Varmer pepermynteolie?
Fra : Jacob

Dato : 04-06-04 14:32

Jeg har sådan noget olie fra pepermynteplanten som vi af og til bruger ved
forkølelse. Hvis man smører det på huden føles det varmt.

Bliver det virkeligt varmt eller bliver vores nerver bare snydt? Tænker på
at jeg vist har hørt at bl.a. tigerbalsen kan give brændsår? Er det
rigtigt? Så må det jo varme. Hvorfor gør det det?

-Jacob

Fra : Søren 35 - Ølstykke

Dato : 04-06-04 15:47

"Jacob" <omo@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> at jeg vist har hørt at bl.a. tigerbalsen kan give brændsår? Er det
> rigtigt? Så må det jo varme. Hvorfor gør det det?

Jeg tror at det bliver varmt. Olien irriterer huden og derved øges
blodstrømmen til området. Blod er varmt, derfor bliver det varmt.

Japansk pebermynte indeholder ca. 80% mentol.

Søren

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 04-06-04 23:34

"Søren 35 - Ølstykke" <leave@mealone.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> blodstrømmen til området. Blod er varmt, derfor bliver det varmt.
>
> Japansk pebermynte indeholder ca. 80% mentol.

Men at det skulle gavne mere end psyken har jeg svært ved at se. Og at
forbinde indsmøring med diverse 'giftstoffer' af ukendt skadelighed med
'sundhed' kan jeg heller ikke begribe. Hvis det er varme man mangler, kan
man bruge varmt vand, tage tøj på, eller skrue op for varmen.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Tommy

Dato : 05-06-04 01:32

Hvis tesen med giftstoffer og en større mængde blod passer.....kan man jo se
på kroppens egen "mekanisme" ved infektion, nemlig en overhedning af
kroppen, feber som hjælper til "nedslagtningen" af bakterierne.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-06-04 09:19

"Tommy" <don@(fjern det her)esenet.dk> skrev:

>Hvis tesen med giftstoffer og en større mængde blod passer.....kan man jo se
>på kroppens egen "mekanisme" ved infektion, nemlig en overhedning af
>kroppen, feber som hjælper til "nedslagtningen" af bakterierne.

Ja, men deraf følger ikke at enhver ophedning af huden er sund,
og hvis man gør det med ukendte stoffer, løber man en ukendt
risiko selv om der måske ryger en bakterie eller to i svinget.

--
Bertel

Fra : Søren 35 - Ølstykke

Dato : 05-06-04 09:32

> [...]
> 'sundhed' kan jeg heller ikke begribe. Hvis det er varme man mangler, kan
> man bruge varmt vand, tage tøj på, eller skrue op for varmen.

Duft/lugt påvirker psyken. Jeg væmmes ved at lugte til f.eks. gammel
opkast - det du sikkert også.

Duften af jordbær med fløde kan bringe gode minder fra barndommen frem, og
det kan have en god indflydelse på humøret.

Der findes gode og dårlige lugte. Pebermynte er en af de gode.

Søren

Fra : Jacob

Dato : 05-06-04 11:33

On Sat, 5 Jun 2004 10:32:09 +0200, Søren 35 - Ølstykke wrote:

> Der findes gode og dårlige lugte. Pebermynte er en af de gode.

Og så giver det faktisk luft i næsen. Om end jeg ikke forstår hvorfor.
Snottet løber jo og du kan trække vejret igen hvis du lige påfører lidt
pepermynte under næsen eller koger det i vand og indånder det.

Jeg selv bruger det ikke rigtigt til andet end at indånde det. Det varmer
på huden ja, men hjælper? Det tror jeg nu ikke.

Er pepermynte et giftstof. Har det en ukendt skadelighed?

-Jacob

Fra : Tommy

Dato : 05-06-04 13:48

Pebermynte irriterer slimhinderne og de reagerer ved at producere "snot".
Hvidløg kan også benyttes til at irritere slimhinderne og løse en "snot
prop".
1/4 fed i hver næsebor så løsner det i en fart.

Fra : Jacob

Dato : 05-06-04 14:02

On Sat, 5 Jun 2004 14:48:01 +0200, Tommyfjern det her wrote:

> Pebermynte irriterer slimhinderne og de reagerer ved at producere "snot".

