Tøjtørring
Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 28-05-04 10:53

Da jeg for nylig er flyttet til et sted uden tørretumbler, bliver jeg
for første gang i mit liv nødt til at sætte mig ind i den ædle videnskab
at tørre tøj. Jeg har derfor brug for at vide, hvilke faktor der er
vigtigst i forbindelse med tørring af vådt vasketøj.

Er det vigtigst, om solen skinner eller ej?
Er det vigtigst, om det blæser eller ej?
Er det vigtigst, om tørringen foregår ude eller inde?
Er temperaturen vigtigst?
Er luftfugtigheden vigtigst?

Svaret er måske banalt, men jeg har af og til stået i situationer, hvor
jeg har været rådvild. Skal man for eksempel hænge tøjet udenfor en kold
eftermiddag uden sol, eller er det bedre at hænge det til tørre indenfor
i varmen (men uden blæst)? Tørrer varmt tøj hurtigere end koldt tøj? Er
det tøjets grad af fugtighed i forhold til omgivelserne, der betyder
noget? Er det for eksempel en fordel at holde et vindue åbent, hvis man
tørrer tøj indenfor, så luftfugtigheden i lokalet ikke stiger (men hvor
temperaturen til gengæld falder)?

--
Mvh. Peter

Fra : Uffe Holst

Dato : 28-05-04 12:00

In an article of 27 May 2000 Peter Bjerre Rosa wrote:

> [...]
> Er temperaturen vigtigst?
> Er luftfugtigheden vigtigst?
>
> Svaret er måske banalt, men jeg har af og til stået i situationer, hvor

Peter, jeg tror, at det vigtigste i forbindelse med tørring af tøj er, at
du simpelthen ikke bryder din hjerne for meget med det.

Selvfølgelig haster det at få tøjet tørt, så kan det være en idé at kigge
på faktorerne. Men en god blæst er i høj grad fremmende for tørringen.

--
Uffe Holst

Fra : Kai Birger Nielsen

Dato : 28-05-04 12:40

In <40b70c04$0$3059$14726298@news.sunsite.dk> "Peter Bjerre Rosa" <usenet@filmsvar.dk> writes:

> [...]

>noget? Er det for eksempel en fordel at holde et vindue åbent, hvis man
>tørrer tøj indenfor, så luftfugtigheden i lokalet ikke stiger (men hvor

En tommelfingerregel siger at hvis fliserne på din terrasse er
tørre, så hæng tøjet ud. Hvis jeg skulle gætte på vigtigheden
af dine punkter, så er de:

1. Hvis du tørrer tøjet inde og der ikke er en kraftig ventilation
i rummet, så lukker du store mængder fugt ud i det indre af dit
hus og det er en dårlig ting.
dvs hæng det ude, hvis der ikke er tvingende grunde imod
2. Luftfugtigheden er ret vigtig. Hvis den er 100% tørrer
tøjet slet ikke.
3. Blæst er godt. Du kan tørre tøj i frostgrader bare det
blæser.
4. Temperaturen er ikke så vigtig.
5. Solen er heller ikke så vigtig. Faktisk bleger og skørner
sollyset dit tøj, men forhåbentlig ikke så meget at det
direkte er generende.

mvh Birger Nielsen (bnielsen@daimi.au.dk)

Fra : Bo Warming

Dato : 28-05-04 17:28

"Kai Birger Nielsen" <bnielsen@daimi.au.dk> wrote in message

> [...]
> hus og det er en dårlig ting.
> dvs hæng det ude, hvis der ikke er tvingende grunde imod

Der er kun skade på hjem hvis luftfugtigheden er et vedvarende fænomen.
Svampeangreb bag reolerne kommer ikke af en ugentlig tøjtørring

> 2. Luftfugtigheden er ret vigtig. Hvis den er 100% tørrer
> tøjet slet ikke.

Jo større forskel mellem luftfugtighed og maximal luftfugtighed ved den
temperatur, jo hurtigere tørring. Indendørs er der næsten altid "nok tørhed"
i luften til at dette ikke er flaskehals hvis du ikke hænger ti skjorter og
bukser op i et lille rum.

> 3. Blæst er godt. Du kan tørre tøj i frostgrader bare det
> blæser.

Eller hvis det ikke blæser, hvis blot relativ fugtighed er under 100

> 4. Temperaturen er ikke så vigtig.

Den er extrem vigtig - ti grader højere temperatur, giver dobbelt
tørringshastighed, stort set.

> 5. Solen er heller ikke så vigtig. Faktisk bleger og skørner
> sollyset dit tøj, men forhåbentlig ikke så meget at det
> direkte er generende.

Idag smider folk tøj ud før solen har mørnet eller bleget.
Sol på sort tøj, kan mangedoble tørringshastighed - ikke kun fordi
lufttemperatur øges.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-05-04 14:02

Kai Birger Nielsen skrev:

>1. Hvis du tørrer tøjet inde [...]

Jeg er enig i din kommentar.

--
Bertel

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 28-05-04 14:45

Peter Bjerre Rosa wrote:

> Er det vigtigst, om solen skinner eller ej?
> Er det vigtigst, om det blæser eller ej?
> Er det vigtigst, om tørringen foregår ude eller inde?
> Er temperaturen vigtigst?
> Er luftfugtigheden vigtigst?

Jeg tror det vigtigste er luftfugtigheden og luftcirkulationen.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-05-04 14:04

Peter Bjerre Rosa skrev:

>Da jeg for nylig er flyttet til et sted uden tørretumbler, bliver jeg
>for første gang i mit liv nødt til at sætte mig ind i den ædle videnskab
>at tørre tøj.

Husk at sætte klemmerne fast i en søm. Ellers får tøjet
klemmemærker og en lidt spøjs facon.

Det er et rent kosmetisk problem og har ikke spor med permanent
skade at gøre, men man kan lige så godt tillægge sig en god vane.

--
Bertel

Fra : Tommy

Dato : 31-05-04 22:16

I følge kedelteorien......

Fra : Tommy

Dato : 31-05-04 22:23

Hovsa......
Hvad jeg ville sige var, i klimateknik har vi lært nogenlunde det her,
overført fra mennesker i et rum:

1. Luftens relative fugtighed bestemmer hvor meget "vand" der kan optages
fra tøjet. Ved en lav fugtighed kan meget vand optages. Den relative
fugtighed er direkte afhængig af omgivelsestemperaturen, jo højere
temperatur jo mere vand kan der optages og omvendt
(Derfor dugger vinduer om vinteren)

2.
Fordampningsoverfladen bestemmer her også meget, en stor overflade medfører
en stor fordampning.

3.
Vind over tøjets overfade vil der danne sig et stillestående luftlag, er der
vind tilstede vil dette luftlag brydes og der kan fordampes mere vand
hurtigere.

Altså kan man få: Høj tempertur, lav luftfugtighed og gerne træk/blæst
burde tøjet tørre godt og hurtigt.

Fra : Agner h Nielsen

Dato : 08-06-04 22:04

Alle de nævnte faktorer har naturligvis betydning for hvor hurtigt
tøjet tørrer. Blæsten fjernerden fugtig luft fra tøjet. Skal tøjet
tørres inden døre hjælper det med gennemtræk.Nårdet er muligt vil
jeg anbefale udendørs tørring. Peter Bjerre Rosa