Hjallerup marked
Fra : Camilla Carcary

Dato : 06-06-04 22:27

Var på Hjallerup marked i helgen. Utrolig morsomt

En del fine hester var det også, men det ble ikke noe kjøp dette året. Komer
sterkere tilbake neste år. Så en flott Jysk hest, kanskje det blir en slik
neste gang??

Camilla

Fra : Zirfelt

Dato : 07-06-04 10:01

Jeg var også på Hjallerup. Fik købt en lille Shetlænder til min selskabs
shetlænder. Det er en fornøjelse at se de to små tonse rundt og lege
--
En glad hilsen fra

Irene

Fra : Camilla Carcary

Dato : 07-06-04 13:52

"Zirfelt" <zirfelt@post7.tele.dk> skrev i melding
> Jeg var også på Hjallerup. Fik købt en lille Shetlænder til min selskabs
> shetlænder. Det er en fornøjelse at se de to små tonse rundt og lege

Så hyggelig

Jeg har allerede bestilt rom til meg og min samboer på Hjallerup Kro for
neste år. Da skal jeg komme tidlig på fredag og se meg om etter en ung
tinker eller en Jyde (jysk hest).

Hva slags erfaring har dere andre med Jysk hest? Har aldri sett en slik i
Norge. Hva ligger prisen på sånn ca på en 2-3 år gammel Jysk hest?

Camilla

Fra : Mette

Dato : 07-06-04 14:17

> Hva slags erfaring har dere andre med Jysk hest? Har aldri sett en slik i
> Norge. Hva ligger prisen på sånn ca på en 2-3 år gammel Jysk hest?

Der er en skovarbejder i Norge, der udelukkende bruger Jyske i sit arbejde.
Der har været en dokumentarfilm om ham på dansk fjernsyn.

Hvis du er interesseret i Jyske, kunne det måske være interessant for dig at
finde frem til ham.

Filmen var lavet af en, der hedder Søren Ryge, og den blev vist på Danmarks
Radio, www.dr.dk. Måske kan de hjælpe dig med at finde frem til ham.

Mvh,
Mette

Fra : Camilla Carcary

Dato : 10-06-04 22:40

"Mette" <no.spam@privat.dk> skrev i melding

> [...]
at
> finde frem til ham.
>
> Filmen var lavet af en, der hedder Søren Ryge, og den blev vist på

Takk

Skal sjekke det ut.

Camilla

Fra : Louise

Dato : 07-06-04 15:05

Det er da rigtigt at der ofte er meget dårlige heste med på markeder,
men der er faktisk obligatorisk dyrlægekontrol og hvert år bliver
heste afvist fordi de er for dårlige i stand/er syge. Desuden går der
ofte folk rundt fra dyreværnsorganisationerne og checker om der skulle
være nogen, der er sprunget over.

Problemet med Hjallerup er også at hestene på det tidspunkt af året
ofte ser tottede og sølle ud, da de ikke har været på græs og smidt
hele vinterpelsen. Det er selvfølgelig ikke nogen undskyldning, for
det ville de have haft hvis de var blevet fodret og passet optimalt
indtil da.

Når snakken falder på mishandling og vanrøgt, så vil jeg da gerne sige
at jeg mener det er MINDST lige så meget vanrøgt at have en hest
stående på feks rideskole og kun komme en time på fold hver dag som
det er at have dem rendende udenfor i en mudderpøl.

Mht slagtning af heste, så ville det ikke være så nødvendigt hvis ikke
alle folk partout skulle avle på Tulle fordi pigerne gerne vil prøve
at have føl og så holder den til naboens Bandit. OM man vil det eller
ej, så er de fleste heste der er på markeder heste uden papirer, som
har en ukendt fortid. Lad nu seriøse avlere om at avle; de ved hvad de
har med at gøre og vær indstillet på at betale for en god hest.

Slagtning; jamen det ville da være genialt hvis alle herhjemme spiste
hestekød; så ville det slet ikke være nødvendigt at sende dem afsted
til Italien på deres sidste frygtelige rejse. Tænk over det. Iøvrigt
er det da en fornøjelse at sætter tænderne i et stykke kød, der kommer
fra et dyr, man ved har haft det godt. Jeg havde ingen skrupler ved at
spise Emma, Emil, So-fie, Prikkeline og So-leima (mine søde grise) da
de nåede spisevægten, for jeg vidste de havde haft det super mens de
levede og det er stort set ikke anderledes med heste selvom jeg fuldt
ud accepterer at folk ikke vil spise dem.

Jeg besøger ofte markederne og har ofte købt hest der. Både af
medlidenhed og fordi jeg fandt noget godt og det vil jeg blive ved med
fremover. Iøvrigt har jeg svært ved at se at markeder er mere synd for
dyrene end dyrskuer hvis hestene ellers får, hvad de skal have.
Stresset, larmen, menneskerne, det fremmede sted osv er jo ens for
hesten.

