Password bestemt side
Fra : Peter

Dato : 05-06-04 15:24

Hej alle sammen

Jeg er rimeligt ny til asp, men skal bruge noget kode så hvis der
er en der kan hjælpe ville det være super!
Det den siden skal gøre er at man skal indtaste et eller andet
brugernavn og pass så man kan komme ind på en side - det er
heller ikke noget problem... men dem der indtaster user og pass
skal ikke ind på den samme side, de skal ind på deres egen side!

Så spørgsmålet er!!!

Hvordan får jeg sendt en person fra login siden til hans egen
side og ikke en fælles side som alle kan se?

Mange tak for hjælpen ;)

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Mads Graugaard Hanse~

Dato : 05-06-04 16:54

Peter wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> Hej alle sammen

> Så spørgsmålet er!!!
>
> Hvordan får jeg sendt en person fra login siden til hans egen
> side og ikke en fælles side som alle kan se?
>
> Mange tak for hjælpen ;)

Det kommer jo an på en hel del :)

Hvilke informationer bliver gemt i din User-tabel ?
Hvordan er brugernes sider navngivet ? :)

hvilke parametre sætter du i login delen ? ( sessions, osv. )

/Mads

Fra : Peter

Dato : 05-06-04 23:05

Las os sige at databasen indeholder en person kaldet Martin og om
martin er der lagret en del informationer og et personligt
password, og det samme for en del andre personer.

Det jeg gerne vil er at Martin skal kunne frembringe sin egen
konto (ved at skrive bruger og pass) og skal så kunne rette i
sine informationer - det samme skal de andre mennesker... men de
andre må selvfølgeligt ikke være i stand til at rette i martins
info...

Det er bare eksempelkode jeg leder efter retter den bare til så
den passer til databasen ;)

Hvis du ved hvordan man gør det her men ikke kan gøre det fordi
du mangler nogle informationer eller noget ville det være super
hvis du gad at droppe en mail til mig på peter42@tiscali.dk så
kan vi snakke om det ;)

ellers så bare svar herinde hvis det er forhildsvis smertefrit
mange takker! ;)

- Peter

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 05-06-04 23:12

Peter skrev:

> [...]
> sine informationer - det samme skal de andre mennesker... men de
> andre må selvfølgeligt ikke være i stand til at rette i martins

Det gøres typisk ved at hente informationerne om Martin i
databasen. Når en person skriver brugernavn og adgangskode og
trykker login, undersøger loginsiden om der findes en post i
databasen med de indtastede koder. Hvis der findes en post, kan man
fx gemme et id-nummer i en sessionvariabel.

Dette nr. bruges så på de beskyttede sider til at hente oplysninger
om den person der er logget ind (og kun denne person).

NB: Læs gerne min signatur.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : FFunky Jensen

Dato : 06-06-04 15:05

"Peter"

> [...]
>
> Så spørgsmålet er!!!
>
> Hvordan får jeg sendt en person fra login siden til hans egen
> side og ikke en fælles side som alle kan se?

Du laver en database, med en tabel hvor du har brugernavn,
kodeord samt den side brugeren skal havne på, hvis login er
korrekt.

<kode>
' Beskyt mod SQL injection
Navn = replace(trim(Request.Form ("BrugerNavn")),"'","''")
Kodeord = replace(trim(Request.Form ("KodeOrd")),"'","''")

'SQL udtryk
"Select * From tblPerson Where Navn ='" & Navn & "'
And Kode = '" & Kodeord & "';"

if rst.bof and rst.eof then
' Navn og kode blev IKKE fundet
Session("loggedon")= false
response.redirect ("fejl.asp?fejlnr=100")
else
Session("loggedon")= true
response.redirect ("" & rst("StartSide") & "")
end if

</kode>

Jeg har ikke checket for syntaks.

Tom F Jensen