Eksem -alternativ behandling
Fra : b. james

Dato : 26-05-04 16:27

Hej.

Jeg er 31 årog lider en del af eksem (noget i stil med børneeksem). Hudlægen
har erklæret kemisk krig, og det er jeg ikke så meget for. Derfor overvejer
jeg alternativ behandling (zoneterapi, homøopati, kinesologi, ....). Jeg er
ret "naturvidenskabeligt" anlagt, hvorfor jeg vil blive lidt skeptisk
overfor penduler, pyramider mv.

Er der nogen der har erfaring med behandling af eksem der kan give mig
forslag. Evt. med reference til behandlere i Århus-Randers området.

Tak

B.

Fra : Helle

Dato : 26-05-04 18:05

"b. james" <bobjames686@hotmail.com> wrote in message
> [...]
>
> Er der nogen der har erfaring med behandling af eksem der kan give mig
> forslag. Evt. med reference til behandlere i Århus-Randers området.

Jeg kender flere der har haft god erfaring med at drikke Aloe Vera Gel og
samtidig smøre flere gange dagligt med Propoliscremen fra FLP. Det har
afhjulpet mange med forskellige slags eksem. Ja, jeg er selv forhandler men
det er jeg fordi jeg har gode erfaringer med aloe vera produkterne. Samtidig
vil det nok være godt at tage til en zoneterapeut.

Mvh Helle

Fra : G.B.

Dato : 30-05-04 21:55

"Helle" <mail@FJERNhellenielsen.dk> skrev i meddelelsen

> Jeg kender flere der har haft god erfaring med at drikke Aloe Vera Gel

Hvordan skulle det have den mindste indflydelse på en topisk (ikke
"tropisk", men topisk!) eksem at indtage aloe-gél oralt??

--
The individual is the smallest minority.
Med venlig hilsen

Fra : Carsten Christiansen

Dato : 31-05-04 08:28

"G.B." <nonono@nospam.invalid.com> wrote in message
> "Helle" <mail@FJERNhellenielsen.dk> skrev i meddelelsen

> Hvordan skulle det have den mindste indflydelse på en topisk (ikke
> "tropisk", men topisk!) eksem at indtage aloe-gél oralt??

Eksem skal behandles indefra, udefra fjerner man kun symptomerne. Jeg siger
ikke and Aloe vera virker, men selve tilgangen er da meget bedre end bare at
smøre sig med en masse cremer, som i sidste ende kun vil lette ens
pengepung.

Fra : G.B.

Dato : 31-05-04 10:27

"Carsten Christiansen" <casseFJERNES@pc.dk> skrev i meddelelsen

> Eksem skal behandles indefra, udefra fjerner man kun symptomerne.

Du er læge eller videnskabsmand, kan jeg forstå. Re-spæækt.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 31-05-04 09:02

"Carsten Christiansen" <casseFJERNES@pc.dk> skrev i en meddelelse

> Eksem skal behandles indefra, udefra fjerner man kun symptomerne.

Og hvis ÅRSAGEN til eksemet kommer udefra?

Mvh. Lisbeth

Fra : Carsten Christiansen

Dato : 31-05-04 21:29

"Lisbeth Jacobsen" <KLIP_VÆK_lisbeth_jacobsen@hotmail.com> wrote in message
> "Carsten Christiansen" <casseFJERNES@pc.dk> skrev i en meddelelse

> Og hvis ÅRSAGEN til eksemet kommer udefra?
>
> Mvh. Lisbeth

Jeg vil nødig virke dumsmart, men hvis man ved hvad eksemet skyldes så
prøver man vel på at fjerne grunden. Det er dog desværre ikke altid
muligt/nemt er jeg klar over. Hvis det er din situation, så er jeg jo
selvfølgelig ked af at høre det.

Jeg står dog ved det jeg har sagt, kun fordi jeg har selv har set hvordan
min kone har fået det bedre, og hun har virkeligt været meget syg. Jeg
prøver ikke på at tjene penge på dette, men eftersom min kone også har været
igennem hele møllen med forskellige cremer, healing, akupunktur,
kineseologi, hormoner, urter, UVB, tjære, røde bade, håndlavede cremer med
krystaller i, religion, specielt vand, spis efter blodtype, klinisk
rengøring, mange ugers nonstop penicilin, gigtpiller og meget meget mere, så
har vi set at dette ikke virker, og at hun nærmest selv, ved at studere mad
og kroppen, har fundet løsning.

Mvh Carsten

Fra : G.B.

Dato : 31-05-04 21:47

> [...]
> prøver man vel på at fjerne grunden. Det er dog desværre ikke altid
> muligt/nemt er jeg klar over. Hvis det er din situation, så er jeg jo

Ved du da det? Er du klar over, at diagnosticering er cirka lige så
kompliceret som at lave en vejrprognose???

> Jeg står dog ved det jeg har sagt, kun fordi jeg har selv har set
> hvordan min kone har fået det bedre, og hun har virkeligt været meget

Det er da glædeligt, men hvordan slutter du, at det er aloe vera, som har
hjulpet hende? Det har du jo ikke en kinamands chance for at gennemskue.

> [...]
> gigtpiller og meget meget mere, så har vi set at dette ikke virker, og
> at hun nærmest selv, ved at studere mad og kroppen, har fundet

Eller også er det bare gået over af sig selv?

Fra : Carsten Christiansen

Dato : 31-05-04 21:59

> [...]
> hjulpet hende? Det har du jo ikke en kinamands chance for at gennemskue.

Jeg har ALDRIG sagt at aloe vera hjalp hende. Hun prøvede det for 2 år
siden, men det hjalp ikke. Jeg har dog indtil flere gange skrevet at det
måske kunne gave andre! Tjek dine oplsyninger før du drager mig miskredit.

> Eller også er det bare gået over af sig selv?

Det kan jeg 100% afvise. Det er godt at være skeptisk, men læs dog hvad jeg
skriver. Det er ikke for sjov at jeg tager mig tiden til at fortælle om
disse ting.

/Carsten

Fra : G.B.

Dato : 31-05-04 22:40

> [...]
> siden, men det hjalp ikke. Jeg har dog indtil flere gange skrevet at
> det måske kunne gave andre! Tjek dine oplsyninger før du drager mig

Hvilken baggrund har du for at skrive, at det "måske kan hjælpe andre"?
Altså, jeg har kun 20-25 års erfaring med brug af plantemedicin (Aloë er
jo en plante), så jeg er da altid åben for nye oplysninger.

