Hjælp til Tiscali kunde
Fra : Rea721

Dato : 07-06-04 21:42

Hej Gruppe

Jeg forsøger desperat at hjælpe en kammerat der er kunde hos Tiscali
Hans internet forbindelse røg i sidste uge fra den ene dag til den anden.
Han har ringet til Tiscali support og de kunne pinge helt frem til hans
netkort uden problemer.

Han har ADSL og bruger WIN ME og har en Cisco 677 router.
Vi har skiftet hans netværkskort på mistanken...men det afhjalp
ikke problemet. Jeg har fulgt den vejledning der følger med produktet.

IP til netkortet: 192.168.1.2
IP til Router: 192.168.1.1
Gateway: 192.168.1.1
DNS: 212.142.20.170 + 171

Derefter har vi fulgt vejledningen som beskriver hvad man kan prøve
før man ringer til supporten:

1) Vi har pinget DNS 212.54.64.170 = ok
2) Vi har pinget 129.142.20.35 = TELE2= Ikke ok [*1]
3) Vi har pinget 193.88.89.10 = TV2 = ok
4) Vi har pinget 195.137.194.128 DR = Ikke ok [*1]

Iflg deres vejledning er det en fejl i Tiscali's system hvis 2) eller 3)
ikke svare.

Jeg selv er TDC kunde og kan ej heller Pinge 2) hjemmefra...så det hjælper
ikke nødvendigvis noget.

Kan i hjælpe ud fra disse oplysninger ?

Jeg har lavet disse tracert hjemmefra min egen TDC linie:
*********
[*1]
Trace 129.142.20.35 ...

1 192.168.1.18 0ms 0ms 0ms TTL: 0 (SERVER ok)

2 195.249.61.229 45ms 101ms 97ms TTL: 0 (banxx2.ip.tele.dk ok)

3 80.63.82.49 66ms 26ms 123ms TTL: 0
(ge-0-1-0-4.1000M.banxj1.ip.tele.dk ok)

4 80.160.66.181 26ms 147ms 39ms TTL: 0 (No rDNS)

5 195.249.13.81 28ms 159ms 234ms TTL: 0
(pos8-0.2488M.albnxg1.ip.tele.dk ok)

6 195.249.6.126 107ms 78ms 240ms TTL: 0
(pos7-0.2488M.arcnxg1.ip.tele.dk ok)

7 130.227.1.129 29ms 73ms 143ms TTL: 0
(pos0-1.skej1-core-oc48.dk.tele2.com ok)

8 130.227.247.50 33ms 105ms 158ms TTL: 0
(srp9-0.val2-core.dk.tele2.com ok)

9 No Response * * *
Ditto
29 No Response * * *
***********

***********
[*2]
Trace 195.137.194.128 ...

1 192.168.1.18 0ms 0ms 0ms TTL: 0 (SERVER ok)

2 195.249.61.229 143ms 208ms 429ms TTL: 0 (banxx2.ip.tele.dk ok)

3 80.63.82.49 217ms 112ms 253ms TTL: 0
(ge-0-1-0-4.1000M.banxj1.ip.tele.dk ok)

4 80.160.66.181 303ms 271ms 328ms TTL: 0 (No rDNS)

5 80.63.80.122 208ms 254ms 263ms TTL: 0
(pos3-0.2488M.virnxg1.ip.tele.dk ok)

6 83.88.0.78 319ms 158ms 163ms TTL: 0
(so-1-0-0.155M.virnxj2.ip.tele.dk ok)

7 192.38.7.66 226ms 151ms 186ms TTL: 0 (jay.net.dix.dk bogus rDNS:
host not found [authoritative])

8 81.7.138.2 330ms 162ms 180ms TTL: 0 (g4-2.r-dix-1.dr.dk
probable bogus rDNS: No DNS)

9 No Response * * *
Ditto
29 No Response * * *
*********

Er der nogen der kan få noget fornuftigt ud af der her...og evt komme med
lidt hjælp ?

