Skal bruge en drop down menu
Fra : Jesper Holm

Dato : 07-06-04 10:42

Hej.

Jeg har tidligere skrevet i en anden nyhedsgruppe om dette emne,
men blev henvist hertil.

Jeg er på udkig efter en drop down menu. Jeg har ca. fem links
efter hinanden (som ikke er i en tabel). Når man klikker på disse
links skal der fremkomme en drop down menu med undersider til
linket.

Er der nogen der har et godt forslag til en sådan menu? Jeg skal
kunne bestemme form, farve, størrelse m.v. på såvel link som
menu.

På forhånd _mange_ tusind tak.
Jesper Holm

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Simon Moore Højer

Dato : 07-06-04 11:21

Prøv at kigge i kildekoden på denne side: www.viborgip.dk den er dog bygget op i
frames.

--
Simon Moore Højer

Der er en skaber bag hver en kode...
Der er også en skaber bag vores klode!!!

Fra : Jesper Holm

Dato : 07-06-04 15:18

Simon Moore Højer wrote in dk.edb.internet.webdesign.clientside:
> Prøv at kigge i kildekoden på denne side: www.viborgip.dk den er dog bygget op i
> frames.

Det ser desværre ikke ud til at jeg kan bruge det script. Det _skal_ være et link
med en drop down menu "svævende" under linket.

- Ellers tak for forslaget.

Er der andre der ved, hvor man kan hente en sådan kode??

Med venlig hilsen

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 07-06-04 15:41

Jesper Holm skrev:

>Er der andre der ved, hvor man kan hente en sådan kode?

http://dynamicdrive.com under menus and navigation er der
mange at vælge imellem.
--
Knud

Fra : Jesper Holm

Dato : 07-06-04 22:44

> På http://dynamicdrive.com under menus and navigation er der
> mange at vælge imellem.

Jeg hentede oprindeligt et script derfra, som var den eneste
brugelige. Desværre validerer det langt fra da det er et gammel
script plus jeg havde nogle problemer med at ændre placering,
form, farve m.v.

Men tak for forslaget!

Jeg eftersøger hermed stadig en kode til drop down med et link.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 07-06-04 23:11

Jesper Holm skrev:

> [...]
>brugelige. Desværre validerer det langt fra da det er et gammel
>script plus jeg havde nogle problemer med at ændre placering,

Der er ellers masser, HV-menu skulle da være rimelig god og jeg
da også den er uptodate.

Men kan du ikke give et link til den du hentede og som
kodemæssigt ikke var god?

Så kan vi se, hvilken type du gerne vil have og måske komme med
et bud.
--
Knud

Fra : Ryan Kristensen

Dato : 07-06-04 15:39

On 07 Jun 2004 14:17:43 GMT, Jesper Holm <holmidk2003@holm.mail.dk> wrote:

> [...]
> med en drop down menu "svævende" under linket.
>
> - Ellers tak for forslaget.
>
> Er der andre der ved, hvor man kan hente en sådan kode??

Du har set:
<http://users.cybercity.dk/~dsl58854/articles/mhaList/readme.html> ik'?

--
Ryan Kristensen

Fra : Claus Jacobsen

Dato : 08-06-04 11:10

Jesper Holm wrote:
> [...]
>
> Er der nogen der har et godt forslag til en sådan menu? Jeg skal
> kunne bestemme form, farve, størrelse m.v. på såvel link som

Hvis du skal have noget der validerer i xhtml skal du prøve at søge
efter suckerfish på google. Den kan du også søge efter på
www.alistapart.com, hvor der er en artikel om den. (1. link i google!!)
Den oprindelige kreatør af menuen er fra www.htmldog.com

Håber det hjælper!

Claus

Fra : Jesper Holm

Dato : 08-06-04 16:46

Claus Jacobsen wrote:
> Hvis du skal have noget der validerer i xhtml skal du prøve at søge
> efter suckerfish på google. Den kan du også søge efter på
> [...]

Det er bestemt noget i den stil!!! Men der er en ting, der skal ændres ved
eksemplet på drop down menuen:

Som eksemplet er nu (se en demo på:
http://www.htmldog.com/articles/suckerfish/bones/) kommer MENUTEKSTEN til
at stå oven i den ANDEN tekst. Det eneste jeg derfor vil ændre vil være,
hvis der i stedet kan komme en boks ned med MENUTEKSTEN indeni. Boksen med
links vil derfor "overlappe" DEN ANDEN TEKST og se bedre og mindre rodet
ud.

Er der nogen - evt. dig Claus - der kan hjælpe mig med at lave denne effekt
og evt. sammenklippe koden så den er lige til at bruge?

Mine engelskfærdigheder er desværre ikke de bedste, så jeg vil nok få en
del problemer med at strikke en kode sammen ud fra artiklen, og håber
derfor I vil være mig så meget som muligt behjælpelig med dette?

> Håber det hjælper!

- Det er i hvert fald RIGTIG godt på vej...! :)

Mange tak

Fra : Claus Jacobsen

Dato : 09-06-04 07:56

Jesper Holm wrote:

> [...]
> links vil derfor "overlappe" DEN ANDEN TEKST og se bedre og mindre rodet

Hmm! Ja det eneste du skal gøre er sådan set at sætte background-color:
#fff; på #nav li ul elementet så har du en eksempelvis hvis baggrund!!
du kan så også sætte en border: 1px solid #000; så har du en hvid kasse
med en sort ramme rundt om! Det er såmænd ikke så vanskeligt! :)
> Er der nogen - evt. dig Claus - der kan hjælpe mig med at lave denne effekt
> og evt. sammenklippe koden så den er lige til at bruge?

Du skal sådan set blot tage den kode som den er og smide den ind i din
egen side! dernæst gælder det så om at få styr på css'en! Nu ved jeg
ikke hilket program du bruger, men der er nogel der er bedre end andre!
du kan eventuelt downloade topstyle lite! Det er et gratis program og
betegnes af mange som værende det bedste til konstruktion af css i
øjeblikket! Dreamweaver er også ved at komme rigtigt godt med i den
sidste version.

Håber det hjælper!
Claus

Fra : Jesper Holm

Dato : 09-06-04 17:28

RIGTIG RIGTIG mange tak for din hjælp.

Jeg begav mig ud i et større arbejde, men det lykkedes mig i sidste ende at
"hitte ud af det" ved at rette, rette, rette og atter rette lidt i det, indtil
det så godt ud.

Jeg har nu fået det PRÆCIS som jeg ønskede, så hermed en KÆMPE tak fra mig.
Det har i hvert fald hjulpet nu!

Endnu engang tak - jeg er virkelig glad for resultatet

Fra : Claus Jacobsen

Dato : 09-06-04 21:32

Jesper Holm wrote:
> [...]
> Det har i hvert fald hjulpet nu!
>
> Endnu engang tak - jeg er virkelig glad for resultatet

:) Det var så lidt! Det er jo den måde man lærer på!

Claus

Fra : Jesper Holm

Dato : 10-06-04 10:47

Claus Jacobsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.clientside:
> :) Det var så lidt! Det er jo den måde man lærer på!

Nemlig! :)