RAID (mirror) på ASUS P4C800-E (virker ikk~
Fra : jokaas

Dato : 06-06-04 18:13

Hi Folks,

Vdr.: RAID virker ikke på ASUS P4C800-E!

Jeg har netop erhvervet P4C800-E DeLuxe for at kunne kører SATA i RAID
mode (mirror).

Men men uanset hvorledes jeg kobler op (den ene eller den anden ctrl) kan
Windows XP ikke se harddisken, der skal installeres på/til.
Der er (tilsyneladende) ingen problemer i BIOS, og ingen problemer med
promise elelr IHC5 ... her detekteres begge diske!

Har haft hul-igennem til begge diske, dog bootet op som alm. SATA's. Windows
kan fint, formaterer og placerer data på dem!
Men når det der RAID kommer på (RAID0 eller RAID1 - har prøvet begge) duer
det ikke!

Jeg har på et tidspunkt opdateret Bios'en, så der nu står 10.16 (eller var
det 1.00 16). Via den der automatiske download funktion på CD'en der kommer
med!
Jeg har DDR RAM 2 stk 512 (specielt parret) og P4 3.0 Prescot.
Jeg booter med 2 stk CD/DVD diske (CD + DVD) .. begge detekteres af BIOS!
RAM og CPU ser ud til at virke - har aldrig set problemer i non-RAID mode!
Jeg bruger den/de XP driver der følger med til promise ctrl! Som loades ind
via F6 (senere diskkette) ...

Ellers ikke noget at berette ... jow det skulle da være, at starter jeg op
uden RAID (instal. windows etc), og ønsker at skifte til RAID - mistes data
på de diske der skal RAID på (også ved mirror'ing) Er dette normalt ?

Så buttom-line: Hvad Skal jeg gøre for at får RAID til at virke ?

Sidste spørgsmål: Hvilken af de to RAIDs ctrl skal bruges ??? Det fremgår af
manualen at der vist kune er RAID1 (altså mirror) på -378'en, og ikke ICH5 -
er dette korrekt ?

På forhånd tak
john

Fra : Peter Pan

Dato : 06-06-04 20:16

"jokaas" <jokaas@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Der er (tilsyneladende) ingen problemer i BIOS, og ingen problemer med
> promise elelr IHC5 ... her detekteres begge diske!

Du har glemt at installere raid driveren til windows under installationen.
Smid driveren ned på en diskette, og tryk F6 lige når du booter op på XP
CD'en, og installer driveren der.

Mvh
Anders

Fra : jokaas

Dato : 06-06-04 20:26

Hej Anders,

Tak for dit svar, men som jeg skriver, har jeg loadet - via F6 i windows -
de driver der allerede inden er placeret på en diskette
Og disse kommer ind, jeg vælger selvf. dem til XP og 378 ....
Jeg pointerer lige ... alt virker når det er alm diskes (ATA såvel som SATA)
der installeres til ... men men men hvis jeg vælger RAID jahhhhhh så fejler
eet eller andet

mvh,
john

Fra : Peter Pan

Dato : 06-06-04 21:02

> Tak for dit svar, men som jeg skriver, har jeg loadet - via F6 i windows -
> de driver der allerede inden er placeret på en diskette
> Og disse kommer ind, jeg vælger selvf. dem til XP og 378 ....

Hvis du har diskene på Intel ICH5R controlleren er det den forkerte driver
du indlæser.

> [...]
SATA)
> der installeres til ... men men men hvis jeg vælger RAID jahhhhhh så

Når du ikke kører raid, emulere ICH5R controlleren en standard IDE
controller, som XP har indbygget drivere til. Derfor virker det når du ikke
kører raid uden extra drivere.

Jeg er overbevist om at dit problem ligger i driveren.
Er det denne du bruger: ?
http://downloadfinder.intel.com/scripts-df/download.asp?url=/6364/eng/iaar2_floppy.exe

Mvh
Anders

Fra : jokaas

Dato : 06-06-04 22:07

Hej Anders!

Tak for din link - den vil jeg prøve - idet jeg faktisk ikke rigtig ved
hvilken driver jeg bruger (jo!, den fra CD'en).

Ved du (eller har link til) hvilken RAID ctrl der er hurtigst, og mindst
resource krævende ... jeg har søgt lidt på nettet men ikke fundet klare tal!

Fra : jokaas

Dato : 07-06-04 18:31

Hi Folks!
Lidt status ...
Jeg har nu bootet fra CD og installeret igen HURRAAAaaaaaa!!!!!
Dejligt Windows XP kunne se disken(diskene - RAID1 = mirror) ..
Jeg har nu installeret pkt2 (tror jeg det er) fra MB CD'en menuen ...
Og fået et RAID program frem

Den "beklager" sig godt nok over at disk 0 ikke er lig disk 1 !
Jow jow det går der ud af ....

Men hva så nu ? Hvorledes sync's de to diske ?

Jeg har prøvet at højre clicke, på den defekte og 'erklære' den for frisk ..
sjovt nok kan dette kun gøres på den der er 'mistænkelig' - intet kan gøres
på den anden disk der er 'iorden'!

hejsa

Fra : jokaas

Dato : 08-06-04 21:03

Hi folkens,

Findes der et tool til at sync et eksisterende RAID1 (unit-0) oprettet disk,
men en ny disk ?
Der er tilsyneladende ikke noget på CD'en

Fra : Madsen

Dato : 08-06-04 22:44

Hej jokaas
> [...]
disk,
> men en ny disk ?
> Der er tilsyneladende ikke noget på CD'en

Prøv at se afsnit 5.4 i P4C800-E deluxe User Guide
Der er en fin beskrivelse har dog ikke drøvet det.

--
Hilsen Madsen

Fra : Madsen

Dato : 08-06-04 22:46

"Madsen" <madsen58@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> disk,
> >
> Prøv at se afsnit 5.4 i P4C800-E deluxe User Guide
> Der er en fin beskrivelse har dog ikke drøvet det.
Der skal stå prøvet
--
Hilsen Madsen

Fra : Peter Pan

Dato : 06-06-04 21:06

> [...]
af
> manualen at der vist kune er RAID1 (altså mirror) på -378'en, og ikke

Fik ikke lige svaret på dette i første omgang.

I starten understøttede Intel's ICH5R ikke Mirror, og altså kun raid0. Men
med nyeste bios og drivere er det fuldt understøttet. Jeg har selv et
P4C800-Deluxe (som er lidt ældre end dit "-e") og kører mirror på det på
ICH5R.

Mvh
Anders