--
Rea721 AKA Leon Andrea skod2[remove]@721.dk
Flyudlejning, Skoleflyvning, Taxaflyvning, Rundflyvning

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 07-06-04 21:53

On 2004-06-07, Rea721 <> wrote:
[Snip en masse]

En gang til for de tungnemme. Hvad er det præcist problemet er? I kan pinge
ud i verden og få svar fra nogle computere! Det vil sige, at I er på nettet.
At I ikke kan pinge nogle computere betyder bare, at nogle ikke svare på
ping (ICMP) pakker. Det er der ikke noget mærkeligt i, de maskiner har
sikkert andet og vigtigere at lave end at svare på sådanne pakker (læs: det
er en meget normal politik ikke at svare på ping).

Thomas

Fra : Rea721

Dato : 07-06-04 22:30

I news:slrncc9lde.r1o.zensonic@www.zensonic.dk
skrev Thomas S. Iversen følgende tekst:

> En gang til for de tungnemme. Hvad er det præcist problemet er?

Ja sjovt nok har jeg jo ikke lige skrevet det Mail virker ikke, får
ingen kontakt til serveren. Browser (OE) får ingen kontakt (Siden kan ikke
vises)

>I kan pinge ud i verden og få svar fra nogle computere!

Ja...nogen computerer. At man kan pinge en putter betyder vel ikke at http
og pop3 virker ?

> Det vil sige, at I er på nettet.

Tja....det kan man vel delvis sige...men ikke http og pop3.

> At I ikke kan pinge nogle computere betyder bare, at
> nogle ikke svare på ping (ICMP) pakker.

Det ved jeg godt.....

> Det er der ikke noget mærkeligt i, de maskiner har sikkert andet
> og vigtigere at lave end at svare på sådanne pakker
> (læs: det er en meget normal politik ikke
> at svare på ping).

Det ved jeg også godt. Men nu er de IP adresser jeg har beskrevet nogle som
Tiscali skriver at man skal teste med inden man kontakter supporten, så
Tiscali har vel hånd i hanke med lige precis de IP adresser og ved at de
svare på ping. I deres materiale står der ordret:

Citat
***
Hvis PING 129.142.20.35 eller PING 193.88.89.10 ikke svare er der et problem
mellem Tiscali og dele af internettet, og så er der allerede teknikkerer på
sagen.
***

Men det ændre aligevel ikke rigtig på at http og pop3 ikke skulle virke

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 07-06-04 23:09

On 2004-06-07, Rea721 <> wrote:

> Ja...nogen computerer. At man kan pinge en putter betyder vel ikke at http
> og pop3 virker ?

Nej, men hvis du kan se andre hjemmesider, så virker http også set fra dit
synspunkt (du kan ikke gøre mere). Pop3 er straks mere svært at teste med en
tredie part.

Helt generelt kan man jo sige at du/I kan sende og modtage TCP/IP pakker via
ADSL forbindelsen. At I så ikke kan nå bestemte servere kan så skyldes en af
2 ting:

1. De protokoller du forsøger at bruge virker ikke på din computer (http,
pop3).
2. TCP/IP pakker mellem dig og en given computer forsvinder. Det er så ikke
noget du kan gøre ved. Det er et routing problem et eller andet sted, og så
må du hive fat i tiscali.

Thomas

Fra : Rea721

Dato : 07-06-04 23:39

I news:slrncc9prc.s7.zensonic@www.zensonic.dk
skrev Thomas S. Iversen følgende tekst:

> Nej, men hvis du kan se andre hjemmesider, så virker http også set
> fra dit synspunkt (du kan ikke gøre mere).

Ingen http sider.

> Pop3 er straks mere svært
> at teste med en tredie part.

Ok.

> [...]

> så ikke noget du kan gøre ved. Det er et routing problem et eller
> andet sted, og så må du hive fat i tiscali.

Ja problemet er så bare hvilken af de to der er noget galt med Nogen
gode ideer til at undersøge om det _er_ hans putter det er galt med eller om
det _er_ Tiscali ? Nogen programmer man kan teste med?

Fra : Rudi Stegen

Dato : 08-06-04 00:17

Hej Rea721, du skrev i dk.edb.internet.udbydere.xdsl:

> Ingen http sider.

