Linux
Fra : Hans Houmøller

Dato : 06-06-04 22:22

Da det var mig der oprindelig kastede Linux ind i denne tråd, lige en
kommentar til om det ville være 'mere interessant at dele ...  i en grupe
der handler om Linux'!
For mig gik det præcis ud på at få 'Linux' med i debatten i en brugergruppe
som den om folkekolen for at gøer opmærksom på, at Linux findes som
alternativ.
Der findes da brugergruppe der kun handler om Linux, ja, men der er det ikke
nødvendigt at gøre opmærksom på, at der er noget der hedder Linux!
;) Hans

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 06-06-04 23:11

"Hans Houmøller" <hanshoumoller@mail.dk> wrote in message
> [...]
ikke
> nødvendigt at gøre opmærksom på, at der er noget der hedder Linux!

Det har været diskuteret op og ned af stolper i denne gruppe, og fælles for
alle diskussionerne har været at det stort set kun har været folk uden for
folkeskolen, der har advokeret for linux, mens folk inden for har efterlyst
de brugerprogrammer, der skal til for at gøre linux til et ægte alternativ.

Jamen, hvis vi nu alle sammen skifter til linux skal programmerne nok komme,
har det (lettere omskrevet) heddet. Ja tak, men det har vi ikke tid til at
vente på. Vi har, for en meget stor procentdel af skolernes vedkommende,
windows-maskiner med windowsprogrammer. Og generelt fungerer det efter
hensigten.

Fortsæt blot med at gøre opmærksom på at linux eksisterer. Men regn ikke med
at dine ord flytter så meget, det gør kun ordentlige
undervisningsorienterede programmer, der matcher det udbud vi har til
windows i dag.

vh
Peter Hindsgaul

Fra : Jesper Mouridsen

Dato : 03-07-04 01:03
Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 06-06-04 23:57

"Hans Houmøller" <hanshoumoller@mail.dk> skrev i en meddelelse
> For mig gik det præcis ud på at få 'Linux' med i debatten i en
brugergruppe
> som den om folkekolen for at gøer opmærksom på, at Linux findes som
> alternativ.

Vi er ikke helt uvidende, selvom vi er skolelærere - vi kender godt
linux, men anser det generelt ikke for et brugbart alternativ sådan som
det ser ud i øjeblikket. jf. i øvrigt Hindsgauls indlæg, der siger det
hele.

> Der findes da brugergruppe der kun handler om Linux, ja, men der er
det ikke
> nødvendigt at gøre opmærksom på, at der er noget der hedder Linux!

Og det er der heller ikke her - vi ved at linux findes, men finder det
ubrugeligt sådan som situationen er - prøv at søge på google omkring
linux og dk.undervisning.folkeskole, så kan det være at du får dig en
slem overraskelse.

--
ahw

Fra : Jørn Hedegaard Povls~

Dato : 03-07-04 20:17

Arne H. Wilstrup wrote:
> "Hans Houmøller" <hanshoumoller@mail.dk> skrev i en meddelelse
> brugergruppe

> Vi
Hvem er vi ahw?
Refererer du her til dine meget få venner fra dk.politik ?
er ikke helt uvidende,selvom vi er skolelærere
mangler der ikke et "r" her?
- vi
Der har vi et "vi" igen?
kender godt
> linux, men anser det generelt ikke for et brugbart alternativ sådan som
> det ser ud i øjeblikket. jf. i øvrigt Hindsgauls indlæg, der siger det
> hele.
I stedet for at forholde sig til Hindsgauls gammelmandsindlæg så kig mod nord!
(http://www.skolelinux.org/) Hvor 93 skoler er aktive afprøvere af linux.
I Norge laves der en decideret skolelinux-cd:
Skolelinux 1.0 is finished. More than 200 developers have worked in three years up to this release – codenamed "Venus", after the Venus transit 8th of June 2004. The name reflects our wish to make user friendly technology universally
available. Skolelinux is free software, made with an open mind.

Prøv det og giv det en reel kritik!

Husk også, at det ikke er et spørgsmål om enten eller!
Skole-web-serverne i DK-skolerne er p.t. næsten alle linuxbaserede. Derfor
er edb-ekspertisen der, og en vilkåtlig skole kan når som helst
etablere en linuxserver, hvorfra man med et client program (indbygget i linux og
free-software til windows) kan bruge applikationerne på
linux-serveren.
Der er kun dovenskab og dumhed som undskyldning for at lade være!

Med venlig hilsen
Jørn Hedegaard Povlsen

Fra : J Hedegaard Povlsen

Dato : 03-07-04 21:11

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 05-07-04 09:00

"J Hedegaard Povlsen" <j_h_p@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Hvem er vi ahw?

sådan ca. 95 % af alle skolelærere, der interesserer sig for edb ved at
Linux eksistrerer.

> Refererer du her til dine meget få venner fra dk.politik ?

tsk! tsk! - jeg har ikke beskæftiget mig med dk.politik i godt 1 år,
bortset fra to korte indlæg.
Men det er jo symptomatisk for dig, at du ikke kan skrive uden
personangreb, som sædvanlig.

> mangler der ikke et "r" her?

nej, det gør det ikke.

> Der har vi et "vi" igen?
ja - og?

> kender godt

> I stedet for at forholde sig til Hindsgauls gammelmandsindlæg så kig
> [...]

Uinteressant- vi befinder os i Danmark og ikke i Norge.

> [...]
friendly technology universally
> available. Skolelinux is free software, made with an open mind.

Igen - lad os se det på dansk - det, at de finder på det i Norge er ikke
overbevisende i forhold til det danske skolevæsen.

> Prøv det og giv det en reel kritik!

Den kritik er nem - Norge er ikke Danmark - hvad de finder på i Norge er
interessant for nordmænd, ikke nødvendigvis for det danske skolesystem.

> Husk også, at det ikke er et spørgsmål om enten eller!

???

> [...]
> linux-serveren.
> Der er kun dovenskab og dumhed som undskyldning for at lade være!

Dumheden må stå for din egen regning -du VIL ikke forholde dig til
fakta:
Der findes ingen overbevisende programmer til linux-klienterne som både
er på dansk og pædagogisk forsvarlige - du har ikke villet tage stilling
til netop dette ene men snakker uden om hele tiden. Du er helt blind for
det faktum at det er uinteressant hvad man laver i England, i Norge
etc., sålænge det ikke berører danske forhold - og det er det jeg og
andre har efterlyst.

JEG SKAL GERNE RÅBE DET DA DU TILSYNELADENDE ER TUNGHØR: DER FINDES
INGEN OVERBEVISENDE OG PÆDAGOGISK FORSVARLIGE UNDERVISNINGSPROGRAMMER PÅ
DANSK TIL DANSKE SKOLEBØRN.
DER ER INGEN SIKKERHED FOR SUPPORT, FOR OPGRADERINGER ELLER BLOT AT MAN
KAN ANVENDE DEM PÅ DE EKSISTERENDE MASKINER.
PRØV DA FOR FANDEN AT FORHOLDE DIG TIL DISSE SIMPLE KENDSGERNINGER.

PRØV OGSÅ AT FORHOLDE DIG TIL DET FAKTUM,´AT DET ER FULDKOMMEN
LIGEGYLDIGT OM DE BENYTTER SIG AF WEBSERVERE MED LINUX - DET ER IKKE
LÆRERNES PROBLEM, MEN ALENE ADMINISTRATORERNE.

PRØV ENDELIG AT FORHOLDE DIG TIL DETTE SIDSTE CENTRALE ARGUMENT, NEMLIG
AT DER IKKE ER NOGEN SOM HELST GRUND TIL AT ANSKAFFE LINUX, NÅR MAN HAR
ET VELFUNGERENDE EDB-SYSTEM MED SUPPORTAFTALER M.V. I WINDOWS - MAN
INVESTERER IKKE MILLIONER I ET VELKENDT, VELGENNEMPRØVET, VELRENNOMERET
OG VENLIGT SYSTEM OVER FOR BRUGERENE, FOR AT INVESTERE I ET ANDET
STYRESYSTEM, DER ER UPRØVET, UIGENNEMSIGTIGT, UVENLIGT OVER FOR
BRUGERNE, USMART, UMULIGT OG UNDVÆRLIGT OG SOM MANGLER URIMELIG MANGE
UNDERVISNINGSPROGRAMMER.

Nu håber jeg at det efterhånden er trængt ind - ellers må jeg konstatere
at du er hinsides pædagogisk rækkevidde.

--
ahw

Fra : Kim2000

Dato : 06-07-04 11:05

(klip)
En masse personfnidder
(Klip)

> [...]
universally
> available. Skolelinux is free software, made with an open mind.

Hvis det er 200 lønnede udviklere, der også får løn for support og
vejledning m.m. så er det vel sådanset ligegyldigt om det er Linux eller
Windows. Hvis det er hobbyprojekter har vi netop problemet. Hvis mine
programmer på skolen ikke virker laves det øjeblikkeligt. Jeg har da oplevet
at MS sendte en mand ud for at ordne maskinerne indenfor 24 timer, mens det
på hobbyprojekt handler om personen nu har lyst/tid/energi til at lave det.

Jeg kender heller ikke mange der på hobbyplan (=gratis) vil lave tunge
matematik programmer til undervisningsbrug. Lige nu kan skolevæsenet
beslutte hvilke programmer vi skal bruge, hvorefter det bliver lavet af
dygtige lønnede folk. Med Linux kan man frygte man vender tilbage til
midtfirserne, hvor det var tilfældigheder der afgjore om man havde de
programmer man skulle bruge i undervisningen.

Hvis man istedet vælger at betale dygtige Linux programmøre til at
fremstille de programmer vi skal bruge, ja så står vi formentlig nøjagtig
samme sted som nu, det vil næppe gøre hverken fra eller til. Og dog -
hverken elever eller lærere genkender brugerfladen (mere end 95% af alle
maskiner i DK er Windows).

> [...]
linux og
> free-software til windows) kan bruge applikationerne på

For både eleverne og lærere er det uinteressant hvilken webserver der
bruges, men ja Linux servere er typisk bedre end Windows servere (har jeg da
lade mig fortælle), men det løser fortsat ikke problemet med de pædagogiske
programmer.

> Der er kun dovenskab og dumhed som undskyldning for at lade være!

Man kunne også forstille sig at man havde undersøgt Linux og vurderet
anderledes end dig - har du overvejet det?

mvh
Kim

Fra : rhj

Dato : 05-09-04 09:44

Kim2000 wrote:

> [...]
>

> Man kunne også forstille sig at man havde undersøgt Linux og vurderet
> anderledes end dig - har du overvejet det?

Linux i skolerne er en debat der løber i det uendelige. Men der skal
ikke meget til, før man ser hvordan det står til med IT i skolerne. Som
lærerstuderende og interesseret i IT, har jeg set tilfælde der fik mig
til at tænke "åh min gud - det her er bare løgn!". Endnu har jeg ikke
oplevet en skole med nyere software end Windows 98. Office 2000 er det
nyeste jeg har set på en skole.

IT er en kostbar affære, det er jeg klar over. Men
vedligeholdelsen/administreringen af de systemer som jeg har set, har
været mildest sagt ringe. Har jeg haft elever der ville gøre brug af IT,
har jeg for det meste været nødt til at ofre tid, på at rette fejl på
systemet så de fungerede til elevernes brug. Det burde jeg ikke bruge
tid på!

Jeg har før nævnt min "harme" på en skole. Det er alt andet end
hansigtsmæssigt at anvende software til en 7.klasse, som er dybt
forældede når de går ud af 9.klasse. Hvorfor bruge både tid og kræfter
på så håbløse projekter? Jeg foreslog, at de som en start kunne se lidt
på OpenOffice projektet. Svaret der kom retur forundrede/foruroligede
mig lidt: "Jamen det er jo til Linux. Vi bruger Windows.". Tjah. Der er
nogle mennesker der ikke ved bedre, og egentlig heller ikke er
interesseret i at udvide sin horisont.

Ganske rigtigt er Windows det mest udbredte. Men eleverne kan sagtens
sætte sig ind i KDE eller Gnome brugerfladen, uden de samme problemer
som mange voksne løber ind i. Så hvor folk lige vil hen med det
argument, kan jeg ikke helt forstå. Det har ikke noget på sig. Hvad i
øvrigt angår pædagogiske programmer, så er jeg lidt vred på de
eksisterende muligheder. De koster godt nok, men kvaliteten er så ringe,
at jeg ALDRIG kunne finde på at anvende skidtet. På det område er
undervisningssektoren det eneste område, hvor pris og kvalitet endnu
ikke har nærmet sig hinanden.

Skal folkeskolen bruge MS-produkter, må vi indse at det har store
omkostninger, sådan er det bare. Så er det, at vi havner der hvor vi
underviser ud fra forældede teknologier, fordi der ikke er råd til
andet. I kan godt se problemet ikke? Altså - der er ikke det helt store
spring fra Windows 98 til XP. Der kan man til nød overføre sin
forhåndsviden. Men nu sker der noget... Longhorn vil, hvis man skal tro
Microsoft, udgøre et kvantespring indenfor Windowsfamilien. Og så har vi
problemerne. Lidt som da MacOS blev afløst af Mac-OsX. Verden stod
overfor et helt nyt operativsystem... Sådanne spring ikke bare må, men
SKAL vi tage højde for.

Der findes alternativer som Linux. Man er ikke efterladt i sin egen
lille sø, når man skifter til Linux. Det er der mange der tror, men
sagen er en helt anden. Køber man en af de kommercielle distributioner
(de er stadig billigere end Microsoft), vil der stadig være mulighed for
at opnå support. Nu kommer et andet "imod" argument frem: Jamen så skal
vi til at efteruddanne personale. Ja og? Det skal vi da ved Gud
alligevel. I folkeskolen er der stadig mange ansatte, som ikke ved nok
om IT alligevel. Om de modtager kurser i Microsoft-produkter eller Open
source produkter, er det egentlig ikke et fedt?

Det er de overvejelser der skal gøres. Det er ikke en diskussion om, at
nu har vi brugt det her system i så lang tid (det er alligevel brugt i
ALT for lang tid - læs: forældet), så er det vanskeligt at skifte over
til noget nyt... Det er en diskussion om hvad er der råd til, i forhold
til den undervisning der skal praktiseres, en undervisning rettet mod
fremtiden. Vores elever kan ikke være tjent med undervisning, som ikke
kan anvendes i deres fremtid, vi kan for så vidt heller ikke være tjent
med, at undervise på det plan, velvidende at det er spild af tid.

