Krydset kabel?
Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 03-05-01 16:39

Hej,

Jeg har forstået at et krydset kabel ikke kan gå fra en computer og til en
switch. Er det muligt at "omkrydse" et kabel igen, da jeg ikke gider til at
trække nyt kabel, bare fordi jeg får en switch? Hvis I henviser til en dims
i "Kabelbiksen", skriver I så ikke lige nummeret, da jeg ikke har kunnet
finde denne dims, og de svarer ikke på mails...

Venlig hilsen, Rasmus Nielsen.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 03-05-01 17:14

"Rasmus Nielsen" <rasmusn@rasmusn.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
kunnet
> finde denne dims, og de svarer ikke på mails...

Der findes en lille fiks rektangulær tingest, der gør det muligt
for dig at forbinde to kabler med hinanden og "tilbagekrydse" dem
således at du får en standard-adgang i stedet for en krydset
adgang. Jeg ved ikke hvad tingesten hedder, men det er der sikkert
flere her, der ved.

En tommelfingerregel er at ens maskiner, der skal forbindes med
hinanden skal benytte krydsede kabler, medens "uens maskiner"
benytter standard (ikke-krydsede) kabler.
Her regnes en router for en "computer", således at en router, der
forbindes med en computer skal have et krydset kabel, medens et
kabel fra en computer til en switch skal have et standard-kabel.

Det vil sige: hub- hub = krydsede kabler (med mindre man forbinder
dem med uplink -porten) og computer-computer = krydset kabel - samt
router-computer = krydset kabel.
Men switch-computer = standard kabel.

Dog vil jeg tage en række forbehold: der findes her på nettet en
række "netværkshajer" og de er meget gode at lytte til omkring
netop disse ting -f.eks. er Arne Keller (svjh.) kabel-ekspert, og
kan måske komme med oplysninger, der ændrer, hvad jeg har skrevet -
så hvis han har tid og gider, så er det ham, du skal lytte til
(blandt andet).

www.net-faq.dk kan du f.eks. finde et kort svar på dine
spørgsmål. F.eks. står der om kabler blandt andet:

Et "crossover" (krydset) kabel bruges typisk mellem 2 hubs eller
switche eller til at forbinde 2 computere direkte

Held og lykke!

Arne H. Wilstrup

Fra : Kim Monberg

Dato : 03-05-01 20:45

Hej Rasmus..

Du skriver at du får en switch på netværket, hvilket jo er en fed ide..

På denne switch findes der en uplink port, som du kan bruge..

Du sætter stikket i denne port, og vupti, så funker det..

Princippet er at denne uplink port krydser kablet tilbage for dig internt.

Skal du senere forbinde en switch mere på, sætter du et almindeligt kabel på
en tilfældig port, for derefter at forbinde dette til uplink porten på din
nye switch/hub.

Håber du kunne bruge svaret.

--
Mvh:
----

Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 06-05-01 17:46

Hej Kim Monberg,

Tak for svaret.

> På denne switch findes der en uplink port, som du kan bruge..

Er der det i alle switches, eller bare "de fleste"?

Fra : Kenneth Olsen

Dato : 06-05-01 17:54

Rasmus Nielsen skrev:

> Er der det i alle switches, eller bare "de fleste"?

Har efterhåned set mange switche, og alle har haft en uplink port, så
jeg vil gætte på at alle har det.

--
Kenneth Olsen
E-mail: kenneth@olsen.dk

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 08-05-01 21:51

"Rasmus Nielsen" <postmaster@rasmusn.dk> skrev i en meddelelse
> Er der det i alle switches, eller bare "de fleste"?

Jeg kan ikke huske at have set en uden, men det er ikke en lov at den skal
være der.

--
Med Venlig Hilsen

Martin Højriis Kristensen
Svar bedes baseret på RFC1855

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 09-05-01 07:59

On Sun, 06 May 2001 18:45:35 +0200, Rasmus Nielsen
<postmaster@rasmusn.dk> wrote:

> Er der det i alle switches, eller bare "de fleste"?

