kommentar
Fra : Edvard Korsbæk


Dato : 07-06-04 12:44

Ad 1:
Faktisk meget sandsynligt. Jeg havde samme erfaring med mine /5 BMW.
Ad 2:
Hovedskiftet er nye ventilsæder. De er udskiftelige - Jeg tabte en engang
nede i Tyskland, så den er god nok!.
Om du kan få et sæt sæder/ventiler der kan køre blyfrit er et åbent
spørgsmål.
At gøre klar til det kræver en (u)habil hjemmemekaniker.
At skifte sæderne er en opgave for en cylinderservice, men de gør det fra
dag til dag uden besvær.

Med venlig hilsen

Edvard (Der tit savner min/5 BMW)


"Fisker" <OlenotValid@familienfisker.dk> skrev i en meddelelse
news:40c44128$0$243$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hej
>
> 1.
> Min BMW 75/5 fra 1971 har hul i både forrør og den ene lydpotte.
> Jeg bilder mig ind at jeg kan mærke det på ydelsen
> kan det passe ?? eller er det mig der er pylret.
>
> 2.
> Hvad er det man laver ved motoren ved ombygning til
> blyfri. Og er det noget man som nogenlunde habil
> hjemmemekaniker kan lave selv ??
>
>
> MVH
> Ole Fisker
>
>



Claus Skovbo (07-06-2004)
Kommentar
Fra : Claus Skovbo


Dato : 07-06-04 15:01

Hej Ole !

Jeg fik skiftet ventiler på min R90S årg. 76 her først på året.

Det drejer sig om udstødningsventilerne, og kun dem. Indsugningsventilerne
bliver ikke varme i forhold til udst. og skal derfor ikke skiftes.

Jeg gav incl. pakninger og moms godt 3000 kr. i Thisted.

Min erfaring med at køre blyfri er ret kort, men det virker. Og så bliver
du fri for at komme div. erstatninger i benzinen. Denne erstatning gav noget
snavs i mine kaburatorer, som dermed drillede tomgangsdyserne.

Du bør / skal lade en cylinderservice ordne ventilerne, synes jeg.


Skriv evt. direkte til mig, hvis du tror jeg kan bidrage med mere.


BMWenlig hilsen

Claus Skovbo



"Fisker" <OlenotValid@familienfisker.dk> skrev i en meddelelse
news:40c44128$0$243$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hej
>
> 1.
> Min BMW 75/5 fra 1971 har hul i både forrør og den ene lydpotte.
> Jeg bilder mig ind at jeg kan mærke det på ydelsen
> kan det passe ?? eller er det mig der er pylret.
>
> 2.
> Hvad er det man laver ved motoren ved ombygning til
> blyfri. Og er det noget man som nogenlunde habil
> hjemmemekaniker kan lave selv ??
>
>
> MVH
> Ole Fisker
>
>



Jens Jessen (07-06-2004)
Kommentar
Fra : Jens Jessen


Dato : 07-06-04 16:02

Jeg vil kun give dig et svar på blyfri: Det er nemt - den kan sagtens køre
på blyfrit benzin. At skifte ventlisæder ud er kun at fylde pemnge i
lommerne på cylinderfirmaet.
Har selv Nimbus fra 1935 som kører nu i foreløbigt 8 år udelukkende har kørt
på blyfri + en Honda fra 1960 som siden jeg fik den i 1999 også har kørt
tusinder af kilometer på blyfri!


