Min HTML "hopper"
Fra : Christian Joergensen

Dato : 06-06-04 17:15

Hep!

Jeg får tilbagemeldinger fra mine bruger om at mit website "hopper" af og
til. Der er et screenshot af fænomenet her:

   http://www.ranza.dk/uploader/files/razor.dk.jpg
   (Et screenshot af http://razor.dk/php/guider/)

Er der nogen forslag til hvordan jeg undgår det?

--
Christian Jørgensen | Concatenation; the process of gluing one cat's
http://www.razor.dk | nose to another cat's tail. Also, a similar

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-06-04 17:36

Christian Joergensen skrev:

>Jeg får tilbagemeldinger fra mine bruger om at mit website "hopper" af og
>til.

Af og til? Den ser lid underlig ud i IE 5.0, men normal i Opera
7.5.

>Der er et screenshot af fænomenet her:

Hvis jeg formindsker skærmudskriften lidt, bliver den magen til
IE 5's visning. Alle elementerne er der, men den store tekstblok
bliver klippet i to.

--
Bertel

Fra : Christian Joergensen

Dato : 06-06-04 18:12

On Sun, 06 Jun 2004 18:35:32 +0200, Bertel Lund Hansen wrote:

> Hvis jeg formindsker skærmudskriften lidt, bliver den magen til
> IE 5's visning. Alle elementerne er der, men den store tekstblok
> bliver klippet i to.

Jeg fandt problemet. Jeg havde sat en 'clear: both;' på mine <h2> og
<h3>-mærker, hvilket Internet Explorer og Firefox tolker på hver sin
måde. Meningen var at det skulle sørge for at jeg ikke fik overskrifter
op og stå på siden af figurer indsat i brødtekst - men den ventede til
figuren var færdig (figurene har 'float: left/right;').

Hvordan opnår jeg det på tværs af browsere?

--
Christian Jørgensen | Codito, Ergo Sum
http://www.razor.dk |

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 06-06-04 21:58

> [...]
> op og stå på siden af figurer indsat i brødtekst - men den ventede til
> figuren var færdig (figurene har 'float: left/right;').

Ja - det er så vidt jeg kan bedømme korrekt opførsel. Hvilken browser
viser det rigtigt/forkert i forhold til hvad du ønsker?

> Hvordan opnår jeg det på tværs af browsere?

Du sætter Explorer 6 i "quirks" mode i stedet for "standards" mode når
du har <?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?> før din doctype. Hvis
du begynder med at få den i standards mode vil du få større koherens
imellem MSIE-opførsel og de andres

Du kan læse en masse mere om quirks og standards mode her:

<http://users.cybercity.dk/~dsl58854/index.html> - se under 23.9.2003,
der er en lækker lille favelet
<http://www.google.com/search?q=quirks+standards+html+mode>
(ja - du kan godt selv søge på google , men 1'eren (hut.fi...) og
4'eren (gutfeldt...) er mig bekendt noget af det bedste på området, så
det var en let måde at give dig det på
<http://msdn.microsoft.com/library/en-us/dnie60/html/cssenhancements.asp?frame=true#cssenhancements_topic2>

mvh

Jesper Brunholm

--
Phønix - dansk folk-musik i front - <http://www.phonixfolk.dk/>
H.C. Andersen-Centret: <http://www.andersen.sdu.dk/>

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 06-06-04 22:05

Christian Joergensen skrev:

> Jeg fandt problemet. Jeg havde sat en 'clear: both;' på mine
> <h2> og <h3>-mærker, hvilket Internet Explorer og Firefox
> tolker på hver sin måde.

En mulig årsag til at denne forskel er at du sætter Firefox (og de
fleste andre nyere browsere) i standardmode mens IE sættes i quirks
mode. Det sker fordi du bruger en xml-erklæring - hvis du dropper
den (den er ikke obligatorisk), vil IE 6 også gå i standardmode.

NB: XHTML 1.1 bør ikke serveres som text/html. Det er en fin ide at
benytte content negotiation til at servere xhtml-sider som
application/xhtml+xml til browsere der forstår denne type og
text/html til resten. Men hvis du brugte XHTML 1.0 Strict i stedet,
ville du ikke behøve at bryde W3's anbefalinger hver gang dine
sider ses med IE.

Se evt. følgende - ikke helt færdige - artikel der bl.a. forklarer
problemerne med xml-erklæringer og xhtml 1.1:
<http://hintzmann.dk/articles/doctype>
(tjek også de to links i xhtml 1.1-afsnittet)
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Christian Joergensen

Dato : 07-06-04 06:58

On Sun, 06 Jun 2004 23:04:50 +0200, Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> [...]
> text/html til resten. Men hvis du brugte XHTML 1.0 Strict i stedet,
> ville du ikke behøve at bryde W3's anbefalinger hver gang dine

Jeg kontrollerer om browseren tilkendegiver at den understøtter XHTML ved
at kigge på "Accept:"-headeren. Hvis den gør det sende jeg den
Content-Type.

Så vidt jeg kan se angiver Internet Explorer også at den understøtter
XHTML på den måde.

--
Christian Jørgensen | It's always a long day
http://www.razor.dk | - 86400 doesn't fit into a short.

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 07-06-04 08:55

Christian Joergensen wrote:

> [...]
> Content-Type.
>
> Så vidt jeg kan se angiver Internet Explorer også at den understøtter

Min IE6 understøtter hverken MIME-typen application/xml eller
application/xhtml+xml.

Tjeck lige en ekstra gang her om din understøtter XHTML MIME-typen.
http://www.hintzmann.dk/testcenter/asp/servervariables/

Du skal også være opmærksom på at det ikke er nok at kontrollere om
HTTP_ACCEPT indeholder "application/xhtml+xml". Du skal også se efter
hvad browsere fortrækker. Q'et som går fra 0 til 1, fortæller hvad
browseren fortrækker. Hvis der ikke er nogen værdi som i IE, så svarer
det til værdien 1.

F.eks. fortrækker Opera 7.23 "text/html" fremfor
"application/xhtml+xml". Det skyldes nok dens manglende javascript
understøttelse i XHTML.
Mens Opera 7.5 tager "text/html" og "application/xhtml+xml" på lige fod.

Mozilla 1.7 fortrækker ligeledes "application/xhtml+xml" fremfor
"text/html".

Blot så du er opmærksom på det

Hintzmann c",)

Fra : Lobais

Dato : 07-06-04 17:27

Mon, 07 Jun 2004 07:58:23 +0200. skrev Christian Joergensen:
> Jeg kontrollerer om browseren tilkendegiver at den understøtter XHTML ved
> at kigge på "Accept:"-headeren. Hvis den gør det sende jeg den
> Content-Type.

Interasant. Med php? Hvordan gør du det?