Se lidt på alternativerne, hvor der er rigelig af support...:

www.suse.com - www.mandrake.com og www.redhat.com

disse vil heller ikke skade: www.linspire.com eller www.xandros.com

Fra : kjaer

Dato : 05-09-04 12:03

"rhj" <rigohj@netscape.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> med, at undervise på det plan, velvidende at det er spild af tid.
>
> Se lidt på alternativerne, hvor der er rigelig af support...:

Hvis det skal diskuteres her skal du prøve at forklare det på et niveau hvor
Vilstrup kan være med. Eller ødelægger han tråden.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 05-09-04 13:32

"kjaer" <villykn@greennet.gl> skrev i en meddelelse

> Hvis det skal diskuteres her skal du prøve at forklare det på et
niveau hvor
> Vilstrup kan være med. Eller ødelægger han tråden.

Nu er det temmelig vanskeligt at bevæge sig ned på dit niveau uden at
brække ryggen, så jeg tror nok at du bliver nødt til at undlade
deltagelse i denne gruppe, der - for det meste - består af folk, der har
forstand på hvad de snakker om.
Det har du bestemt ikke!
At indgå i en disput med dig er rent tidsspilde, men fordi jeg er et
venligt menneske får du en chance for at læse lidt om, hvad tingene
drejer sig om.
Som lærer med forholdene inde på livet hver eneste dag og gennem mange
år, er jeg overbevist om at du -som ikke er lærer - kunne lære et og
andet ved at lytte til os mere erfarne, mere vidende personer end dig.
Så kan det være at du en dag kan deltage i en debat som denne, uden at
dumme dig alt for meget.
Mit råd til dig er : læs med i gruppen, men lad være med at afsløre din
larmende uvidenhed om emnet før du aner hvad du taler om -og det gør du
ikke nu.

--
ahw

Fra : kjaer

Dato : 05-09-04 15:02

"Arne H. Wilstrup" <karl@utroligsmart.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> Mit råd til dig er : læs med i gruppen, men lad være med at afsløre din
> larmende uvidenhed om emnet før du aner hvad du taler om -og det gør du

Jeg har da ikke udtalt mig om emnet, men om din fjollede måde at ødelægge de
fleste tråde på.

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 05-09-04 14:06

> Jeg har da ikke udtalt mig om emnet, men om din fjollede måde at ødelægge
de
> fleste tråde på.

Det vil sige du var Off Topic.
Hold dig venligst til emnet, det du er ude i har intet med hverken
undervisning eller folkeskole at gøre, men hører hjemme i en
mudderkastningsgruppe.

Hilsen
Peter Hindsgaul

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 05-09-04 17:16

"kjaer" <villykn@greennet.gl> skrev i en meddelelse
> Jeg har da ikke udtalt mig om emnet, men om din fjollede måde at
ødelægge de
> fleste tråde på.

Sikke dog noget fordrukkent sludder - hvordan kan jeg ødelægge nogen
tråde? At jeg har en anden opfattelse af tingene betyder da ikke at jeg
ødelægger trådene.
Du har dog en mærkværdig opfattelse af disse ting. Men i øvrigt, hvis du
ikke udtaler dig om emnet, hvad skriver du så for?

Dit indlæg var altså Off Topic - og dermed hører du hjemme i en
mudderkastningsgruppe.

FUT dk.snak.mudderkastning

--
ahw

Fra : Jørn Hedegaard Povls~

Dato : 11-09-04 00:58

Arne H. Wilstrup wrote:
> [...]
> brække ryggen, så jeg tror nok at du bliver nødt til at undlade
> deltagelse i denne gruppe, der - for det meste - består af folk, der har
HA!, Ha!
> Det har du bestemt ikke!
> At indgå i en disput med dig er rent tidsspilde, men fordi jeg er et
> venligt menneske får du en chance for at læse lidt om, hvad tingene
> drejer sig om.
HA! Ha!
> [...]
HA! Ha!
> Så kan det være at du en dag kan deltage i en debat som denne, uden at
HA! Ha!
> Mit råd til dig er : læs med i gruppen, men lad være med at afsløre din
> larmende uvidenhed om emnet før du aner hvad du taler om -og det gør du
> ikke nu.
HA! Ha!
> --
Du er morsom ahw!
mvh jhp!

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 11-09-04 16:58

"Jørn Hedegaard Povlsen" <j_h_p@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> HA!, Ha!
Ja, jeg har naturligvis latteren på min side.

> HA! Ha!

Som sagt - jeg er et venligt menneske - det er sikkert morsomt for dig,
men du kan altid få det værste op i mig.

> HA! Ha!

jeg forstår at du vælger at grine, da du er løbet tør for argumenter.

> Så kan det være at du en dag kan deltage i en debat som denne, uden
at

> HA! Ha!
ja, jeg er jo helt morsom her.

> HA! Ha!
ho!ho!

> Du er morsom ahw!

ja, naturligvis er jeg det -og klog!
--
ahw

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 05-09-04 11:32

"rhj" <rigohj@netscape.net> skrev i en meddelelse
[...]

> [...]
tjent
> med, at undervise på det plan, velvidende at det er spild af tid.

Du overser en hel del i dit indlæg:

1. Det er IKKE billigere at benytte sig af Linux - de professionelle
distributioner koster måske ikke så meget som Windows, selvom man til
skolebrug kan få dem til en ganske lav pris, men til gengæld koster det
penge i forhold til uddannelse af folk, vedligeholdelse, support - og
sidstnævnte er - som også er anført i debatten - at man aldrig kan være
sikker på at få en løsning, fordi det ofte er hobbyproducenter, der skal
løse problemerne. De professionelle firmaer tager sig nemlig godt betalt
for at løse dem, og så koster det altså mere end end opringning til
Microsoft.

2. Der er stadig ikke tale om styresystemer, men om pædagogiske
programmer.
Når man i et stort skolesystem (fx København med over 60 skoler) har
benyttet sig af Microsoft i hele sektoren, har det taget år at få det op
at køre, uddanne personale etc. Det fungerer nogenlunde, især med de nye
aftaler man´har fået med Microsoft, hvor man kan få nyt software hver
gang der kommer en ny version, uden at betale ekstra.
Da man ikke har ordentlige pædagogiske programmer til linux, så er det
stadig MS man foretrækker. Og at uddanne personale, der kan varetage
support af linux' forskellige distributioner som vi slet ikke ved om de
overhovedet eksisterer i morgen, vil være omkostningskrævende og at
spille hazard med skatteydernes penge.

3. Når du oplever at nogle maskiner ikke fungerer, så skyldes det at man
har forsømt at sørge for at der er nok tid til it-assistenterne. En
it-assistent på en mindre skole kan være på den pågældende skole 1 dag,
og skal så i fire dage rende rundt på 3-4 andre skoler og supportere
dette. Man ved godt i kommunen at det ikke er godt, men man skal spare,
så det bider sig selv i halen.

Lad mig tage et enkelt eksempel af en anden aktuel boldgade:
kopiomkostningerne. Copydan har fået medhold i at de nu må kræve næsten
dobbelt betalting for hver skoleelev, der befinder sig på skolen, fordi
man mener at de alle er potentielle brugere af kopierne. Det vil sige at
man skal betale en blodig sum hvert år til Copydan for at kopiere dele
af lærebøger mv.

Så kan man afskaffe kopimaskinerne -men skolen skal alligevel betale for
hver elev.

Jamen, siger man så, man kan da blot kopiere mindre og bruge de sparede
penge til bøger.
Det er rent bogholderi: hvis vi fx sparede 20.000 kr. årligt på kopier,
kunne vi altså købe bøger for det beløb, men vi har jo ikke forlods de
penge, så derfor kan vi kun købe bøger ´på forventet efterbevilling -og
det må vi ikke. Vi kan jo ikke spare på bogindkøb et helt år mod
forventningen om at vi så har pengene til at købe bøger for: vi skal jo
stadig undervise til daglig, vi skal stadig gøre det i dette tilfælde
uden kopimuligheder, og vi kan ikke være sikre på at kommunen ikke
bagefter kommer og siger: aha, I har sparet 20.000 kr. i år, så har I
altså fået 20.000 kr. for meget -det betyder at i til næste skoleår ikke
får det samme beløb, men at vi reducerer det med 20.000 kr., og så er
vi lige vidt.

4. Vi kan altså konkludere at det ikke er så enkelt. Man vil ikke betale
for vedligeholdelsen af systemerne, og det er fuldkommen ligegyldigt om
de hedder Linux, Mac, Microsoft eller andre mærkværdige systemer - man
vil ikke betale for vedligeholdelsen af dem.
Nogle af de maskiner, der i dag fungerer nogenlunde på windows 98
platformen, vil ikke kunne fungere med W2k eller XP. Det betyder at man
så skal investere i nye computere -det indebærer yderligere tid til
vedligeholdelse, da man så skal lave nye installationsprocedurere fx i
form af ghost-images etc. Den tid har it-assistenterne ikke -og da man
hverken vil sætte deres tid op eller betale ekstra for dem, går der lang
tid førend vi vil kunne komme op i omdrejningshøjde på skolen i forhold
til funktionalitet.

5. Da it-assistenterne i øvrigt skal sørge for at tingene fungerer i det
daglige , kan det ikke nytte noget at enhver stratenrøver af en lærer
med teknisk snilde kan ændre på tingene - for det kan let blive et
skridt frem og to skridt tilbage.
Nogle af de problemer man typisk kommer ud for er brugerfejl (fejl 40)
og printerproblemer. Og der er ikke altid tid til både at vedligeholde
servere, klienter og printere på samme tid.
Når man altså hverken har penge til det nødvendige tekniske
vedligeholdelsesshow og også til at oplære folk, sørge for support til
problemer og at købe programmer, så ender vi ofte med en situation, hvor
man ikke kan stille noget op i den daglige undervisning, når man skal
have en klasse i gang med at undersøge ting og bruge en computer.
Nogle elever mener fx at når læreren er ude af syne, så er det ok at
bruge tid på at spille spil på maskinerne i stedet for at lave
opgaver - det er nemlig sjovere at spille, at chatte at søge på
internettet fremfor at koncentrere sig om de stillede opgaver.
Det er stadig sådan at eleverne ikke betragter computerne som et
arbejdsredskab, men nærmere som en spillemaskine, for det er de vant til
hjemmefra. Det indebærer at man skal være obs på disse elever, man skal
sikre at de ikke downloader ting og sager, som kan belaste
harddiskpladsen, serveren etc.

Det kunne løses ved at man konstruerede maskiner til kun at indeholde de
pædagogiske programmer, man ønskede eleverne skulle benytte sig af, men
samtidig måtte man så blokere for internetadgangen og dens slaraffenland
af muligheder og det ville i øvrigt betyde at man bestemt ikke ville
lære eleverne at omgås internettet på en fornuftig facon.

Alt i alt: der findes ingen "snup-tags-løsninger" og det er uanset om
man benytter sig af det ene eller andet styresystem. Hardwaren,
supporten, programmellet skal være optimalt hver dag, og det
koster -uanset om det er Linux, Mac eller Windows man har med at gøre.
Fordelen ved Windows er fx at man hele tiden har adgang til programmer,
der er skrevet til systemet, de er mange, man kan vælge og vrage blandt
pædagogiske programmer i et kendt miljø, som også benyttes for
størstedelens vedkommende i det øvrige samfund. Der er også mulighed for
hurtig support - i modsætning til Linux, hvor man er afhængig af om
andre har oplevet det samme, kan løse problemet og vil forsøge at løse
det. Og det sker via internettet. Man skal med andre ord have oceaner af
tid og tålmodighed - og det vrimler ikke just med egnede programmer til
folkeskolen.

Hvis vi havde en it-assistent på skolen hver eneste dag, der kun skulle
vedligeholde systemerne, så ville det være en helt anden sag, men det er
ikke tilfældet på de fleste skoler i Danmarks største skolevæsen. Det er
muligt at småkommuner bedre kan klare dette i et overskuligt miljø, men
det gælder ikke alle steder.

Jeg er som lærer fuldkommen ligeglad med hvad styresystemet hedder, blot
det tjener sit formål omkring pædagogiske programmer, og jeg er ligeglad
med hvad det koster for kommunen, hvis de vælger at ansætte en person
til at varetage vedligeholdelsen i det daglige, men da man først og
fremmest vil spare i kommunerne fremfor at se tingene på længere sigt,
fordi det ikke er politisk muligt, så er det bedre at holde os til det
sikre -desværre.

Og husk så på, at der altså ikke er en storkommune med respekt for sig
selv, der vil skifte til et andet styresystem, der hovedsagelig vil være
meget dyrt at skifte, uddanne personale på ny etc. vel vidende at der
ikke findes særlig mange programmer til skolebrug, der matcher de
pædagogiske krav samt giver sikkerhed for at de kan opdateres. Man har
allerede ofret millioner på området - man gør det ikke med bind for
øjnene længere - derfor ser jeg at der kun er en mulighed,hvis man tror
at linux er løsningen:

Fremstille programmer der opfylder betingelserne, sikre et supportnet,
der også kan hjælpe med telefonisk support, sikre et veluddannet
personale, der sørger for at komme ud på skolerne, hvis noget går helt
galt, sørge for at maskinerne hele tiden er up-to-date hvad angår
CPU-kraft, RAM-størrelse, HD -størrelse, internetadgang (hurtig) m.m.

De problemer du oplever på skolerne er ikke ukendte, men der er ingen
snuptagsløsninger til det, uanset hvad du vælger.

--
ahw

Fra : rhj

Dato : 06-09-04 16:31

Arne H. Wilstrup wrote:
> [...]
>
> De problemer du oplever på skolerne er ikke ukendte, men der er ingen
> snuptagsløsninger til det, uanset hvad du vælger.

Jeg siger tak for et udførligt svar. Jeg har ikke set det på den måde,
jeg kan godt se problemet i det. Måske er det bare ønsketænkning, at
drømme om GNU modellen til udvikling af undervisningsmaterialer også.
Det har haft succes i IT branchen, så hvorfor ikke andre steder?

Forresten mener jeg heller ikke, at svaret her har ødelagt tråden

rhj

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 06-09-04 17:06

> Det har haft succes i IT branchen, så hvorfor ikke andre steder?

Jeg tror først og fremmest det skyldes, at IT-branchen beskæftiger sig med
udvikling af IT, der således både er mål og middel. Vi beskæftiger os med
udvikling og undervisning af børn. IT vil i den sammenhæng kun være et af
mange midler. Jeg siger dermed ikke, at vi aldrig forlade Windows til fordel
for andre systemer. Jeg mener blot ikke hverken tiden, vi eller de andre
systemer er modne til vores specifikke behov endnu.