Producerer man mere siger du? Det virker ikke umiddelbart sådan på os
herhjeme.

-Jacob

Fra : Martin Larsen

Dato : 05-06-04 14:05

"Tommy" <don@(fjern det her)esenet.dk> skrev i en meddelelse news:40c1c107$0$159$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
> prop".
> 1/4 fed i hver næsebor så løsner det i en fart.

Selv hvis det skulle være sandt, kommer det æstetisk ikke
i nærheden af at tage et lille snif pebermynteolie.

Mvh
Martin

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 05-06-04 23:08

"Jacob" <omo@adslhome.dk> skrev >
> Er pepermynte et giftstof. Har det en ukendt skadelighed?

Jeg plejer gerne at stikke lidt til den udbredte tro på, at blot noget
stammer fra naturen, så er det uskadeligt. Det er det langtfra. Og når
tingene har været 'anvendt gennem generationer', er det ret svært at ændre
folks vaner, selvom moderne viden f.eks. fastslår at stoffet er skadeligt.
(jeg VED ikke om pebermynte er giftigt, men det er et planteforsvarsstof, så
det er ret sandsynligt). Iøvrigt bliver mange uskyldige ting farlige, hvis
de bruges forkert, for tit, eller i for store doser. Og så er der mange der
ikke ved, at påsmøring på huden er næsten det samme som at skrue en tragt
ind i en blodåre, og så hælde det direkte i.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-06-04 11:11

Preben Riis Sørensen skrev:

>de bruges forkert, for tit, eller i for store doser. Og så er der mange der
>ikke ved, at påsmøring på huden er næsten det samme som at skrue en tragt
>ind i en blodåre, og så hælde det direkte i.

GYS! Jeg tør slet ikke bruge sæbe mere.

--
Bertel

Fra : Leif Neland

Dato : 07-06-04 23:46

Preben Riis Sørensen wrote:
> [...]
> stammer fra naturen, så er det uskadeligt. (...) Iøvrigt bliver mange
> uskyldige ting farlige, hvis de bruges forkert, for tit, eller i for

Ja, der er mange der er døde af en overdosis Dihydrogenmonoxid

Leif

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 08-06-04 00:26

"Leif Neland" <leifn@neland.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, der er mange der er døde af en overdosis Dihydrogenmonoxid
>
> Leif

Ja, selv luft kan være dødeligt, bare der er meter nok af det
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 05-06-04 16:42

"Søren 35 - Ølstykke" wrote:

> Jeg tror at det bliver varmt. Olien irriterer huden og derved øges
> blodstrømmen til området. Blod er varmt, derfor bliver det varmt.
>
> Japansk pebermynte indeholder ca. 80% mentol.

Det lyder rigtigt nok, men det udelukker jo ikke at vores nerver
samtidig »bliver snydt« (som Jacob kaldte det) således at man føler
det som en meget høj temperatur, selvom den virkelige temperatur kun
er ganske lidt forøget (pga. blodgennemstrømning).

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 08-06-04 17:55

Søren 35 - Ølstykke skrev:
> Japansk pebermynte indeholder ca. 80% mentol.

Ordet "mentol" *betyder* vel pebermynteolie.

[SDE]:
*mentol* (af latin /mentha/ 'mynte' og /-ol/, /3-p-mentanol/,
C10H20O, farveløse krystaller med stærk pebermynteagtig
lugt. Da stoffet findes i flere forskellige krystalmodifikationer,
kan det have smeltepunkt mellem 31 ºC og 43 ºC. Mentol
har tre asymmetriske carbonatomer, hvorfor det i alt findes
i otte isomere former. /Mentol/ er hovedbestanddelen af
pebermynteolie, udvundet af /Mentha piperitae/ fra
læbeblomstfamilien. Det anvendes i udstrakt grad som
aromastof i såvel levnedsmiddel- som lægemiddelindustrien.
Forbindelsen kan også fremstilles syntetisk, fx ud fra thymol.

Selv bruger jeg japansk pebermynteolie i te, når jeg er forkølet.
Først indånder jeg lidt af de stærke dampe af stoffet, og så
drikker jeg teen. Det der med udvortes brug på huden har jeg
aldrig praktiseret.
--
Med venlig hilsen Herluf Holdt