Tælle antal .gif-filer i en mappe...
Fra : Lasse Madsen

Dato : 07-06-04 19:50

Kan man lave en PHP-fil, der tæller hvor mange gif-billeder, der
er i en mappe?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jacob Atzen

Dato : 07-06-04 20:16

Lasse Madsen <Lasse@hippie.dk> writes:

> Kan man lave en PHP-fil, der tæller hvor mange gif-billeder, der
> er i en mappe?

Ja. Under forudsætning af du kører PHP-filen gennem en PHP-fortolker.

- Jacob Atzen

Fra : Lasse Madsen

Dato : 07-06-04 20:29

Jacob Atzen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:

> Ja. Under forudsætning af du kører PHP-filen gennem en PHP-fortolker.

Hvordan ser den funktion så ud?

Fra : Kim Schulz

Dato : 07-06-04 20:35

On 07 Jun 2004 19:29:27 GMT
Lasse Madsen <Lasse@hippie.dk> wrote:

> Hvordan ser den funktion så ud?

$x=0;
foreach (glob("*.gif")) {
$x++;
}
echo "Der er $x gif filer i mappen.\n";

--
Kim Schulz | Need a Content Management System for your website? Go
Geek by nature | get Fundanemt at : http://www.fundanemt.com New

Fra : Jacob Atzen

Dato : 07-06-04 21:07

Kim Schulz <kim@schulz.dk> writes:

> $x=0;
> foreach (glob("*.gif")) {
> $x++;
> }
> echo "Der er $x gif filer i mappen.\n";

Ahh hva. Er:

$x = count(glob("*.gif"));
echo "Der er $x gif filer i mappen.\n";

Ikke lige lidt pænere?

- Jacob Atzen

Fra : Peter Brodersen

Dato : 07-06-04 21:25

On Mon, 7 Jun 2004 21:34:48 +0200, Kim Schulz <kim@schulz.dk> wrote:

>foreach (glob("*.gif")) {
> $x++;
>}
>echo "Der er $x gif filer i mappen.\n";

Undtagelsen er, hvis der ikke er nogen gif-billeder.

Så vil glob("*.gif") returnere (bool)false, og så vil foreach()
tilsvarende brokke sig.

(jeg troede, jeg kunne være smart ved i stedet bare at bruge
count(glob("*.gif")) , men count(FALSE) giver også 1)

--
- Peter Brodersen

Ugens sprogtip: at tjekke (og ikke at checke)

Fra : Peter Brodersen

Dato : 07-06-04 21:26

On Mon, 07 Jun 2004 22:25:11 +0200, Peter Brodersen <usenet@ter.dk>
wrote:

>(jeg troede, jeg kunne være smart ved i stedet bare at bruge
>count(glob("*.gif")) , men count(FALSE) giver også 1)

Nå, i det mindste var jeg ikke den eneste, der faldt i den fælde :)

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 07-06-04 21:32

Peter Brodersen wrote:
> [...]
>
> (jeg troede, jeg kunne være smart ved i stedet bare at bruge
> count(glob("*.gif")) , men count(FALSE) giver også 1)

Det vil ikke være smukt - men man kunne lave

$antalFiler = (array)(count(glob("*.gif")));

mvh
Johan

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 07-06-04 21:36

Johan Holst Nielsen wrote:

> Det vil ikke være smukt - men man kunne lave
>
> $antalFiler = (array)(count(glob("*.gif")));

Sagde han - uden at tjekke det :D

<?php
var_dump((array)(false));
?>

giver

array(1) { [0]=> bool(false) }

ævs :(

mvh
Johan

Fra : Jacob Atzen

Dato : 07-06-04 22:22

Peter Brodersen <usenet@ter.dk> writes:

> Undtagelsen er, hvis der ikke er nogen gif-billeder.

Ikke hos mig:
$ cat test.php
<?php var_dump(glob('foobar')); ?>
$ php test.php
array(0) {
}

Iflg. manualen vil glob returne "FALSE on error". Går ikke ud fra det
er en fejl, at der ikke er nogen filer der matcher glob'en.

- Jacob Atzen

Fra : Peter Brodersen

Dato : 07-06-04 22:26

On 07 Jun 2004 23:22:28 +0200, Jacob Atzen <jacob@aub.dk> wrote:

>Ikke hos mig:
>$ cat test.php
><?php var_dump(glob('foobar')); ?>
>$ php test.php
>array(0) {
>}

Hm, hvilken version?

$ php -r 'var_dump(glob("foobar"));'
bool(false)
$ php -r 'var_dump(glob("fooba*"));'
bool(false)
$ php -r 'print phpversion();'
4.3.7

Der er vist blevet ændret lidt i glob() i seneste version (omend jeg
stadigvæk skal gennemskue dens SAFE_MODE-mærkværdigheder)

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 08-06-04 06:03

Peter Brodersen wrote:

> Der er vist blevet ændret lidt i glob() i seneste version (omend jeg
> stadigvæk skal gennemskue dens SAFE_MODE-mærkværdigheder)

PHP.net skriver:
Returns an array containing the matched files/directories or FALSE on
error.

Hvis mappen findes - vil den så returnerere FALSE? For i så fald er det
jo ikke en fejl? Men blot en tom match.
PHP.net skriver ikke - if it fails matching files/directories... men on
ERROR...

Jeg opfatter egentlig den, som hvis mappen ikke findes - eller der ikke
er læserettigheder til mappen?

(Uden jeg har tid til at forsøge lige nu...)

mvh
Johan

Fra : Jacob Atzen

Dato : 08-06-04 07:59

Peter Brodersen <usenet@ter.dk> writes:

> Hm, hvilken version?

4.3.6.

- Jacob Atzen

Fra : Kim Schulz

Dato : 07-06-04 21:39

> [...]

> Undtagelsen er, hvis der ikke er nogen gif-billeder.
>
> Så vil glob("*.gif") returnere (bool)false, og så vil foreach()

foreach er fra deres eget eksempel.

--
Kim Schulz | Linux - Your Choice! Your Opinion! Your life!
Geek by nature |

Fra : Peter Brodersen

Dato : 07-06-04 22:22

On Mon, 7 Jun 2004 22:39:09 +0200, Kim Schulz <kim@schulz.dk> wrote:

>foreach er fra deres eget eksempel.

Så meget desto mere grund til at være på vagt!

Men jeg vil faktisk heller ikke udelukke, at den har smuttet for mig i
et tidligere projekt eller to - dog heldigvis hvor jeg ku' tillade mig
at antage, at der var filer i mappen, men det var nærmest et tilfælde.