Jeg tror også at der er et ret stort behov i vores branche for at satse på
"det sikre". For efterhånden en del år siden producerede det daværende
Regnecentralen en computer ved navn Picoline. Maskinen var faktisk
glimrende, og i hvert fald alternativet fra IBM (8088-baserede PC'ere) klart
overlegen. Mange skoler og kommuner investerede stort. Og investeringerne
viste sig ret hurtigt at være mere eller mindre spildt. Den linde strøm af
programmer der var stillet i udsigt udeblev, og maskinerne stod og kunne
stort set det samme som de elektriske skrivemaskiner indkøbt nogle år før -
blot noget mere besværligt. Det er selvfølgelig en sarkastisk udlægning, og
skal ikke tages for andet. Men den forklarer nok alligevel i hvert fald en
af grundende til, at der er en vis træghed i systemet.

Jeg kan sagtens se, det noget utilfredsstillende i, at vi bruger
styresystemer, der netop har haft 6 års fødselsdag. Men ikke desto mindre
taler et par forhold for at det kan forsvares: For det første er den
grundlæggende betjening stort set lig senere versioner og for det andet
betyder det at vi kan have langt flere maskiner til rådighed for børnene,
end vi ville kunne med f.eks. XP - der i henhold til ovenstående ville være
det realistiske alternativ.

Jeg så bestemt gerne at man fra stat og kommune gjorde det økonomisk muligt
at udskifte maskiner i et højere tempo, og dermed også kunne være lidt
længere fremme med mere krævende software etc. Men virkeligheden ser
desværre ikke sådan ud.

Venlig hilsen
Peter Hindsgaul

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 07-09-04 07:10

> [...]
> Det har haft succes i IT branchen, så hvorfor ikke andre steder?
>
> Forresten mener jeg heller ikke, at svaret her har ødelagt tråden

Tak for en positiv respons fra en, der er villig til også at se det fra
skolefolkenes side - men jeg skal skynde mig at sige, at jeg har faktisk
på et linux-seminar mødt linux-folk, der sagtens kan forstå
skolefolkenes synspunkter og som gerne indrømmer at det måske kan vare
længe førend de får opfyldt deres "ønskedrøm" om linux til skolebrug.
Dit indlæg viser at det ikke behøver at være nødvendigt at lave en
skyttegravskrig om noget der egentlig er så underordnet som
styresystemer. Det er ikke underordnet i forhold til teknikken, men i
forhold til skoleverdenen er det underordnet, når vi taler om pædagogisk
software.

Og jeg mener naturligvis heller ikke at svaret har ødelagt tråden ,
men der vil altid være nogen, der vil være på tværs -selv kolleger (jf.
Bo Ramsing), der får noget helt andet ud af svarene end det egentlig er
hensigten, men det er jo den klasssiske model med
afsender-modtager-forholdet, hvor afsenderen afsender et budskab, der
imidlertid gennem modtagerens filter (fx af fordomme), gør at budskabet
bliver misforstået eller gjort til noget slemt.

Bare vi dog i denne debat kunne forstå hovedbudskabet: det er ikke
styresystemer, kontorprogrammer, der er humlen her, det er ikke et eller
andet firmas monopollignende status der er det centrale (for her kan vi
faktisk godt være ret enige langt hen ad vejen, selvom det måske kommer
bag på nogen at jeg skriver det), men tilstedeværelsen af pædagogisk
software og pædagogiske muligheder, herunder med et sideblik til
økonomien for skolerne, uddannelsesmæssige ressourcer m.v.

--
ahw

Fra : Jørn Hedegaard Povls~

Dato : 11-09-04 03:36

Arne H. Wilstrup wrote:
> [...]
> sidstnævnte er - som også er anført i debatten - at man aldrig kan være
> sikker på at få en løsning, fordi det ofte er hobbyproducenter,
IBM?
> der skal
> løse problemerne. De professionelle firmaer tager sig nemlig godt betalt
> for at løse dem, og så koster det altså mere end end opringning til
> Microsoft.
Hvor har du det fra? I lighed med MS, har IBM igennem tiderne
også doneret masser af "gratis" (dvs skattebetalt) service.
Iøvrigt er det, meget meget, simpelt at instalere en linux-server!
En enkelt server kan med "vnc" (virtual networking connection,
der er standard i alle distributioner)
servicere samtlige skolens computere. Mandrake og mange andre udbydere
tilbyder iøvrigt onlineservicering af dit Linux-system.

> [...]
> aftaler man´har fået med Microsoft, hvor man kan få nyt software hver
> gang der kommer en ny version, uden at betale ekstra.
Tilstedværelse af en Linuxserver vil kun gavne forhandlingerne
med MS. Software til Linux er iøvrigt for langt størstedelen ganske gratis!
> Da man ikke har ordentlige pædagogiske programmer til linux, så er det
> stadig MS man foretrækker.
Det er OK! Men det udelukker ikke Mac/Linux!
> Og at uddanne personale, der kan varetage
> support af linux' forskellige distributioner som vi slet ikke ved om de
> overhovedet eksisterer i morgen,
IBM, Novel, Sony m.fl. krakker ikke i morgen!
> vil være omkostningskrævende og at
> spille hazard med skatteydernes penge.
*Det er hazard, ikke at åbne op for fremtiden!*

> [...]
> dobbelt betalting for hver skoleelev, der befinder sig på skolen, fordi
> man mener at de alle er potentielle brugere af kopierne.
Groteskt! Jeg har selv uden ansøgning, eller viden om hvorfor, modtaget
ca. 20.000kr fra denne mærkværdige institution.
> [...]
> af lærebøger mv.
>
> Så kan man afskaffe kopimaskinerne -men skolen skal alligevel betale for
Ja, det er for galt!

> [...]
> altså fået 20.000 kr. for meget -det betyder at i til næste skoleår ikke
> får det samme beløb, men at vi reducerer det med 20.000 kr., og så er

Jeg forstår din harme!

> [...]
> de hedder Linux, Mac, Microsoft eller andre mærkværdige systemer - man
> vil ikke betale for vedligeholdelsen af dem.
Det vil man ikke mange steder! Derfor ser man, f.eks. på min arbejdsplads
at Linux bliver mere og mere udbredt. (50%)
> Nogle af de maskiner, der i dag fungerer nogenlunde på windows 98
> platformen, vil ikke kunne fungere med W2k eller XP.
De fungerer derimod med Linux!!!
> Det betyder at man
> så skal investere i nye computere
Og at man har chancen for ganske gratis, og nærmest besparende,
at introducere Linux
> -det indebærer yderligere tid til
> vedligeholdelse, da man så skal lave nye installationsprocedurere fx i
> form af ghost-images etc.
Lav blot en enkelt Linuxserver: Den går ikke ned, og den kan, hvis
den eller er på internettet, løbende opdatere sig selv. Hvad er
risikoen ved at instalere (20 minutter!) Linux på
en af de XP-utjenelige pc'ere?

> [...]
> opgaver - det er nemlig sjovere at spille, at chatte at søge på
> internettet fremfor at koncentrere sig om de stillede opgaver.
Ja, det er det da! Undervisningsprogrammerne er ofte noget trælse!
> Det er stadig sådan at eleverne ikke betragter computerne som et
> arbejdsredskab, men nærmere som en spillemaskine,
Ovf. nævnte du pc'en som søgemaskine? Og eleverne skriver da også stile
på pc? De emailer vel også til hinanden? Men de synes måske ikke altid
at undervisningsprogrammerne er vildt spændende?

> [...]
> Det indebærer at man skal være obs på disse elever, man skal
> sikre at de ikke downloader ting og sager, som kan belaste
Ja og her det jo, at Linuxserveren kan konfigureres med et net-quota
drev, der, effektivt, simpelt og *gratis*, forhindrer en
pladsoverbelastning. Det undrer mig om dette ikke allerede
er elementær standard i den MS-konfiguration man d.d.,
bruger i skolen?

> [...]
> af muligheder og det ville i øvrigt betyde at man bestemt ikke ville
> lære eleverne at omgås internettet på en fornuftig facon.
Der er absolut ingen it-faglig grund til at hindre eleverne i at benytte
internettet! Internettet er langt-langt mere lærerigt end terpning af
pædagogiske programmer!

> Alt i alt: der findes ingen "snup-tags-løsninger" og det er uanset om
> man benytter sig af det ene eller andet styresystem.
Skolen skal overordnet finde ud af at tildele hver enkelt elev en
emailaddresse, og et råderum på fællesdrevet, som styres af en server!
Om du gør dette, på en Linuxserver eller på en MS-server, er ligegyldigt.
Det er under ingen omstændigheder særlig svært.

> Hardwaren,
> supporten, programmellet skal være optimalt hver dag, og det
> koster -uanset om det er Linux, Mac eller Windows man har med at gøre.
Vrøvl! Programmerne til linux, og også i stor udstrækning til Mac,
er GPL-software!
> [...]
> størstedelens vedkommende i det øvrige samfund. Der er også mulighed for
> hurtig support - i modsætning til Linux,
Nu får Linux meget sjældent problemer! IBM, kommer jo ganske hurtigt!
> [...]
> det. Og det sker via internettet. Man skal med andre ord have oceaner af
> tid og tålmodighed - og det vrimler ikke just med egnede programmer til
Våset argumentation!
Som bekendt er langt størstedelen af folkeskolens webservere Linuxbaserede.
Derfor er der ekspertice et eller andet sted. Og da skolerne, som du
beskriver, flyder i gamle pc'ere, der ikke kan opdateres til XP, ja, så
er der ingen formuftig grund til standhaftigt at fornægte Linux!

> [...]
>
> Jeg er som lærer fuldkommen ligeglad med hvad styresystemet hedder, blot
> det tjener sit formål omkring pædagogiske programmer,
Ja, og derfor er der ingen problemer i at have mere end et styresystem!
> [...]
> fremmest vil spare i kommunerne fremfor at se tingene på længere sigt,
> fordi det ikke er politisk muligt, så er det bedre at holde os til det

Og det er at skrotte de XP-utjenelige pc'ere? Dine kollegaer
i Norge har en anden holdning.

> Og husk så på, at der altså ikke er en storkommune med respekt for sig
> selv, der vil skifte til et andet styresystem, der hovedsagelig vil være
> meget dyrt at skifte,
Der er ingen andre end dig, der taler om at skifte!
Din argumentation svækkes af dine fordrejninger!
> [...]
> allerede ofret millioner på området - man gør det ikke med bind for
> øjnene længere - derfor ser jeg at der kun er en mulighed,hvis man tror
Kører alle lærerne også alle Citroen?

> [...]
>
> De problemer du oplever på skolerne er ikke ukendte, men der er ingen
> snuptagsløsninger til det, uanset hvad du vælger.

Nej, og derfor er Linux jo et ganske godt og gratis supplement!
mvh
jhp

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 11-09-04 16:48

professionelle
> IBM?

Du skal vel ikke også have det stavet? Hvilke pædagogiske software til
skolerne, har IBM fremstillet?

> Hvor har du det fra? I lighed med MS, har IBM igennem tiderne
> også doneret masser af "gratis" (dvs skattebetalt) service.

Ikke til skolerne.

> Iøvrigt er det, meget meget, simpelt at instalere en linux-server!

Nej, det er ej!

> [...]
> servicere samtlige skolens computere. Mandrake og mange andre udbydere
> tilbyder iøvrigt onlineservicering af dit Linux-system.

Servere skal vedligeholdes. Også linux. Men det er nyttesløst at
forklare dig noget her, for du har ikke fattet det før og gør det heller
ikke nu! Vi taler om pædagogisk software til skolebrug, ikke om servere
og styresystemer i det hele taget.

> Tilstedværelse af en Linuxserver vil kun gavne forhandlingerne
> med MS. Software til Linux er iøvrigt for langt størstedelen ganske
gratis!

´Vrøvl -ikke til skolebrug - igen og igen forsøger jeg og andre gode og
dygtige lærere at forklare dig at det ikke drejer sig om valg af
styresystem men om valget af programmer til skolebrug - og indtil dato
har du ikke kunne fremvise et eneste program, der er egnet til skolebrug
udover de kontorprogrammer, vi allerede har.

> Det er OK! Men det udelukker ikke Mac/Linux!
¨
Jo, det gør det faktisk - MAC har i det mindste en lang række programmer
til skolebrug, men Mac er dyrere end PC'ere, og det er PC'ere vi har på
skolerne -vi skifter naturligvis ikke til MAC for at betale for dyrere
maskiner.

'> > Og at uddanne personale, der kan varetage

> IBM, Novel, Sony m.fl. krakker ikke i morgen!

Novel er på vej ud -og det har ikke en klientbrugerflade - det er kun
til brug for servere.
IBM har ikke distribueret undervisningssoftware til folkeskolen af
betydning, og deres sidste eksperiment OS2 er gået helt i glemmebogen.

> *Det er hazard, ikke at åbne op for fremtiden!*

Her er det at virkeligheden overhaler din fantasi - du forstår stadig
ikke at politikerne ikke giver os penge til "at åbne op for
fremtiden" -og det er ikke fremtiden at benytte Linux. I hvert fald kan
du ikke bevise det, sandsynliggøre det eller i det hele taget påvise
det.

> Ja, det er for galt!

Det er virkeligheden!
>[..]

> Jeg forstår din harme!

Det var da et fremskridt.

> Det vil man ikke mange steder! Derfor ser man, f.eks. på min
arbejdsplads
> at Linux bliver mere og mere udbredt. (50%)

Fint -men det sker ikke på min eller i Københavns kommune -og jeg har
spurgt om Linux, men får intet svar.

> De fungerer derimod med Linux!!!

Stadigvæk -det nytter ikke en pind, når man ikke har programmer, der er
skrevet til det til skolebrug.

> Og at man har chancen for ganske gratis, og nærmest besparende,
> at introducere Linux

Nej, det har man ikke fordi vi stadig ikke har noget software til
skolebrug - hvorfor er det så vanskeligt for dig at fatte?
Vi er en FOLKESKOLE der er kommunalt styret - vi har altså ingen
penge til at investere i Linux og man skifter ikke ud når man en gang
har satset på Microsoft.
Sådan ER virkeligheden.

> Lav blot en enkelt Linuxserver: Den går ikke ned, og den kan, hvis
> den eller er på internettet, løbende opdatere sig selv. Hvad er
> risikoen ved at instalere (20 minutter!) Linux på
> en af de XP-utjenelige pc'ere?

Vi har IKKE eksperticen - vores IT-assistent,d er skal udføre opgaven
har IKKE tid og har INTET kendskab til LInux - og igen: det ændrer ikke
ved softwareproblematikken med pædagogiske programmer. Vi betaler ikke
noget videre for serveren - og den er indkøbt, så hvorfor skulle vi
investere i Linux?

Og igen: Linux kan ikke noget som vores Windows-server ikke kan gøre.
[...]}

> [...]
> på pc? De emailer vel også til hinanden? Men de synes måske ikke altid
> at undervisningsprogrammerne er vildt spændende?

