Varmt vand fra hanen i mad
Fra : Jacob

Dato : 02-06-04 11:03

Hej

Vi sidder lige og er lidt uenige. Hjææælp

Hvis man bruger varmt vand fra hanen til madlavning er der flere bakterier
i ikke? Hvor meget skal dette vand varmes op før det ikke er noget problem?
Hvis nu vi eksempelvis laver kaffe i en alm. kaffemaskine med det? Hvis vi
koger det i en elkeddel til the og stopper kedelen lige når det begynder at
boble? osv.

-Jacob

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 02-06-04 11:06

"Jacob" <omo@adslhome.dk> wrote in message
> [...]
>
> Hvis man bruger varmt vand fra hanen til madlavning er der flere bakterier
> i ikke? Hvor meget skal dette vand varmes op før det ikke er noget

Tungmetallerne forsvinder jo ikke bare fordi det bliver varmet op.

> [...]
> koger det i en elkeddel til the og stopper kedelen lige når det begynder

Hold jer fra varmt vand til alt hvad der skal spises eller drikkes.

--
mvh/rg. Christian
If it isn't broken, don't "fix" it --

Fra : Martin Petersen

Dato : 02-06-04 18:29

Christian B. Andresen (nobody@domain.country) skrev følgende:
> "Jacob" <omo@adslhome.dk> wrote in message

> Tungmetallerne forsvinder jo ikke bare fordi det bliver varmet op.

Hvor kommer de tungmetaller fra?

- Martin

Fra : Q

Dato : 02-06-04 20:58

"Martin Petersen" <knopfisk@[fjern]vvs.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor kommer de tungmetaller fra?

De kommer måske fra dele af rørføringen der er galvaniserede, måske en smule
fra kobberrør ( og lodninger i forb. med disse )

Men på den anden side er der ingen fare for bakterier sålænge vandet er
varmt nok ..

/peter

Fra : Christian S

Dato : 02-06-04 21:43

"Q" <Q@Q.Q> wrote in message

> [...]
> fra kobberrør ( og lodninger i forb. med disse )
>
> Men på den anden side er der ingen fare for bakterier sålænge vandet er

Nu bliver kold vandsledninger lavet af det samme matriale som varmtvand
Så det er vist en and det der.

Hvis man har en veksler på det varme vand (fjernvarme)
og ingen cirkulation!! i et alm hus.
Så har vandet kun været varmt i ?? 5-10 sek inden det kommer ud af hanen.
Bakterierne skal godt nok være hurtige til at formere sig
Man skal så bare lige huske at skylle det gamle vand, som har stået i røret
først.
Vandspild... ja sikkert ... farligt ??? sikkert ikke
Mvh
Christian S... Energimontør

Fra : Ole Back

Dato : 03-06-04 08:00

"Christian S" <Realbadass@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> "Q" <Q@Q.Q> wrote in message

> smule

> Nu bliver kold vandsledninger lavet af det samme matriale som varmtvand
> Så det er vist en and det der.

Vandet korroderer det metal (jern?) som vandtanken primært består af. Derfor
galvanisere man det, for at beskytte det med rust og andet. Problemet er
bare at nu bliver zinken som man galvaniserer med korroderet først, hvorved
der frigives zink i vandet. Hvis ens vandbeholder er lavet af plastik vil
dette selvfølgelig være minimeret til rørene.

Fra : Jacob

Dato : 03-06-04 15:08

On Wed, 2 Jun 2004 22:43:04 +0200, Christian S wrote:

> Hvis man har en veksler på det varme vand (fjernvarme)
> og ingen cirkulation!! i et alm hus.

Vi har gasvarme og ingen varmebeholder.

-Jacob

Fra : Tommy

Dato : 06-06-04 15:49

Det der er problemet med "varmt" vand fra hanen til madlavning er at der kan
formerer sig legionella bakterier i varmtvandsrør, hvis disse står uden
forbrug for længe.
I store boligblokke kan der ofte forekomme at stillestående vand i
rørledningerne, og temperaturen kan falde til under 50 grader, vil
legionella der hvis de er tilstede disse formere sig og være til fare for
svage, børn og ældre.
Legionellabakterier lever i ferskvand og andre våde/fugtige miljøer. De
formerer sig bedst i lunkent vand, 25 - 45º C. Smitte foregår hyppigst ved
indånding af små vandpartikler (aerosol) der er forurenet med
legionellabakterier, smitte kan sandsynligvis også ske ved fejlsynkning af
forurenet vand.

