Olie for pelsen eller?
Fra : Nana Sørensen

Dato : 06-06-04 00:07

Hejsa alle hundekyndige...
Lige først lidt ros til denne gruppe. Det er SÅ dejligt at have et sted at
ty til, når kræet bare ikke arter sig eller når man er i tvivl. Jeg elsker
at sidde og pløje denne gruppe igennem og læse alle svarene fra alle de
dygtige hundemennesker.

Og så til spørgsmålet.
Jeg har læst en del steder at man kan give sin hund lakse, oliven eller
rapsolie i maden for at forebygge pelsproblemer og tør hud osv.
Er der nogen der har erfaring med dette? Jeg læste et sted at det var X
antal skefulde per ti kg hund. Nu er det sådan at vores hund pr vejer 1200
gr. Hvad gør jeg så?
Og hvor tit, hvor meget, hvilken slags olie osv?

Mvh. Nana (der ikke kan fanges per mail pga spamfilter.)

Fra : Karina.

Dato : 06-06-04 09:53

"Nana Sørensen" <dodo20038@tiscali.dk> wrote in message news:<Mmswc.8550$Vf.440072@news000.worldonline.dk>...
> [...]
> gr. Hvad gør jeg så?
> Og hvor tit, hvor meget, hvilken slags olie osv?
>
> Mvh. Nana (der ikke kan fanges per mail pga spamfilter.)

Hej Nana.

Det er helt rigtig at fed lakse olie forbygger pels og hud problemer
(kan dog ikke redde en pels der fæller slemt, de er bare skællet og
mindre kønne lige meget hvad) og under alle omstendigheder er det et
vigtigt tilskud (mener det hedder omega 6) som hunde såvidt jeg ved
ikke kan få for meget af.

Her er den løsning jeg har fundet frem til og den er samtidig den mest
overkommelige pris messigt: du køber simpelthen de fiske olie kapsler
som sælges til os mennesker og du køber de billigste du kan finde i
eksv. Fakta, Netto ell.lig.

Dossering er efter dyrelægens anvisning normalt det ½ af den til
voksen, men da du har så stor og tung en hund ville jeg dossere ens (2
- 3 kapsler pr.dg.).

Jeg har en hund der spytter dem ud igen hvis hun kan komme til det, så
jeg giver dem som alle andre piller heeeelt ned bagerst på hendes
tunge, holder derefter hendes mund blidt men bestemt lukket og løfter
hendes hoved lidt opad imens jeg stryger hende stille ned langs
halsen/spiserøret til jeg kan se hun har sunket - giver så en godbid
og gentager til alle kapsler er nede

Jeg har det som fast rutine hver morgen og hun sidder så pænt og
venter til vi er helt færdige og får så en lækker oste-happer til slut
(kan jo undlades *S*).

Håber det var en hjælp og held og lykke med det - hvad er det for en
hund du har der er SÅ stor..??..^_^..

Vh.Karina og Misja der elsker ost*G*

Fra : Nana Sørensen

Dato : 06-06-04 15:47

Øøøh... Så stor? jeg skrev at den vejede 1200 gr. Ikke kg. Det er en
chihuahua. Måske har jeg skrvet forkert,men den vejer altså 1200 GR.

Mvh. Nana

Fra : Pwh

Dato : 06-06-04 15:55

Nana Sørensen wrote:
> Øøøh... Så stor? jeg skrev at den vejede 1200 gr. Ikke kg. Det er
> en chihuahua. Måske har jeg skrvet forkert,men den vejer altså
> 1200 GR.
>
> Mvh. Nana

LOL 1200 Kg, det ville da værer en seriøs hund, jeg holder meget
af store hunde, men der ville min grænse nok værer nået )

/Jens (som bruger nok penge på at fodre hunde på 42kg og 9kg)

Fra : Benny Mortensen

Dato : 06-06-04 16:39

"Pwh" <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> LOL 1200 Kg, det ville da værer en seriøs hund, jeg holder meget
> af store hunde, men der ville min grænse nok værer nået )
>
> /Jens (som bruger nok penge på at fodre hunde på 42kg og 9kg)

Hej Jens

Håber da ikke den skal bæres, hvis den skal med bussen )..

M.V.H.....Benny..

Fra : Pwh

Dato : 06-06-04 09:57

> [...]
> tvivl. Jeg elsker at sidde og pløje denne gruppe igennem og læse alle
> svarene fra alle de dygtige hundemennesker.

Tak skal du have , vi er også bare så pis.. kloge )

> [...]
> vejer 1200 gr. Hvad gør jeg så?
> Og hvor tit, hvor meget, hvilken slags olie osv?
>
> Mvh. Nana (der ikke kan fanges per mail pga spamfilter.)