1. Nej, eleverne skriver ikke stile på PC'en - eller kun i begrænset
omfang. De benytter sig af programmer til fx procesorienteret
skrivning - findes ikke til linux- de bruger ord-delingsprogrammer og
andre programmer til svage elever, til indskolingen etc. - findes ikke
til Linux.

> [...]
> pladsoverbelastning. Det undrer mig om dette ikke allerede
> er elementær standard i den MS-konfiguration man d.d.,

De nye maskiner har naturligvis quotamuligheder - XP og W2k har det og
med vores W2k-server har vi naturligvis også dette -men for det første
skal alle eleverne have en adgangskode -det har de ikke - der er 750
elever, og der er ikke tid for it-assistenten til at implementere det
før om meget lang tid.
For det andet barsler Københavns kommune med det nye skoleintra, der er
en anden måde at lave tingene på, så vi behøver slet ikke nogen server i
princippet, ligesom vi kan benytte os af skoleintra til diverse
skoleopgaver uden at kere os om, hvilken software vi har på maskinerne -
så igen bliver linux sorteper.
[..]

> Der er absolut ingen it-faglig grund til at hindre eleverne i at
benytte
> internettet! Internettet er langt-langt mere lærerigt end terpning af
> pædagogiske programmer!

JO, det er der faktisk - porno, vold, børneporno, sodomi, racistiske
budskaber m.v. - har du slet ikke fulgt med i debatten om filtre på
maskinerne så eleverne ikke uden videre rammer ind på disse sider?

Vi er IKKE et gymnasium, hvor forældrene ikke kan blande sig ret meget -
tro mig, de gør det i folkeskolen.

> [...]
> Om du gør dette, på en Linuxserver eller på en MS-server, er
ligegyldigt.
> Det er under ingen omstændigheder særlig svært.

Vi har skolekom til den slags og at tildele et råderum på serveren er en
saga blot efter indførelsen af skoleintra. At installere det på vores
server vil kræve mer-arbejde for it-assistenten, merarbejde som der ikke
er afsat tid til.

gøre.

> Vrøvl! Programmerne til linux, og også i stor udstrækning til Mac,
> er GPL-software!

Ikke plug-and-play - og GPL-software eller ej - der er ikke
telefonsupport til ret mange af dem. Og der er stadigvæk ikke nogen
pædagogiske programmer.

> Nu får Linux meget sjældent problemer! IBM, kommer jo ganske hurtigt!

Det er noget sludder - Linux er ikke sikret mod nedbrud eller fejl - det
er en skrøne. De få eksempler skal ses i lyset af at der er relativt få,
der benytter sig af linux i forhold til antallet, der benytter sig af
Windows.

> Våset argumentation!

Nej, en sand og gennemtænkt argumentation - fra en, der kender til det
daglige arbejde i folkeskolen -det gør du ikke.

> Som bekendt er langt størstedelen af folkeskolens webservere
Linuxbaserede.

Dokumentation? Skoleintra baserer sig på Windows-servere med
asp-platformen.

> Derfor er der ekspertice et eller andet sted. Og da skolerne, som du
> beskriver, flyder i gamle pc'ere, der ikke kan opdateres til XP, ja,

> er der ingen formuftig grund til standhaftigt at fornægte Linux!

Nej, skolerne flyder ikke med gamle pc'ere - de udnyttes fuldt ud og
virker derefter kun i kort tid, når de er "brændt ud" - der er 100-vis
af grunde til at fornægte linux -jeg har allerede givet dig de centrale
grunde: tid, penge, programudbuddet etc. - du får ikke indført Linux i
folkeskolen inden for de næste 8-10 år om nogensinde.

> Ja, og derfor er der ingen problemer i at have mere end et
styresystem!

Du har stadig ikke fattet det, vel? IT-assistenten har ikke tid!

> Og det er at skrotte de XP-utjenelige pc'ere? Dine kollegaer
> i Norge har en anden holdning.

Nej, de har ikke - de har bare en anden skolepolitik. Du forstår stadig
ikke hvordan systemet fungerer, selvom du mange mange gange er blevet
forsøgt forklaret det: det er IKKE lærerne, der bestemmer noget som
helst -det er kommunen! fat det dog.

> Der er ingen andre end dig, der taler om at skifte!
> Din argumentation svækkes af dine fordrejninger!

Hvad er du ude på ? Hvilke fordrejninger? Jeg spørger igen óg igen: vi
har Windows, programmerne med pædagogisk indhold, hvad fandens skal vi
med linux?

> Kører alle lærerne også alle Citroen?

har intet med sagen at gøre!

m.m.

> Nej, og derfor er Linux jo et ganske godt og gratis supplement!
> mvh

Nej,det er et elendigt forslag - linux er hverken gratis eller et
supplement, men en skodløsning til de forhold, der findes i skolerne.

1. ingen support
2. ingen tid
3. ingen programmer til skolebrug
4. ingen til at vedligeholde tingene - du ved jo intet om servere, hvis
du tror at de ikke skal vedligeholdes -det skal alle servere.
5. ingen penge
6. ingen med linux-uddannelse
7. ingen lærere, der kender til det (af betydning)
8. ingen servere, der kan erstatte Windows
9. ingen muligheder for eksperimenter
10. ingen grund til at skifte.

Ja, jeg taler om at skifte: sagen er den at vi har windows, hvad skal vi
så med skodproduktet linux?

--
ahw

Fra : Jørn Hedegaard Povls~

Dato : 21-09-04 21:24

Arne H. Wilstrup wrote:
> "Jørn Hedegaard Povlsen" <j_h_p@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
Jeg cutter en masse af!

> Nej,det er et elendigt forslag - linux er hverken gratis eller et
> supplement, men en skodløsning til de forhold, der findes i skolerne.
>
> 1. ingen support
For det første, skal der ikke megen support til! For det andet er det,
simpelt at få support! Hvad er der galt med IBM?
> 2. ingen tid
Til hvad?
> 3. ingen programmer til skolebrug
Jo, der er! Men det er ikke, som du prøve at bilde alle ind: At det er et spørgsmål
om enten eller!
Vi vil have både og!
Skal en stil i dag ved afgangsprøverne udføres i et MS-miljø?

> 4. ingen til at vedligeholde tingene - du ved jo intet om servere, hvis
> du tror at de ikke skal vedligeholdes -det skal alle servere.
Ja, og det fungerer ganske godt! Hvilket styrerersystem, kører din skoles
server?

> 5. ingen penge
Til hvad?
> 6. ingen med linux-uddannelse
Hvor er der ikke det?
> 7. ingen lærere, der kender til det (af betydning)
Der bliver flere og flere forældre, der kender til det!
Og lærerne bliver nød til at følge med!
> 8. ingen servere, der kan erstatte Windows
De fleste skoleservere er d.d. linuxbaserede!
> 9. ingen muligheder for eksperimenter
???
> 10. ingen grund til at skifte.
Mærkværdigt at du bliver ved med at påstaå, at der skal akiftes?
Du synes måske også, at vi alle sammen skal køre Skoda?

Ja, jeg taler om at skifte: sagen er den at vi har windows, hvad skal vi
> så med skodproduktet linux?
Hvad skal vi med en skodlærer som dig?

Med venlig hilsen
Jørn Hedegaard Povlsen

Fra : Jørn Hedegaard Povls~

Dato : 11-09-04 01:26

Kim2000 wrote:
> [...]
> på hobbyprojekt handler om personen nu har lyst/tid/energi til at lave det.

Linux er ikke hobby! Henvend dig til IBM!

> Jeg kender heller ikke mange der på hobbyplan (=gratis) vil lave tunge
> matematik programmer til undervisningsbrug.
Der er mange der gør det!
> [...]
> fremstille de programmer vi skal bruge, ja så står vi formentlig nøjagtig
> samme sted som nu, det vil næppe gøre hverken fra eller til.
Jo det gør! Flere og flere bruger Linux. Mac er også udbredt.
Det nytter ikke at folkeskolens lærere, konservativt, udelukkende,
hænger i MS-verdenen!

> Og dog -
> hverken elever eller lærere genkender brugerfladen (mere end 95% af alle
> maskiner i DK er Windows).

Brugerfladen er jo ikke meget anderledes! Klik med en mus og skriv!

> linux og

> For både eleverne og lærere er det uinteressant hvilken webserver der
> bruges,
Det gælder alene din uinteresse!
> men ja Linux servere er typisk bedre end Windows servere (har jeg da
> lade mig fortælle), men det løser fortsat ikke problemet med de pædagogiske
> programmer.
Du forstår åbenbart ikke, at blot en enkelt linux-pc, kan servicere
samtlige pc'ere på skolen? Med vmware, kan du lade pg, pc samtidig
være en MS-station.

Det er dovenskab/dumhed!

> Man kunne også forstille sig at man havde undersøgt Linux og vurderet
> anderledes end dig - har du overvejet det?
Ja! Jeg benytter selv MS, Mac, Linux AIX mv. i flæng! Hvad gør du?

mvh
jhp

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 11-09-04 16:56

> Linux er ikke hobby! Henvend dig til IBM!

Linux programmer er en hobby - hvis man vil have professionelle
programmer kommer man til at betale for det, så enkelt er det.

> Der er mange der gør det!

Vi har ikke set noget til det.

> Jo det gør! Flere og flere bruger Linux. Mac er også udbredt.
> Det nytter ikke at folkeskolens lærere, konservativt, udelukkende,
> hænger i MS-verdenen!

Du har stadigvæk ikke fattet en roterende knortekæp af det hele: det er
FOR FANDEN IKKE LÆRERNE, DER ER KONSERVATIVE ELLER SOM UDELUKKENDE
HÆNGER I MS-VERDENEN, MEN KOMMUNERNE, DER IKKE VIL GIVE DEN FORNØDNE TID
ELLER PENGE TIL DEN SLAGS EKSPERIMENTER OG DET ER LÆRERNE, DER FORLANGER
SOFTWARE TIL SKOLEBRUG SOM KAN KØRE PÅ DE PLATFORME VI ALLEREDE HAR. DA
VI HAR MICROSOFT, SÅ ER DER INGEN GRUND TIL AT INVESTERE ELLER BESVÆRE
OS MED LINUX, ISÆR NÅR DER IKKE FINDES PROGRAMMER TIL SYSTEMET.
HVIS DU ER SÅ DYGTIG, SÅ HENVEND DIG TIL KØBENHAVNS KOMMUNE OG TILBYD AT
SÆTTE SKOLERNES SERVER OP GRATIS TIL LINUX. DET MÅ JO VÆRE EN SMAL SAG,
DA DET HELE JO ER GRATIS, IKKE SANDT?

Tag dig sammen, mand - du ved jo ikke hvad du taler om her.

> Det gælder alene din uinteresse!

Nej det er faktisk korrekt - vi er 100 procent ligeglade med
webserveren, blot den fungerer efter hensigten.

> Du forstår åbenbart ikke, at blot en enkelt linux-pc, kan servicere
> samtlige pc'ere på skolen? Med vmware, kan du lade pg, pc samtidig
> være en MS-station.

hvorfor dog det, når vi allerede har en udmærket fungerende server?

> Det er dovenskab/dumhed!

Det er dovenskab og dumhed fra din side, at du ikke VIL forstå at vi
ikke har råd til det -hverken penge eller tid og at det ikke er
overbevisende at foreslå et skodprodukt som linux, der findes i så mange
afarter at en sammenligning ikke er mulig.

--
ahw

Fra : Jørgen Kristensen

Dato : 11-09-04 19:07

Arne H. Wilstrup wrote:

> [...]
> DA DET HELE JO ER GRATIS, IKKE SANDT?
>
> Tag dig sammen, mand - du ved jo ikke hvad du taler om her.

Vejledning til Arne

En del tyder på at Arne ikke har læst vejledninen på Usenet om at skrive
debatindlæg - se :http://www.usenet.dk/netikette/larm.html

Hvad er skidt?

Den store synder, når der skrives indlæg på usenet, er store bogstaver.
Overdreven brug af disse virker yderst generende på læsningen. DET BURDE VÆRE
RIMELIG INDLYSENDE HVORFOR DETTE ER TILFÆLDET: VI ER VANT TIL AT DER SKIFTES
MELLEM STORE OM SMÅ BOGSTAVER, SÅ GØRES DER IKKE DETTE, FREMSTÅR TEKSTEN MEGET
KLODS-AGTIG.

På usenet indikerer store bogstaver at der RÅBES. Det anses for uhøfligt og da
der er alternative måder at fremhæve teksten på, er der ingen grund til at bruge
det.

Mvh. Jørgen

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 11-09-04 19:58

"Jørgen Kristensen" <jkr-herlev@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> På usenet indikerer store bogstaver at der RÅBES.

Det tror jeg egentlig var meningen.

Men prøv at forholde dig til emnet i stedet for det pjat.

Hilsen
Peter Hindsgaul

Fra : Hans Houmøller

Dato : 12-09-04 00:31

Hvad har nogen agng i her? Jeg troede tråden var et forsøg på at få en
dialog i gang mht brug af Linux i folkeskoleregi!
I er slået hjem, som i ludo, og må meget gerne begynde tråden forfra, men i
en ra, kærlig og venlig atmosfre ... så deltager jeg meget gerne osse!
Kærlig hilsen,
Hans

Fra : kjaer

Dato : 12-09-04 03:02

"Peter Hindsgaul" <peter@hindsgaul.> skrev i en meddelelse
> "Jørgen Kristensen" <jkr-herlev@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Det tror jeg egentlig var meningen.
>
> Men prøv at forholde dig til emnet i stedet for det pjat.

Der er nok andre end mig, der gerne ville høre lidt om hvilke planer og
ideer der er om IT i skolerne. Det er altså umuligt her, det drejer sig jo
kun om Wilstrups aversioner mod linux.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 12-09-04 07:05

> [...]
og
> ideer der er om IT i skolerne. Det er altså umuligt her, det drejer

Jeg tilbyder dig på stedet et gratis kursus i indholdslæsning. Du har jo
ikke læst hvad jeg har skrevet, men gætter helt vildt!

Jeg har ingen personlige aversioner mod linux, men jeg har ikke set et
eneste indlæg, der viser at linux er et alternativ til windows i
skolemæssig regi!

Det er åbenbart umuligt at få dig og Jørgen til at fatte så simple ting
som pædagogik, undervisning, kommunale folkeskoler og politiske viljer -
men kan I så i det mindste ikke blot undlade at forsøge på at "kloge"
jer på vort daglige arbejde som lærere, for det ved i simpelthen ikke en
disse om!

