hvad nu? - efter foling
Fra : Ukendt

Dato : 05-06-04 12:10

Jeg er den lykkelige ejer af et lille føl på 2 timer.(miniature)
Hvor lang tid er det normalt at hoppen går inden hun smider moderkagen og
hvornår "er der gået forlang tid"
Føllet patter fint, og de har det begge 2 godt.

på forhånd tak
MVH
Katrine

Fra : Anet

Dato : 06-06-04 00:08

"Katrine & Bo" <spedtsberg(snabela)c.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg er den lykkelige ejer af et lille føl på 2 timer.(miniature)

(klip)

Jamen tillykke med det lille nye føl.

> Hvor lang tid er det normalt at hoppen går inden hun smider moderkagen og
> hvornår "er der gået forlang tid"

(klip)

Normalt kommer moderkagen ud en time eller to efter selve folingen. Lige så
snart at føllet patter hos moderen så trækker livmoderen sig sammen og det
vil hjælpe moderkagen i at komme ud. Hvis der er gået over 3 timer efter
folingen og moderkagen endnu ikke er kommet ud så kan du gå en lille tur med
hoppen for så hjælper det også på uddrivelsen af moderkagen. Men ellers hvis
der går mere end 3 timers tid så ville jeg ringe til dyrlægen og få ham til
at kigge ind en tur. Hvis der sidder rester af moderkagen i børen så kan det
give børbetændelse og det er en alvorlig ting.

> Føllet patter fint, og de har det begge 2 godt.

(klip)

Dejligt at høre *smiler*

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Ukendt

Dato : 06-06-04 11:23

Ville bare lige skrive at dyrlægen var her igår, ca. 5 timer efter foling.
Lige da han ankom, "smed" hun moderkagen. Typisk. Men hun fik en sprøjte til
at få livmoderen til at trække sig sammen og en pencelin sprøjte, for at
være på den sikre side.
Så alt er i den skønneste orden.
MVH
Katrine