Timian, Gråspurve
Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 30-05-04 10:39

Jeg har en timianbusk på min terrasse.
Jeg har gennem foråret observeret en livlig trafik af gråspurve i
busken. De plukker en gren og flyver glad afsted med den. I begyndelsen
troede jeg det var tørre grene til brug for redebygning, men det er
faktisk grønne bløde skud det drejer sig om.

Hvad har de gang i?
Er det en en del af utøjsbekæmpelse i reden, eller er de bare
'parfumefreaks'?

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Martin Larsen

Dato : 30-05-04 10:54

"Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.invalid> skrev i en meddelelse news:40b9ac26$0$497$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> [...]
> troede jeg det var tørre grene til brug for redebygning, men det er
> faktisk grønne bløde skud det drejer sig om.

Hvorfor skulle de ikke bruge grønne skud til reden?

Mvh
Martin

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 30-05-04 11:46

I news:40b9af12$0$3050$14726298@news.sunsite.dk <Martin Larsen>
<mlarsen@post7.tele.dk> skrev:

> "Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.invalid> skrev i en meddelelse
>>
> Hvorfor skulle de ikke bruge grønne skud til reden?

Det ved jeg ikke rigtigt. Måske er det bare 'normalt'
redebygningsmateriale.
Området er for det meste fyldt med afbrækkede tørre kviste, tørre
græsstrå m.v., der umiddelbart virker som bedre redebygningsmateriale.

De virker meget målrettede mod min timianbusk, så jeg tænkte at der
måske var noget med lugten. Måske er det kun et enkelt par (der er
næsten altid to ad gangen).

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Martin Larsen

Dato : 30-05-04 12:37

"Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.invalid> skrev i en meddelelse news:40b9bbde$0$520$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> [...]

> De virker meget målrettede mod min timianbusk, så jeg tænkte at der
> måske var noget med lugten. Måske er det kun et enkelt par (der er

Som du selv er inde på findes der en formodning om
at krydrede blade fungerer som utøjsbekæmpelse.

Mvh
Martin

Fra : peet_dk

Dato : 30-05-04 18:11

Måske er duften fra timian med til at andre dyr ikke (så godt) kan lugte sig
frem til reden? Men det ville nok mere havde givet mening hvis det var nede
på jorden ;)

Fra : Søren Saxtorph

Dato : 31-05-04 20:44

> Hvad har de gang i?
> Er det en en del af utøjsbekæmpelse i reden, eller er de bare
> 'parfumefreaks'?

Timian virker svagt antibakterielt og et gammel husråd anbefaler
gurling i timiante ved halsbetændelse.....

det kan være gråspurvene er forkølede

Hilsen Carina