Enhver debat med professionelle folk som os kræver at man i det mindste
lytter og reflekterer over, hvad vi har sagt og skrevet - men I går jo
let hen over dette og fremturer med jeres holdninger uanset hvad vi
skriver - Find en eneste lærer her på nettet, der kan skrive under på at
Linux har tilstrækkeligt software til at tilgodese skolernes behov og
jeg skal vise dig en uvidende og useriøs af slagsen.

Det er ganske interessant at se at I endnu ikke har forladt puberteten
siden I er så faktaresistente som tilfældet er.

Enhver debat er velkommen, men useriøse påstande vil vi da meget gerne
forskånes for -I er ikke lærere og ved ikke en pind om folkeskolens
hverdag - derfor kan I naturligvis godt have en holdning, men det
forudsætter at I i det mindste lytter til hvad vi klogere end jer på
vort eget område udtaler os om den sag.

Det er egentlig ikke så vanskeligt at forstå:

1. Vi er ligeglade med platformen
2. Vi ønsker at alt det ønskede pædagogiske software skal kunne benyttes
på vores maskiner og at det skal være sådan at eleverne også kan anvende
det på de mest benyttede platforme efter at de har forladt skolen.
3. Vi har ingen tid til at promovere linux og ser det heller ikke som
vores opgave at fremstille diverse software -det må tilhængerne af linux
selv sørge for, hvis de vil have foden indenfor.

Hvad er det for ord, sætninger eller begreber i ovenstående, du ikke
fatter?
--
ahw

Fra : Jørn Hedegaard Povls~

Dato : 21-09-04 21:50

Arne H. Wilstrup wrote:
> [...]
> ikke læst hvad jeg har skrevet, men gætter helt vildt!
>
> Jeg har ingen personlige aversioner mod linux,
"Baby-unix?"
> men jeg har ikke set et
> eneste indlæg, der viser at linux er et alternativ til windows i
> skolemæssig regi!
Hvor mange procent vurderer du, AHW, af skolerne, der bruger linux
som webserver?

> Det er åbenbart umuligt at få dig og Jørgen
Jeg hedder Jørn!
> [...]
> men kan I så i det mindste ikke blot undlade at forsøge på at "kloge"
> jer på vort daglige arbejde som lærere, for det ved i simpelthen ikke en
Og du ved jo heller ikke en disse om EDB!
> [...]
> Linux har tilstrækkeligt software til at tilgodese skolernes behov og
> jeg skal vise dig en uvidende og useriøs af slagsen.
Det der med at reflektere, er en rigtig god idé!
> Det er ganske interessant at se at I endnu ikke har forladt puberteten
> siden I er så faktaresistente som tilfældet er.
Din argumentation er til UG+!
Hvad har du gang i?
> [...]
> hverdag - derfor kan I naturligvis godt have en holdning, men det
> forudsætter at I i det mindste lytter til hvad vi klogere end jer på
Og du kan måske lytte til at MS ikke er et monopol?

> Det er egentlig ikke så vanskeligt at forstå:
>
> 1. Vi er ligeglade med platformen
Så sæt dog en enkelt linuxserver ind i netværket!
> 2. Vi ønsker at alt det ønskede pædagogiske software skal kunne benyttes
> på vores maskiner og at det skal være sådan at eleverne også kan anvende
> det på de mest benyttede platforme efter at de har forladt skolen.
Og???
> 3. Vi har ingen tid til at promovere linux og ser det heller ikke som
> vores opgave at fremstille diverse software -det må tilhængerne af linux
> selv sørge for, hvis de vil have foden indenfor.
Der er ikke tale om at promover noget som helst! Eleverne, lærerne skal til enhvertid
bruge det der er bedst! Se nu at få sat en Linux-server op!
Hvad er modargumentet?
> Hvad er det for ord, sætninger eller begreber i ovenstående, du ikke
> fatter?
Du vrøvler!
> --
> ahw

Med venlig hilsen
Jørn Hedegaard Povlsen

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 21-09-04 22:19

"Jørn Hedegaard Povlsen" <j_h_p@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor mange procent vurderer du, AHW, af skolerne, der bruger linux
> som webserver?

Det er fløjtende ligegyldigt hvilken webserver skolerne har. Det der betyder
noget er hvilket indhold der er på siden.

> Så sæt dog en enkelt linuxserver ind i netværket!

Det er fløjtende ligegyldigt hvilket styresystem der ligger på serveren. Det
der betyder noget er hvilke muligheder eleverne har på klienterne.

> Der er ikke tale om at promover noget som helst! Eleverne, lærerne skal
> til enhvertid
> bruge det der er bedst! Se nu at få sat en Linux-server op!
> Hvad er modargumentet?

"Bedst" er ikke entydigt defineret. Og i øvrigt skal eleverne ikke
administrere eller på anden måde arbejde på serveren, så også her er det
fløjtende ligegyldigt.

Alt i alt, og det dækker også de 2 øvrige indlæg du har flooded gruppen med,
skriver du intet der burde få nogen til at overveje Linux. Du har helt klart
et mål, der går på at smække til Arne når du kan komme til det. Det må du så
selv rode rundt med, men find dog et forum, der er beregnet til den slags,
og lad være med at svine denne gruppe til.

Hilsen
Peter Hindsgaul

Fra : @(none)

Dato : 22-09-04 00:06

Peter Hindsgaul wrote:

> Det er fløjtende ligegyldigt hvilken webserver skolerne har. Det der betyder
> noget er hvilket indhold der er på siden.

Det er ikke ligegyldigt i denne forbindelse! Enhver kan ved at bruge
Netcraft se at Linux her er dominerende. Derfor er argumentet med at der
ikke findes tilgængelig ekspertice ang. Linux dokumenterbart vrøvl!
(Men bortset fra det har du ret!)
Med venlig hilsen
Jørn Hedegaard Povlsen

Fra : @(none)

Dato : 22-09-04 00:14

Peter Hindsgaul wrote:

> [...]
>

> "Bedst" er ikke entydigt defineret. Og i øvrigt skal eleverne ikke
> administrere eller på anden måde arbejde på serveren, så også her er det
Du misforstår i denne forbindelse udtrykket "server"
En server er en computer, der *servicerer*. En eenkelt "linuxserver" vil
være i stand til at tilbyde alle PC'ere på netværket eksekvering af
linuxprogrammer!

Med venlig hilsen
Jørn Hedegaard Povlsen

..

Fra : Kim2000

Dato : 22-09-04 08:57

> [...]
> En server er en computer, der *servicerer*. En eenkelt "linuxserver" vil
> være i stand til at tilbyde alle PC'ere på netværket eksekvering af

Og der findes ikke _undervisningsprogrammer_ på Linux, ergo skal vi til at
betale firmaer for at lave dem. Det vil så blive konverteringer af Windows
programmer der allerede er lavet. Det er spild af tid og skattekroner. De
skattekroner er langt bedre givet ud til at forny bøgerne (jeg underviste fx
med historiebøger fra '82 så sent som i sidste uge).

mvh
Kim

Fra : Jørn Hedegaard Povls~

Dato : 23-09-04 22:56

Kim2000 wrote:

> Og der findes ikke _undervisningsprogrammer_ på Linux,
Og hvor har du så det fra? Har du undersøgt det?
Fortæl!!!
> ergo skal vi til at
> betale firmaer for at lave dem.
Det her er, æret være hans minde, en kærkommen
eksemplificering på Holbergsk logik!
> [...]
> skattekroner er langt bedre givet ud til at forny bøgerne (jeg underviste fx
> med historiebøger fra '82 så sent som i sidste uge).
900 skoler i Norge, deler ikke dine syspunkter.
Derudover (det er mærkværdigt, at lærerene i denne gruppe ikke kan læse og forstå)
forbliver alle skolens PC'ere MS-funktionelle, selvom netværket berriges med en linux-server!

> mvh
> Kim

Med venlig hilsen
Jørn Hedegaard Povlsen

Fra : @(none)

Dato : 22-09-04 00:31

Peter Hindsgaul wrote:

> [...]
>
> Alt i alt, og det dækker også de 2 øvrige indlæg du har flooded gruppen med,
> skriver du intet der burde få nogen til at overveje Linux
(fordi Oraklet AHW kalder det et skodsystem?)
..Man finder en anden debattone i Norge! Har du selv nogen holdning til
"skolelinux"
Har du prøvet det? Eller gider du bare (heller) ikke?
Med venlig hilsen
Jørn Hedegaard Povlsen

Fra : Jørn Hedegaard Povls~

Dato : 29-10-04 22:24

Peter Hindsgaul wrote:
Jeg beklager Peter, men jeg føler jeg bliver nød
til at blive ved!

> Det er fløjtende ligegyldigt hvilken webserver skolerne har. Det der betyder
> noget er hvilket indhold der er på siden.

Hvilken side?
Er det den samme fløjtende ligegyldighed, der gælder når I f.eks. bestiller
bus til svømmehallen?

> Det er fløjtende ligegyldigt hvilket styresystem der ligger på serveren. Det
> der betyder noget er hvilke muligheder eleverne har på klienterne.
Fløjtende ligegyldighed, er en af de værste former for ligegyldighed?
Har serverprisen en betydning Peter?

> "Bedst" er ikke entydigt defineret. Og i øvrigt skal eleverne ikke
> administrere eller på anden måde arbejde på serveren, så også her er det
> fløjtende ligegyldigt.

Selvfølgelig skal eleverne, hvis man installerer en linuxserver, arbejde
med/på denne! Måske du misopfatter udtrykket "server"?

> Alt i alt, og det dækker også de 2 øvrige indlæg du har flooded gruppen med,
> skriver du intet der burde få nogen til at overveje Linux.
Overveje Linux???
Hvad bruger din skoles webserver?

> [...]
> selv rode rundt med, men find dog et forum, der er beregnet til den slags,
> og lad være med at svine denne gruppe til.
Ahw er allevegne,
og lad ham være det!

Det er ynkeligt, at de resterende (2!) lærerer
blot 'ekkoer'

Med venlig hilsen
Jørn Hedegaard Povlsen

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 30-10-04 10:47

> Hvilken side?

Websiden!

> Er det den samme fløjtende ligegyldighed, der gælder når I f.eks.
> bestiller
> bus til svømmehallen?

Vi har vores egen svømmehal

> Fløjtende ligegyldighed, er en af de værste former for ligegyldighed?

> Har serverprisen en betydning Peter?
Ikke en særlig stor betydning. Det er ret få servere vi har på den enkelte
skole, og de holder i mange år.

> Selvfølgelig skal eleverne, hvis man installerer en linuxserver, arbejde
> med/på denne! Måske du misopfatter udtrykket "server"?

Næppe

> Overveje Linux???
> Hvad bruger din skoles webserver?

Windows

> Ahw er allevegne,
> og lad ham være det!
>
> Det er ynkeligt, at de resterende (2!) lærerer
> blot 'ekkoer'

Tja, det er jo så din vurdering. Det kunne jo også tænkes, at vi på trods
af, at vi har vores erfaringer fra forskellige dele af landet blot har fået
de samme erfaringer.

Hilsen
Peter Hindsgaul

Fra : Jørn Hedegaard Povls~

Dato : 30-10-04 17:57

Dvs:www.aalykkeskolen.kolding.dk ?

> Vi har vores egen svømmehal

> Nå
Selv Nå!

> Ikke en særlig stor betydning. Det er ret få servere vi har på den enkelte
> skole, og de holder i mange år.

En server er ikke et stykke hardware du køber, Nen derimod et stykke
software! Og selvom PC'en holder i mange år, så skal man, ligesom med
et gammelt fjernsyn, alligevel betale licensen!

Med venlig hilsen
Jørn Hedegaard Povlsen

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 30-10-04 18:55

> Dvs:www.aalykkeskolen.kolding.dk ?
I vores tilfælde ja. Men andre skoler har andre web-adresser.

> En server er ikke et stykke hardware du køber, Nen derimod et stykke
> software! Og selvom PC'en holder i mange år, så skal man, ligesom med
> et gammelt fjernsyn, alligevel betale licensen!

Og hvor er det så lige, at det strider imod det jeg skrev?

Hilsen
Peter Hindsgaul

Fra : Jørn Hedegaard Povls~

Dato : 30-10-04 20:42

Peter Hindsgaul wrote:
> "Jørn Hedegaard Povlsen" <j_h_p@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> I vores tilfælde ja. Men andre skoler har andre web-adresser.

> Og hvor er det så lige, at det strider imod det jeg skrev?

citat:

Med venlig hilsen
Jørn Hedegaard Povlsen

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 30-10-04 21:17

Ja, det er da korrekt citeret.

Men da det jo er Lille søndagaften vil jeg gerne eksemplificere lidt. Da jeg
forlod min forrige arbejdsplads i juni 2003 brugte vi stadig Windows NT som
fil- og printerserver. Den havde på det tidspunkt holdt i mange år.

Du er hjertelig velkommen til at forsøge at lirke i mit kendskab til IT,
såvel på software som på hardwareområdet. Resultatet er dog givet på
forhånd. på et tidspunkt gider jeg ikke lege med mere fordi det med ret stor
sandsynlighed vil bevæge sig langt væk fra, hvad denne gruppe handler om.
Det vil på den anden side så blot bekræfte dig i, at jeg ikke ved en dyt om
emnet - og så er du jo glad (og jeg er ligeglad - det er nogle andre end dig
jeg står til ansvar for)

Hilsen
Peter Hindsgaul

Fra : Jørn Hedegaard Povls~

Dato : 02-11-04 22:47

Peter Hindsgaul wrote:
> [...]
> forlod min forrige arbejdsplads i juni 2003 brugte vi stadig Windows NT som
> fil- og printerserver. Den havde på det tidspunkt holdt i mange år.
Det var da godt!

> [...]
> sandsynlighed vil bevæge sig langt væk fra, hvad denne gruppe handler om.
Vrøvl!
Dine tåbelige foreslag får aldrig en chance!

Med venlig hilsen

Jørn Hedegaard Povlsen

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 03-11-04 00:12

"Jørn Hedegaard Povlsen" <j_h_p@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Dine tåbelige foreslag får aldrig en chance!

Måske ikke. Men nu ryger du i mit filter, og så ved jeg ikke hvem du vil
skrive til

Fra : Niels Aage Schmidt

Dato : 03-11-04 16:11

Hej Peter!
Jeg kan indirekte se, at du har "moret" dig intensivt med JHP.
Efterhånden ser hele nyhedsgruppen underlig ud for os andre. Ignorer ham,
han VIL have det sidste ord, så lad dog "barnet".

Håber, at NG snart bliver normal igen.

hilsen Niels Aage

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 03-11-04 19:52

"Niels Aage Schmidt" <nielsaa@otium.dk> skrev i en meddelelse
> Efterhånden ser hele nyhedsgruppen underlig ud for os andre. Ignorer ham,
> han VIL have det sidste ord, så lad dog "barnet".