http://www.serum.dk/sw3492.asp

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 07-06-04 13:08

fjern det her wrote:
> [...]
> indånding af små vandpartikler (aerosol) der er forurenet med
> legionellabakterier, smitte kan sandsynligvis også ske ved fejlsynkning af

Så må det sikreste for beboerne i sådanne ejendomme vel være at tage
brusebad i koldt vand - alternativt at iføre sig åndedrætsværn under
badning? :)

--
(slet 'fjern' fra mail-adr.)
med venlig hilsen

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 07-06-04 15:07

On Mon, 07 Jun 2004 14:08:23 +0200 Hans Henrik Hansen wrote:

> Så må det sikreste for beboerne i sådanne ejendomme vel være at tage
> brusebad i koldt vand - alternativt at iføre sig åndedrætsværn under
> badning? :)

Jeg bor i en sådan ejendom, og jeg lader da blot vandet løbe indtil det
er varmt - er jeg så ikke nogenlunde på den sikre side?

--
41 6E 64 65 72 73

Fra : Martin Petersen

Dato : 07-06-04 16:58

Anders Bo Rasmussen (fuzz01@spamfilter.dk) skrev følgende:

> Jeg bor i en sådan ejendom, og jeg lader da blot vandet løbe indtil
> det
> er varmt - er jeg så ikke nogenlunde på den sikre side?

Mon ikke vi havde hørt om en masse syge mennesker hvis det virkelig var så
stort et problem?

- Martin

Fra : Bo Warming

Dato : 08-06-04 01:26

"Hans Henrik Hansen" <fjernh2vh@webspeed.dk> wrote in message

> Så må det sikreste for beboerne i sådanne ejendomme vel være at tage
> brusebad i koldt vand - alternativt at iføre sig åndedrætsværn under
> badning? :)

Legionærsyge smittede engang nogle legionærer der mødtes og som nok gejlede
hinanden op ubevidst til lidt infektionssymptomer i forbindelse med
ubetydelig infektion.

Det er højst usandsynligt at der er fare eller smagsforringelse ved at bruge
nok så stillestående varmtvand i mad og drikke.

Jeg kender en te-entusiast og der mener at te skal laves med frisk vand og
at man kan smage forskel.
Men heller ikke han tør væddemål, med grundig blindtest, som kunne afsløre
hvad er subjektivt kejserensnyklær bedrag og hvad er objektivt sandt.

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 08-06-04 12:21

"Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> wrote in message news:<NK7xc.47021$Mu1.10726@fe20.usenetserver.com>...
<snip>
> Legionærsyge smittede engang nogle legionærer der mødtes og som nok gejlede
> hinanden op ubevidst til lidt infektionssymptomer i forbindelse med
> ubetydelig infektion.

29 døde. Ja, det var helt bestemt en ubetydelig infektion.

http://medic.med.uth.tmc.edu/path/00001507.htm

<snip>

Fra : Bo Warming

Dato : 13-06-04 20:54

"Kristian Damm Jensen" <damm@ofir.dk> wrote in message

> 29 døde. Ja, det var helt bestemt en ubetydelig infektion.
>
> http://medic.med.uth.tmc.edu/path/00001507.htm

Men er noget lignende sket siden?

En gruppe kan gejle sig op til selvmord og lignende.

Psykosomatik er undervurderet faktor ved infektioner

Der er mange eksempler på gruppe-psykose og anden kollektivt hysterio, som
kan mangedoble normal placeboeffekt.

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 14-06-04 07:46

"Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> wrote in message news:<Qh2zc.29515$Kn.9639@fe06.usenetserver.com>...
> [...]
>
> Psykosomatik er undervurderet faktor ved infektioner
>
> Der er mange eksempler på gruppe-psykose og anden kollektivt hysterio, som

Det er dig, der postulerer, at legionærsyge er hysteri og placebo, og
at infektionen i sig selv er ubetydelig. jeg synes ærlig talt, at det
er dig, der bærer bevisbyrden.

Hold op med komme med løsrevene påstande. Kom med beviser.