> Det kan jeg 100% afvise.

100%? Det var sa***s. Det vil jeg gerne bede dig underbygge nærmere.

> hvad jeg skriver. Det er ikke for sjov at jeg tager mig tiden til at
> fortælle om disse ting.

Nej, det er det vel ikke - det er vel for at promovere salget af aloe
vera...

Fra : Carsten Christiansen

Dato : 31-05-04 22:59

> [...]
> jo en plante), så jeg er da altid åben for nye oplysninger.

> 100%? Det var sa***s. Det vil jeg gerne bede dig underbygge nærmere.

Jeg har vist beskrevet det nok efterhånden, og hvis du alligevel ikke tror
mig, gider jeg ikke bruge mere tid på at overbevise dig. Beklager...

> Nej, det er det vel ikke - det er vel for at promovere salget af aloe
> vera...

Nu er du jo direkte barnlig. Jeg sælger jo intet, men jeg kan jo heller ikke
afvise at det virker, ligesom du heller ikke kan afvise at jeg rent faktisk
fortæller dig sandheden om vores oplevelser....

/Carsten

Fra : G.B.

Dato : 31-05-04 23:29

> Jeg har vist beskrevet det nok efterhånden, og hvis du alligevel ikke
> tror mig, gider jeg ikke bruge mere tid på at overbevise dig.
> Beklager...

Jeg vil have referencer til dokumenterede forsøg! Kom så på dupperne,
Carsten!

> Nu er du jo direkte barnlig. Jeg sælger jo intet, men jeg kan jo
> heller ikke afvise at det virker, ligesom du heller ikke kan afvise at
> jeg rent faktisk fortæller dig sandheden om vores oplevelser....

Du SIGER at du ikke sælger - derfor kan du ganske godt være impliceret i
salg på MLM-niveau.

Men tvivlen må komme dig til gode - modtag derfor en undskyldning.

Fra : Carsten Christiansen

Dato : 01-06-04 07:02

> "Carsten Christiansen" <casseFJERNES@pc.dk> skrev i meddelelsen

> Jeg vil have referencer til dokumenterede forsøg! Kom så på dupperne,
> Carsten!

Du kan selv søge på nettet, der er masser af info. Det hedder "raw food" på
engelsk, og samtidig kan du jo undersøge hvad der sker med vores mad når vi
tilbereder den. Min kone er eksemfri, før var hun syg, ændringen har jeg
beskrevet, vidner har vi masser af. Det har hjulpet mange andre, spørg dem,
søg på nettet, gør en indsats. Jeg slutter denne diskussion for mit
vedkommende. Fortsat god vind i kampem mod mlm forhandlere, jeg er ikke
gladere for dem end du er.

> Du SIGER at du ikke sælger - derfor kan du ganske godt være impliceret i
> salg på MLM-niveau.

Ja, og måske skød jeg også JFK!

> Men tvivlen må komme dig til gode - modtag derfor en undskyldning.

TAK!

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 31-05-04 21:47

> [...]

> prøver man vel på at fjerne grunden. Det er dog desværre ikke altid
> muligt/nemt er jeg klar over. Hvis det er din situation, så er jeg jo

Man kan jo godt være rimeligt sikker på, hvad der har UDLØST eksem-anfaldet
og undgå dette. Men det forsvinder eksemet ikke nødvendigvis af. Ikke sådan
lige med det samme i hvert fald. Og længe efter det er forsvundet, kan huden
være enormt sårbar overfor påvirkninger.... en uldtrøje kan eksempelvis være
slemt.

Jeg har to gange på få måneder haft slemme eksemanfald, som jeg fik kradset
så meget i, at der gik betændelse i skidtet. Jeg er ret sikker på, at det
var noget udefrakommende, der udløste det. Og jeg har en mistanke om, at det
måske er formaldehyd - men jeg ved det ikke og jeg kan desværre heller ikke
være 100% sikker på altid at undgå kontakt med formaldehyd. Så jeg kan igen
risikere at få eksem af noget udefrakommende.

Og det mener du så, at jeg skal kurerer med indvortes behandling? Jeg må
indrømme, at jeg ikke rigtig tror på, at en allergisk reaktion på noget
udefrakommende skal kurereres med indvortes behandling.

> Jeg står dog ved det jeg har sagt, kun fordi jeg har selv har set hvordan
> min kone har fået det bedre,

Men din kones tilfælde behøver ikke være som andres. Årsagerne kan være
mangfoldige.
Og det forekommer mig lidt utroligt, hvis du - ene og alene på baggrund af
din kones tilfælde - kategorisk vil fastslå, at "Eksem skal behandles
indefra, udefra fjerner man kun symptomerne."

I øvrigt var det for mit vedkommende lige præcis symptomerne, der var
problemet! Årsagen var nemlig forlængst væk. Jeg til derfor tillade mig at
mene, at når det gælder eksem, så kan det være ret befriende at få
symptomerne behandlet.

Mvh. Lisbeth

Fra : Carsten Christiansen

Dato : 31-05-04 22:22

> [...]
> indrømme, at jeg ikke rigtig tror på, at en allergisk reaktion på noget
> udefrakommende skal kurereres med indvortes behandling.

Jeg har vist allerede skrevet een gang at den fremgangsmåde jeg fortæller om
ikke inkluderer situationer hvor det skyldes ydre påvirkninger.

> [...]
> din kones tilfælde - kategorisk vil fastslå, at "Eksem skal behandles
> indefra, udefra fjerner man kun symptomerne."

Ok, fra nu af kommenterer jeg ikke eksem der opstår af ydre påvirkninger. Du
har en pointe. Det skal ikke være en diskussion om enkeltsager, men en
generel debat. Hvorfor mon så mange nyfødte har eksem. Hvorfor vokser
antallet af personer med allergi med lynets hast. Det er ikke for sjov at
folk rundt om hele kloden er mere og mere bevidste om hvad de spiser, vi er
blot lidt langsomme til at opgive vores røde pølser citronhalvmåner her i
DK, og jeg er da ikke spor hellig. Jeg spiser kun middelsundt, nok fordi
mine allergier og eksem er ubetydeligt, og i værste fald irriterende.

