Sov trygt - brug bronze
Fra : Ole Mogensen

Dato : 05-06-04 18:30

Alle sejlere bør læse artiklen af Ann Nissen om søventiler og
skroggennemføringer i Jyllands-Posten d.5.6.
Ole Mogensen

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 06-06-04 22:40

kunne os der ikke nåede at købe JP få en scannet version ?

Bjarke

Fra : Lasse Rønlev

Dato : 06-06-04 23:30

Jeg tillader mig lige at reposte et indlæg fra tidligere tider i denne
nyhedsgruppe:

Ved søventil-sæt skal der herunder forstås: Søventilen selv,
Skroggennemføring, slangestuts og evt. bøjning)

Gennem mere end 40 års sejlads har jeg aldrig oplevet problemer med
søventiler under vandlinjen.
De sidste 2 sæsoner er vandet strømmet ind i båden 3 gange grundet brud i
søventil-sættet.
Det er en meget ubehagelig oplevelse. Min båd er nu 7 år gammel

Jeg har lavet grundig research og fundet årsagen.

I dag laves søventil-sæt af messinglegeringer der ikke er søvandsbestandige.

Typisk anvendes en legering som "CuZn40Pb2" (=58% Kobber, 40% Zink, 2%
Bly)

Civ.Ing Piet Jansen, ForceTechnology ( Tidligere KORROSIONCENTRALEN)
skriver: "Messing med over ca. 35% Zn
er ikke bestandige i saltvand og angribes af afzinkning. Herved mister
materialet hele sin styrke og kan
let brække i stykker. Angrebet vil typisk ske med en korrosionshastighed på
ca. 0,5 mm pr. år.
Det andet problem med messinglegeringer er deres følsomhed overfor
spændingskorrosion. I kontakt med fugt og ammoniak dampe kan de revne uden
varsel, såfremt
de er udsat for mekaniske spændinger. Dette sker jævnligt med
messingfittings også andre steder."

Rødgodslegeringer (Rg5) f.eks. CuSn5Zn5Pb5 har ikke disse katastrofale
egenskaber og kan
forventes at holde i lang tid. Det var den legeringstype, der tidligere blev
anvendt til både og skibe
med stor succes.

"Rustfrit stål kan holde, men er også udsat for korrosion i form af spalte-
og tildækningskorrosion.
Levetiden kan derfor ofte være begrænset til 5-10 år"
......Citat slut.

Rødgods (Bronze) kendes også som GUN METAL. Begge er dog en
fællesbetegnelse for flere forskellige legeringstyper.
Her er Cu (84%), Tin (Sn) 5% , Zn 5% og Pb 5%. EU standarden er:
EN 1982 CC491K

I min jagt på at finde komponenter af Rg5 har jeg søgt i 6 kataloger fra de
store danske
forhandlere/-kæder. Alle disse har kun de forkerte og helt uegnede
messinglegeringer i katalogerne.
De fleste katalogoplysninger er desværre direkte usande og vildledende. Jeg
opdagede at store anerkendte
bådværfter generelt bruger den uegnede kvalitet, fordi man "ikke er klogere"
i værftets indkøbsafdeling.

Kontroller dine søventil-sæt inden der kommer LIG på bordet.

Jeg har nu fået udskiftet 20 søventilsæt og kan fortælle at 6 stk heraf var
ved at falde fra hinanden. 2 af disse sæt havde en styrke og en struktur der
var lig bagerens "MARENGS"

Med venlig hilsen PKJ

Fra : jetp

Dato : 07-06-04 08:15

"Lasse Rønlev" <6x122859@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> varsel, såfremt
> de er udsat for mekaniske spændinger. Dette sker jævnligt med

Hvor hårdt spænder man egentlig sådan en gennemføring/ventil jvf. ovennævnte
mekaniske spændinger? Den skal jo gerne sidde ordentligt fast og være
stabil, når den anvendes. Der skal jo som regel findes en kraftig rørnøgle
frem for at få fat i omløberen/møtrikken. Et andet problem med søventiler
har for mig været, at få dem til at sidde i den rigtige position med en
sikker fornemmelse af, at den nu også holder positionen, når det bliver
rykket kraftigt i den?
Findes der et stykke værktøj, som man kan holde gennemføringen fast med,
mens man spænder andet fittings på indvendigt med henblik på at få det hele
til at sidde i rigtig position?
Jeg håber, spørgsmålet er til at forstå?

Mvh Jens, Randers

Fra : Sven Fafner

Dato : 08-06-04 06:47

On Mon, 7 Jun 2004 09:14:50 +0200, "jetp" <jetpFJERN@oncable.dk>
wrote:

> [...]
>stabil, når den anvendes. Der skal jo som regel findes en kraftig rørnøgle
>frem for at få fat i omløberen/møtrikken.

Med en stor rørtang skal man i hvert fald passe på ikke at tage for
hårdt fat, navnlig ikke hvis skroget er sandwichopbygget med skum
el.lign, så risikerer man at det revner eller går ud af facon.

Jeg skiftede en gennemføring her i foråret og lagde godt med Sikaflex
i, både udvendig og indvendig under møtrikken. Det blev ordentlig tæt
og stabilt, og møtrikken går ikke at løs af sig selv.

>Findes der et stykke værktøj, som man kan holde gennemføringen fast med,
>mens man spænder andet fittings på indvendigt med henblik på at få det hele
>til at sidde i rigtig position?

Indvendig i den gennemføring jeg monterede, er der to små buler. Hvis
man stikker et pasende stykke fladjern ind i gennemføringen virker
bulerne som modhold, Så kan man holde gennemføringen fast mens man
spænder møtrikken.

I Bådnyt fra april er der forresten en artikel om udskiftning af
skroggennemføringer.
--
Venlig hilsen
Sven Fafner

Fra : jetp

Dato : 08-06-04 20:57

"Sven Fafner" <.@.> skrev i en meddelelse
> On Mon, 7 Jun 2004 09:14:50 +0200, "jetp" <jetpFJERN@oncable.dk>
> wrote:

Hej Sven

Tak for svaret.

> Med en stor rørtang skal man i hvert fald passe på ikke at tage for
> hårdt fat, navnlig ikke hvis skroget er sandwichopbygget med skum
> el.lign, så risikerer man at det revner eller går ud af facon.

Er det ikke sådan med sandwichskrog, at man skal fjerne fyldmaterialet
mellem inder- og yderlaget og erstatte det med glasfiberspartel, epoxy eller
lignende?

Mvh Jens, Randers

Fra : Sven Fafner

Dato : 09-06-04 18:36

On Tue, 8 Jun 2004 21:56:44 +0200, "jetp" <jetpFJERN@oncable.dk>
wrote:

>Er det ikke sådan med sandwichskrog, at man skal fjerne fyldmaterialet
>mellem inder- og yderlaget og erstatte det med glasfiberspartel, epoxy eller
>lignende?

Jo, og derefter borer man hul igennem epoxyforstærkningen og monterer
gennemføringen. Men jeg ved ikke præcis hvordan man gør, for min båd
har massivt glasfiberskrog, men der er sikkert nogen her i gruppen der
har erfaring i dette.

--
Venlig hilsen
Sven Fafner