Kristian

Fra : Lars Funder

Dato : 14-06-04 18:08

"Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Psykosomatik er undervurderet faktor ved infektioner
>
> Der er mange eksempler på gruppe-psykose og anden kollektivt hysterio, som

Fra rejse doktoren quote:
Legionærsyge
Legionærsyge, dvs. infektion med bakterien Legionella, er en alvorlig
lungebetændelse, som findes i det meste af verden.

Smitte
Bakterien findes naturligt in jord og vand, og kan smitte gennem luften og
gennem vand.
Infektionen er mest kendt for at smitte gennem airkonditioneringsanlæg, hvor
man kan se forurening af Legionella bakterier, som så spredes gennem
systemet, og kan smitte mange mennesker på en gang. Legionella kan også
findes i vandforsyninger og smitte fx. gennem badevand.

Vaccination
Ingen

Symptomer
Feber, tør hoste, åndenød, smerter i brystet ved dybe vejrtrækninger.

Diagnose
Lungebetændelsen ses på et røntgenbillede af lungerne. Bakterierne kan i
laboratoriet påvises i opspyt fra lungerne, og senere kan der påvises
antistoffer i en blodprøve.

Behandling
Legionella kan behandles med flere forskellige antibiotika som fx. ciproxin,
azithromycin, erythromycin, tetracykliner og andre.

Forebyggelse
Undgå at bo på hoteller med Legionella bakterier i
airkonditioneringssystemet. Dette er naturligvis vanskeligt, men udbrud
rapporteres ofte i medierne.
Badevand bør opvarmes til mindst 55C, hvis der er mistanke om Legionella
bakterier i badevandet.

Mere om Legionella
Der var i 2001 et stort udbrud af Legionella i den spanske by Murcia, som
viste sig at komme fra såkaldte "køletårne", dvs. airkonditioneringsanlæg i
byens indkøbscenter, som var forurenet med bakterien.
Legionella infektioner på sygehuse har været omtalt som et problem i
Danmark. Smitte mistænkes at være overført gennem badevandet og viser, at
personer, som i forvejen er svækkede af sygdom, er mere følsom for infektion
med Legionella bakterier.

Unquote:

Jeg kender desværre til et tilfælde hvor en kvinde døde af denne infektion
efter en udlands rejse, og det gik faktisk hurtigt. Jeg tror ikke dine
teorier ang. psykosomatisk sygdom i forbindelse med legionella.

--
Venlig Hilsen
Lars Funder

Fra : Lars Funder

Dato : 08-06-04 20:36

> [...]
> Men heller ikke han tør væddemål, med grundig blindtest, som kunne afsløre
> hvad er subjektivt kejserensnyklær bedrag og hvad er objektivt sandt.

Stillestående varmt vand er en risiko, derfor montere man cirkulations
pumper på varmtvands forsyningsledningen i store boligblokke med centralt
opvarmet brugsvand, således det kun er vandet fra hovedstamme til vandhanen
der er stillestående, ellers ville de nok også tage en krig at få varmt
vand vinterdage på 15 etage. Hvis bakterien ikke findes i systemet udvikles
den sig jo ikke og generelt er dansk oppumpet vand endnu af en rimelig
kvalitet (så længe det vare)

Fra : Martin Larsen

Dato : 08-06-04 21:01

"Lars Funder" <lars@larsFJERNfunder.dk> skrev i en meddelelse news:40c61511$0$179$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> og generelt er dansk oppumpet vand endnu af en rimelig
> kvalitet (så længe det vare)

Bakterier skræmmer ikke undertegnede så meget som
de landbrugskemikalier der efterhånden findes i alle
vandforsyninger.

Mvh
Martin

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 03-06-04 08:15

"Christian S" <Realbadass@stofanet.dk> skrev:

> Nu bliver kold vandsledninger lavet af det samme matriale som
> varmtvand Så det er vist en and det der.

Nej. Der kan opløses mere tungmetal i varmt end i koldt vand.
Opholdstiden er ofte også længere i varmtvandsrørene end i
koldtvandtsrørene, hvilket også giver mulighed for, at der opløses
mere.

--
Morten (cand.scient.miljøkemi)
http://miljokemi.dk

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 03-06-04 08:16

"Ole Back" <outlooktrap@niffux.org> skrev:

> Hvis ens vandbeholder er lavet af plastik vil
> dette selvfølgelig være minimeret til rørene.

Med plast får man til gengæld glæde af pthalater og andre hyggelige
sager.

--
Morten http://miljokemi.dk