> [...]
> problemet! Årsagen var nemlig forlængst væk. Jeg til derfor tillade mig at
> mene, at når det gælder eksem, så kan det være ret befriende at få

Det vil jeg da give dig ret i, 100%, også hvis man en enkelt gang tvings til
at bruge steorider kan det være nødvendigt, men der er vel ingen der tror på
at steroider kan helbrede eksem.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 01-06-04 07:42

> Jeg har vist allerede skrevet een gang at den fremgangsmåde jeg fortæller
om
> ikke inkluderer situationer hvor det skyldes ydre påvirkninger.

Hvordan ved man, hvornår et pludseligt opstået eksemanfald skyldes ydre
eller indre påvirkninger?

Og hvordan ved man, hvornår det skal behandles udvortes eller indvortes?

> Hvorfor mon så mange nyfødte har eksem. Hvorfor vokser
> antallet af personer med allergi med lynets hast.

Det ved jeg kun meget lidt om.
Og mig bekendt er det også en uløst gåde, så jeg går ikke ud fra, at du kan
svare heller?

> Det er ikke for sjov at
> folk rundt om hele kloden er mere og mere bevidste om hvad de spiser,

Jeg anfægter på ingen måde værdien af at leve sundt!
Jeg er også med på, at maden man spiser kan være allergifremkaldende.
Også, at maden man spiser måske kan FOREBYGGE allergier etc.

Jeg har selv været slemt allergisk og valgte at ernære min spæde datter
efter principper, der (måske?) kunne reducere hendes risiko for allergi og
astma og eksem. Hun blev ammet til hun var et år og der var flere fødevarer,
som hun først fik, da hun var ret stor. Hun fik ingen tilsætningsstoffer men
kun mors hjemmelavede mad - lavet på de bedst tilgængelige og mest naturlige
råvarer. Så du behøver ikke bruge din energi på at overbevise mig om, at
sund mad er vigtig *S*

> [...]
til
> at bruge steorider kan det være nødvendigt, men der er vel ingen der tror

Det har da helbredt min *S*
Det virker så kraftigt, at selv et stort og betændelsesramt område kan
kureres med få dages behandling.

Jeg forsøgte i øvrigt først - i dagevis - med aloe vera til udvortes brug.
Det hjalp ikke en dyt overhovedet.

Lige for god ordens skyld skal det ikke opfattes som at jeg mener, at
steroider er den eneste eller bedste eller sundeste behandling. Men den er d
ælme effektiv!

Jeg anfægter blot din generaliserende påstand om, at eksem skal behandles
indvortes fra - og at symptombehandling er en dårlig løsning, er jeg bestemt
heller ikke enig med dig i. Det er til tider ret vigtigt at få symptomerne
fjernet også. De kan ellers føre til kradsen, betændelse, voldsomt ubehag og
slemme, kroniske skader på huden.

Mvh. Lisbeth

Fra : Helle

Dato : 31-05-04 09:22

> [...]
> "tropisk", men topisk!) eksem at indtage aloe-gél oralt??
>
> --
> The individual is the smallest minority.

Jeg ved heller ikke om det virker lige i dette tilfælde men det er da et
forsøg værd eftersom det har hjulpet mange andre med eksem. Grunden til jeg
siger aloe gel som skal tages oralt, er fordi eksem skal behandles indefra
og ud.

Mvh Helle

Fra : G.B.

Dato : 31-05-04 10:26

> [...]
> et forsøg værd eftersom det har hjulpet mange andre med eksem. Grunden
> til jeg siger aloe gel som skal tages oralt, er fordi eksem skal

Er du klar over, hvor mange forskellige typer eksem, der findes?
Kontaktallergier (nikkeleksem, f. eks.), infektioner med bakterier eller
vira, overfølsomhed for rengøringsmidler og andre kemikalier og så
videre. Der findes flere medicinske specialer omhandlende eksem -
dermatologi og allergologi, for eksempel - og din svævende påstand om, at
"det skal behandles indefra" holder ikke en halv meter - desværre.

Hvilken type vil du påstå, at aloe virker på, taget _indvortes_? Hvis du
så endda havde skrevet _udvortes_, kunne jeg til nøds forstå det.

Fra : Carsten Christiansen

Dato : 31-05-04 12:27

Jeg er glad for at der er lidt debat om emnet. Jeg ved godt at der findes
mange forskellige allergier og typer af eksem, der undervurderer du mig en
lille smule. Jeg burde have skrevet at jeg taler om den slags eksem hvor man
kan udelukke nærmest alt og stadigvæk have eksemet. Altså den type hvor det
er ens egen krop der er problemet, og ikke noget man ellers kan fjerne ved
at udngå at røre ved ting, bruge kemikalier osv. Når man har problemer med
eksem, er det fordi ens immunforsvar ikke virker som det skal. Det kan vi
vist ikke være uenige om, og derfor er det vigtigt at få bragt ens
immunforsvar op på 100% igen, så man bliver mere modtandsdygtig.

Der er voldsomt mange stoffer i vores dagligdag der er skadelige for
kroppen, og det gælder jo så vidt muligt at undgå at indtage disse stoffer.
Eksem kan f.eks. have noget at gøre med at man fordøjer maden dårligt, og
her kan aloe vera måske hjælpe. Held og lykke med at finde en læge der er
villig til at indrømme at maden og fordøjelsen spiller en faktor her. Vi har
ikke fundet nogen selv, men efterhånden må man jo håbe at der findes nogen
der indser at huden ikke udelukkende kan behandles ved at bombe binyrerne
tilbage til stenalderen ved at hælde binyrebarkhormon på dem!

Og ja, hvis man har en svampeinfektion eller anden infektion på huden skal
man selvfølgelig smøre sig, men det var ikke den slags eksem jeg tænkte på.
Min kone har været udsat for en sygdomsperiode der var så slem, og ligesom
Padmé (se nedenfor) har hun prøvet en pokkers masse ting. Hun har så bare
været endnu længere ude og er gået endnu mere drastisk til værks.... det er
selvfølgelig et gæt, da jeg ikke kender Padmé, men min teori er at jo mere
syg man er, jo mere drastisk er man villig til at ændre sit liv.

Jeg vil derfor ikke give dig helt ret, min påstand holder, men jeg havde
bare ikke forklaret mig godt nok!

Fra : G.B.

Dato : 31-05-04 14:02

> [...]
> er problemet, og ikke noget man ellers kan fjerne ved at udngå at røre
> ved ting, bruge kemikalier osv. Når man har problemer med eksem, er

Nu kan du så til gengæld undervise mig lidt... Hvilke typer eksem drejer
det sig så om? Hvad er symptomerne og årsagerne?

