[CSS] abbr og text-decoration
Fra : Jane

Dato : 07-06-04 19:03

Hvorfor er det ikke nok at skrive følgende i mit css dokument
for at undgå små prikker under ordene i min Opera? Jeg hader
de små prikker...

abbr {
text-decoration:none;
}

Jane
--
æbleskrog.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-06-04 19:09

Jane skrev:

>Hvorfor er det ikke nok at skrive følgende i mit css dokument
>for at undgå små prikker under ordene i min Opera?

Hvilke prikker?

Hvad er adressen på din side?

--
Bertel

Fra : Jane

Dato : 07-06-04 19:37

Bertel Lund Hansen skrev i

> Hvilke prikker?

Eksempelvis når jeg skriver
<abbr title="Mathilde">Ma&#126;</abbr>

> Hvad er adressen på din side?

æbleskrog.dk
(eller uden idn: http://xn--bleskrog-i0a.dk/ )

De klamme små prikker dukker ikke op i IE men
de er der desværre i min Opera.

Jane

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 07-06-04 19:38

Jane skrev:

> abbr {
> text-decoration:none;
> }

Prikkerne skyldes ikke text-decoration (der i øvrigt heller ikke
kan sættes til "dotted" eller lignende), men derimod en border-
bottom.

Følgende klarer ærterne:

   abbr{ border: none; }

(overvej dog at markere forkortelserne på anden vis - eller kan man
jo ikke se at de har en titel).

For resten - IE understøtter ikke abbr, men til gengæld acronym, så
det er forholdsvist almindelig praksis at bruge acronym til alle
typer forkortelser, også selv om det ikke er akronymer.

En afsluttende note: Det tog mig 1 minut at finde frem til at det
var border-bottom der genererede prikkerne i Mozilla (og dermed
formentlig også Opera). 45 sekunder til at lave en side med <abbr>
og 15 sekunder til at pudse DOM Inspector på den.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jane

Dato : 07-06-04 19:48

Jens Gyldenkærne Clausen skrev i

> kan sættes til "dotted" eller lignende), men derimod en border-
> bottom.

Ahh - der blev jeg klogere.

> Følgende klarer ærterne:

Mange tak. Endelig slipper jeg for prikkerne!

> (overvej dog at markere forkortelserne på anden vis - eller kan man
> jo ikke se at de har en titel).

Jeps, vil jeg gøre når jeg har fundet noget som jeg kan holde ud at
se på både i overskrifter og brødtekst.

> For resten - IE understøtter ikke abbr, men til gengæld acronym, så

Og Opera har det omvendt. Men pyt jeg holder mig til standarden
og så må folk finde sig i den browser de har valgt.

> En afsluttende note: Det tog mig 1 minut at finde frem til at det

Jeg takker for din tid.

Jane
--
æbleskrog.dk

Fra : Lobais

Dato : 08-06-04 13:26

Mon, 07 Jun 2004 18:48:23 +0000. skrev Jane:

> Jeps, vil jeg gøre når jeg har fundet noget som jeg kan holde ud at
> se på både i overskrifter og brødtekst.

Husk, at det ikke er nok at markere med farve, da farveblinde personer,
eller svagtseende, så ikke vil kunne kende forskel. Det er forresten en
del af WAI http://www.w3.org/WAI/

Fra : Jane

Dato : 08-06-04 14:17

Lobais skrev i <news:pan.2004.06.08.12.26.01.820030@ahle.dk>:

> Husk, at det ikke er nok at markere med farve, da farveblinde personer,

Jeg forventer sørme at de pågældende personer selv kan slå
min css fra og anvende deres egen som de har tilpasset sit
handicap. Så længe det er en privat side til min helt egen
fornøjelse tvivler jeg på, der bliver det store rykind at
jeg må oprette en ekstra css fil til dem?

Jane
--
æbleskrog.dk

Fra : Lobais

Dato : 08-06-04 16:46

Tue, 08 Jun 2004 13:16:45 +0000. skrev Jane:

> [...]
> fornøjelse tvivler jeg på, der bliver det store rykind at
> jeg må oprette en ekstra css fil til dem?

Hehe, men det er nu engang en del af WAI, så hvis du vil valdidere med
f.eks. bobby, kan du ligesågodt ordne det med det samme. Forresten er det
ikke kun for farveblinde, men også folk som ikke har så mange farver på
deres skærm, så med mindre du programmere med 16 farver...

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 07-06-04 20:46

Jane skrev:

> Og Opera har det omvendt.

Øh - nej. Jeg har lige tjekket en ekstra gang. Såvel abbr som
acronym virker fint i Opera 6.06, 7.23 og 7.5.

> Men pyt jeg holder mig til standarden og så må folk finde sig i
> den browser de har valgt.

Det er dit valg, men personligt ville jeg ikke gemme betydende
oplysninger for IE-brugere - de udgør trods alt en ret stor del af
alle brugere.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jane

Dato : 07-06-04 22:22

> Øh - nej. Jeg har lige tjekket en ekstra gang. Såvel abbr som
> acronym virker fint i Opera 6.06, 7.23 og 7.5.

Ja, tror jeg holdt musen ikke helt nok i ro.

Jane
--
æbleskrog.dk