Har jeg sendt en mail med virus?
Fra : Hans J. Jensen

Dato : 05-06-04 19:35

Jeg har lige modtaget en mail fra en person som jeg ikke kender. Personen
skrev at jeg havde sendt en mail med virus til ham, hvilket jeg ikke har.
Hvis man nu antager er han har ret, og at der således er sendt en mail fra
min adresse med virus i, hvad kan det så være? og hvordan får man stoppet
det? Det handler om en mailadresse hos hotmail.
Jeg har lige skannet min computer for virus og skannet den med Spybot. Det
viste ikke noget.

Mvh
Hans

Fra : Lars Hansen

Dato : 05-06-04 19:51

"Hans J. Jensen" <jjjg3401@hotmail.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> min adresse med virus i, hvad kan det så være? og hvordan får man stoppet

Der er 3 muligheder:

1) det er en virus der forfalsker afsenderadressen (meget sandsynligt)
2) advarslen er i sig selv en virus (er der en vedhæftet fil?)
3) du har rent faktisk sendt en mail med virus til vedkommende

Der er sandsynligvis tale om tilfælde 1. Jeg kan ikke forstå hvorfor alle
mulige AV programmer på mailservere absolut skal sende en advarsel tilbage,
når afsenderadressen på en mail der indeholder virus alligevel er forkert i
99% af tilfældene

Lars

Fra : Kent Friis

Dato : 05-06-04 19:58

Den Sat, 05 Jun 2004 18:50:44 GMT skrev Lars Hansen:

> [...]
> når afsenderadressen på en mail der indeholder virus alligevel er forkert i

Det er en form for spam - læg mærke til at disse advarsler ALTID
indeholder navnet på antivirusprogrammet... Ligesom enhver anden
reklame.

Mvh
Kent

Fra : Hans J. Jensen

Dato : 05-06-04 20:03

"Lars Hansen" skrev:
[snip]
> [...]
> 2) advarslen er i sig selv en virus (er der en vedhæftet fil?)
> 3) du har rent faktisk sendt en mail med virus til vedkommende

ad2) Der er ikke vedhæftet nogen fil.
Mailen var i øvrigt skrevet på dansk, og udformet personlig.
Hans

Fra : Kasper Dupont

Dato : 05-06-04 20:11

"Hans J. Jensen" wrote:

> Mailen var i øvrigt skrevet på dansk, og udformet personlig.

Der er to muligheder. Enten ved afsenderen hvad han
snakker om, og har faktisk undersøgt om det kan have været
dig, der har afsendt den. Eller også ved han ikke hvad han
snakker om, og har bare sendt svaret til den adresse
virusen har angivet som afsender, og som med stor
sandsynlighed er falsk.

For sending spam use kasperd@kd.lir.dk and abuse@kd.lir.dk
I'd rather be a hammer than a nail.

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 05-06-04 21:30

"Hans J. Jensen" wrote:

> ad2) Der er ikke vedhæftet nogen fil.
> Mailen var i øvrigt skrevet på dansk, og udformet personlig.

Så spørg vedkommende hvilket ipnummer han/hun har modtaget mailen
fra og sammenlign svaret med dit ipnummer (findes fx. på
<http://www.myip.dk>). Hvis vedkommende ikke aner hvad du snakker
om, så forklarer du at virusmails stortset altid er afsendt med
falsk emailadresse og at virusen ikke kommer fra dit system, men
blot fra en eller anden der har din adresse stående i sin
adressebog/har fundet den i en nyhedsgruppe.

--
Hygge..
Thomas

Fra : Michael Knudsen

Dato : 06-06-04 09:49

Hans J. Jensen wrote:
> [...]
> det? Det handler om en mailadresse hos hotmail.
> Jeg har lige skannet min computer for virus og skannet den med Spybot. Det

Laes her:

   http://sikkerhed-faq.dk/brugere#mystisk-email

Mvh. Michael.
--
Rumour is information distilled so finely that it can filter through
anything.