Lige idiotspørgsmålet: Han kan heller ikke komme ind på tiscali.dk-
domænet - fx <http://www.tiscali.dk/> (?)

Tanken gik på: Hvis man nulstiller sin router, kan man kun få kontakt
med tiscali.dk-domænet, indtil man aktiverer/registerer den, hvilket
meget praktisk på deres eget domæne ;), helt præcis på
<http://aktivering.tiscali.dk/>.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 11-08-04 19:56

"Rudi Stegen" <newsnospam@stegen.dk> skrev i en meddelelse news:Xns9502D081B638RudiStegen@katie.ellegaard.dk...

> [...]
> med tiscali.dk-domænet, indtil man aktiverer/registerer den, hvilket
> meget praktisk på deres eget domæne ;), helt præcis på

Hvordan nulstiller man routeren?

Min broder har omtrent det samme problem - han kan godt se tiscali.dk,
men intet andet. Aktiveringen kan også gennemføres uden der meldes
om fejl, men han kan stadig ikke se "ud i verden".
Han kan heller ikke sende mail via smtp.tiscali.dk, men han kan godt
modtage mail via mail.tiscali.dk.

/Jakob

Fra : Rudi Stegen

Dato : 11-08-04 20:30

Hej Jakob Jeppesen, du skrev i dk.edb.internet.udbydere.xdsl:

> Hvordan nulstiller man routeren?

Læs
<http://www.tiscali.dk/help/adslplus/hardware/article.jsp?content=104572>
og - hvis det er en af Ciscoerne - hent den lille zip-fil.
(Husk de to små filer i zip-filen skal ligge i samme folder,
når du kører exe-filen).

Der behøves ikke yderligere forklaring, da programmet er så
enkelt, det kan være og selv fortæller, hvad man skrive.

Er det ZyZEL-routeren skal intet hentes. Der sidder efter
sigende en lille nulstillingsknap ét eller andet sted på
den (vist på bagsiden..?)

Uanset hvilken router skal han dog omkring aktiveringssiden
bagefter, da han ellers kun kan køre rundt på tiscali.dk-domænet.

> [...]
> uden der meldes om fejl, men han kan stadig ikke se "ud i verden".
> Han kan heller ikke sende mail via smtp.tiscali.dk, men han kan

Og heller ikke fange news.tiscali.dk for den sags skyld.

Hvis han nulstiller og (gen)aktiverer og stadig ikke kan komme
udenfor tiscali.dk-domænet, kan det skyldes en indstillingsfejl
på kortet (det på centralen).
I så fald kan han blot ringe til supporten. De kan både se og
rette indstillingsfejl på kortene. Og iøvrigt kan han meget
passende venligt spørge: "Nu du har været så hjælpsom, kunne
jeg måske lokke dig til at aktivere routeren også, da jeg er
blevet lidt allergisk overfor aktiveringssiden?"

Gæt hvem der prøvede omkring 1. juni 2002, da lynet smadrede
WAN-siden på hans 677'er
Det tog den flinke supporter under to minutter at finde ud af,
hvad der galt med kortet samt rette det. Derefter et "ja da"
til ovennævnte spørgsmål og et: "Sådan nu er den aktiveret,"
10-15 sekunder senere.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 11-08-04 20:39

"Rudi Stegen" <newsnospam@stegen.dk> skrev i en meddelelse news:Xns9542DAB8A1820RudiStegen@katie.ellegaard.dk...

> [...]
> og - hvis det er en af Ciscoerne - hent den lille zip-fil.
> (Husk de to små filer i zip-filen skal ligge i samme folder,

Ok - det er en 677.

> Der behøves ikke yderligere forklaring, da programmet er så
> enkelt, det kan være og selv fortæller, hvad man skrive.

Desværre er det ham der skal klare det, mens jeg sidder spændt og
venter i den anden ende af landet. Selv meget simple ting hvad angår
problemer som omtalt her kan virke uoverkommelige for nogen (så
har jeg ikke sagt for meget

> Uanset hvilken router skal han dog omkring aktiveringssiden
> bagefter, da han ellers kun kan køre rundt på tiscali.dk-domænet.