> det fordi ens immunforsvar ikke virker som det skal. Det kan vi vist
> ikke være uenige om, og derfor er det vigtigt at få bragt ens
> immunforsvar op på 100% igen, så man bliver mere modtandsdygtig.

Det er nu også et problem, hvis dit immunforsvar er 120% (eller lidt for
emsigt) - det kan skam afstedkomme alvorlige lidelser som diabetes og
invaliderende bindevævslidelser.

> Der er voldsomt mange stoffer i vores dagligdag der er skadelige for
> kroppen, og det gælder jo så vidt muligt at undgå at indtage disse
> stoffer. Eksem kan f.eks. have noget at gøre med at man fordøjer maden

Jeg anbefaler folk (hvis de ellers spørger mig) at undgå halvfabrikata så
vidt det er muligt, og iøvrigt selv lave sin mad af friske og sunde
råvarer. Så behøver man næppe at "lappe" med aloe vera eller vitaminer
etc.

> [...]
> jo håbe at der findes nogen der indser at huden ikke udelukkende kan
> behandles ved at bombe binyrerne tilbage til stenalderen ved at hælde

Jeg kender personligt flere læger, bl.a. Carsten Vagn-Hansen, som jeg
korresponderer flittigt med for tiden, samt flere andre, herunder
farmaceuter (bl.a. lektorer på Farmaceutisk Højskole), som indser
betydningen af naturmedicin og ernæring.

Der findes endda et begreb som dækker denne anskuelse, det hedder
"komplementær medicin", og går ud på, at man bruger "almindelig" medicin,
altså "piller fra apoteket", når man er kommet så langt ud, at almindelig
sund fornuft, urter og kosttilskud ikke længere er nok.

> Padmé, men min teori er at jo mere syg man er, jo mere drastisk er man
> villig til at ændre sit liv.

Ja, du rammer her et centralt punkt: Meget syge mennesker hopper nemlig
på diverse kvaksalveres yderst optimistiske udtalelser, da man klynger
sig til ethvert halmstrå, når man ser Fader Død i øjnene!!! Min egen
søster, som for to år døde af cancer pancreaticus, hvilket i de senere
stadier er ekstremt smertefuldt, lod sig således af den "alternative
behandler" Suzette van Hauen forlede til at tro, at hun havde "candida",
hvorefter hun gennem flere år desværre ikke fik den behandling, som kunne
have reddet hendes liv!

> Jeg vil derfor ikke give dig helt ret, min påstand holder, men jeg
> havde bare ikke forklaret mig godt nok!

OK...

> "G.B." <nonono@nospam.invalid.com> wrote in message

Ikke for at være et brokkehoved, men læs lige på
<http:www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html> hvordan man svarer
korrekt på en meddelelse i nyhedsgrupperne.

Fra : Ukendt

Dato : 31-05-04 14:33

> [...]
> altså "piller fra apoteket", når man er kommet så langt ud, at almindelig
> sund fornuft, urter og kosttilskud ikke længere er nok.

Nu går jeg selv på ovennævnte skole, som nu forøvrigt hedder Danmarks
Farmaceutiske Universitet, og jeg ved at debatten omkring natur- kontra
konventionel medicin også florerer kraftigt der.
Men ganske rigtig er der fortalere for naturmedicin og da ikke uden grund.
Over 50% af alt medicin der findes på markedet idag har sin oprindelse fra
naturen. Oftest er det dog nødvendigt at ændre på strukturen for at få et
bedre lægemiddel. Men vi undervises skam også i eksempelvis farmakognosi og
etnofarmakologi, som begge behandler naturmedicin.
Det er ofte en fordom at farmaceuter ikke accepterer naturmedicin, men sådan
forholder det sig ikke i realiteten. Farmaceuter stiller dog generelt høje
krav til den videnskabelige dokumentation og det er ofte der naturmedicinen
halter efter.

Af ren og skær interesse kunne jeg godt tænke mig at vide, hvilke lektorer
det er du referer til, der 'indser betydningen af naturmedicin og ernæring.'
Der har nemlig netop været en stor debat om homeopati, hvor en lektor
(sociolog, ikke farmaceut) på universitet påstod at det virkede, men blev
pillet godt og grundigt ned igen.

I øvrigt kan jeg kun give dig og Carsten Vagn-Hansen ret i, at folk generelt
opsøger læge alt for tidligt, da sygdomme oftest går i sig selv igen.

Mvh Ragnar

Fra : G.B.

Dato : 31-05-04 17:26

"Ragnar" <ragnar at pharmacist dot dk> skrev i meddelelsen

> Nu går jeg selv på ovennævnte skole, som nu forøvrigt hedder Danmarks
> Farmaceutiske Universitet, og jeg ved at debatten omkring natur-
> kontra konventionel medicin også florerer kraftigt der.

OK - mea culpa, men for få år siden hed det nu Farmaceutisk Højskole.

> Men ganske rigtig er der fortalere for naturmedicin og da ikke uden
> grund. Over 50% af alt medicin der findes på markedet idag har sin
> oprindelse fra naturen. Oftest er det dog nødvendigt at ændre på

Præcis. Det præciserer jeg også i min første bog (fra 1990 - se
signaturen).

> strukturen for at få et bedre lægemiddel. Men vi undervises skam også
> i eksempelvis farmakognosi og etnofarmakologi, som begge behandler

Mine yndlingsdiscipliner. Jeg har således (blandt mange andre!!!) Trease
and Evans, som jeg har brugt ekstensivt som kilde, ligesom Planta Medica
og J. of Ethnopharmacology...

> [...]
> Farmaceuter stiller dog generelt høje krav til den videnskabelige
> dokumentation og det er ofte der naturmedicinen halter efter.

Enig. Derfor stejler jeg også kraftigt over Aloe-kan-kurere-alle-
sygdomme-problematikken.

> [...]
> homeopati, hvor en lektor (sociolog, ikke farmaceut) på universitet
> påstod at det virkede, men blev pillet godt og grundigt ned igen.

F. eks. Adsersen og Gudiksen - som går næppe ind for "en dråbe af et-
eller-andet i Damhussøen"...

> I øvrigt kan jeg kun give dig og Carsten Vagn-Hansen ret i, at folk
> generelt opsøger læge alt for tidligt, da sygdomme oftest går i sig
> selv igen.

Jeps.

--
http://www.phyton.dk/urter
Med venlig hilsen

Fra : Ukendt

Dato : 31-05-04 20:39

> OK - mea culpa, men for få år siden hed det nu Farmaceutisk Højskole.

