Hvornår holder han op med at bide i os?
Fra : Sidse

Dato : 06-06-04 13:19

Hej med jer.
Jeg ville høre hvornår en hvalp er gammel nok til at forstå at han ikke skal
bide i os
og vores tøj. Vi kan ikke sidde stille og roligt med ham, uden han skal bide
i os, og det er
ved at være lettere belastende.
Han bliver 11 uger på onsdag, vi siger selvfølgelig nej, meget bestemt, og
han ved også godt
hvad det betyder, men han prøver bare igen.

Har I nogen gode fif til hvordan vi kan gøre det bedre, det er ikke smart
når andre mennesker
end os skal snakke med ham, for han tager sku fat, og så har folk en tendens
til at gejle ham
helt op, og så kan han næsten ikke falde ned igen.

Hilsen Sidse

--
www.gsx.dk

Fra : Benny Mortensen

Dato : 06-06-04 13:40

"Sidse" <sidse@(SPAM)stubnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
tendens
> til at gejle ham
> helt op, og så kan han næsten ikke falde ned igen.

Hej Sidse

Holde blidt om snuden, lægge fingrene ind på tungen, hvis det er det mest
praktisk, eller en finger eller to op i ganen.
Ingen af delene vil han syntes om, og det vil forhåbentligt kunne afkorte
perioden. Det kan også stilne det lidt, ved at gnubbe hans gummer blidt,
men alligevel med en smule tryk på. Gøre opmærksom, sige av, og virke ked
af det, når han får fat. Tag en pind med ind, og lad han fjolle lidt med
den, medens i selv har fat i den. Altså på samme måde, som når han guffer
jeres fingre, bare det er pinden han bider i. Altid have noget på sig, som
den kan og må bide i.

M.V.H....Benny..

Fra : Holm

Dato : 06-06-04 14:25

> [...]
skal
> bide i os
> og vores tøj. Vi kan ikke sidde stille og roligt med ham, uden han skal

Hej Sidse .

Ja det kan være rigtig træls , men I må virkelig væbne jer med tålmodighed ,
han er jo kun 11 uger og det er altså ingen alder .
Der kommer mange flere og sværere opgaver med tiden , og så vil I sikkert
synes at det her var det mindste af dem ...trods alt .

> Han bliver 11 uger på onsdag, vi siger selvfølgelig nej, meget bestemt, og
> han ved også godt
> hvad det betyder, men han prøver bare igen.

Jeg tror nu ikke at han allerede ved hvad NEJ betyder .
En hund skal lære betydningen af nej , og hvis I ikke har trænet ham
decideret i ordets betydning , så opfatter han det kun som en eller anden
lyd , der kommer fra jer .

At træne Nej - øvelsen kan øves sådan :
Tag en godbid og hold den i hånden , når hunden forsøger at tage den , siger
i Nej ( og det skal ikke råbes , men siges roligt og bestemt ) , så siger i
værs´god og giver ham godbidden .
Efterhånden trænes der i at godbidden ligger på gulvet og hunden tager den
aldrig når I siger Nej ....så har hunden lært betydningen af Nej , og ikke
før !

En hund forstår simpelthen ikke vores sprog , og slet ikke i en alder af kun
11 uger ...alt hvad vi siger , er blot lyde i deres ører , indtil vi har
lært dem betydningen af de kommandoer vi giver dem.

Hvalpe øver sig i bideteknik/bidehæmning meget af deres unge liv , og som en
anden skriver er det en rigtig god idé at hyle højt op , når hvalpen bider
jer , så vil den slippe . Bliver den ved så sæt den ned på gulvet , et sted
for sig selv , det er en bedre måde at lære den , at det her accepterer
"flokken" ikke ...så betyder "ud med dig"..

Husk igen , lær at forstå hundesprog før I forlanger at hunden forstår
menneske sprog . Læs især om dæmpende signaler ( kan findes på nettet ) og
hvalpens udvikling .

