5 fag bindingsværk, hvor langt er det?
Fra : Svenn Trønning

Dato : 06-06-04 18:54

Et bindingsværkshus der er opført i 1824 beskrives som 5 fag og et mådelig
hus med en mådelig have.

Nu er mit spørgsmål hvor langt er det? Vi taler om Sydsjælland.

Huset er desværre revet ned nu og jeg har ikke nogen billede af det.

På forhånd tak for svar.

--
Svenn Chr. Trønning
e-mailadressen må tilføjes [sct] ved direkte svar for at passere spamcheck.

Fra : H.C. Nielsen

Dato : 06-06-04 19:05

Størrelsen svinger lidt efter hvor i landet vi er. I Nordsjælland er et fag
ca 180 cm.
m.v.h.
H.C.

Fra : Peter Loumann

Dato : 06-06-04 19:28

"Svenn Trønning" <@mail.tele.dk> skrev:

>Et bindingsværkshus der er opført i 1824 beskrives som 5 fag og et mådelig
>hus med en mådelig have.

>Nu er mit spørgsmål hvor langt er det? Vi taler om Sydsjælland.

Et fag har ikke noget fast mål, det er afstanden mellem to lodrette
stolper. Betegnelsen er noget vilkårlig, især når den overføres til
grundmur. Jeg sidder netop med en gård i Næstved:

1 længe 11 fag 25½ alen
1 længe 5 fag 13½ alen
1 længe 2 fag 6 alen
1 længe 9 fag 23 alen

så det svinger omkr. 2½ alen/fag. Det er nok ret typisk.

Jeg antager du læser brandtaksation. Prøv nogle flere! Her i Næstved
tager nogle af dem, som eksemplet her, både antal fag og mål i alen
med.

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 07-06-04 06:25

> Nu er mit spørgsmål hvor langt er det? Vi taler om Sydsjælland.
********
Mit gamle leksikon siger:
"Der er altså ikke noget vedtaget mål for fagets bredde, det afgøres af
topremmens dimension."
Se eventuelt: under FAG
http://home6.inet.tele.dk/flemclar/hrsvinge.htm
Flemming

Fra : Jean Seeberg

Dato : 09-06-04 18:08

Hej Svenn.

Afstanden i mellem fagene kunne ellers brugtes også til at vise hvor
velhavende man var.
Jo kortere der var i mellem desto rigere var man, for så havde man råd til
at købe tømmer,.... eller ville man give ydtryk for velstand uden måske at
være det.

På øerne kunne afstanden generelt godt være større, da det kunne være dyrt
at tømmeret sejlet til øen.

Så som nævnt i andre svar, ikke noget fast mål på et fag.

Nogle gange er der også nævnt antal fod ud over antal fag og derved kan man
omregne fagenes længde.

Hilsen Jean