Det er helt korrekt. Men nogle kloge hoveder fra RUC mente at navnet
højskole skræmte potentielle studerende væk. Derfor omdøbelsen.

> F. eks. Adsersen og Gudiksen - som går næppe ind for "en dråbe af et-
> eller-andet i Damhussøen"...

Aha, jo dem kender jeg skam godt. Ganske fornuftige damer de to. Jeg var
bare lige bange et øjeblik for at det var en vis vand-med-huller-kurerer
sociolog :)

Forresten, hvorfor navneforandringen til G.B.?

Mvh Ragnar

Fra : G.B.

Dato : 31-05-04 22:49

> Aha, jo dem kender jeg skam godt. Ganske fornuftige damer de to. Jeg
> var bare lige bange et øjeblik for at det var en vis
> vand-med-huller-kurerer sociolog :)

Næ, jeg er skam i besiddelse af en god portion natur(videnskabe)lig
skepsis. )

> Forresten, hvorfor navneforandringen til G.B.?

Dette er OT, men siden du spørger så pænt: Visse personer brugte det som
et polemisk våben mod mig, at jeg skrev under pseudonym. Det kan være
lidt mere problematisk i debatter med politiske fanatikere
(Hizb-ut-Tahrir og deres sympatisører) at hedde Georg Borchorst, og ikke
Jens Jensen...

Ved at bruge mit rigtige navn, har jeg dermed frataget kværulanter af
forskellig observans denne ankemulighed, men samtidig udsat mig selv for
en vis grad af chikane, som jeg dog nu er vokset til at kunne håndtere.
))

Fra : Ukendt

Dato : 31-05-04 23:07

> Næ, jeg er skam i besiddelse af en god portion natur(videnskabe)lig
> skepsis. )

Ja, men det har jeg skam også observeret :)

> [...]
> forskellig observans denne ankemulighed, men samtidig udsat mig selv for
> en vis grad af chikane, som jeg dog nu er vokset til at kunne håndtere.

Ja, det var vist lidt off-topic, jeg havde bare undret mig over, hvor
arcana´s indslag var blevet af og kunne så genkende din hjemmeside, som jeg
i øvrigt har stor respekt for. Det er sgu rart at se at plantemedicin kan
promoveres på en mere videnskabelig måde end mange af de kommercielle
hjemmesider vi bliver spammet med herinde.
Kan da godt forstå du har taget det med dit alias til dig, hvis folk har
brugt det som et beskidt våben mod dig. Så har de da det argument mindre :)

Mvh Ragnar

Fra : G.B.

Dato : 31-05-04 23:30

> [...]
> plantemedicin kan promoveres på en mere videnskabelig måde end mange
> af de kommercielle hjemmesider vi bliver spammet med herinde.

Takker og bukker, sagde manden. Han havde begge dele. ))

> Kan da godt forstå du har taget det med dit alias til dig, hvis folk
> har brugt det som et beskidt våben mod dig. Så har de da det argument
> mindre :)

Hehe...

Fra : Carsten Christiansen

Dato : 31-05-04 21:44

> "Carsten Christiansen" <casseFJERNES@pc.dk> skrev i meddelelsen

> Nu kan du så til gengæld undervise mig lidt... Hvilke typer eksem drejer
> det sig så om? Hvad er symptomerne og årsagerne?

symptomerne er jo at der er eksem, årsagen er alt det vi propper i munden.
Jeg gætter på at dem der har har eksem, vil se en forbedring hvis de faster
i et par dage. Det er jo ikke holdbart, men min kone var syg med en
maveforgifting, og i de par dage var eksemet ikke slemt. Det kom så tilbage
igen da hun begyndte at spise selvfølgelig. Man kan sikkert finde andre
forklaringer her, men når vi ser tilbage på det, så er vores konklusion
klar.

> [...]
> vidt det er muligt, og iøvrigt selv lave sin mad af friske og sunde
> råvarer. Så behøver man næppe at "lappe" med aloe vera eller vitaminer

Jeg kunne ikke være mere enig, men min kone vil med hendes erfaring sige at
det ikke er nok. Maden skal være rå, så får du mere ud af det du spiser. Der
er jo heller ingen andre dyr der varmer maden op.

> [...]
> altså "piller fra apoteket", når man er kommet så langt ud, at almindelig
> sund fornuft, urter og kosttilskud ikke længere er nok.

Point taken, men der er jo stadig ikke så mange læger der er med på den
vogn.

> [...]
> hvorefter hun gennem flere år desværre ikke fik den behandling, som kunne

Det gør mig ondt at høre, og ja du har ret, man er syg og svag og bruger
urolige summer på ting der ikke virker, og det eneste man får ud af det er
et lille spinkelt håb. Vi har selv været turen igennem, og er blevet klogere
undervejs!

Fra : G.B.

Dato : 31-05-04 22:50

> symptomerne er jo at der er eksem, årsagen er alt det vi propper i
> munden.

Ost? Grønkål? Aloe Vera?

Fra : Carsten Christiansen

Dato : 31-05-04 23:16

dit korstog mod Aloe Vera forhandlere er helt fint, men bland nu mig udenom.
Jeg er sgu også ærgelig over de 1000 vis af kroner vi brugte på AV uden at
det virkede!!!!

Fra : Helle

Dato : 01-06-04 00:24

"Carsten Christiansen" <casseFJERNES@pc.dk> wrote in message
> dit korstog mod Aloe Vera forhandlere er helt fint, men bland nu mig
udenom.
> Jeg er sgu også ærgelig over de 1000 vis af kroner vi brugte på AV uden at
> det virkede!!!!

Det er godt nok ærgerligt at det ikke virkede for jer men så fik I vel
pengene tilbage?..sådan er det hos ALLE FLP forhandlere. Hvis produktet ikke
virker og man ikke er tilfreds får man ALLE sine penge uden diskution. Men
nu ved jeg naturligvis ikke om det var hos en flp forhandler I købte.

På nogen virker Aloe Vera - på andre gør det ikke..sådan er man jo så
forskellig og selvfølgelig hjælper det ikke noget at drikke aloe vera hvis
man er allergisk overfor parfume - så skal man selvfølgelig stoppe med at
bruge parfume. Så nej, det er ikke alle slags eksem at aloe vera virker på
og det er heller ikke alle der bliver helbredt. Igen: det er meget
forskelligt.