Jeps - det er vi klar over.

> Og heller ikke fange news.tiscali.dk for den sags skyld.

Det ved jeg ikke, men jeg ved at han ikke kan pinge smtp.tiscali.dk,
www.dr.dk (men som een har skrevet her i tråden har dr vist lukket
for ping), samt et par andre sider han normalt benytter - intet svar
fra nogen af dem.

> Hvis han nulstiller og (gen)aktiverer og stadig ikke kan komme
> udenfor tiscali.dk-domænet, kan det skyldes en indstillingsfejl
> på kortet (det på centralen).

Interessant!

> [...]
> jeg måske lokke dig til at aktivere routeren også, da jeg er
> blevet lidt allergisk overfor aktiveringssiden?"

Smart

Mange tak for svaret - jeg sender det fluks videre.

/Jakob

Fra : Rudi Stegen

Dato : 11-08-04 23:06

> [...]
> venter i den anden ende af landet. Selv meget simple ting hvad angår
> problemer som omtalt her kan virke uoverkommelige for nogen (så

Direkte citeret brugsanvisning til mig fra Mikkel Gottlieb, da filen i
hine dage (under World Online) blev brygget sammen men endnu ikke lagt
ud på sitet:

<copy>

1. du stikker det blå kabel i router / computer
2. Du nakker strømmen fra den [routeren altså, min bemærkning]
3. du dobbeltklikker på .exe filen
4. du smider strømmen i enden på den igen
5. Den vil med en meget pædagogisk vejl. (tm) på bedste vis guide dig
gennem resten .. (vælg hvilken router, tryk 1, 2 eller 3 osv i den
dur).

Rent faktisk burde du endda kunne køre filen fra dit mail program.

</copy>

Mikkel underdrev mht., hvor nemt det var.

Det spørger iøvrigt også, om det er COM1 eller COM2, det omtalte blå
kabel er sat ind i ('COM1 tryk 1, COM2 tryk 2' eller noget i den stil).

Jeg anede det faktisk ikke (der er alligevel noget auto-noget på i
BIOS'en), hvorfor jeg i første forsøg nulstillede musen

Men da programmet øjeblikkelig lukkede ned efter tryk på Enter-tasten,
var det ret klart, at intet var sket. Altså kørte jeg det igen og
tastede 2, og så var det tydeligvis routeren (programmet står og
arbejder et øjeblik, inden det lukker).

Selv hvis man laver alt forkert, sker der ikke andet end ingenting
(hvorefter man prøver alternativet).

> Det ved jeg ikke, men jeg ved at han ikke kan pinge smtp.tiscali.dk

Den svarer ikke på pingpakker.

> www.dr.dk (men som een har skrevet her i tråden har dr vist lukket
> for ping)

Korrekt, den svarer heller ikke på pingpakker.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 12-08-04 16:16

"Rudi Stegen" <newsnospam@stegen.dk> skrev i en meddelelse news:Xns954311312242RudiStegen@katie.ellegaard.dk...

SNIP - fin beskrivelse

> Selv hvis man laver alt forkert, sker der ikke andet end ingenting
> (hvorefter man prøver alternativet).

Det lykkedes ham vist at klare det

> Den svarer ikke på pingpakker.

Derfor er det så meget mere underligt at det er en af de servere
tiscali selv nævner man skal forsøge at pinge inden man ringer til
supporten.... (de nævner også dr.dk)

Anyway - det er bragt til at virke. Om det var routeren eller et tilfælde
er ikke til at vide, men nu er han glad og tilfreds, så det er jeg også

Tak for hjælpen!

/Jakob

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 07-06-04 23:02

On Mon, 7 Jun 2004 22:42:09 +0200, "Rea721" <skod2[remove]@721.dk>
wrote:

>Han har ADSL og bruger WIN ME og har en Cisco 677 router.
>Vi har skiftet hans netværkskort på mistanken...men det afhjalp
>ikke problemet. Jeg har fulgt den vejledning der følger med produktet.

