lysstofrør levetid
Fra : Tonny Nielsen

Dato : 05-06-04 06:11

Hej.
Hvor lang levetid har et lysstofrør inden det skal udskiftes?
Hvad så med et gro lysstofrør?

--
Med Venlig Hilsen.
Tonny Nielsen

Fra : Mikkel Stepién Munk

Dato : 05-06-04 07:30

Man plejer at sige et års tid...

/Mikkel

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 05-06-04 10:11

Tonny Nielsen wrote:
> Hvor lang levetid har et lysstofrør inden det skal udskiftes?
> Hvad så med et gro lysstofrør?

Almindelige rør bør til akvariebrug skiftes efter 1 år, da de så har mistet
en stor del af kraften - selvom de stadig lyser.

Enkelte rør f.x. Triton holder kraften til de dør og kan derfor kører videre
til det dør af sig selv.

Hvis du med "Gro rør" mener Grolux - så bør det skiftes efter 2 minutter, da
de er uegnet til akvarier . men fine til drivhuse.......

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Jasper Norman

Dato : 06-06-04 00:51

> Hvis du med "Gro rør" mener Grolux - så bør det skiftes efter 2 minutter,
da
> de er uegnet til akvarier . men fine til drivhuse.......

Ja, men de giver et kanon lys, så behold du dem bare

/Jasper

Fra : Ole Larsen

Dato : 06-06-04 04:33

"Jasper Norman" <Ahrensbach@FJERNEStele2adsl.dk> skrev i en > Ja, men de
giver et kanon lys, så behold du dem bare

De giver et meget syntetisk udseende (unaturligt) lys og så siges det at
lysudbyttet målt nede i vandet er ret lavt i forhold til andre rør

--
Mvh, Ole. Fotografiske billeder på:
http://home.tiscali.dk/nordlandsbaad/

---

Fra : Tjinca

Dato : 06-06-04 06:52

> [...]
da
> de er uegnet til akvarier . men fine til drivhuse.......

Hvad er årsagen til, at der er så stor modvilje med at bruge Grolux?

Som ny akvarist skulle jeg ned og have nye rør til mit 200l., og endte med
Grolux som planterør. Mine erfaringer er, nu 3 uger efter, at farverne på
alle mine rødlige planter, er blevet langt mere fremtrædende. Desuden vender
sjovt nok alle planter, også dem i forgrunden hovedet mod Grolux, frem for
Sun-Glo røret der er placeret forrest.

Jeg synes nu såmænd ikke, at akvariet har fået en underlig farve pga. røret,
tværtimod har jeg fået nogle rigtige flotte og kraftig farvede planter, så
jeg er da ikke i tvivl om, at jeg vil holde mig til samme rør næste gang der
skal udskiftes.

Tjinca

Fra : Ulrik Smed

Dato : 06-06-04 07:23

Tjinca wrote:
> [...]
> blevet langt mere fremtrædende. Desuden vender sjovt nok alle
> planter, også dem i forgrunden hovedet mod Grolux, frem for

Jeg mener planter 'holder af' UVA lys. Der er formodentlig en del mere UVA
lys i Gro-Lux end i Sun-Glo.

--
Ulrik Smed
Denmark, Aarhus

Fra : Ole Larsen

Dato : 06-06-04 09:09

"Tjinca" <tjinca10@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> jeg er da ikke i tvivl om, at jeg vil holde mig til samme rør næste gang

Med mindre at GroLux er blevet lavet om inden for de senere år, er der
såmænd ingen grund til disputser frem og tilbage om "jeg synes" eller "mine
erfaringer" idet der foreligger præcise målinger af såvel lysudbyttet som af
Ra værdier - og nej, jeg husker ikke hvor, men prøv at starte på thekrib.
3 uger er for kort obs.tid - på den tid kan de ikke engang nu at gå ud
Mvh
Ole

---

Fra : Jasper Norman

Dato : 06-06-04 23:07

Der er ingen der er kan betvivle at GroLux rør ikke giver det store
lysudbytte i et plante akv. Men igen... Det giver efter min mening et flot
lys sammen med et blåt rør. At det skulle give et "syntetisk" lys, mener
jeg, er noget sludder. Der er mange der bruger de alm. "pis-gule" rør, som
man kender fra alm. belysning. Dér er der tale om syntetisk belysning i et
akv. De er billigere, men efter min mening ikke pengene værd. Et akv. er jo
trods alt opsat for at det skal være flot at se på. Og farverne bliver ikke
"uægte" eller "fordrejede" ved at bruge et planterør.

Men, som denne tråd allerede har givet udtryk for, er der mange meninger om
dette

/Jasper

Fra : Ole Larsen

Dato : 07-06-04 06:53

"Jasper Norman" <Ahrensbach@FJERNEStele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> "uægte" eller "fordrejede" ved at bruge et planterør.
>
> Men, som denne tråd allerede har givet udtryk for, er der mange meninger

Oki .. så skift "fuldt" ud med mest harmoniske

--
Mvh.
Lars Stigaard

I begge tilf. er der tale om "jeg synes udsagn", ikke faktuelle oplysninger.

Ra værdien for en lyskilde er et mål for i hvor høj grad ting gengives
naturligt i den pågældende belysning, og her ligger både glødelys og grolux
ret lavt. Så en gang en opstilling herom på eksperimentariet og forskellene
på de forskellige lyskilders evne til at gengive farver naturligt er nærmest
chokerende.
En synes om grolux farvegengivelse og en om glødelys ditto - det er OK - men
det har intet med lyskildernes faktiske evne til troværdig farvegengivelse
at gøre.
Mvh
Ole

---