I betydningen 'en krydset port' er der meget få professionelle
switche, der har en 'uplink' port. (Fx. har ingen Cisco-switche
det).

Men for professionelle er det da også ligegyldigt, da de alle
ved, at hvis man forbinder en switch til en switch med UTP, skal
man bruge et krydset kabel.

I betydningen 'en hurtigere port' (fx. gigabit ethernet på en
fast ethernet switch) er det naturligvis meget almindeligt. (Men
de er ikke krydset).

-A

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 12-05-01 01:07

"Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

> I betydningen 'en krydset port' er der meget få professionelle
> switche, der har en 'uplink' port. (Fx. har ingen Cisco-switche
> det).

HP's 23xx og 25xx serie har auto MDI/X på alle porte, og da jeg aldrig har
set en switch hvor MDI/X kunne justeres i software går jeg ud fra at det er
implementeret i hardware på medie chippen (kaldes den det).

Jeg ved ikke lige hvilke chips der sider i switchene, men sikkert ikke noget
HP selv har bikset sammen, så måske vi kommer til at se det i andre
produkter også.

> Men for professionelle er det da også ligegyldigt, da de alle
> ved, at hvis man forbinder en switch til en switch med UTP, skal
> man bruge et krydset kabel.

Som altid skal hentes et andet sted end der hvor man har brug for det....

--
Med Venlig Hilsen

Ulrik Lunddahl - lunddahl@mail.dk
My heroes: Heddy Lamar & George Antheil

Fra : t.bop@image.dk

Dato : 12-05-01 15:36

On Wed, 09 May 2001 08:58:30 +0200, Asbjorn Hojmark
<Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

>I betydningen 'en hurtigere port' (fx. gigabit ethernet på en
>fast ethernet switch) er det naturligvis meget almindeligt. (Men
>de er ikke krydset).

Hvad med Cisco Catalyst 3000, den har da en knap på fronten hvor man
kan skifte port 16 til MDI-X

Men nu er den vel osse EOL.

T.BoP.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 12-05-01 17:03

On Sat, 12 May 2001 16:35:33 +0200, t.bop@image.dk wrote:

> Men nu er [Catalyst 3000] vel osse EOL.

Nej EoL er den vel ikke. Men den gik EoS for flere år siden.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : t.bop@image.dk

Dato : 12-05-01 21:32

On Sat, 12 May 2001 18:03:19 +0200, Asbjorn Hojmark
<Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

>Nej EoL er den vel ikke. Men den gik EoS for flere år siden.

Cisco siger den er EOL, men det var nu også mere at det altså findes
på deres dåser (osse på deres 1548 micro-ting).

T.BoP.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 13-05-01 07:27

On Sat, 12 May 2001 22:31:56 +0200, t.bop@image.dk wrote:

> Cisco siger den er EOL, men det var nu også mere at det altså
> findes på deres dåser (osse på deres 1548 micro-ting).

I dette tilfælde er 'deres' jo Kalpana, men lad det nu ligge. Det
korte af det lange er, at man ikke kan forvente krydsede porte på
professionelt udstyr.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : t.bop@image.dk

Dato : 13-05-01 19:15

On Sun, 13 May 2001 08:26:53 +0200, Asbjorn Hojmark
<Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

>I dette tilfælde er 'deres' jo Kalpana, men lad det nu ligge. Det
>korte af det lange er, at man ikke kan forvente krydsede porte på
>professionelt udstyr.

Nej - du har ret. Det var nok osse bare fordi det er så sjældent man
fanger dig i en 'unøjagtighed' at jeg var 'nødt' til at prikke lidt.

T.BoP.

Fra : Martin Sjøberg

Dato : 08-05-01 13:49

Hop ind i kabel biksen og søg under krydset...så kommer der en adaptor
frem...