Har han fjernet noget fra en spyware remover??

jeg har selv prøvet og hært, hvis man med nogle spy fjerner dem,
mister man internet forbindelsen. og der er ikke meget andet end at
geninstallere windows.

Lyder jo ikke til at internet forbindelsen er nede, hvis der kan
pinges ud i verden.

Fra : Rea721

Dato : 07-06-04 23:44

I news:gbp9c0l81uc81d00rgdnake09sdc75rqi3@4ax.com
skrev Bjarke Hansen følgende tekst:

> Har han fjernet noget fra en spyware remover??

Pyha...det ved jeg faktisk ikke.. han har Ad-aware 6...

> jeg har selv prøvet og hært, hvis man med nogle spy fjerner dem,
> mister man internet forbindelsen. og der er ikke meget andet end at
> geninstallere windows.

Det er selvfølig også en mulighed.... Det er dog sådan en Reestore cd...så
man kan nok ikke nøjes med windows, men skal reetablere hele gøjemøjet til
fabriks standard.

> Lyder jo ikke til at internet forbindelsen er nede, hvis der kan
> pinges ud i verden.

Som Thomas skriver kan det jo være et routingsproblem, men det ved jeg
heller ikke noget om.

Fra : Sune

Dato : 07-06-04 23:53

On Tue, 8 Jun 2004 00:43:37 +0200, "Rea721" <skod2[remove]@721.dk> wrote:

>Det er selvfølig også en mulighed.... Det er dog sådan en Reestore cd...så
>man kan nok ikke nøjes med windows, men skal reetablere hele gøjemøjet til
>fabriks standard.

Download en Knoppix Live CD herfra. (ikke den danske version)
http://www.knoppix.net/get.php

Den distribution plejer at virke med browser m.m på min PC uden at jeg behøver at indstille noget
som helst.

Mvh
Sune

Fra : Rea721

Dato : 08-06-04 00:15

I news:vds9c05f0i4c24rvqtcf6m6bgcrr2cjnev@4ax.com
skrev Sune følgende tekst:

> Download en Knoppix Live CD herfra. (ikke den danske version)
> http://www.knoppix.net/get.php

Okay...det lyder lidt farligt..noget unix noget

> Den distribution plejer at virke med browser m.m på min PC uden at
> jeg behøver at indstille noget som helst.

Skal man boote med den eller hyr... ikke at jeg tror jeg tør gi mig i kast
med det, men måske..

Fra : Sune

Dato : 08-06-04 00:41

On Tue, 8 Jun 2004 01:15:20 +0200, "Rea721" <skod2[remove]@721.dk> wrote:

>Okay...det lyder lidt farligt..noget unix noget

Ja lol.

>Skal man boote med den eller hyr... ikke at jeg tror jeg tør gi mig i kast
>med det, men måske..

Ja du booter på CDen og du bliver logget ind i en efterligning af en Windows brugergrænseflade
Og så er det bare om at starte browseren. Den installerer ikke noget som helst på PCen.

Det eneste du skal gøre er at trykke ENTER på et tidspunkt hvor bootningen går lidt i stå.

Det er 'KNOPPIX_V3.4-2004-05-17-EN.iso' du skal hente og brænde på en CD.

Mvh
Sune

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 08-06-04 09:19

> DNS: 212.142.20.170 + 171

DNS adresserne lyder bekendt, men jeg brugte 212.54.64.170 og 212.54.64.171
hos Tiscali. Jeg kan pinge 212.54.64.170 men ikke 212.142.20.170.

> 1) Vi har pinget DNS 212.54.64.170 = ok
> 2) Vi har pinget 129.142.20.35 = TELE2= Ikke ok [*1]
> 3) Vi har pinget 193.88.89.10 = TV2 = ok
> 4) Vi har pinget 195.137.194.128 DR = Ikke ok [*1]

2) og 4) kan jeg heller ikke pinge. Kan det være en gammel vejledning ?

Prøv: ping mail.tiscali.dk og ping www.krak.dk

Så vil den først lave DNS opslag og så pinge. Hvis DNS-opslaget går godt, så
ser du IP-adressen. Hvis ikke så er det DNS-opsætningen som der er noget
galt med.

