Probl. med IP-adresser - dhcp - dualboot -~
Fra : - cjt

Dato : 05-06-04 11:49

Hej!

Vi har TDC med 2 dynamiske IP-adresser (Hent automatisk via DHCP).

Jeg har to computere tilsluttet et ADSL-modem gennem en switch - ingen
router!

Jeg har problemer med at gå på nettet i følgende tilfælde:

Computer nr .1 står tændt hele tiden = bruger 1 IP-adresse.

Computer nr. 2 har dualboot!
Computer 2 bliver tændt med XP og får en IP-adresse.
Hvis jeg havde startet op med Linux havde den også fået en IP-adresse.

Men nu starter jeg f.eks. først op på Windows og rebooter - starter op på
Linux.
Nu kan den pludselig ikke få IP-adresse, hvorfor egentlig ikke ???

Jeg formoder at det er fordi TDC _har_ tildelt to IP-adresser til hver
switchport!
Men hvorfor kan Linux så ikke få den samme IP-adresse... MAC-adressen er vel
den samme uanset om det er XP eller Linux ?

Jeg kan ikke gennemskue det... kan du?

Hilsen
Carsten

Fra : Martin Arendtsen

Dato : 05-06-04 13:23

On 2004-06-05, - cjt <cjtcjtcjt@hotmail.com> wrote:
> Hej!

---klip---
> [...]
> Men hvorfor kan Linux så ikke få den samme IP-adresse... MAC-adressen er vel
> den samme uanset om det er XP eller Linux ?

Mit gæt vil være at XP ikke frigiver ip adressen først.
TDC kører med et lease på en 1 time med genforhandling hver 30. minut.
Så hvis du først kan komme på efter en time tror jeg det er det.

/Martin
--
Martin Arendtsen
"Dræb ikke fluen på din vens pande med en økse."

Fra : - cjt

Dato : 05-06-04 23:19

> Mit gæt vil være at XP ikke frigiver ip adressen først.
> TDC kører med et lease på en 1 time med genforhandling hver 30. minut.
> Så hvis du først kan komme på efter en time tror jeg det er det.

Det har du ret i. Men jeg forstår bare ikke helt:
TDC's DHCP-server frigiver IP-adressen til en bestemt MAC-adresse....
hvilken betydning
skulle det så have at man skifter OS med samme netværk?
Der er jo en forklaring, jeg er bare nysgerrig - hvilken ???

Hilsen
Carsten

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 05-06-04 23:41

"- cjt" <cjtcjtcjt(fjern_det_hele_i_parantesen)@hotmail.com> wrote:

> [...]
> hvilken betydning skulle det så have at man skifter OS med samme netværk?
> Der er jo en forklaring, jeg er bare nysgerrig - hvilken ???

Selv om det er samme fysiske maskine får den forskellig MAC-adresse afhængigt af om du boot'er Linux eller Windows.

Da dine 2 ip-adresser er bundet til hver sin MAC-adresse, kan du ikke umiddelbart komme på nettet når du skifter OS. Du må pænt
vente til TDC frigiver een af ip-adresserne. Det sker ikke i samme øjeblik du lukker maskinen, men først efter en vis periode
(lease time) som vistnok hos TDC er een time....

<mlr>

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 05-06-04 23:55

Michael Rasmussen <mic@NO_SPAMdou.dk> wrote:

> [...]
>(lease time) som vistnok hos TDC er een time....

PS.

Du kan løses problemet ved at clone MAC-adressen - I såvel Linux som XP kan du bestemme netkortets MAC-adresse, så det er bare at
sikre sig at begge OS'er bruger den samme....

I XP ligger MAC-adressen under 'Egenskaber for netkortet' -> 'Avanceret' -> ''Network Address'.

<mlr>

Fra : Søren J. Madsen

Dato : 11-06-04 15:41

> [...]
du lukker maskinen, men først efter en vis periode
> (lease time) som vistnok hos TDC er een time....

Hvad er det for noget vrøvl at lukke ud?
MAC adressen er sq altid ens uanset hvilket styresystem du boot'er,
medmindre du har clonet den.
Hverken XP eller Linux (eller andre styresystemer) finder på en MAC-adr.
under boot.

Mvh.
Søren

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 11-06-04 16:55

"Søren J. Madsen" <sjm@nospam.dk> wrote:

>Hvad er det for noget vrøvl at lukke ud?
>MAC adressen er sq altid ens uanset hvilket styresystem du boot'er,
>medmindre du har clonet den.

Gid det var så vel...

Har man firewire og/eller flere netkort installerer XP en netværksbro - og så optræder maskinen pludselig med en helt anden
MAC-adresse.

<mlr>

Fra : Søren J. Madsen

Dato : 12-06-04 01:04

> [...]
>
> Har man firewire og/eller flere netkort installerer XP en netværksbro - og
så optræder maskinen pludselig med en helt anden

Hmm, jeg har nu aldrig haft bøvl med min flæbbar på trådløs og mac-lås på
AP. Selv om jeg aktiverer/deaktiverer netværksbro.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 05-06-04 13:56

On Sat, 5 Jun 2004 12:49:26 +0200, "- cjt"
> [...]

>Men hvorfor kan Linux så ikke få den samme IP-adresse... MAC-adressen er vel
>den samme uanset om det er XP eller Linux ?

Jeg vil gætte på det er fordi du har bridged noget netværk i XP?

Prøv at kigge under netværksforbindelser, og se om du har en
netværk-bro aktiveret?

Når XP laver en netværksbro, laver den en anden MAC adresse til brug
til denne bro.. og når du så starter Linux, så bruger du netkortets
MAC adresse.. og så vil DHCP serveren ikke give en IP før leasen fra
den anden MAC adresse er udløbet. dvs 1 time

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 05-06-04 14:43

> [...]

> Men hvorfor kan Linux så ikke få den samme IP-adresse... MAC-adressen er vel
> den samme uanset om det er XP eller Linux ?

Nope, maskinen kan meget vel ha' forskellig MAC-adresse i XP og Linux...

Mit bedste råd: Køb dig en billig router - Den løser problemet med ip-adresser og gør samtidig dit lokalnet sikkert.

<mlr>

Fra : Arne Møller-Hansen

Dato : 20-06-04 20:49

Hej!

Måske brugbar info: For at en DHCP-server konstaterer at maskinen er "den
samme", er der 2 parametre der skal være ens (i dit tilfælde ens i linux og
i windows):

1. Mac-Adressen (som andre har været inde på)

2. DHCP client ID

Når du kører Windows er DHCP client id det samme som din maskines NetBios
navn.

En linux-ting sætter typisk client id til dit hostnavn, men hvis du kører
dhcpcd som

dhcpcd -dB -I [Dit_windows_computernavn]

skulle TDC's DHCP-server ikke have noget imod at give dig den IP, du havde,
da du kørte windows.

Jeg synes også at kunne huske, at man kan sætte det i /etc/dhcpcd.conf.

Manualen til dhcpcd burde kunne fortælle dig alt om det.

Med venlig hilsen

Arne Møller-Hansen

"- cjt" <cjtcjtcjt(fjern_det_hele_i_parantesen)@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:40c1ba23$0$205$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...