Der findes en metode der kaldes pinning som de fleste hunde udøver mod
hinanden , de holder ganske enkelt omkring hinandens snuder , for at standse
yderligere bid eller lign . Så læg en hånd blidt om hvalpens snude , hold et
øjeblik til den er rolig og slip så igen .
Lad være med at råbe eller skælde ud , vælg at ignorere hvalpen i stedetfor
..

> [...]
tendens
> til at gejle ham
> helt op, og så kan han næsten ikke falde ned igen.

Ja det er altid mennesket der trænger mest til opdragelse , så I bede folk
om ikke at gejle ham op...bed dem ignorere ham hvis han hidser sig op .

Held og lykke fremover ...)

Hilsen Holm

Fra : Sidse

Dato : 06-06-04 15:14

"Holm" <dortheholm@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> En hund skal lære betydningen af nej , og hvis I ikke har trænet ham
> decideret i ordets betydning , så opfatter han det kun som en eller anden

Det kan godt være du har ret i det, nu har jeg så lige prøvet at den
nej-træning
du har foreslået, hmm det gik ik så godt, han troede vi skulle lege, så igen
kommer han helt op og køre og sidder og
gør helt vildt af mig....... Men jeg må forsætte med at prøve, nu er
han kommet ud og lege så han kan dampe lidt af.

Jeg har fuld forståelse for han bider, det er nu engang hans måde at lege
på,
han har jo indtil videre ikke lært anden, men som føstegangs hundeejer må
man jo forhøre sig lidt om hvornår bideriet helst skal stoppe.
Jeg skal starte til træning med ham på torsdag, og det glæder jeg mig meget
til!

Hilsen Sidse

Fra : MGA

Dato : 06-06-04 15:18

> [...]
> 11 uger ...alt hvad vi siger , er blot lyde i deres ører , indtil vi har
> lært dem betydningen af de kommandoer vi giver dem.

Vrøvl! Kali forstod Nej da hun var 11 uger - hun er 12 nu og vi har ingen
problemer. Vi leger bide lege med hende (jeg har dræberhånden som hun skal
fange og nedlægge *grin*) men siger jeg nej, slipper hun øjeblikkeligt.
Finder hun noget på jorden som er interessant og jeg ikke vil have hun tager
det i munden siger jeg nej og hun lader være. Jeg kan have hende liggende på
mine lår og sove mens jeg spiser en saftig bøf. Hun kender godt Nej. Og jeg
har kun brugt ordet dæmpet. Men nu er hun jo også verdens klogeste hund.
(Ja, det er lidt tidligt at vurdere, men der kan ikke være nogen tvivl!)

For at slippe for at jeres hvalp bider, vil jeg foreslå altid at have en
dejlig tyggepind på jer (forskellige størrelser er godt). Når hvalpen
begynder at bide siger i Nej, stikker pinden i munden på hvalpen og roser
den. Det virker for mig...men ok, Kali er også lidt speciel...dejlig
altså....

Mette (som er helt solgt til sin hund)
http://www.metteogthomas.dk/hund/hund.htm

Fra : Pwh

Dato : 06-06-04 15:52

MGA wrote:

> Vrøvl! Kali forstod Nej da hun var 11 uger - hun er 12 nu og vi har
> ingen problemer.

Jeg bilder mig da også ind at Angel på 10 uger forstår et nej, hun holder
de fleste gange da op med en uønsket handling hvis jeg siger nej til hende.
At hun så begynder igen 10 sekunder efter en gang imellem er jo noget
helt andet, jeg sagde jo ikke til hende hvor længe nej'et gjaldt
Jeg har ikke de samme "bide i mig" probs som jeg havde med Tyson,
men det skyldes nok at hun bider i ham i stedet for, selvom han bider igen

> [...]
> hvalpen begynder at bide siger i Nej, stikker pinden i munden på
> hvalpen og roser den. Det virker for mig...men ok, Kali er også lidt

Jeps, tyggepinde er en fin fidus, sådan en som Tyson gnasker på 20 sekunder
kan hun få 20 minutter til at gå med, så er hun igang med at gumle i noget uønsket
så stikker jeg hende til tider en tyggepind, det skal bare ikke gå hen og erstatte maden.