Bare rolig. Han er helt ude af mit system nu

Venlig hilsen
Peter Hindsgaul

Fra : Jørn Hedegaard Povls~

Dato : 04-11-04 20:42

Peter Hindsgaul wrote:
> "Niels Aage Schmidt" <nielsaa@otium.dk> skrev i en meddelelse

Nyhedsgruppens lærere er: Arne Wilstup, Peter Hindsgaul og Kim2000§!.
Der 60.000 andre lærere, der p.t. ikke finder dette forum interesant§!

Fra : Jørn Hedegaard Povls~

Dato : 04-11-04 23:35

Niels Aage Schmidt wrote:
> [...]
> Efterhånden ser hele nyhedsgruppen underlig ud for os andre. Ignorer ham,
> han VIL have det sidste ord, så lad dog "barnet".
Og, hvad mener du så med det?

Du mener måske, Niels Aage, at så kan to-tre lærere diskutere
kollegialt videre?

Og du erkender måske også,
at der ca. er 60.000 folkeskolelærere udover dig?

Vi kan ikke vedblivende have en debat, hvor 1-4 "lærere"
påberåber sig en (grinagtig) indiskuterbar autoritet!

Med venlig hilsen
Jørn Hedegaard Povlsen

Fra : Jørn Hedegaard Povls~

Dato : 30-10-04 18:49

Kære Peter,
Da du selv er primusmotor
på fundatsændring, kan vi vel
fra dig forvente en uddybning i
den relevante tråd?

Med venlig hilsen Jørn Hedegaard Povlsen

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 30-10-04 18:57

"Jørn Hedegaard Povlsen" <j_h_p@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Hvem "vi" er ved jeg ikke, men du kan da forvente en uddybning i den
relevante gruppe når jeg har stillet forslaget, og ikke et sekund før.

Hilsen
Peter Hindsgaul

Fra : Jørn Hedegaard Povls~

Dato : 30-10-04 20:33

Peter Hindsgaul wrote:
> "Jørn Hedegaard Povlsen" <j_h_p@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Hvem "vi" er ved jeg ikke, men du kan da forvente en uddybning i den
> relevante gruppe når jeg har stillet forslaget, og ikke et sekund før.
vi=os!
Jeg forwarder til den relevante tråd.
Brugte du bare muligheden for en trudsel om fundatsændring
til at standse en debat?

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 12-09-04 08:12

> [...]

> ideer der er om IT i skolerne. Det er altså umuligt her, det drejer sig jo

Planer og ideer om IT i skolerne er et langt større område end blot
spørgsmålet om Linux contra Windows.

Hvilken grundlæggende soft- og hardware der skal bruges besluttes typisk af
kommunerne i en langsigtet investeringsplan. Dette sker lige så typisk efter
en høring, hvor bla. skolerne forholder sig til, hvilken anden software de
regner med at kunne bruge, og hvilke systemkrav, der er til det. Det har
betydet at der på langt de fleste skole er Windows på klienterne. Hvad der
er på serveren er fuldstændig irrelevant, blot den kan det man har besluttet
den skal kunne.

Da der er et kommunalt binkebryllup under opsejling, og det kan være svært
for mange kommuner at overskue de økonomiske konsekvenser skal man nok ikke
regne meed at der sker det helt store de næste år, hvad angår
nyinvesteringer. Så ret beset er det i øjeblikket ikke så interessant, hvad
vi har af ideer på indkøbssiden. Det vil være meget vigtigere at få ideer
til, hvordan vi kan køre videre med det vi har i 3-4 år, og stadig tilbyde
en høj grad af tidssvarenhed.

Det bliver den store opgave, og det er den der pinedød SKAL løses. Det
betyder at f.eks. jeg, uanset egne sym- eller antipatier, ikke vil bruge
tiden på at lave planer for overgang til Linux, Mac, C64 eller hvad det
måtte være.

Vi har børn der skal undervises på et kvalitativt højt niveau hver eneste
dag, uanset at der reelt er et udgiftsstop på vej.

I øvrigt har - hvad du udemærket er klar over - emnet været oppe med
intervaller på få måneder de seneste 2 - 3 år, så der skulle være masser af
muligheder for at du kan finde mere tekniske argumenter.

Venlig hilsen
Peter Hindsgaul

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 12-09-04 08:27

> Planer og ideer om IT i skolerne er et langt større område end blot
> spørgsmålet om Linux contra Windows.

Jeg kan endda tilføje at Københavns kommune er langt fremme med planerne
om det lokale skoleintra, der indebærer muligheder for blandt andet at
fabrikere hjemmesider, hente relevante programmer ned etc. - og her
bliver styresystemet fuldkommen ligegyldigt. Man vil næppe udvidde det
man allerede har med noget i den sammenhæng så ligegyldigt som linux.

Eleverne vil i fremtiden kunne kommunikere via nettet, arbejde online på
systemerne, lave projektopgaver m.v. - hertil behøves kun et program til
internetadgang, så heller ikke Microsoft vil i den anledning blive
interessant med mindre man fra MS' side vil tilbyde noget lignende, der
knytter sig til onlineadgangen, fx i form af on-line-programmer, der kan
benyttes af eleverne når de er på.

Det vil sige at man kan forvente at det eksisterende udstyr kun vil have
en meget begrænset funktion, og her vil man - imho - satse på det, man
allerede har indkøbt og ikke satse på noget som linux og andre
hobbyprægede produkter: man vil have brug for en computer, en
internetadgang (med et eller andet styresystem, der også kan være et
terminalsystem) og så noget HD-plads og ram.

Til andre opgaver såsom videoredigering, fotoredigering, lyd-optagelser,
vil man formentlig stadig benytte de lokale maskiner i mere eller mindre
grad - vi er nogle stykker, der har været på kursus i skoleintra, og det
ser ganske lovende ud. Altså linux-ideen ser ud til at være død førend
den rigtig er kommet igang. Så kan det være at vi slipper for flere
diskussioner om linux' mere eller mindre fortræffeligheder.

--
ahw

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 12-09-04 10:36

> [...]
> den rigtig er kommet igang. Så kan det være at vi slipper for flere
> diskussioner om linux' mere eller mindre fortræffeligheder.

Til det sidste: Næppe

Hvilket Skoleintra-system er det I vil bruge?

Venlig hilsen
Peter Hindsgaul

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 12-09-04 19:04

"Peter Hindsgaul" <peter@hindsgaul.> skrev i en meddelelse
> "Arne H. Wilstrup" <karl@utroligsmart.dk> skrev i en meddelelse
>
> Til det sidste: Næppe

man har da lov til at håbe? :-0

http://www.skolesoft.dk/Skolesoft/Default.htm?Nyt.htm&2

--
ahw

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 12-09-04 20:11

"Arne H. Wilstrup" <karl@utroligsmart.dk> skrev i en meddelelse

> http://www.skolesoft.dk/Skolesoft/Default.htm?Nyt.htm&2

Bruger vi også. Det er et fremragende system.

Venlig hilsen
Peter Hindsgaul

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 12-09-04 06:55

> [...]
> >
> Vejledning til Arne
>
> En del tyder på at Arne ikke har læst vejledninen på Usenet om at

Der skal skarp lud til skurvede hoveder - citat fra din henvisning:

"På usenet indikerer store bogstaver at der RÅBES. Det anses for
uhøfligt og da der er alternative måder at fremhæve teksten på, er der
ingen grund til at bruge det."

1. Det VAR hensigten at råbe!
2. Det anses muligvis for uhøfligt, men du har ingen krav på høflighed i
denne sag - den er forklaret dig så mange gange at du åbenbart er blevet
tunghør, men gentager de samme latterlige argumenter hver eneste gang du
ser dit snit til det. Derfor bliver man nødt til at råbe til dig, for at
du skal kunne høre det.

Du har fået at vide adskillige gange, at vi som lærere IKKE har den
fjerneste indflydelse på kommunernes dispositioner.
Du har fået at vide adskillige gange at Linux ikke tilbyder programmer
nok til skolebrug.
Du har fået at vide adskillige gange, at der ikke er nogen grund til at
indføre linux, når vi har et glimrende styresystem i Windows, hvortil er
knyttet programmer, hvortil er produceret software til skolebrug, der
virker på den pågældende platform -oven i købet pædagogisk
forsvarligt -og naturligvis professionelt.
Du har fået at vide adskillige gange, at din begejstring for Linux ikke
deles af lærerne generelt og at de aftaler vi har fået med Microsoft er
så fordelagtige, at vi ikke ser nogen umiddelbar grund til at skifte,
men at det må være op til politikerne at vælge til eller fra. Vi skal
blot have hverdagen til at fungere.
Du har fået at vide adskillige gange, at vi ikke har uddannede
it-assistenter, der kan vedligeholde systemerne
Du har fået at vide adskillige gange, at man i en stor kommune som
Københavns, IKKE ønsker at sadle om.
Du har fået at vide adskillige gange, at enhver server -uanset
styresystem - kræver vedligeholdelse og at it-assistenterne ikke har den
tid, der skal til.

Og hver eneste gang udtaler du dig:

hånende, sarkastisk, uvidende, dumt, ubegavet, groft forulempende - i en
sådan grad at denne gruppes mest venlige, mest tålmodige og mest erfarne
lærer har sat dig i sit filter alene fordi du er et så stort træhovede
at intet synes at trænge ind: du er med andre ord uden for pædagogisk
rækkevidde. Dertil kommer at du er nedladende uden at have noget at have
det i, du ved INTET om undervisningen i folkeskolen, du ved INTET om de
konditioner, der er tale om i denne skole, du ved intet om hvilke vilkår
vi er underlagt, men udtaler dig rent teoretisk om hvordan DU TROR
verden ser du i stedet for at lytte til os, der har skoene på og faktisk
VED hvordan verden er.

Når ens tålmodighed efterhånden er bristet og man så finder at det er på
tide at råbe dig op for at du i det mindste kan "høre" hvad tingene
drejer sig om, så henviser du til netikketten.

Det nemmeste ville have været at sige at det vil jeg blæse på, men jeg
har endnu en gang forsøgt at få dig til at forholde dig til de faktiske
forhold - forgæves ser jeg.

Hvad med om du forsøgte noget nyt, som fx at tænke? jeg forsøger ikke at
gøre mig klog på noget inden for din branche, hvorfor mener du dig så at
være i stand til at gøre dig klog på noget inden for min?

Eller er det for vanskeligt for dig?

--
ahw

Fra : Jørn Hedegaard Povls~

Dato : 21-09-04 21:28

Arne H. Wilstrup wrote:

> [...]
> DA DET HELE JO ER GRATIS, IKKE SANDT?
>
> Tag dig sammen, mand - du ved jo ikke hvad du taler om her.
Og det gør den MSCE-studerende ahw måske?

Med venlig hilsen
Jørn Hedegaard Povlsen

Fra : @(none)

Dato : 22-09-04 02:50

Arne H. Wilstrup wrote:

> [...]
> HVIS DU ER SÅ DYGTIG, SÅ HENVEND DIG TIL KØBENHAVNS KOMMUNE OG TILBYD AT
> SÆTTE SKOLERNES SERVER OP GRATIS TIL LINUX. DET MÅ JO VÆRE EN SMAL SAG,

Jo det er en smal sag! Hvis du er seriøst intereseret kan jeg godt
arrangerere en midlertidig gratis vedligeholdelse af en linuxserver på
din skole!
> Tag dig sammen, mand - du ved jo ikke hvad du taler om her.
Ved du?

> der

> Nej det er faktisk korrekt - vi er 100 procent ligeglade med
> webserveren, blot den fungerer efter hensigten.
Ja, men tilstedeværelsen af alle disse linuxservere påviser, at der
er ganske megen linuxkundskab i systemet!

> pædagogiske

Det er dig, der problematiserer dette!

> hvorfor dog det, når vi allerede har en udmærket fungerende server?
server=computer der servicerer klienter. En enkelt linuxserver kan
således tilbyde samtlige PC'ere i netværket eksekvering af linuxprogrammer!

> [...]
> overbevisende at foreslå et skodprodukt som linux, der findes i så mange
> afarter at en sammenligning ikke er mulig.
Mit fokus er "skolelinux" fra Norge! Derudover er firmaer som Novel,
IBM, SUN
Oracle m.fl. vel ikke skodproduktfirmaer?
Med venlig hilsen
Jørn Hedegaard Povlsen

Fra : Kim2000

Dato : 12-09-04 21:39

> Linux er ikke hobby! Henvend dig til IBM!

Det er da mægtig fint, så med andre ord mener du at vi skal udskifte en
række dygtige firmaer med andre - måske - dygtige firmaer til at fremstille
nye versioner af alle de programmer, som vi allerede har nu? Er det, det du
forslår?

> Der er mange der gør det!

Og det er da også mægtig fint, selvom det nu godt nok modsiger det andet du
siger. Mener du, vi skal satse på gratis programmer til undervisningsbrug? I
så fald afhænger det helt af tilfældigheder om vi får de programmer vi har
brug for til undervisningsbrug. I modsat fald skal man ud og bruge
treciftrede millionbeløb på at fremstille Linux versioner af allerede
eksisterede software, det virker da lidt molboagtigt.

> Jo det gør! Flere og flere bruger Linux. Mac er også udbredt.
> Det nytter ikke at folkeskolens lærere, konservativt, udelukkende,
> hænger i MS-verdenen!

De fleste lærere, forældre, elever, ja brugere i det hele taget er
fuldstændig ligeglad med om styresystemet hedder Windows, Linux, Mac eller
for den sags skyld Amiga, bare det virker. Lige nu virker det, derfor ser
jeg ingen grund til at ændre det. Naturligvis kan der være ideologiske
grunde til at droppe Windows, men det må være en politisk beslutning, der
skal bakkes op med økonomi. Og nåja, hvad skal der så ske, hvis Linux blev
det største selskab, skal man så skifte igen?

At droppe windows som styresystemet (hvis du ved at der er forskel på
styresystemer og programmer til styresystemer?) pga. af kvalitetsmæssige
problemer er direkte forkert. Windows har glimrende support, virker stortset
fejlfrit og er yderst sikkert. De leverandører som Folkeskolen har lige p.t.
har også vist deres værdi, så hvorfor udskifte dem, så længe de kan finde ud
af det??

> Brugerfladen er jo ikke meget anderledes! Klik med en mus og skriv!

Og hvorfor i alverden var det så vi skulle skifte, hvis det hele alligevel
ligner hinanden og priserne ikke er forskellige? Du har lige sagt Linux ikke
var på hobbyplan. Jeg er slet ikke med på din argumentation.

