Ryge afvænning/stop, muligheder ?
Fra : Sune Storgaard

Dato : 27-05-04 00:51

Jeg kunne godt tænke mig at kvitte smøgerne (cirka 20stks/dag i 10 år),
desværre forholder det sig sådan jeg faktisk nyder smøgerne, så jeg tror der
er lang vej. Kan sikkert godt skære ned til 10 om dagen da jeg ryger en
masse for bare at ryge, de sidste 10 bliver nok sværrere.

Har prøvet at skære lidt ned, men det ryger hurtigt tilbage til normalt
sådan lidt efter lidt. En "kold tyrker" uden assistance er heller ikke
realistisk, så hvad muligheder er der ?

Her set lidt på:
Hypnose
Nedtrapning med fastlagte intervaller
Nikotinplaster / tyggegummi og andre preparater
"Terapi"

Hvad er jeres erfaringer med ovenstående ? Andre forslag ?

Jeg vil gerne stoppe før det går (alvorligt) ud over helbreddet og økonomien
bliver da nok hellere ikke dårligere af det. Som sagt et mit største problem
nok at jeg nyder smøgerne.. Derfor har jeg set lidt på hypnose som mulighed
til at ændre min "opfattelse" af det, men jeg ved ikke om det er den rette
vej.

Håber der er nogen der har lidt erfaringer at dele ud af. Evt nogle
behandlere omkring Skive de kan anbefale.
På forhånd tak.

PS. Jeg er sikker på aloe vera er glimrende til at smørre smøgerne ind i så
de ikke kan tændes, men bortset fra det er det ikke en interessant mulighed.

relevant gruppe

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 27-05-04 09:50

I news:40b52d4f$0$186$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk <Sune Storgaard>
<speg-fjern@mail.dk> skrev:

> Jeg kunne godt tænke mig at kvitte smøgerne (cirka 20stks/dag i 10
> år), desværre forholder det sig sådan jeg faktisk nyder smøgerne, så
> jeg tror der er lang vej.

Velkommen i klubben :)

Et godt sted at starte er dette forum:
http://community.netdoktor.com/ccs/dk/smoking/index.jsp

Der er masser af information og en god supportgruppe. det kan godt virke
'som lidt af en hønsegård', men det skal du ikke lade dig narre af. Det
er nogle seje tøser.

Jeg har selv forsøgt rygestop nogle gange uden held. Hvis du, lige som
jeg' har rygrad som en regnorm bliver det bestemt ikke nemt.

> [...]
> sværrere.
>
> Har prøvet at skære lidt ned, men det ryger hurtigt tilbage til

Nedtrapning tror jeg ikke på. Måske kan det bruges som optakt til det
endelige stop som en slags mental forberedelse. Har selv forsøgt at gøre
det 'besværligt' at ryge. Lade cigaretterne ligge i bilen eller ude i
skuret. Det fjerner nogle af 'vanesmøgerne', men man finder hurtigt på
en undskyldning til at tage pakken med ind; gæster, en god film i
fjernsynet m.v.

> En "kold tyrker" uden assistance er
> heller ikke realistisk, så hvad muligheder er der ?

En "kold tyrker" med assistance ;)

> Her set lidt på:
> Hypnose

Det har jeg selv overvejet. Markedet er så uigennemskueligt, at det er
svært at skille 'skidt fra kanel'.

> Nedtrapning med fastlagte intervaller

Det tror jeg som sagt ikke på. Afhængighed af tobak ligner lidt
alkoholisme, det er alt eller intet. At gå fra afhængighed til
'kontrolleret ryger' tror jeg ikke er muligt.

> Nikotinplaster / tyggegummi og andre preparater

Her er noget af den 'assistance' som du efterlyser.
Den egentlige kamp er ikke mod din nicotinafhængighed, det er dine vaner
der er 'fjenden'.
Nicotinen kan du styre med en kombination af nævnte preparater.
Det skal være en kombination. Rygesituationerne er mange, og ingen af
præparaterne dækker dem alle. F.eks. dur tyggegummi eller sugetabletter
med mintsmag ikke til morgenkaffen.

Afprøv de forskellige produkter, f. eks. i forbindelse med din
nedtrapning, så du har 'værktøjet' klar når beslutningen er taget.

> "Terapi"

Ja, i en eller anden form. En støttegruppe under en eller anden form er
en stor hjælp.
Et bud er det link jeg har nævnt tidligere. Har man muligheden, tror jeg
det er vigtigt at have en støttegruppe meget tættere på. Når man føler
sig mentalt klar, og beslutningen er taget, skal man melde ud til
familie, venner og kolleger, at man forsøger et rygestop. Har man ikke
lyst til det, er man ikke mentalt klar....

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Ukendt

Dato : 27-05-04 21:29

Nu ryger jeg ikke men er afhængig af så mange andre ting så....

Det er min erfaring at en "kold tyrker" er det letteste med mange
stoffer(med visse undtagelser hvor abstinenserne er livsfarlige, fx.
benzodiapiner og methadon), specielt de milde. Samtidig er det klogt at tage
den medicin der er nødvendig for at modvirke symptomerne så man ikke bryder
sammen på halvvejen (og bagefter ærgre sig over at man rent faktisk var over
det værste!)

Hvis man bliver træt og irritabel når man holder op med at ryge, hvorfor så
ikke bruge Zyban som er registreret til at lindre "abstinenserne" (lige i
overkanten at kalde det abst. IMHO) og måske nogle valiumer i en uge (kun en
uge). Virker på nogle se fx. jeg fandt på google

http://groups.google.dk/groups?q=smoking+quit+valium&hl=da&lr=&ie=UTF-8&selm=3350FD3B.4855%40ix.netcom.com&rnum=3

Når man er afhængig af fx. heroin så ligger man på gulvet som et vrag og
brækker sig i en uge eller to, kan ikke sove i mange mange dage og bliver
ofte bundløst deprimeret i måneder indtil man bliver nogenlunde normal efter
et år. Alt dette vel vidende at man kan stoppe det hele på 2 minutter med
lidt brunt pulver og et stykke sølvpapir. Ikke at glemme at det var det
*eneste* der holdt en gående mens man var hjemløs og levede i skidtet på
gaden. Ja, gudskelov har jeg ikke været i ovenstående situation men måske
kan denne skrækfyldte sammenligning hjælpe en til at holde op med at ryge
når man ved hvad andre har kunnet gennemføre (ja, de findes).

Det må være muligt at slå den pakke prince, nikoman eller ej ;)

Hvis ikke, så skulle man måske overveje at skifte til snus, så asfalterer
man i det mindste ikke sine lunger og kredsløb med kræftfremkaldende
tjærestoffer og giftigt kondensat. :)

Bare min mening :)