PowerOn problem ??
Fra : ShareWhatYouKnow

Dato : 04-06-04 21:21

Nogen som har et bud på, hvad der kan være galt med en PC, der ikke
vil starte op, når man trykker på power-knappen.

Jeg troede først det var Lithium batteriet på motherboard'et, men
efter uden held at have prøvet med 2 nye batterier, må årsagen være
noget andet.

Det lykkes tilfældigt at få strøm på den og vi lader den så køre i
ugevis, men det sker jo man skal boot'e den, og så kniber det at få
liv i den igen.

Mekanikken i powerOn knappen klikker normalt og synes okay.

Hvad er så årsagen. Er det power supply, eller er det bundkortet som
er døende ?? Eller ??

Alle forslag modtages med tak.

Motherboard: Abit Se6
Processor : Intel PIII, 733 Mhz
Og Jeg er ikke nogen Hardware haj.

På forhånd tak
/

Fra : MVP

Dato : 04-06-04 21:45

"ShareWhatYouKnow" <no_dont_spam@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Nogen som har et bud på, hvad der kan være galt med en PC, der ikke
> vil starte op, når man trykker på power-knappen.
[snip]
Er det power supply, eller er det bundkortet som
> er døende ?? Eller ??
[snip igen]

Jeg tror, et af dine gæt er tæt på: der sidder en flok lytter ved
bundkortets strømstik/indgang - det er sikkert een eller flere af disse, der
er døende - det er en typisk fejl for MBs lavet for en 2-5 år siden.
Kvaliteten af disse lytter var for ringe.

Du kan prøve at skifte dem, fx. hvor du rent visuelt kan se at toppen buler
op på dem, eller de lækker en art brun vædske, men ofte er det ikke
besværet/udgiften værd.

Venligst Mads

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 05-06-04 08:05

"MVP" <madsvp@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
buler
> op på dem, eller de lækker en art brun vædske, men ofte er det ikke

Hvis man selv kan skifte dem, er det vel nok besværet vard?

De koster altså kun nogle få kroner pr. stk.

Du skal i øvrigt have tak: Jeg kunne ikke forstå hvorfor min pc led af de
samme symptomer som ovenstående, men pyha, efter at have kigget på lytterne
kan jeg se den er god nok hér også

Jeg må ud at købe ind.

Venlig hilsen
Henrik

Fra : MVP

Dato : 06-06-04 09:59

"Henrik Stavnshøj" <hesta@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis man selv kan skifte dem, er det vel nok besværet vard?
Korrekt, men det er ikke altid nemt - mange har end ikke en loddekolbe. og
multilayer print er ikke nemme at lodde, uden erfaring.
Desuden kan det have medført dominoeffekt, således at andre komponenter er
røget med...

> De koster altså kun nogle få kroner pr. stk.
Ja, hvis man ved hvor de skal købes, og hvis det er kurante størrelser.

> Du skal i øvrigt have tak: Jeg kunne ikke forstå hvorfor min pc led af de
> samme symptomer som ovenstående, men pyha, efter at have kigget på
> [...]

Godt - det skal du sikkert nok få fixet - meld endelig tilbage hvad
resultatet bliver.

Mads

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 06-06-04 10:33

> Korrekt, men det er ikke altid nemt - mange har end ikke en loddekolbe. og
> multilayer print er ikke nemme at lodde, uden erfaring.

Nej det er klart.

Men mht. hvor svært det er, kan jeg da fortælle at selv producenterne
forholder sig ret nonchalant til håndteringen at lytter:
Mens jeg søgte på oplysninger om lytter, faldt jeg over en side fra Epox der
beskrev hvad man skule gøre med en stor lyt, der kunne sidde i vejen for et
AGP-kort.
Man skulle blot lodde den ud, men hvis man ikke havde erfaring med en
loddekolbe, kunne man bare vride den af med en tang!
(Ja, det var et officielt dokument til slutbrugere )

> Desuden kan det have medført dominoeffekt, således at andre komponenter er
> røget med...

Det er klart, det kan man ikke vide. Men eftersom min pc stadig kører
stabilt, og blot er længe om at "få fat", så håber jeg på det bedste

> Ja, hvis man ved hvor de skal købes, og hvis det er kurante størrelser.

Tjah, 1500 og 1000 µF/6,3V, og så, for en sikkerheds skyld, 470 µF/16V.

Jeg har nogle bekendte der arbejder med elektronik, men ellers kan man vel
forsøge sig med et elektronikfirma i nærheden. Det ku' jo være de godt ville
hjælpe lidt.

Jeg skal nok melde tilbage, når jeg får det gjort.

Venlig hilsen
Henrik

Fra : ShareWhatYouKnow

Dato : 06-06-04 09:44

> [...]
>er døende - det er en typisk fejl for MBs lavet for en 2-5 år siden.
>Kvaliteten af disse lytter var for ringe.

Tak. Mads.
Du har ret. Det ser træls ud.

- - -

Maskinen kunne sagtens bruges, hvis jeg kunne finde et andet kort.

Er her nogen som kan fortælle, hvad jeg kan uskifte til?? Jeg vil
gerne undgå at skulle købe ny processor og ram.

Motherboard: Abit Se6 (370 pin design - Intel 815E chipset)
Processor : Intel PIII, 733 Mhz

Hvad gør en ikke hardware kyndig nu ??

/

Fra : MVP

Dato : 06-06-04 09:52

> Tak. Mads.
> Du har ret. Det ser træls ud.
>
> - - -
>
> Maskinen kunne sagtens bruges, hvis jeg kunne finde et andet kort.

Mail mig på denne email - så finder jeg ud af noget.

Mads