Derfor vores fulde tilfredshedsgaranti: alle pengene tilbage!

Mange har gode erfaringer med brugen af aloe vera - nogen har dårlige
erfaringer. Vi kan ikke alle synes at et produkt er genialt. Vi kan jo
heller ikke alle lide den samme ost vel?

Mvh Helle

Fra : Ukendt

Dato : 01-06-04 07:25

> [...]
> bruge parfume. Så nej, det er ikke alle slags eksem at aloe vera virker på
> og det er heller ikke alle der bliver helbredt. Igen: det er meget

Det var dog en fremragende salgstale. "Nu skal du høre, her er noget
medicin. Jeg ved ikke hvad der er i eller om det virker. Men prøv det prøv
det, det virker nogen gange".
Kan du forstå folks skepticisme overfor det?
Det er simpelthen ikke godt nok at sælge et kosttilskud og ikke have evidens
for en effekt. Sådan er fødevareloven desværre, men jeg forstår ikke folk
kan se sig selv i øjnene efter at forsøge at prakke folk et kosttilskud, de
intet aner om selv. I bedste fald virker det ikke - I værste fald giver det
bivirkninger eller interaktioner.
Det skræmmer mig simpelthen, når jeg ser folk herinde promovere deres
kosttilskud uden at have nogen som helst anelse om, hvad der er i, hvordan
det virker, hvordan det kan interagere eller i det mindste om det virker.
Dette er ikke fordi jeg har et forstokket syn på naturmedicin. Forstå mig
ret, jeg har stor respekt for naturens fantasi når det kommer til at
fremstille 'lægemidler'. Men i eksempelvis et æble findes der over 3000
forskellige kemiske forbindelser - Hvordan kan MLM, FLP, eller hvem der nu
sælger et planteekstrat have vished for at netop deres kosttilskud ikke
netop indholder bare én kemisk forbindelse, der skaber en interaktion med
eksempelvis et konventionelt lægemiddel?

For at eksemplificere kan jeg fortælle at det meget anvendte Echina Force
ikke må indtages sammen med en type P-piller, da effekten af P-pillen dermed
nedsættes radikalt. Det står der ingen steder på flasken.

Det som jeg håber læseren, der har kæmpet sig igennem dette tager med, er
ikke at kosttilskud skal fjernes fra markedet, blot at have en sund skepsis
overfor kosttilskud og sætte sig ind i, hvad der er i og hvordan det virker.
Dette gælder specielt sælgerne, som jeg efterhånden har fundet ud af vi har
en del af herinde.

Mvh Ragnar / stud.pharm

Fra : Padmé Amidala

Dato : 01-06-04 15:58

"Ragnar" <ragnar at pharmacist dot dk> wrote in message

snip -

> [...]
dermed
> nedsættes radikalt. Det står der ingen steder på flasken.

Kunne da godt tænke mig at høre hvilken type p-piller, der her er tale om?

> Mvh Ragnar / stud.pharm

VH
Padmé

Fra : Ukendt

Dato : 01-06-04 17:23

> Kunne da godt tænke mig at høre hvilken type p-piller, der her er tale om?

Jeps, det skal jeg lige undersøge. Jeg har nemlig lige glemt det :)
Det var noget jeg fik forelæst til en forelæsning sidste år, men jeg skal
nok lige se om jeg kan finde en kilde og hvilken type det er.
Bær over med mig, hvis det tager lidt tid, jeg sidder godt begravet i bøger
grundet eksamen (og nej, desværre ikke lige noget med relevans for echina og
p-piller)

Mvh Ragnar

Fra : Padmé Amidala

Dato : 01-06-04 18:21

Take your time.
Du har fuld forståelse herfra med den grund

VH
Padmé

Fra : G.B.

Dato : 01-06-04 20:09

"Padmé Amidala" <gsagae@geagnhwo.com> skrev i meddelelsen

> Kunne da godt tænke mig at høre hvilken type p-piller, der her er tale
> om?

Jeg vil da også meget gerne have et par hints til en søgning på PubMed,
når Regnar får tid. Men echinacea er faktisk en plante, som skal bruges
med omtanke - et par eksempler:

Aids-patienters tilstand forværres faktisk af echinacea, fordi den får
kroppen til at lave flere T-lymfocytter, som er med til at sprede virus
(det er de celler, som først angribes af virus);
Folk med diabetes (den insulinkrævende) skal også passe på, fordi
diabetes er mistænkt for at være en auto-immunsygdom, og så er det ikke
så praktisk at booste immunforsvaret;
Det samme gælder andre auto-immun-sygdomme, hvor det er kroppens
immunsystem, som overreagerer.

Jeg har ikke lige noget at have det i, men af samme grund kunne jeg
forestille mig, at allergier (i hvert fald visse typer) vil kunne
forværres af echinacea.

Fra : Padmé Amidala

Dato : 01-06-04 16:02

"Helle" <mail@FJERNhellenielsen.dk> wrote in message

> [...]
> virker og man ikke er tilfreds får man ALLE sine penge uden diskution. Men
> nu ved jeg naturligvis ikke om det var hos en flp forhandler I købte.

Det vil jeg ikke give dig ret i, Helle. Da jeg i sin tid købte to dunke aloe
vera drikkegel fra FLP, som jo i øvrigt ikke virkede, fik jeg ikke en rød
reje tilbage trods intens kommunikation med sælgeren.

> Mange har gode erfaringer med brugen af aloe vera - nogen har dårlige
> erfaringer. Vi kan ikke alle synes at et produkt er genialt. Vi kan jo
> heller ikke alle lide den samme ost vel?

Det kan under ingen omstændigheder sammenlignes.

> Mvh Helle

VH
Padmé

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 31-05-04 10:37

Helle wrote:

[Om aloe vera]
> Jeg ved heller ikke om det virker lige i dette tilfælde men det er da et
> forsøg værd eftersom det har hjulpet mange andre med eksem.

Sjovt nok, så nævnes aloe vera slet ikke på den side som Faithless giver
os et link til (http://www.hudeksem.dk/dk/da/page.jsp). Siden virker
ellers meget seriøs. Måske du skulle skrive til dem og forklare om Aloe
Veraens virkning på eksem, så alle de besøgende på siden kan få bedre
hjælp i stedet for at blive fastholdt i et medicinhelvede.

> Grunden til jeg
> siger aloe gel som skal tages oralt, er fordi eksem skal behandles indefra
> og ud.