Niels Dybdahl

Fra : Rudi Stegen

Dato : 08-06-04 13:03

Hej Niels Dybdahl, du skrev i dk.edb.internet.udbydere.xdsl:

> DNS adresserne lyder bekendt, men jeg brugte 212.54.64.170 og
> 212.54.64.171 hos Tiscali.

Det er også dem, man skal anvende (hhv. primær og sekundær DNS).
Jeg formoder (og dog..? , at Leon lavede en tastefejl med 142.

> Jeg kan pinge 212.54.64.170 men ikke 212.142.20.170.

Nej p20170.net.upc.nl svarer ikke. Men nogen i Amsterdam bruger den
sikkert til noget trafikrouting, hvorfor den sikkert har er formål for
nogen lokale dernede

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Rea721

Dato : 08-06-04 20:12

I news:Xns95028EE6C8711RudiStegen@katie.ellegaard.dk
skrev Rudi Stegen følgende tekst:

> Jeg formoder (og dog..? , at Leon lavede en tastefejl med 142.

Ja bestemt

Fra : Rea721

Dato : 08-06-04 20:11

I news:40c57681$0$164$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk
skrev Niels Dybdahl følgende tekst:

> DNS adresserne lyder bekendt, men jeg brugte 212.54.64.170 og
> 212.54.64.171 hos Tiscali. Jeg kan pinge 212.54.64.170 men ikke
> 212.142.20.170.

Det er også mig der har vrøvlet ...... Jeg blandede IPerne sammen
sorry...har brugt de rigtige DNSer.

> 2) og 4) kan jeg heller ikke pinge. Kan det være en gammel vejledning
> ?

Nej det tror jeg nu ikke.....

> Prøv: ping mail.tiscali.dk og ping www.krak.dk

Det har han lige gjort...og det funker fint.

> Så vil den først lave DNS opslag og så pinge. Hvis DNS-opslaget går
> godt, så ser du IP-adressen. Hvis ikke så er det DNS-opsætningen som
> der er noget galt med.

Gik fint, han fik hhv 212.54.64.159 og 193.109.56.109

Jeg ved dælme ikke hvad der er galt....måske skulle han geninstalere det
hele...

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 08-06-04 09:26

On 2004-06-07, Rea721 <> wrote:

Prøv at installere en anden browser. Mozilla firefox f.eks.

http://www.mozilla.org/products/firefox/releases/0.8.html

Så kan du finde ud af om det er forbindelsen eller browseren.

Thomas

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 09-06-04 09:48

> [...]

>4) Vi har pinget 195.137.194.128 DR = Ikke ok [*1]
>
>Iflg deres vejledning er det en fejl i Tiscali's system hvis 2) eller 3)

Jeg kan altså heller ikke pinge 2 og 4, hverken fra en TDC- eller en
Cybercity-opkobling. Jeg er overbevist om at årsagen simpelthen er at
de maskiner ikke svarer på ping.

Kan han se www.dr.dk? Eller http://195.137.194.128/ (www.dr.dk uden
navneopslag)?

--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Simon Klitgaard

Dato : 09-06-04 10:10

"Jesper Dybdal" <jdunetnospam@u10.dybdal.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg kan altså heller ikke pinge 2 og 4, hverken fra en TDC- eller en
> Cybercity-opkobling. Jeg er overbevist om at årsagen simpelthen er at
> de maskiner ikke svarer på ping.

Dr.dk _har_ i hvert fald lukket for ping.

/Simon

Fra : Rea721

Dato : 09-06-04 15:53

I news:89jdc0pr137g2ufpfr4aii0jm00gj8fts8@dtext.news.tele.dk
skrev Jesper Dybdal følgende tekst:

> Jeg kan altså heller ikke pinge 2 og 4, hverken fra en TDC- eller en
> Cybercity-opkobling. Jeg er overbevist om at årsagen simpelthen er at
> [...]

Den mulighed har vi godt nok ikke prøvet, jeg må vist lige prøve at snakke
med ham iaften, ellers tak for ideen.

--
Rea721 AKA Leon Andrea skod2[remove]@721.dk
Vil du være pilot ?