/Jens (hvis Angel garanteret er meget klogere end Mettes Kali)

Fra : Holm

Dato : 06-06-04 16:51

"MGA" <mga_ssinjin@yahoo.dk.dk> skrev i en meddelelse

> Vrøvl! Kali forstod Nej da hun var 11 uger - hun er 12 nu og vi har ingen
> problemer.

Jamen klog hund ...jeg har heller aldrig sagt at to hunde er ens , men de
ord og kommandoer vi giver , er altså blot lyde for hunden ...at de så kan
læse vores kropssprog tydeligere er en helt anden ting ...og man kan
sagtens lære dem at udføre en kommando udelukkende verbalt ...men det
forudsætter altså stadigvæk at hunden forstår meningen med ordet ...

Tit er det nemlig det kropssprog vi udfører mens vi siger Nej ..og altsåi
kke selve ordet...jeg håber jeg gør mig forståelig....))

For at træne kommandoer udelukkende verbalt ( for det er faktisk ret sjovt )
så kan man jo prøve at stå fuldstændig stille med hænderne ned langs siden ,
og ikke røre sig en tomme , mens man udtaler sin kommando...så kan man
vudere om hunden forstår en verbalt ( eller kan der være tale om
telepati...? ) Nogle siger faktisk at hunde lærer øvelser endnu hurtigere
hvis deres ejere har et "mentalt billede" af øvelsen ....)..det kunne
ellers være en spændende diskussion også.....

Men ja , nogle hunde (og mennesker) er bare lidt hurtigere end andre ..)

Hilsen Holm....

Fra : Ukendt

Dato : 06-06-04 17:11

> [...]

tendens
> til at gejle ham
> helt op, og så kan han næsten ikke falde ned igen.

Han er jo ikke så gammel endnu, så hav tålmodighed.

Da Buffy var hvalp plejede vi, at sige nej, hvorefter vi afledte hendes
opmærksomhed med tyggeben eller legetøj.
Vi roste så, når hun bed i det lovlige i stedet for, at tygge i os.
Det virkede faktisk ret hurtigt og hun begyndte hurtigt, at holde sig til
sit legetøj og tyggeben.

Held og lykke med hvalpen og træningen

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : qfha

Dato : 06-06-04 18:31

"Sidse" <sidse@(SPAM)stubnet.dk> wrote in message news:<c9v23f$186i$1@news.cybercity.dk>...
> [...]
> til at gejle ham
> helt op, og så kan han næsten ikke falde ned igen.

----------

Tillykke med hvalpen!
I har fået en hundebaby. Han kan ikke snakke dansk endnu
Vis ham gennem handling, hvad der er ok og hvad der ikke er ok. Det
ville hans hundemor gøre. Når man skal opdrage en hvalp er afledning
det bedst "forsvar". Altså gør han noget, som ikke er acceptabelt så
få ham til noget andet, brug ikke kræfter på at lære ja, nej på
nuværende tidspunkt. (husk nu, det var en hundebaby). Bider han i
fingrene, så stik fingrene ned i halsen på ham, så vil han hurtigt
stoppe med det. Skal han have noget at bide i køber I et ekstremt
stort gumleben til han. Et, som er så stort han ikke kan spise det,
men alligevel bide og lege med. Han har nemlig på dette tidspunkt ikke
godt af gumlebenene.
Bliver han for voldsom, det kan ses hos en hanhvalp, så vend ham en
lille tur om på ryggen, det vil køle ham af. Springer han op ad jer og
bider efter noget, så vend ryggen til ham, gå, ignorer ham.
Fortsætter det når han er større, er der andre muligheder, men dette
skulle være nok til sådan en lille fyr.

Fra : Holm

Dato : 06-06-04 22:46

"qfha" <qfha2002@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> "Sidse" <sidse@(SPAM)stubnet.dk> wrote in message
>
> Tillykke med hvalpen!
> I har fået en hundebaby. Han kan ikke snakke dansk endnu

Hej

He he ....godt sagt !

> Vis ham gennem handling, hvad der er ok og hvad der ikke er ok. Det
> ville hans hundemor gøre.

Nemlig og godt svaret ...så langt så godt !

Bider han i
> fingrene, så stik fingrene ned i halsen på ham, så vil han hurtigt
> stoppe med det.

Hans eller dine ? He he he ...
Har du nogensinde set en hundemor stikke poterne ned i halsen på sønnikke ??

Der findes altså bedre metoder ...pinning feks ( benyttes faktisk meget af
vores hunde hvis vi ellers lægger mærke til det ( bid stoppes ved at den ene
hund holder om den andens snude med munden altså...dette stopper ofte dens
anden hunds aktivitet ) , men vi mennesker ser det tit som " åh nu bliver
vores hund bidt i snuden ), eller at hyle/pive som alle hunde forstår ...(
vi misforstår meget , vi mennesker ...snøft)

> Bliver han for voldsom, det kan ses hos en hanhvalp, så vend ham en
> lille tur om på ryggen, det vil køle ham af.

Ja , det kan godt hjælpe , men den hund der selv tager initiativ til at
handle ( her , altså selv overgiver sig fordi dens menneske gør noget (
mimik eks eller stemme )der fortæller at nu er den gået over stregen ) lærer
mest .
Hunde som påtvinges en underkastelse gør det jo ikke frivilligt , og derfor
kan man ikke udlede at den virkelig HAR givet op ...og derfor ikke forstået
handlingen selv .
Øhhh, forstår I mig ?? Det er godt nok lidt kryptisk...men meningen er
faktisk god..synes jeg da ...hmmm hmm...

Springer han op ad jer og
> bider efter noget, så vend ryggen til ham, gå, ignorer ham.

Nemlig !

Venlig hilsen Holm

Fra : Leyna

Dato : 07-06-04 07:51

On Sun, 6 Jun 2004 23:45:44 +0200, "Holm" <dortheholm@mail.dk> wrote:

> [...]
>vores hund bidt i snuden ), eller at hyle/pive som alle hunde forstår ...(
>vi misforstår meget , vi mennesker ...snøft)

Det må du lige uddybe... Jeg har aldrig hørt om pinning før, men ser
ofte mine hunde tage fat om hinandens snuder. Jeg gik ud fra (og tror
stadig på) at det er leg, for selvom det måske kan se lidt voldsomt
ud, og tænderne ind imellem klaprer lidt rigeligt (når de støre sammen
med den anden hunds), så er der også altid meget lyd på. Sådan små
kælne pive lyde, og de kan sagtens ligge på ryggen begge to på gulvet,
mens de leger denne leg. (Ja, det ser totalt åndsvagt ud!)

Er det så noget jeg har misforstået...?

Mht at springen op og bide... Jeg finder det personligt meget svært at
ignorere en hund der er sprunget op og har bidt sig fast i mit ærme,
og så er ved at hive tøjet af mig - eller bide det i stykker, mens jeg
stadig har det på. Lige præcis dér synes jeg at den med at ignorere
uønsket adfærd er lige lovlig letkøbt, og det sker jo heller ikke i
naturen. Hvis en hvalp er i gang med at hive pelsen af en anden hund,
så vil vedkommende hund da sætte hvalpen på plads, og meget tydeligt
vise at det er uønsket adfærd... eller er det bare mig der har
misforstået noget igen?
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Holm

Dato : 07-06-04 15:03

> Det må du lige uddybe... Jeg har aldrig hørt om pinning før,

Hej Leyna ..

Ja , jeg havde heller ikke selv hørt om begrebet før indtil for nylig , hvor
jeg var til et 3 timers foredrag om forskel på ulve og hunde , og hunde
opdragelse mm...meget spændende .

Du kan læse om i denne artikkel , det står ca midt i artiklen..som iøvrigt
ellers er rigtig god .

http://www.hunde-info.dk/forstaa3.shtml

Mange hilsener Holm , som godt kan forstå at det kan være svært at ignorere
en hund i ærmet ( det må da være bedre med en ræv bag øret så ...))

Fra : Søs D. Jensen

Dato : 07-06-04 15:10

Tak ))

KH
Søs

Fra : Leyna

Dato : 07-06-04 17:38

On Mon, 7 Jun 2004 16:02:34 +0200, "Holm" <dortheholm@mail.dk> wrote:

>"Leyna" <leyna@leyna.dk> skrev i en meddelelse

>Du kan læse om i denne artikkel , det står ca midt i artiklen..som iøvrigt
>ellers er rigtig god .
>
>http://www.hunde-info.dk/forstaa3.shtml

Hmmm... det ligner det mine hunde gør, bortset fra at de begge ser ud
til at hygge sig gevaldigt, så det er nok bare en lege-variation!

Men jeg lærte da noget helt andet ved at læse artiklen. Nemlig at
hunde opfatter omfavnelse som agressiv adfærd, og at de derfor "går
imellem". Jeg troede ærlig talt også at det var en form for jalouxi.
Vaks brokker sig hver gang jeg omfavner nogen. Det være sig min mand,
mine venner eller Hansen (vores anden hund). til gengæld må jeg gerne
omfavne Vaks, uden at Hansen griber ind på nogen måde, og Vaks virker
som som han kan lide det, såeh...

>Mange hilsener Holm , som godt kan forstå at det kan være svært at ignorere
>en hund i ærmet ( det må da være bedre med en ræv bag øret så ...))

hehe... Jow!
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Louise

Dato : 07-06-04 15:13

Uha, nu skifter han jo snart tænder og så kløer gebisset altså endnu
mere, men derfor skal han selvfølgelig ikke bide i Jer som han har
lyst til.

Jeg ville også sige nej og evt klemme ham over næsen eller tage hans
læber ned over tænderne, så han bider i dem istedet for Jer. Det kan
virkelig lidt barsk, men er faktisk ikke så slemt. Sørg dernæst for at
han altid har/får noget andet godt at bide i, så han kan få kløet sine
tænder selvom I ikke vil stille Jeres hænder til rådighed. Kedelige
mennesker :o/

Fra : shadow

Dato : 12-06-04 16:45

Hej Sidse her er lige en artikel som jeg syntes du måske kan bruge til
noget.
Når jeg ikke selv har en hvalp, glemmer jeg hurtigt, hvor rædselsfuldt det
faktisk er. Jeg husker kun den søde, nuttede uldklump, som var så sjov. Så
må venner og familie lige minde mig om, hvordan de måtte barrikadere sig bag
døre, have vanter på hænderne osv. for at undgå de sylespidse tænder.

Hvalpe bider - og de bider meget. Inden du fik hvalpen hjem, har den brugt
en stor del af sit korte liv på at lege, slås, bide og ruske i sine
kuld-søskende. Af og til hører man et lille piv fra en af hvalpene. Den
trækker sig lidt, men genoptager kort efter legen igen. Denne leg fortsætter
hvalpene, når vi får dem hjem. De bider os i fingrene, i armene, i benene og
i ansigtet. Og det gør rigtigt ondt.

Der er ikke noget at sige til, at det at få en hvalp i huset kan komme som
noget af et chok for især førstegangshundeejere. Men også mere garvede ejere
kan blive overraskede. De husker nemlig heller ikke, hvordan Buller opførte
sig som hvalp for 12 år siden. Og for mange børn - også de større - bliver
ønskedrømmen om en hundehvalp næsten til et mareridt.

Bekymringerne begynder nu at dukke op. Er hunden ved at tage magten? Er den
aggressiv? Hvordan skal det ikke gå, når den bliver større? Ejerne begynder
nu at tage hårdt fat i hvalpen, så den kan lære, hvem der bestemmer. Der
bliver råbt nej til hvalpen meget højt.

Når du straffer hvalpen for at bide, risikerer du et af følgende: Hvalpen
lærer, at den får opmærksomhed, når den bider. Faktisk bliver det tit endnu
værre, når den straffes. Hvalpen stresser op og bider endnu mere og endnu
hårdere. Og hvad værre er - den tager denne adfærd med sig langt ud over
hvalpetiden.

Andre hvalpe bliver så forskrækkede over at blive straffet, at de helt
holder op med at bide. Og det er jo rart - i første omgang. Men de holder
også op med at hilse og tage kontakt i det hele taget. Hvalpen går dermed
glip af en meget værdifuld social indlæring. Og meget ofte er det disse
hunde, der bider som voksne. Endelig er der hvalpe, som bliver så bange, at
de begynder at forsvare sig for alvor. Disse hunde lever som regel ikke
særlig længe.

Hvalpebideri har en meget vigtig social funktion. Det udvikler nemlig
hvalpens bidhæmning over for artfæller. Gennem leg og bideri lærer hvalpen,
at når den bider for hårdt, vil den anden hvalp ikke lege med den. Den sjove
leg stopper altså. På den måde lærer hvalpen altså at få kontrol over sine
tænder. For flokdyr med så farlige våben, som hundens tænder er, er det af
livsvigtig betydning, at de kender grænsen for, hvornår de gør skade på
flokmedlemmer. Ellers kan det gå gruelig galt.

Det er denne bidhæmning, vi skal træne hvalpene i, når vi får dem hjem. Godt
nok er hvalpebideri helt naturlig, men det er vigtigt, at vi fortsætter
træningen af hvalpens bidhæmning.

At træne hvalpens bidhæmninger, skal - som al hundetræning - ske gradvist.
Og du bør starte allerede nogle få dage efter, du har fået hvalpen hjem.

Sæt dig ned, leg med din hvalp og lad den bide i dine hænder. Når den bider
lidt hårdere, end den plejer, siger du AV oppe i et højt toneleje, rejser
dig op og går væk. Du skal ikke lyde vred, men efterligne hvalpens hyl og
piv. Efter ca. 10 sekunder går du tilbage til hvalpen og fortsætter legen.
Så længe hvalpen ikke bider hårdt, leger I videre. Men når den igen bider
for hårdt: AV og afbryd kontakten nogle sekunder og genoptag så legen.

Når hvalpen har forstået princippet, kan du øge kravet lidt mere. Nu må
hvalpen kun bide forsigtigt i dine hænder. Bider den for hårdt: AV, afbryd
kontakten og gå væk. Det gør du nogle gange, hvorefter du igen øger kravet.
Sådan fortsætter du, indtil hvalpen er klar over, at det kun er ok at slikke
eller sutte på dine hænder. Nu bør du også sætte regler op for andre steder
på kroppen. Hvalpen bør ikke bruge tænder i ansigtet på dig, bide dig i
anklerne osv. Hvis den gør det, siger du AV og går væk.

Når hvalpen er omkring tre måneder gammel, bør den have lært, at den skal
være forsigtig med sine tænder. Nu kan du sætte kravet op til, at hvalpen
slet ikke må bruge tænderne på os mennesker overhovedet. Træn det på samme
måde. Når den bruger tænderne: AV og afbryd kontakten i nogle sekunder. Det
er en god idé også at fortælle familiemedlemmer og besøgende om reglerne, og
hvordan de skal gøre. Hvis den bider dem, når de hilser på den, skal de også
sige AV og afbryde kontakten i nogle sekunder, før de igen hilser, leger
eller kæler med den.

Hvalpebiderier forsvinder som regel, når hvalpen er ca. fire til fem måneder
gammel, omkring samtidig med at den får nye tænder. Så bare rolig.

Der er håb forude...

Kilde: Jubii Hundenyt.

Hilsen Jimmy

www.dch-skagen.dk