Fortæl dem også lige, at de besøgende selvfølgelig skal indtage de mange
salver osv. oralt i stedet for at smøre dem på huden. Det må skyldes en
misforståelse hos medicinproducenterne, at man ikke nævner den korrekte
brug af medicinen.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Ukendt

Dato : 26-05-04 19:38

> [...]
>
> Er der nogen der har erfaring med behandling af eksem der kan give mig
> forslag. Evt. med reference til behandlere i Århus-Randers området.

Hvis du er naturvidenskabeligt anlagt, hvorfor så søge zoneterapi, homeopati
og kinesiologi?
Bare af ren og skær interesse.

Mvh Ragnar

Fra : b. james

Dato : 27-05-04 06:35

Tja.....

Det er vist lidt i mangel af bedre forslag. Jeg ved bare at der skal gøres
noget, og er villig til at overskride nogle af mine grænser.

Mvh.

B.

Fra : Ukendt

Dato : 27-05-04 10:33

> Det er vist lidt i mangel af bedre forslag. Jeg ved bare at der skal gøres
> noget, og er villig til at overskride nogle af mine grænser.

Men havde lægen ikke forslået medicinsk behandling?
Hvilken behandling forslog han? Og hvad er det der gør, at du ikke er meget
for det?

Mvh Ragnar

Fra : Ukendt

Dato : 26-05-04 19:38

Fra : Carsten Christiansen

Dato : 29-05-04 11:35

> [...]
>
> Er der nogen der har erfaring med behandling af eksem der kan give mig
> forslag. Evt. med reference til behandlere i Århus-Randers området.

Hej

Eksem skal behandles indefra, så vil man være rask, så glem alt om cremer og
hvad der ellers findes til at behandle symptomerne. Jeg vil slet ikke afvise
at der er folk er har stor glæde af de alternative tilgange, da de meget
ofte også behandler sygdommen indefra. Min kone har været ubeskriveligt
hårdt ramt af eksem især de sidste 4 år. Hun har nu været 100% eksemfri de
sidste par måneder, og det på trods af at hun ikke har modtaget nogen former
for behandling, eller bruger nogen former for medicin.

Hun har selv været igennem flere af de alternative behandlingsformer, dog
uden nogen nytte.. det blev faktisk bare værre nogen steder. Jeg vil dog
slet ikke kritisere disse behandlere, fordi mange eksemplagede kan have stor
nytte af at besøge disse folk. Vores erfaring er også at de sidste sted man
kan blive helbredt, er hos lægen.

Min kone har brugt 1000'vis af timer på internettet og har søgt information
om kroppen og sygdomme generelt. Hun ved nu derfor rigtigt meget om kosten,
og hvad man bør spise for at få det bedre. De sidste par måneder har hun så
udelukkende levet af rå mad, og meget bestemte typer mad. Dette har nærmest
haft en mirakuløs effekt, og hun er nu sygdomsfri.

Dette er naturligvis en svær levevis, og det er ikke nemt kun at leve af rå
mad hele tiden. Vi køber bl.a. et speciallavet pulver fra et koreansk firma,
som indeholder mange næringsstoffer og som er 100% økologisk. Dette gør
livet lidt lettere og sørger for at man får nogle af de ting man har behov
for.

Derfor er mit forslag at man overvejer om man er villig til at foretage en
så drastisk ændring af sit liv, og begynde at spise rå mad. Der er mange som
har haft gavn af dette, og selvom der ikke kan gives nogen garantier her i
livet, vil man helt sikkert få det bedre når ens krop renses ud på denne
måde.

Jeg håber at der er folk der kan bruge disse råd til noget, og I er også
velkomne til at skrive direkte til mig.

Mvh Carsten

PS. Vi har stadig 2x 100 grams tuber med ELIDEL, så hvis der er nogen der
vil købe dem billigt, så bare skriv. Min kone skal jo ikke længere bruge
dem, og det er svært at levere dem tilbage til vore apotek da vi lige er
flyttet.

Fra : Faithless

Dato : 31-05-04 10:15

De reklamere for denne side i TV og der står, at man kan få svar på ethvert
spørgsmål. Så prøv at kigge på den og se om de kan besvare de spørgsmål du
har.

http://www.hudeksem.dk/dk/da/page.jsp

Faithless

Fra : Carsten Christiansen

Dato : 31-05-04 23:17

"Faithless" <No@mail.dk> wrote in message

> [...]
ethvert
> spørgsmål. Så prøv at kigge på den og se om de kan besvare de spørgsmål du

Siden er en skjult reklame for protopic og elidel, jeg var også dybt skuffet
første gang jeg så den side. Grafisk pæn, indholdsmæssigt får den 03.

/Carsten

Fra : Padmé Amidala

Dato : 31-05-04 11:18

Jeg er selv atopiker (dvs. har børneeksem) og har været det næsten hele mit
liv. Man vil helst ikke blive ved med at smøre sig med diverse hormoncremer
året rundt, så man prøver hvad som helst. Desværre er man derfor også et
nemt offer for diverse plattenslagere, der mener at deres alternative metode
er vejen frem.

Personligt har jeg bl.a. prøvet:

Akupunktur - havde ingen virkning på eksemet.

Zoneterapi - virkede ikke. Forværrede eksemet, så det blev nødvendigt med
flere omgange heftige
hormonkure. Fik eksement til at springe ud på steder det aldrig havde været
før.

Fjernelse af diverse madvarer fra kosten over en lang periode, fx. undgå
røde madvarer, ingen citrusfrugter etc. - virkede heller ikke.

Solarie - virkede heller ikke...blev bare forbrændt i stedet for.

Indtagelse af koncentreret Aloe vera - var spild af penge. Smagte elendigt
og havde ingen virkning what so ever på eksemet.

Indtagelse af bukkehornste og brændenældete- virkede heller ikke.

Propolis creme-duftede da meget godt, men ingen effekt på eksemet.

Det der fungerer for mig, er desværre hormoncremen Mildison til ansigtet og
så den hormonfrie salve Protopic til hænder. Protopic fås også på recept, og
er vildt dyr. Du kan igennem din hudlæge søge om enkelt tilskud til den.
Ellers kig forbi www.atopiskeksemforening.dk - det er et udemærket site, med
et debatforum, hvor man kan "tale" med ligesindede.

Pøj pøj med det.

VH
Padmé

Fra : T.Jørgensen

Dato : 01-06-04 11:20

"b. james" <bobjames686@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er der nogen der har erfaring med behandling af eksem der kan give mig
> forslag. Evt. med reference til behandlere i Århus-Randers området.