> Det gælder alene din uinteresse!

Ja, det er måske nok, på den anden side er godt og vel 99.9% af alle andre
også ligeglade, vi ønsker tingene skal virke og gør de det, så er det som
det skal være. Jeg sidder heller ikke og beskæftiger mig med hvordan min dvd
afspiller virker, hvordan mit komfur virker osv. Jeg kræver blot det virker
og virker det ikke, skal jeg være sikker på det kan blive lavet hurtigt og
effektivt.

> Du forstår åbenbart ikke, at blot en enkelt linux-pc, kan servicere
> samtlige pc'ere på skolen? Med vmware, kan du lade pg, pc samtidig
> være en MS-station.

Jeg ved faktisk ikke engang hvad du siger til mig? Vil det sige at brugerens
computer kan være windows maskiner og serveren kan være Linux? Øh... jamen,
det er da helt fint, hvad har det med mig som lærer og underviser at gøre?
Og hvad har det med eleverne (=brugerne) at gøre?

> Ja! Jeg benytter selv MS, Mac, Linux AIX mv. i flæng! Hvad gør du?

Jeg brugte 2 timer på at installere windowsXP og officepakken og har aldrig
haft problemer med den, jeg kunne meget hurtigt komme frem til at benytte
min computer til at skrive, lave dtp, spille osv. osv, efter fire dage havde
jeg endnu ikke fundet ud af at installere Linux! Ved XP puttede jeg en cd i
drevet og så var resten blot at følge den danske vejledning. I Linux blev
jeg bedt om at læse 300 siders manual og indtaste - for mig - uforståelige
kommandoer.

Jeg bruger ikke min computer som andet end et arbejdsredskab, det rager mig
uendelig lidt hvad der sker "under kølehjelmen". Sådan har de fleste det....

mvh
Kim

Fra : @(none)

Dato : 22-09-04 01:48

Kim2000 wrote:

> [...]
> nye versioner af alle de programmer, som vi allerede har nu? Er det, det du
Nej, blot at indse, at der findes andet end MS!
Programmerne bliver iøvrigt opdateret, hvergang der kommer en ny
windows! At programere til en bredere OS-flade er ikke et stort krav!

> Og det er da også mægtig fint, selvom det nu godt nok modsiger det andet du
> siger. Mener du, vi skal satse på gratis programmer til undervisningsbrug?
I den udstrækning de er tilstede og gode!
> [...]
> treciftrede millionbeløb på at fremstille Linux versioner af allerede
> eksisterede software, det virker da lidt molboagtigt
En linuxserver i netværket hindrer ikke på nogen som helst måde
dagsdatos MS-funktionalitet!
..

> nøjagtig

Du står et helt andet sted, den dag du indser, at Linux/Mac ikke er et
alternativ, men et supplement!

> [...]
> for den sags skyld Amiga, bare det virker. Lige nu virker det, derfor ser
Din argumentation hindrer dig vel ikke i at evaluere "skolelinux"?
> Naturligvis kan der være ideologiske
> grunde til at droppe Windows, men det må være en politisk beslutning,
"droppe"??? En linuxswerver dræber ikke MS-klienterne! At du ikke
magter/gider sætte dig ind i skolelinux'es mulighede, skal vel ikke
hindre andre?
At du og AHW, gør det til et spørgsmål om "et enten eller"
eksemplificerer blot, at du/I enten er primitive agitatorer, eller at
du/I ikke fatter, hvad Linux i skolen drejer sig om! Derfor foreslår
jeg, at du/I afprøver skolelinux og vender tilbage med en mere nuanceret
argumentation!
Med venlig hilsen
Jørn Hedegaard Povlsen

Fra : @(none)

Dato : 22-09-04 03:10

Kim2000 wrote:

> [...]
>

> Jeg ved faktisk ikke engang hvad du siger til mig? Vil det sige at brugerens
> computer kan være windows maskiner og serveren kan være Linux?
Ja, det er det, jeg siger.
> Øh... jamen,
> det er da helt fint, hvad har det med mig som lærer og underviser at gøre?

At du fra dine elskede MS-PC'ere er i stand til at bruge programmer der
er udviklet til Linux.
>Og hvad har det med eleverne (=brugerne) at gøre?
At eleverne kan ditto!

Det er jo det, jeg efterlyser!! Afprøv det!

> [...]
> min computer til at skrive, lave dtp, spille osv. osv, efter fire dage havde
> jeg endnu ikke fundet ud af at installere Linux!
Og så?
Min ven Malte på 14 år, havde linux oppe efter 20 minutter!
> [...]
> jeg bedt om at læse 300 siders manual og indtaste - for mig - uforståelige
Hvilken distribution? Det lyder som det rene vrøvl! I
Mandrakeinstallation f.eks., skal du primært oplyse hvilket sprog, du
vil have styresystemet på.
Vælger du herefter den simpleste installationsform, der må overskrive
alt, er der ikke mere at lave! Ellers skal du selvfølgelig angive de
partioneringer, hvori Linux skal instaleres og evt.. specifikt, hvis du
vælger "ekspertniveau", angive hvilke softwarepakker, du ønsker
installeret. Svært er det ikke!.

> Jeg bruger ikke min computer som andet end et arbejdsredskab, det rager mig
> uendelig lidt hvad der sker "under kølehjelmen". Sådan har de fleste det....
Og derfor er dine argumenter mod at afprøve skolelinux noget mærkværdige!
Med venlig hilsen
Jørn Hedegaard Povlsen

Fra : @(none)

Dato : 22-09-04 03:26

> [...]
> partioneringer, hvori Linux skal instaleres og evt.. specifikt, hvis du
> vælger "ekspertniveau", angive hvilke softwarepakker, du ønsker
Lad mig også nævne, at der er en række distributioner, der booter og er
funktionelle direkte fra cd'en. En dansk udgave af "knoppix" som kades
"dappix" er et eksempel herpå. Dappix(Knoppix kan dowloades fra:
http://tyge.sslug.dk/knoppix/
Med venlig hilsen
Jørn Hedegaard Povlsen

Fra : Kim2000

Dato : 22-09-04 09:33

> Lad mig også nævne, at der er en række distributioner, der booter og er
> funktionelle direkte fra cd'en. En dansk udgave af "knoppix" som kades
> "dappix" er et eksempel herpå. Dappix(Knoppix kan dowloades fra:

Det har jeg hentet og har da også afprøvet den fra cd'en og tja...

Den er da pæn, den virker fint og browseren er faktisk rigtig god.
Umiddelbart fik jeg lidt blod på tanden, og jeg kunne læse i manualen at det
var nemt at overflytte den til harddisk og så kunne jeg blot vælge om jeg
ville Linux eller Windows, når jeg booter. Fint nok, derefter kommer der x
antal mærkelige ord, som jeg i hvert fald ikke fatter en disse af. Da jeg
spurgte til det i nyhedsgrupperne og ved SLLUG var beskeden en engelsk
manual på henholdsvis 30 sider og 300 sider (ca.) på engelsk - og nej, det
_gider_ jeg ikke tæske igennem for at kunne dybst set gøre det samme i Linux
som i Windows.

Jeg bruger min computer til arbejdsredskab siger jeg, så hvad bruger jeg den
så til?

Tekstbehandling, Officepakken fra MS, jeg ved godt ABI Word og StarOffice og
Open Office er der (og er alle gode), men nu fik vi jo officepakken gratis
gennem fagforeningen.

Frontpage til at lave min hjemmeside, tja, fordi jeg nemt kunne sætte mig
ind i det og miljøet er nogenlunde det samme som i Word/Excel m.fl.

DTP laves med Publisher, fordi det koster 800 kroner, mens konkurrenterne
koster 16.000 kroner.

Nettet browses med IE, primært fordi Netscape havde det med at gå ned på min
maskine, og tja, så er der bare aldrig blevet tid til at prøve noget andet,
måske også fordi jeg er tilfreds med IE's evner. Men det er da muligt
Morizzal (eller hvad det nu hedder) er bedre.

Det mest "eksperimenterende" jeg har er nok BS player som egentlig kun kom
ind i varmen da Media Playeren blev for tung og besværlig at danse med.

Min pointe er at lige nu opfylder Windows mine behov, ligesom Windows
opfylder behovet for undervisningsprogrammer. De programmer jeg nævnte kan
man formentlig uden problemer finde på Linux uden vanskeligheder og de er
formentlig nogenlunde ligeså nemme at bruge som dem jeg bruger nu; MEN kan
de mere? Er de så meget bedre at der er fornuft i at bruge kræfter på at
sætte sig ind i dem? Når man har i mente at dem jeg bruger lige nu opfylder
mine behov?

I mit sind udskifter jeg først noget når der enten er en klar fordel i at
skifte og/eller at produktet ikke opfylder mine behov længere (derfor
skiftede jeg først fra Amiga til PC i '98).

Sagt med andre ord; før Linux vil få min stemme på skolen, så skal der være
en klar fordel i at bruge energi på at sætte Linux op og finde programmerne
til Linux og/eller Windows programmerne opfylder ikke de
_undervisningsbehov_ vi har.

Jeg ser p.t. ingen åbenlys fordel i at skifte og/eller have den som
suplement. Derfor er det jeg holder fast i Windows.

Endelig skal vi da heller ikke glemme, hvor mange der har været på kurser
for at lære at bruge de eksisterende programmer, vi skal heller ikke glemme
at IT manden skal have timer for at sætte det op (timer, der så vil gå fra
vedligeholdesen af de eksisterende maskiner).

Så nej, det er ikke bare en "fanatisk MS er god" holdning, jeg har faktisk
tænkt over det, og det er jo så fordelen ved debatter som disse, at man
forholder sig til det.

mvh
Kim

Fra : Jørn Hedegaard Povls~

Dato : 23-09-04 23:56

Kim2000 wrote:

> [...]
> ville Linux eller Windows, når jeg booter. Fint nok, derefter kommer der x
> antal mærkelige ord, som jeg i hvert fald ikke fatter en disse af.
Når du booter?
> [...]
> _gider_ jeg ikke tæske igennem for at kunne dybst set gøre det samme i Linux
Jeg har kigget efter dine spørgsmål på SSLUG. Jeg kan ikke finde nogle spørgsmål
hverken i novice- eller teknik-gruppen, der fornylig omhandler emnet? Hvad er din ID
ved SSLUG? Og hvad er trådens tittel? Skriv igen!

> [...]
> Open Office er der (og er alle gode), men nu fik vi jo officepakken gratis
gratis??? 60.000x800=50.000.000=skattefradrag!
(Alle folkeskolelærere har fået denne "gave")

> [...]
> maskine, og tja, så er der bare aldrig blevet tid til at prøve noget andet,
> måske også fordi jeg er tilfreds med IE's evner. Men det er da muligt
Mozilla, som er open-source-versionen af Netscape. (ligesom Open-office er
open-source-versionen af Star-Office)
> [...]
> sætte sig ind i dem? Når man har i mente at dem jeg bruger lige nu opfylder
Er det et argument, du også vil anvende mod Longhorn (den næste version af windows)?

> I mit sind udskifter jeg først noget når der enten er en klar fordel i at
> skifte og/eller at produktet ikke opfylder mine behov længere (derfor
> skiftede jeg først fra Amiga til PC i '98).
Et godt argument! Men som lærer i folkeskolen er du på godt og ondt, og på fornuft
og ufornuft nød til at "følge med"!

> [...]
> en klar fordel i at bruge energi på at sætte Linux op og finde programmerne
> til Linux og/eller Windows programmerne opfylder ikke de
Ovst. sætning forstår jeg ikke?

> Jeg ser p.t. ingen åbenlys fordel i at skifte og/eller have den som
> suplement. Derfor er det jeg holder fast i Windows.
Og derfor gentager jeg: Som lærer i folkeskolen er du på godt og ondt, og på fornuft
og ufornuft nød til at "følge med". Da det tillige er regeringens agt (og det gælder
også ved et evt.regeringsskifte) at fastholde og udvikle DK's IT-ekspertice, er din
argumentation noget hul?

> [...]
> at IT manden skal have timer for at sætte det op (timer, der så vil gå fra
> vedligeholdesen af de eksisterende maskiner).
Jeg gentager lige skattebyrden fra MS's gavevirksomhed:
60.000*800=50.000.000. Med en firmaskat på 30%, svarer dette
til 16.000.000 skattebetalte kroner.

> Så nej, det er ikke bare en "fanatisk MS er god" holdning, jeg har faktisk
> tænkt over det, og det er jo så fordelen ved debatter som disse, at man
> forholder sig til det.
Ja, det har du ret i!
Skriv nu til SSLUG (eller mig) ang. dit nærværende, ovenfor omtalte
linuxproblem.

Med venlig hilsen
Jørn Hedegaard Povlsen

Fra : Kim2000

Dato : 25-09-04 15:21

> Når du booter?

Næh, da jeg ønskede at flytte Dappix til harddisken.

> [...]
> er din ID
> ved SSLUG? Og hvad er trådens tittel? Skriv igen!

Jeg spurgte i nyhedsgrupperne og fik beskeden at det kunne jeg læse i de og
de doks, hvoraf nogle af dem var fra SLLUG. Dem hentede jeg så og
kostaterede at det var en alt for besværlig opgave. Særligt i betragtningen
af at WindowsXP tog 1 time af installere og være i gang med at bruge.

> gratis??? 60.000x800=50.000.000=skattefradrag!
> (Alle folkeskolelærere har fået denne "gave")

Hvorfor mener du ikke det er en gave? A.P. Møller får jo også skattefradrag
for sin gave til folket (operahuset). Jeg er glad for min officepakke.

> Er det et argument, du også vil anvende mod Longhorn (den næste version af
> windows)?

Jeps, efter jeg var så snotdum at vælte ud og købe den latterlige Windows
ME, så får også MS lov til at vise sin værdi før jeg køber den.

> Et godt argument! Men som lærer i folkeskolen er du på godt og ondt, og på
> fornuft
> og ufornuft nød til at "følge med"!

Bevares ja, men lad os nu holde fast i at Linux altså kun fylder et par
procenter af markedet (kender ikke det præsise tal).

> Ovst. sætning forstår jeg ikke?

Jeg mener at Linux skal være en fordel _i forhold til_ Windows. Altså at det
er ikke nok at Linux kan det samme som Windows, det skal være bedre, og det
skal være så meget bedre at det kan betale sig at foretage skiftet.

> Jeg gentager lige skattebyrden fra MS's gavevirksomhed:
> 60.000*800=50.000.000. Med en firmaskat på 30%, svarer dette
> til 16.000.000 skattebetalte kroner.

