Sikkerheden skype og MSN Messenger ?
Fra : - cjt

Dato : 05-06-04 13:19

Hej!

Overvejer at installere Skype og MSN Messenger!
Er det "farligt" set ud fra et sikkerhedsmæssigt synspunkt ?????

Kører XP - med Zonealarm!

Hilsen

Carsten

Fra : Gevaldi

Dato : 05-06-04 15:49

- cjt skriblede:
> Hej!
>
> Overvejer at installere Skype og MSN Messenger!
> Er det "farligt" set ud fra et sikkerhedsmæssigt synspunkt ?????

Ja, det er yderst farligt, du ender med at
blive afhængig og så bliver du bleg i huden
fordi du kommer til at mangle c vitaminer

--
/Gevaldi

Fra : Kent Friis

Dato : 05-06-04 19:23

Den Sat, 5 Jun 2004 14:18:51 +0200 skrev - cjt:
> Hej!
>
> Overvejer at installere Skype og MSN Messenger!
> Er det "farligt" set ud fra et sikkerhedsmæssigt synspunkt ?????

Jeg ville ikke installere Skype. De skriver (eller skrev dengang de
startede) en masse på deres hjemmeside om at de omgås næsten enhver
firewall.

Enten er det en sikkerhedsrisiko der vil noget, eller også aner de ikke
hvad de snakker om, og ved ikke noget om sikkerhed, og hvis det er
tilfældet, ville jeg heller ikke bryde mig om at lade programmet lytte
på netværket.

MSN Messenger burde derimod ikke være noget problem. Det er den der
connecter til en server hos MS, den burde ikke lytte på netværket. Jeg
vil dog stadig anbefale at holde den opdateret (Windows update).

Mvh
Kent

Fra : Nic

Dato : 06-06-04 08:09

> Jeg ville ikke installere Skype. De skriver (eller skrev dengang de
> startede) en masse på deres hjemmeside om at de omgås næsten enhver
> firewall.
Ja, en formulering der er forkert - de bruger port 80 som er den port man bruger til at surfe - derfor virker det.

> [...]
> hvad de snakker om, og ved ikke noget om sikkerhed, og hvis det er
> tilfældet, ville jeg heller ikke bryde mig om at lade programmet lytte
Du er vist også ude hvor du ikke kan bunde?

> MSN Messenger burde derimod ikke være noget problem. Det er den der
> connecter til en server hos MS, den burde ikke lytte på netværket. Jeg
> vil dog stadig anbefale at holde den opdateret (Windows update).

Ja, jeg fik ret...

/nic
MCSE

Fra : Larsen Holstebro

Dato : 05-06-04 19:49

Carsten skrive

> Overvejer at installere Skype og MSN Messenger!
> Er det "farligt" set ud fra et sikkerhedsmæssigt synspunkt ?????
>
> Kører XP - med Zonealarm!

Bruge selv Skype.
Da jeg skulle bruge den første gang skulle jeg gi' programmet lov til at
komme ud på net.
Burge Norman Firewall

MVH

Larsen Holstebro

Fra : Lars Hansen

Dato : 05-06-04 20:17

"Larsen Holstebro" <newsSKALVÆK@jyde.dk> skrev i en meddelelse

> Carsten skrive

> Bruge selv Skype.
> Da jeg skulle bruge den første gang skulle jeg gi' programmet lov til at
> komme ud på net.
> Burge Norman Firewall

Det besvarer vel ikke rigtigt spørgsmålet på om det er farligt ud fra et
sikkerhedsmæssigt synspunkt. Deres FAQ giver på ingen måde nogen betryggende
forklaring på designet og sikkerheden, udover at forbindelsen "selvfølgelig
er krypteret". Nu kan jeg sikkert også knalde en eller anden
krypteringsalgoritme sammen - det bliver det bare ikke rigtigt mere sikkert
af.

Så bedømt på den manglende dokumentation af sikkerheden, og at programmet er
closed source, så ville jeg nok være skeptisk mht. sikkerhedsniveauet.

Lars

Fra : Alex Holst

Dato : 06-06-04 19:10

   http://sikkerhed-faq.dk/indledning#bedste