Det har jeg også læst flere steder og har derfor altid givet
Tyson et ekstra tilskud af alm madolie i hans foder.
Politikens hundebog foreskriver 1 barneskefuld/10 kg hund
så det passer vel med en lille teskefuld til din kæmpekøter
Tyson er altid blevet rost for sin flotte pels, se selv her.
Det er Tyson der er den store, den lille får nu også olie i maden.
http://megapixel.dk/vis/billede/168907/3//105_0596.JPG

Roger Abrantes skrev en sjov lille historie i en af sine bøger.
Der var en dame der klage sig til ham over at hendes hund
virkede tør i pelsen, han anbefalede hende så at give den noget olie.
Næste gang de mødtes spurgte Roger damen om det havde hjulpet,
jo det havde det da, men hun syntes bare at hunden blev så fedtet
Altså, olien skal i maden og ikke smøres ind i pelsen.

/Jens

Fra : MGA

Dato : 06-06-04 10:08

Jeg har den fordel at jeg bor i Skagen, men du kan garanteret gå ned til en
lokal fiskehandler og få det også. Jeg giver min 1200 grams Yorkie et frisk
eller tørret fiskehoved hver 2-3. dag - det er godt legetøj og så får hun de
olier der er nødvendige.

Mette

Fra : Pwh

Dato : 06-06-04 10:28

MGA wrote:
> [...]
> Yorkie et frisk eller tørret fiskehoved hver 2-3. dag - det er godt
> legetøj og så får hun de olier der er nødvendige.

Jeps, tørfisk har jeg også fundet ud af er det rene slik for hunde

/Jens

Fra : Karina og Christian

Dato : 06-06-04 10:34

"Pwh" <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> wrote in message
[klip]
> Jeps, tørfisk har jeg også fundet ud af er det rene slik for hunde

Ja, det har jeg også altid hørt - altså det der med fisk og hunde. Min egen
har dog aldrig været vild med fisk, uanset i hvilken form, han har fået dem
serveret - om det har været tørfisk, kogte fisk, stegte fisk - tsk tsk

Nå ja, men jeg kan ikke bebrejde kræet - jeg bryder mig heller ikke selv om
fisk.

Med venlig hilsen
Karina

Fra : Pwh

Dato : 06-06-04 10:42

> [...]
> Min egen har dog aldrig været vild med fisk, uanset i hvilken form,
> han har fået dem serveret - om det har været tørfisk, kogte fisk,

Har du prøvet med makral i tomat, jeg prøvede at give det til Tyson
en dag, og jeg har sjældent set så ren en madskål

> Nå ja, men jeg kan ikke bebrejde kræet - jeg bryder mig heller ikke
> selv om fisk.
>
> Med venlig hilsen
> Karina

Næh, jeg er nu heller ikke den store fiskespiser, så slipper man
da også for dioxin og tungmetaller

/Jens

Fra : Benny Mortensen

Dato : 06-06-04 11:09

"Pwh" <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Jeps, tørfisk har jeg også fundet ud af er det rene slik for hunde
>
> /Jens

Tørfisk ???

Er det ikke en gruppe fra Thyborøn )

M.V.H....Benny..

Fra : Pwh

Dato : 06-06-04 13:56

> Tørfisk ???
>
> Er det ikke en gruppe fra Thyborøn )
>
> M.V.H....Benny..

LOL de dukkede ihvertilfælde tit op da jeg på et tidspunkt
søgte på nettet efter et sted at købe billige tørfisk

/Jens

Fra : T.Jørgensen

Dato : 06-06-04 11:47

"Nana Sørensen" <dodo20038@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> gr. Hvad gør jeg så?
> Og hvor tit, hvor meget, hvilken slags olie osv?
>
> Mvh. Nana (der ikke kan fanges per mail pga spamfilter.)

Hej Nana
Lige lidt du kan læse.
RØD TOBIS OLIE
Hvis du føler, at din hund har behov for en blankere pels så giv den Rød
Tobisolie.

Rød Tobisolie indeholder 99% rene fiskeolier, som giver din hund en blank
pels.

Vitaminerne A,D & E er fjernet fra tobisolien, da disse kan overdoseres.

Mvh. Marianne
Der brugte det til min Rottweiler, som havde en skøn blank pels.

Fra : Nana Sørensen

Dato : 06-06-04 15:53

Hejsa gruppe....

Tak for alle de gode svar.
Der var en der skrev noget om madolie? Hvilken olie er det? alm olivenolie
eller?
Ang de der små ulækre tørrede fisk... Øv, hvor er de klamme! Men ok, hunde
elsker dme sikkert netop fordi de er pisseulækre. er det ok at give en
hvalp på 13 uger sådan nogen? Hvordan fungerer det egentlig med hundehvalpe,
og sjove godbidder? Skal man bare prøve sig frem eller hvad? Min kæreste
spiste en banan og stak den for sjov hen til vores vuf, som nærmest voldtog
bananen og nåede at æde en god stor hapsaf den, inden vi fik hevet ham væk.
Han fik lidt forstoppelse, så banan får han ikke igen.
Men jeg tænker... Er det ok at give hundenen lille godbid af det man nu har
i hånden? Jeg mener selvfølgelig ikke at stopfodre den, men en lille haps?
Selvfølgelig ikke af slik og krydrede ting osv.

Mvh. Nana

Fra : Pwh

Dato : 06-06-04 16:23

> Tak for alle de gode svar.
> Der var en der skrev noget om madolie? Hvilken olie er det? alm
> olivenolie eller?