Det er 2 vidt forskellige ting (gad vide, hvorfor har folk altid ondt i
røven, når en offentlig ansat får en jobbonus, mens private vælter sig i den
slags med hjemmepc ordning, firmabiler, firmatelefoner osv osv)

mvh
Kim

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 25-09-04 15:46

"Kim2000" <kim2000@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> røven, når en offentlig ansat får en jobbonus, mens private
> vælter sig i den slags med hjemmepc ordning, firmabiler,

Det har du da ret i -og din pointe med Møller-koncernens "gaver"
som så var fradragsberettiget hos den selv, var jo glimrende. Og
hvad med Operahuset?

Men nok med det. Der kom svjv ikke mere ud af den "sag" omkring
gaven fra MS til lærerne - og det manglede da også bare. Jeg er
glad for min officepakke også selvom jeg forlængst har fået en
anden version via min arbejdsplads, der er nyere - jeg har ingen
problemer med at et privat firma vil forære mig noget.
Reklametryksager læser jeg og smider ud og jeg forventer
naturligvis ikke at skattevæsenet vil beskatte mig for
modtagelsen af diverse reklamegejl, som jeg ikke har bestilt.

Det springende punkt i denne sag var jo netop at man sendte det
ud via
vores fagblad -vi kunne ikke sige nej, uden at sige nej til
fagbladet, og det er der jo ingen grund til. Vi må altså mene at
denne form var helt legal, også skattemæssigt.
Havde jeg fået spørgsmålet: vi du have en gratis Office-pakke,
men du skal altså betale skat af dens fulde pris, havde jeg
naturligvis sagt nej.

I øvrigt er tal jo taknemmelige. Han går ud fra at der er tale om
en pakke til 800 kr., men det er jo helt forkert - værdien er jo
kun den værdi, den har for kunden - og da jeg fik den havde jeg
allerede den i forvejen. Værdien var derfor 0 kr. for mig. Og da
den kun kunne benyttes af lærere (lovligt), så kan den ikke
sammenlignes med de produkter som alle kan købe, når de er under
uddannelse eller underviser og hvor forretningerne skal have
profit af salget.
--
ahw

Fra : Jørn Hedegaard Povls~

Dato : 25-09-04 17:42

Arne H. Wilstrup wrote:

> [...]
> Havde jeg fået spørgsmålet: vi du have en gratis Office-pakke, men du
> skal altså betale skat af dens fulde pris, havde jeg naturligvis sagt nej.

Han=jhp???
> [...]
> forretningerne skal have profit af salget.
> Værdien er hvad MS-Danmark skal betale MS-international, hvorfra firmaet
MS-Danmark fratrækker skat, fordi gaver skattemssigt udlignes af købsudgift,
Og som andre internationle firmaere, kan MS fratrække hvad de vil!
Hvad så?
MS er billig?
Hvad er egenlig din diskussion?

Fra : Jørn Hedegaard Povls~

Dato : 25-09-04 16:57

Kim2000 wrote:

> Næh, da jeg ønskede at flytte Dappix til harddisken.

Uddyb?

> Jeg spurgte i nyhedsgrupperne og fik beskeden at det kunne jeg læse i de og
> de doks, hvoraf nogle af dem var fra SLLUG.
D.v.s., at du ikke har skrevet til SSLUG?
Du er simpelt (simpelt!!!) hen en plattenslager?

> Dem hentede jeg så og
> kostaterede at det var en alt for besværlig opgave. Særligt i betragtningen
> af at WindowsXP tog 1 time af installere og være i gang med at bruge.

Hvor dum kan man egentlig være?

> Hvorfor mener du ikke det er en gave? A.P. Møller får jo også skattefradrag
Alle donorer får fradrag!
> for sin gave til folket (operahuset). Jeg er glad for min officepakke.
Ja, og det gør så din officepakke gratis? (for samfundet?)
Når du, og det håber jeg, at du er opmærksom på, som skolelærer, at indtægter
skal modsvare indtægter (i statsbudgettet), så bør du redegøre for din
gladhed!

> Jeps, efter jeg var så snotdum at vælte ud og købe den latterlige Windows
> ME, så får også MS lov til at vise sin værdi før jeg køber den.

Ærlig snak!
Men hvad gør skolen?
Og forbliver du snotdum?
Med venlig hilsen
Jørn Hedegaard Povlsen

Fra : Kim2000

Dato : 25-09-04 17:07

(en masse personangreb)'

> Og forbliver du snotdum?

og her slutter vores debat med at du løb tør for argumenter og derefter gik
til personfnidder

Kim

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 25-09-04 17:41

"Kim2000" <kim2000@mail.dk> skrev i en meddelelse
> (en masse personangreb)'

> og her slutter vores debat med at du løb tør for argumenter og
> derefter gik til personfnidder

Nu forstår du måske, hvorfor han er i mit filter? Saglighed har
aldrig været hans stærke side.

--
ahw

Fra : Jørn Hedegaard Povls~

Dato : 25-09-04 17:51

Arne H. Wilstrup wrote:

> Nu forstår du måske, hvorfor han er i mit filter? Saglighed har aldrig
> været hans stærke side.
Skønt!
Udbred venligst dit filter!
mvh
jhp

Fra : Jørn Hedegaard Povls~

Dato : 25-09-04 18:42

Kim2000 wrote:
> (en masse personangreb)'

> og her slutter vores debat med at du løb tør for argumenter og derefter gik
> til personfnidder
>
> Kim

Og jeg gentager:

Jeg har kigget efter dine spørgsmål på SSLUG. Jeg kan ikke finde nogle spørgsmål
hverken i novice- eller teknik-gruppen, der fornylig omhandler emnet? Hvad er din ID
ved SSLUG? Og hvad er trådens tittel? Skriv igen!

Hvor EKSPLICIT! finder du denne personfnidder?

Jeg spurgte om Longhorn, hvorefter du skrev:

> Jeps, efter jeg var så snotdum at vælte ud og købe den latterlige
> Windows ME, så får også MS lov til at vise sin værdi før jeg køber den.

Lad os dog prøve at snakke om det!
Hvad gik er galt???

Med venlig hilsen
Jørn Jedegaard Povlsen

Fra : Kim2000

Dato : 25-09-04 19:19

> Hvor EKSPLICIT! finder du denne personfnidder?

> Lad os dog prøve at snakke om det!

Jeg kan så sandelig godt forstå du valgte lige dette indlæg til at citerere
fra, så udngik du dette:

---> kl. 17:57 d. 25/9

> [...]

> Særligt i betragtningen af at WindowsXP tog 1 time af installere og være i

(...)

> Jeps, efter jeg var så snotdum at vælte ud og købe den latterlige Windows
> ME, så får også MS lov til at vise sin værdi før jeg køber den.

> [...]

---> indlæg kl. 17:57 d. 25/9 slut

Ergo bliver jeg kaldt plattenslager - åbenbart fordi man ikke starter en ny
diskussion om emner der er diskteret til hudløshed, men følger
anbefalingerne fra nyhedsgrupper.

Man bliver kaldt dum - fordi man ikke kan finde ud af 300 siders engelsk
tekniske manualer, jaja

og tilslut bliver man spurgt om man har tænkt sig at forblive snotdum.

Gad vide hvorfor jeg monstro bliver fornærmet?? (ironi)

Kim

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 25-09-04 21:58

"Kim2000" == Kim2000 <kim2000@mail.dk> writes:

> Ergo bliver jeg kaldt plattenslager - åbenbart fordi man ikke
> starter en ny diskussion om emner der er diskteret til hudløshed,
> men følger anbefalingerne fra nyhedsgrupper.

Og sådan er det også den anden vej. Jeg er i denne gruppe blevet
beskyldt for at være mange forskellige ting, uden tilsyneladende
grund.

> Man bliver kaldt dum - fordi man ikke kan finde ud af 300 siders
> engelsk tekniske manualer, jaja

Og man bliver beskyldt for at være dum fordi man ikke har en
seminarieuddannelse med forgyldt kridtholder.

> og tilslut bliver man spurgt om man har tænkt sig at forblive
> snotdum. Gad vide hvorfor jeg monstro bliver fornærmet?? (ironi)

Gad vide hvorfor der er så store spændinger mellem 2 grupper der
tilsyneladende står lige stejlt?

Ikke ironisk, men derimod med et fandenivoldsk smil. Du skal iøvrigt
ikke tage mine kommentarer personligt, men din afslutning var alle
tiders udgangspunkt til en debat jeg godt kunne tænke mig at se her i
gruppen.

--
/Wegge <http://wiki.wegge.dk>
echo mail: !#^."<>"|tr "<> mail:" dk@wegge

Fra : Jørn Hedegaard Povls~

Dato : 28-09-04 17:26

Kim2000 wrote:

> [...]
>

> ---> kl. 17:57 d. 25/9

> D.v.s., at du ikke har skrevet til SSLUG?
> Du er simpelt (simpelt!!!) hen en plattenslager?

Det er da for galt, at anklage mennesker i sslug for ikke,
at ville hjælpe dig!
Det er *meget* mere kritisabelt end mit svar til dig?
Fordi, det er er nærmest utilstedeleligt.
(med mindre man er dum!) at bruge løgn i sin argumentation.
Men du har måske (selvom jeg ikke har fundet spørgsmålene) spurgt?
Fortæl!

Og jeg getager mit spørgsmål?

Med venlig hilsen
Jørn Hedegaard Povlsen

Fra : Kim2000

Dato : 28-09-04 18:00

> Det er da for galt, at anklage mennesker i sslug for ikke,
> at ville hjælpe dig!

Så er du nu du skal igang med at genlæse min indlæg, for du har øjensynligt
ikke forstået dem.

> Det er *meget* mere kritisabelt end mit svar til dig?
> Fordi, det er er nærmest utilstedeleligt.
> (med mindre man er dum!) at bruge løgn i sin argumentation.

det er ganske rigtigt dumt at lyve

> Men du har måske (selvom jeg ikke har fundet spørgsmålene) spurgt?
> Fortæl!

nyhedsgrupperne (og mon ikke det er linux gruppen her på usernet)

mvh
Kim

Fra : Jørn Hedegaard Povls~

Dato : 28-09-04 19:25

Kim2000 wrote:

> [...]
> ikke forstået dem.

> det er ganske rigtigt dumt at lyve

> nyhedsgrupperne (og mon ikke det er linux gruppen her på usernet)

Konfirmer venligst dine spørgsmål, ved at angive, hvor de er spurgt?
Med venlig hilsen
Jørn Hedegaard Povlsen

KIM: Jeg har aldrig spurgt SSLUG

Og det har du heller aldrig påstået?

Med venlig hilsen
Jørn Hedegaard Povlsen

Fra : Kim2000

Dato : 28-09-04 19:45

Du forstår ikke ovenstående sætning?? Nej, det kan jeg godt forstå, men det
er måske fordi du ikke ved at Linux er en Unix variant, derfor er gruppen
naturligvis dk.edb.system.unix

Og vi tager den igen:

Når man i den ovennævnte gruppen spørger til installationen og får beskeden
du kan læse det og det og det, går ind på bl.a. SLLUGs hjemmeside, læser om
det der, hvor det er diskuteret til hudløshed og man fortsat ikke fatter
det, ja så er det man faktisk kan træffe den beslutning og sige:

"det her gider jeg bare slet ikke"

og ja, så er det faktisk på SSLUG's hjemmeside og med deres doks i hånden
man er nået frem til den konklusion. Der er ingen som helst konspiration mod
de (elskede?) Linux.

> KIM: Jeg har aldrig spurgt SSLUG

Jeg har skaffet mig svarene på mine spørgsmål bl.a. gennem SSLUG

> Og det har du heller aldrig påstået?

Og nej, jeg har aldrig hævdet jeg har spurgt i SSLUG's forum, det er dig,
der hævder det.

Mvh
Kim (hvis tålmodighed snart siger plonk)

Fra : Jørn Hedegaard Povls~

Dato : 28-09-04 21:10

Kim2000 wrote:

> [...]
>
> Når man i den ovennævnte gruppen spørger til installationen og får beskeden
> du kan læse det og det og det, går ind på bl.a. SLLUGs hjemmeside,
Som du har skrevet dey
> [...]
> de (elskede?) Linux.

> Jeg har skaffet mig svarene på mine spørgsmål bl.a. gennem SSLUG
Hvilke spørgsmål Kim?
Og hvordan er de gået igennem SSLUG?
Modsiger du ikke dig selv?

HVAD ER DINE FORBINDELSER MED SSLUG?

> Og nej, jeg har aldrig hævdet jeg har spurgt i SSLUG's forum, det er dig,
> der hævder det.

Så fortæl venligst, hrvordan du har fået svar igennem SSLUG?
Fortæl!!!
Med venlig hilsen Jørn

Fra : Kim2000

Dato : 28-09-04 21:25

> Hvilke spørgsmål Kim?

Hvordan man installere systemet Dappix til harddisken.

> Og hvordan er de gået igennem SSLUG?
> Modsiger du ikke dig selv?

Næh?

> HVAD ER DINE FORBINDELSER MED SSLUG?

At læse deres hjemmeside og finde deres guides.

> Så fortæl venligst, hrvordan du har fået svar igennem SSLUG?

Jeg har læst deres hjemmeside og deres guides

Og egentlig er det bare et spørgsmål om at søge på mit navn i Linuxgruppen,
så kan du finde de helt præcise spørgsmål, men dem der fortsat ligger i min
"sendt post" skuffe er fra d. 16. feb. til ca. 25. feb. 2004.

mvh
Kim

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 22-09-04 14:00

"@(none)" <""jhp\"@(none)"> skrev i en meddelelse
> At du fra dine elskede MS-PC'ere er i stand til at bruge programmer der er
> udviklet til Linux.

Jamen kære lille @(none). Problemet er ikke at vi ikke kan afvikle
linux-pogrammer. Problemet er at der ikke er Linuxprogrammer til rådighed vi
ikke allerede kn få i windowsversioner.

Hilsen
Peter Hindsgaul

Fra : Jørn Hedegaard Povls~

Dato : 24-09-04 00:15

Peter Hindsgaul wrote:
> "@(none)" <""jhp\"@(none)"> skrev i en meddelelse

> Jamen kære lille @(none).
Jeg ved ikke hvorfor der skrives "@(none)", men gætter på, at det er SMTP-
serveren, på min arbejdsplads, der laver "censurering", når jeg er koblet
på et eksternt net.
> Problemet er ikke at vi ikke kan afvikle
> linux-pogrammer.
Jo, det er netop det, der er problemet!
> Problemet er at der ikke er Linuxprogrammer til rådighed vi
> ikke allerede kn få i windowsversioner.
Det vil jeg godt have dig til at uddybe?
Hvordan kan lærere på 900 skoler i Norge tage så gruelig fejl?

Med venlig hilsen
Jørn Hedegaard Povlsen