Fra : kenneth sørensen

Dato : 07-06-04 20:47

hejsa

jeg faldt lige over beskeden med at folk der avler har stutterier er folk
der har forstand på det, det vil jeg gerne have lidt mere belæg for. Da jeg
har været på flere stutterier hvor det er lige modsat.
de ser på hopperne som landmanden på sine grise " pengemaskiner" sådan en
gammel hoppe behøver kun at blive ordnet mere end et par gange om året eller
ved specielle lejligheder når der kommer andre fine folk for at se på dem.
unghestene bliver der heller ikke puttet mange penge i de skal jo ikke
sælges endnu, så de følger hopperne,
mens de heste der skal vises frem skal være helt i top og smart.
Jeg vil med det samme sige at jeg også har set de modsatte steder hvor der
bliver brugt tid og penge på hopper og ungheste, disse steder vil jeg godt
støtte og give gode rimelige priser for deres heste

venlig hilsen dorthe

Fra : Louise

Dato : 08-06-04 09:28

Dorthe, jeg må vel formode at du har læst mit indlæg siden du farer
sådan i flint? Vil du ikke være sød at læse det igen og fortælle mig
hvor der står at jeg skriver at der er lighedstegn mellem store
stutterier og seriøse avlere? En seriøs avler kan lige så godt være en
der har en god hoppe og nøje udvælger den rigtige hingst til hende for
at få det optimale resultat.

Der er da masser af eksempler på underlige krydsninger der er blevet
dejlige rideheste og også eksempler på heste af god afstamning, der er
uridelige, men nu kan man jo godt tillade sig at generalisere og man
er da naiv hvis man tror man GENERELT får de bedste resultat ved at
tage chancer og lade naboens Klaus bedække vores søde Lotte fremfor at
udvælge de bedste avlsdyr og systematisk gå frem efter holdbarhed,
præstationer og racetype.

Min holdning er klar...og at du så vælger at fortolke det underligt er
ikke mit problem.

Fra : Mette

Dato : 08-06-04 10:22

> Dorthe, jeg må vel formode at du har læst mit indlæg siden du farer
> sådan i flint?

Er der nogen grund til at blive personlig? Dorthe skrev blot sin mening,
ligesom du gjorde, og satte spørgsmålstegn ved noget af det, du skrev.

Jeg læste også dit første indlæg sådan, at seriøse avlere var stutterierne
(heste med papirer) - hvis det, som du nu skriver i dit andet indlæg, er
fint nok, hvis man har en god hoppe og får fat i en god hingst, der passer
til hende og det afkom, man gerne vil opnå, hvordan forklarer du så, at du i
dit oprindelige indlæg beskrev det sådan, at man kun var seriøs, hvis man
havde papirer på hesten?

At man skulle kunne undgå slagtning oftere, hvis hesten havde papirer, er
noget af en grov generalisering. Jeg har kendt mange heste med papirer, der
har været nogle sølle skravl (vi har to dyre heste på gården lige nu, og
begge er voldsomt halte), mens jeg kender mange heste uden papirer, der
aldrig har en sygedag.

Selvfølgelig er det smart at købe sin hest et godt sted, hvor man kender
dens fortid og ved, at den er fremavlet med de rigtige egenskaber. Det siger
sig selv, men jeg vil dog ikke mene, det nødvendigvis betyder, at man
behøver at få papir på kræet.

Den bedste hest, jeg nogensinde har redet (og var så heldig at eje), blev i
øvrigt købt af en yderst tvivlsom hestehandler i en lillebitte stald i en
lillebitte flække i Vestjylland en sen aftentime. "Vi kører lige ud og ser
på hende". Heldig? Ja i den grad, men når jeg ser mange af dem, der har købt
fine, dyre heste med papirer, og ser, hvilke problemer de har med dem, så
ved jeg snart ikke, hvem der har taget den største chance.

Mvh,
Mette

Fra : Louise

Dato : 09-06-04 13:06

Hun sætter jo netop ikke spørgsmålstegn ved noget jeg har skrevet men
ved noget hun læser mellem linierne og helt ærligt...lad dog være med
det, dér står jo ikke noget alligevel.

Jeg har heller ikke sat lighedstegn mellem seriøse avlere og alle der
avler heste med papirer, så jeg ved såmænd ikke hvor I får Jeres ideer
fra, men jeg udtrykker mig åbenbart meget vagt; det har jeg ellers
ikke ry for.

Fra : Doris

Dato : 09-06-04 21:30

Godt gået Mette, jeg har været heldige med de 4 jeg har ;)
V.H. Doris.

Fra : kenneth sørensen

Dato : 13-06-04 17:29

hej gruppe

jeg ville bare sikre mig at folk ikke er så naive at tro at fordi man ejer
et stort fint sted så avler man også gode kvalitetsheste for det behøver man
ikke. jeg tror at vi er meget enige herinde om at man skal tage ansvar for
de heste man har og laver uanset navn og størrelse.
jeg kender bare lidt for mange dårlige historier om nogle af de store folk i
dk, jeg vil dog ikke nævne deres navne. selv om det kunne fristes.
venlig hilsen dorthe