Politikens hundebog (som kan anbefales) foreskriver vindruekerne/majsolie
det skulle værer pgr de umættede fedtsyrer som olien indeholder.
Jeg læste et sted at der blev "sparet" lidt på olien i tørkost for at den
skulle kunne holde sig længere uden at blive harsk.

> Ang de der små ulækre tørrede fisk... Øv, hvor er de klamme! Men ok,
> hunde elsker dme sikkert netop fordi de er pisseulækre. er det ok
> at give en hvalp på 13 uger sådan nogen?

Min Angel på 10 uger får da et par af de små om dagen,
og hun lever og vokser i bedste velgående.

> Hvordan fungerer det
> egentlig med hundehvalpe, og sjove godbidder? Skal man bare prøve sig
> frem eller hvad?

Jeg har aldrig været hysterisk med hvad Tyson har fået, men sæt dig ind i hvad
der er direkte giftigt for hunde, du skal ikke bare prøve dig frem.
At hunden kan lide det er slet ikke det samme som at det er sundt for den.
Køb Politikens hundebog, den havde jeg selv stor glæde af som opslagsværk
da jeg havde fået Tyson og var 1'ste gangshundeejer.

> ikke at stopfodre den, men en
> lille haps? Selvfølgelig ikke af slik og krydrede ting osv.
>
> Mvh. Nana

Salt er feks skadeligt for hundes nyrer og chokolade er giftigt,
sådan er der flere ting som du skylder din hund at vide.
Check lige http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html

/Jens

Fra : MGA

Dato : 06-06-04 18:02

> Ang de der små ulækre tørrede fisk... Øv, hvor er de klamme! Men ok, hunde
> elsker dme sikkert netop fordi de er pisseulækre. er det ok at give en
> hvalp på 13 uger sådan nogen?

Ja, det er helt ok!

Hvordan fungerer det egentlig med hundehvalpe,
> og sjove godbidder?

Hmmm...du får min mening - jeg synes ikke hunde skal have "godbidder" med
mindre de gør sig fortjent til det. Min meget sparsomme erfaring med hunde
der får godbidder er at de langt oftere tigger mad af deres ejere.
Altså - kun godbidder når hunden gør noget - sitter, dækker, henter, kommer
eller lignende. Alt andet mad skal serveres i skålen - ellers tror hunden at
dine hænder er en slikautomat og vil ikke kæles for uden godbidder.
Det er selvfølgelig individuelt fra hund til hund, men jeg ville ikke tage
nogen chancer - jeg kan ikke fordrage hunde der tigger.

Jeg har gjort det at jeg har købt en pose blandet guf til hunden og givet
hende en når hun fortjente det. Noget har hun været vild med og andet ikke
så vild med. Tilfældigvis havde jeg en pose Beef Jerkey i køleskabet og gav
hende en lille bid på en centimeter - hun blev helt vild - det er det
største hit af alle. Så nu har jeg klippet alle stykkerne i 1 centimeters
bidder og lagt i en lille dåse som jeg har i min jakkelomme. (Beef Jerkey
kan bestilles på spejdersports hjemmeside)

Udover det så skal hun ikke have mere end 3-5 godbidder om dagen. Når vi
træner ude i haven, får hun ikke godbid hver gang hun gør det rigtige, hun
skal ikke regne med at få noget selvom hun er dygtig. Men hun får altid ros.
Og jeg er meget omhyggelig med at sige det samme hver gang jeg roser.
Ros skal ikke varieres "dyyyygtig hund" "Du ER så dygtig" "Mors dygtige
vuffer" - det duer ikke - så det er altid "dyyyygtig" - det er nemt for os
begge to.

Jeg skal med det samme sige at jeg har kun haft hund i 3 uger denne gang,
sidste gang var jeg 11 år og anede ikke et klap om træning - så mine
erfaringer er baseret meget på hvad jeg har læst i bøger, hvad jeg gjorde
forkert med den første hund, hvad der virker i dag og hvad jeg har set folk
omkring mig gøre med deres hunde
Jeg er sådan en type der, når noget interesserer mig, låner en kæmpe stak
bøger om emnet på biblioteket og trævler dem igennem på en uge, hvorefter
jeg prøver mig frem i praksis.

Held og lykke med guldklumpen!

Mette

Fra : Nana Sørensen

Dato : 06-06-04 15:54

Hvor får jeg fat i rød tobis olie?

Fra : Kurt Pedersen

Dato : 08-06-04 11:05

Hej Nana

Jeg vil ligeledes anbefale rød tobis olie frem for vore almindelige
madolier. Dyr og mennesker er jo heller ikke ens.

Jeg bruger daglig mindre end en teskefuld rød tobis olie til min entlebucher
på knap 30 kg. Det giver ham en utrolig dejlig skinnende pels og jeg undgår
tørhed i huden. Når jeg har undladt at give ham olie får han nemt skæl og
dette afhjælpes hurtigt med dette produkt.

Jeg køber mit olie hos en velassorteret dyrefoderhandler (hund og
kattefoder) - så spørg der hvor du køber foder!!!

Hilsen
Birgitte