--
Med venlig hilsen
Jens Jessen


E-mail jens.jessen@get2net.dk
"Fisker" <OlenotValid@familienfisker.dk> skrev i en meddelelse
news:40c44128$0$243$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hej
>
> 1.
> Min BMW 75/5 fra 1971 har hul i både forrør og den ene lydpotte.
> Jeg bilder mig ind at jeg kan mærke det på ydelsen
> kan det passe ?? eller er det mig der er pylret.
>
> 2.
> Hvad er det man laver ved motoren ved ombygning til
> blyfri. Og er det noget man som nogenlunde habil
> hjemmemekaniker kan lave selv ??
>
>
> MVH
> Ole Fisker
>
>



Steen Egeberg (07-06-2004)
Kommentar
Fra : Steen Egeberg


Dato : 07-06-04 19:22


> Jeg vil kun give dig et svar på blyfri: Det er nemt - den kan sagtens køre
> på blyfrit benzin. At skifte ventlisæder ud er kun at fylde pemnge i
> lommerne på cylinderfirmaet.
> Har selv Nimbus fra 1935 som kører nu i foreløbigt 8 år udelukkende har
kørt
> på blyfri + en Honda fra 1960 som siden jeg fik den i 1999 også har kørt
> tusinder af kilometer på blyfri!
>


Jeg er selv fra dengang da bly var almindeligt benzinadditiv - for at hæve
oktantallet - og det lag bly som aflejredes på udstødningsventiler og -sæder
beskyttede samtidigt disse imod afbrænding på tidligere tiders motorer. Især
ved høj belastning i lang tid.

Men mange kørte fint på blyfrit, især hvis de ikke blev kørt hårdt, så det
kunne måske være en ide at prøve at køre uden, checke ventilspillerummet
lidt hyppigere, og hvis de så holder, så er alt godt. Og hvis ikke, tja, så
var du alligevel forberedt på at skifte sæder og ventiler ?

--
Steen Egeberg
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623



Edvard Korsbæk (07-06-2004)
Kommentar
Fra : Edvard Korsbæk


Dato : 07-06-04 21:06

Ok, Ok,ok.
Men BMW i /5 til /7 var berygtede for de meget korte mellemrum hvor
ventilerne skulle stilles, da sæderne ikke var specielt stærke, og satte
sig.
'Das Motorrad' endte med en højere pris pr. km end mange andre cykler netop
fordi der skulle stilles ventiler så tit.

Med venlig hilsen

Edvard
"Steen Egeberg" <*mitnavn*@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:40c4b234$0$313$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> > Jeg vil kun give dig et svar på blyfri: Det er nemt - den kan sagtens
køre
> > på blyfrit benzin. At skifte ventlisæder ud er kun at fylde pemnge i
> > lommerne på cylinderfirmaet.
> > Har selv Nimbus fra 1935 som kører nu i foreløbigt 8 år udelukkende har
> kørt
> > på blyfri + en Honda fra 1960 som siden jeg fik den i 1999 også har kørt
> > tusinder af kilometer på blyfri!
> >
>
>
> Jeg er selv fra dengang da bly var almindeligt benzinadditiv - for at hæve
> oktantallet - og det lag bly som aflejredes på udstødningsventiler
og -sæder
> beskyttede samtidigt disse imod afbrænding på tidligere tiders motorer.
Især
> ved høj belastning i lang tid.
>
> Men mange kørte fint på blyfrit, især hvis de ikke blev kørt hårdt, så det
> kunne måske være en ide at prøve at køre uden, checke ventilspillerummet
> lidt hyppigere, og hvis de så holder, så er alt godt. Og hvis ikke, tja,

> var du alligevel forberedt på at skifte sæder og ventiler ?
>
> --
> Steen Egeberg
> http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623
>
>



Fisker (08-06-2004)
Kommentar
Fra : Fisker


Dato : 08-06-04 14:49

Hej

Tak for svarene.
Jeg tager chancen og prøver at køre uden ventiludskiftning.

MVH
Ole Fisker

"Fisker" <OlenotValid@familienfisker.dk> wrote in message
news:40c44128$0$243$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hej
>
> 1.
> Min BMW 75/5 fra 1971 har hul i både forrør og den ene lydpotte.
> Jeg bilder mig ind at jeg kan mærke det på ydelsen
> kan det passe ?? eller er det mig der er pylret.
>
> 2.
> Hvad er det man laver ved motoren ved ombygning til
> blyfri. Og er det noget man som nogenlunde habil
> hjemmemekaniker kan lave selv ??
>
>
> MVH
> Ole Fisker
>
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408897
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste