Energisparepærer
Fra : Tobester

Dato : 06-06-04 12:39

Hvorfor er det nu lige, at næsten ingen benytter energisparepærer?

Lumen/watt-forholdet er jo fortrinligt, pærene er billige, og
lamper/armaturer kan jo købes og laves for ganske små beløb, da der hverken
skal spoler eller autoriseret montering til....

Jeg har gennem længere tid kørt et mindre akvarie med cryptocoryner og
anubias under et 9w. Dulux rør ( I ved, de små "dobbelte" lysstofrør i
skrivebordslamper etc.) Det fungerer fortrinligt, og planterne gror lystigt,
og der er ingen algeproblemer på trods af høøøjt nitratindhold. Dette rør
var ikke beregnet til planter.

Nu har jeg startet en større tank op og betydeligt dybere. Jeg spekulerer i
en HQL-lampe, men indtil videre kører det med en hængelampe med en 20w
sparepære (svarer til 100w glødepære, 1200lumen). Altså en almindelig
sparepære med normalt e27-gevind.

Hvilke problemer skal jeg vente at rende ind i, hvis jeg fortsætter med
denne konfiguration? Sparepæren giver et pænt, koldt lys. Akvariet får et
fint til skud af dagslys fra et nordvendt vindue, men aldrig i nærheden af
sollys.

Energisparepærerne er jo billigere i indkøb og drift, og lamper af pænt
design kan jo findes overalt.

På forhånd tak,

Tobester

Fra : Ole Larsen

Dato : 06-06-04 13:00

"Tobester" <ttbdk@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hvorfor er det nu lige, at næsten ingen benytter energisparepærer?
> Energisparepærerne er jo billigere i indkøb og drift, og lamper af pænt
> design kan jo findes overalt.
>
> På forhånd tak,

Der er en officiel side - mon ikke den findes under energisparerådet ? -
hvor man kan se de forskellige lyskilders lysudbytte/tilført W.
Husker jeg rigtigt, ligger alm. energisparepærer ikke så godt som rør.
Mvh
Ole

---

Fra : Lars Stigaard

Dato : 06-06-04 13:05

Billigt ja... men problemet er at du ikke har fuld farve spektra i en
energispare pære mener det er omkring 7 farver der er så´n fætter, hvilket
jo ingen tinge er i forhold til rigtigt/dags lys, hvilket igen vil sige at
du ikke kan se hvordan dine fisk og planter endelig ser ud i virkeligheden .
Eks er de på det danske muserum for kunst kommet i den klemme at der er
mange kunstsamlinger de ikke må låne, fordi de kun har sparepære på
muserumet , af den simple grund at de der ejer samlingerne ikke mener at
folk får fuld udbytte af kunsten, og det der for ikke kan betale sig at
udstille det der .
Det bedste er faktisk en go gammeldaws pære, for i den har du fuld farve
spektra.... det er jo bare det, de er dyre at køre med :(

--
Mvh.
Lars Stigaard

Fra : Tobester

Dato : 06-06-04 13:33

Tak for svarene, men måske fik jeg formuleret mig en anelse uklart.

Jeg kører med planteakvarier, hvor planterne er absolut det væsentlige,
fiskene er der for at give gødning og snupse algerne.

Jeg leder efter det billigste lys, der giver et godt grundlag for planterne.
Det er korrekt, at glødepærer er fine, men de giver ikke nær lys nok på
50cm. dybde, hvis ikke man går meeeget op i watt.

Jeg eksperimenter i øjeblikket med kubiske akvarier, det omtalte er
45x45x45cm. Altså er T5 og normale lysstofrør udelukket, da de er for lange.
T8-rør kan bruges, men der er lysudbyttet helt hen i vejret, og kan ikke
bruges i så dybt et akvarie.

Jeg har tre muligheder:

-HQL-lampe med 80/125w. De fleste er grimme og den pæne Gliesemann Wega
koster 13-1500kr. incl fragt fra Tyskland. Til gengæld virker de med
sikkerhed i planteakvarier.

-Omtalte 9 og 11w. Dulux rør. De benyttes i stor udstrækning i udlandet i
saltvandsakvarier og kan indkøbes derfra med forskellige farvespektre. Det
ville kræve, at jeg selv bygger lampen og indkøber fatninger m. spoler. Pris
100-150kr. pr. stk + 20-100kr. pr. rør. Der skal i alt bruges min. 4. Oveni
kommer materialer til lampen, og tiden til at bygge den. Og bliver den pæn
nok?

-Energisparepærer. 1200lumen i en 20w pære til 40kr. er meget fordelagtigt.
Jeg kan benytte standardlamper og -reflektorer til 1-200kr.

Jeg leder efter nogen, der kan gennemskue konsekvenserne i plantevæksten ved
at benytte lyset fra en energisparepærer i et ferskvandsakvarie med planter?
Hvad skal jeg evt. supplere lyset fra energisparepæren med? Andet?

Tusind tak,

Tobester

Fra : Jacob Buch-Andersen

Dato : 06-06-04 16:36

Hej!

> [...]
> Det er korrekt, at glødepærer er fine, men de giver ikke nær lys nok på
> 50cm. dybde, hvis ikke man går meeeget op i watt.

kig eventuelt på http://www.thekrib.com/Lights/efficiency.html - her er ikke
omtalt den nyeste generation af lysstofrør T5, som er lidt mere effektive
end T8. Men siden kan bruges som sammenligningsgrundlag.

Jeg mener iøvrigt at have læst at de fleste planter er gode til at udnytte
de bølgelængder der er tilrådighed, sådan i praksis - på trods af at deres
grønkorn ser ud til at være indrettet til bestemte bølgelængder. Noget andet
er om man så kan holde ud at se på planterne i fx. det skriggule lys der
kommer fra LPS lamper, som er noget af det mest effektive der findes (142
lumens/watt).

Jeg har iøvrigt selv løst overvejet om man ikke kunne bruge lyslederkabler
og lede dagslys ind udefra. Sådanne systemer findes faktisk, men er desværre
meget lidt udbredte, se fx.
http://www.ornl.gov/info/ornlreview/rev29_3/text/hybrid.htm

> [...]
planter?
> Hvad skal jeg evt. supplere lyset fra energisparepæren med? Andet?

Jeg tror ikke du får nogen problemer, hvis du (som du skriver) supplere lidt
med indirekte sollys. Jeg har dog ikke selv prøvet det!

Mvh
Jacob

---

Fra : Ole Larsen

Dato : 06-06-04 17:36

"Lars Stigaard" <akva@wolverin.dANMARk> skrev i en meddelelse
> Det bedste er faktisk en go gammeldaws pære, for i den har du fuld farve
> spektra.... det er jo bare det, de er dyre at køre med :(

Sludder, du har ikke fuldt farve spekTRUM i en glødelys
Ole

---

Fra : Lars Stigaard

Dato : 07-06-04 00:08

Oki .. så skift "fuldt" ud med mest harmoniske

--
Mvh.
Lars Stigaard