Da jeg har rigtig god erfaring med Decubal, fra apoteket, vil jeg råde dig
til at prøve den.
Min søn har astma eksem, og de første år smurte vi med forskellige hormon
salver, men det holdt det kun nede.
Efter at have været til hudlæge, som gav os rådet, gik vi i gang. Og det
hjælper virkelig godt, det går jo ikke væk lige med det samme, men efter et
stykke tid.
Og husk så, ikke for stærk sæbe og husk at holde huden fugtig !
Mvh. Marianne

Fra : Padmé Amidala

Dato : 01-06-04 16:07

"T.Jørgensen" <zulu@mail.dk> wrote in message

> Da jeg har rigtig god erfaring med Decubal, fra apoteket, vil jeg råde dig
> til at prøve den.

Bare så du er klar over det. Der er nogle af Decubal-produkterne der
indeholder hormonforstyrrende og kræftfremkaldende stoffer. Ligeså med
Locobase Repair blandt andre, så at det stammer fra Apoteket er ingen
garanti.
Naturligvis er det ikke samme mængde som i hormoncremerne, men hvis man har
eksem og har det igennem mange år/hele livet, bliver det til meget i det
lange løb.

VH
Padmé

Fra : T.Jørgensen

Dato : 02-06-04 10:40

"Padmé Amidala" <gsagae@geagnhwo.com> skrev i en meddelelse

> [...]
har
> eksem og har det igennem mange år/hele livet, bliver det til meget i det

Jamen! Alternativet er hormon cremer, så ved jeg ikke hvad der er værst ?
Og det er ikke hel tiden og hver dag vi bruger det!!
Jeg ville gerne se nogle beviser på det du påstår.
Kan du henvise til noget dokumentation ?

Mvh. Marianne

Fra : G.B.

Dato : 02-06-04 11:54

"T.Jørgensen" <zulu@mail.dk> skrev i meddelelsen

> Jamen! Alternativet er hormon cremer, så ved jeg ikke hvad der er
> værst ?

Alternativet til binyrebarkhormon er, at allergien ikke bliver behandlet.
Hvis du vidste, hvor lidelsesfyldt det kan være at have f. eks.
nikkeleksem, ville du ikke stille spørgsmålstegn ved medikamenter, som rent
faktisk virker.

Det er et spørgsmål om livskvalitet for patienten!

Fra : T.Jørgensen

Dato : 02-06-04 14:28

"G.B." <nonono@nospam.invalid.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det er et spørgsmål om livskvalitet for patienten!
>
> --
> The individual is the smallest minority.

Det var overhovedet ikke dig svaret var til !!!!
Desuden så tror jeg nok at jeg ved hvordan det er at have eksem !! Jeg lider
selv af Erythema Multiforme !!!
Jeg er ikke indædt modstander af hormon creme, men vil gerne passe på min
søns hud, så den ikke bliver tynd !!
Svaret til mig var ang. Decubal !
Læs tråden, før du svare.
Mvh. Marianne

Fra : G.B.

Dato : 02-06-04 14:42

> Det var overhovedet ikke dig svaret var til !!!!

Rolig nu. Dette her er en nyhedsgruppe, og en sådan er offentlig, og
hvis du skriver i en nyhedsgruppe, risikerer du faktisk at få svar fra
andre end dem du skriver til - også selv om dem, som svarer, måske
svarer forkert - det er en af de væsentligste forskelle på nyhedsgrupper
og email. Og ingen af os er fejlfri, vel?

> Desuden så tror jeg nok at jeg ved hvordan det er at have eksem !! Jeg
> lider selv af Erythema Multiforme !!!

Ouch... min medfølelse.

> Jeg er ikke indædt modstander af hormon creme, men vil gerne passe på
> min søns hud, så den ikke bliver tynd !!

Det er da forståeligt.

> Svaret til mig var ang. Decubal !

Jamen så undskyld da. Man bruger vel også kun hormoncremer, når
tilstanden er så slem, at Decubal ikke virker. Så mener jeg til gengæld
også, at det er berettiget at bruge dem.

Jeg fik selv som barn binyrebarkhormon-salver mod eksem, som i dag er
bandlyst langt ned i det mørkeste helvede. Men på trods af dette har jeg
i dag Gud ske lov ingen problemer med eksem eller tynd hud.

Fra : T.Jørgensen

Dato : 02-06-04 14:52

> [...]
> i dag Gud ske lov ingen problemer med eksem eller tynd hud.
>
> --
> The individual is the smallest minority.

Jeg tager da imod din undskyldning, og er enig med dig i det du har skrevet.
mvh.Marianne

Fra : Padmé Amidala

Dato : 02-06-04 16:01

> [...]

> Og det er ikke hel tiden og hver dag vi bruger det!!
> Jeg ville gerne se nogle beviser på det du påstår.
> Kan du henvise til noget dokumentation ?

Når man i forevejen smører sig (eller sit barn) med hormonsalver/cremer, er
man vel interesseret i ikke at tilføre huden flere hormonforstyrrende
stoffer fra diverse hudplejeprodukter.

Du kan læse mere omkring de pågældende hormonforstyrrende stoffer, der
iøvrigt er konserveringsmidler, på

http://www.aktiveforbrugere.dk/natusan/paraben_fakta.htm

og derefter, med din nyerhvervede viden, læse varedeklarationen igennem på
det pågældende Decubalprodukt. Dermed kan du se om det findes i netop de
plejeprodukter du bruger til dit barn og dig selv.

VH
Padmé

Fra : G.B.

Dato : 02-06-04 19:12

> http://www.aktiveforbrugere.dk/natusan/paraben_fakta.htm

Takker for linket. Disse her vil jeg kigge nærmere på, da jeg selv har
advokeret brug af benzoe-harpiks (et naturprodukt, som også bruges som
duftstof i visse parfumer) som konserverende middel til naturkosmetik:

"Concentrations of Parabens in Human Breast Tumours",
"Oestrogenic activity of isobutylparaben in vitro and in vivo",
"Competitive binding of some alkyl p-hydroxybenzoates to human estrogen
receptor alpha end beta",
"The preservatives ethyl-, propyl- and butylparaben are oestrogenic in an
in vivo fish assay",
"Some alkyl hydroxy benzoate preservaties (parabens) are estrogenic" og
"Effects of butyl paraben on the male reproductive system in mice".

Alle tilgængelige via PubMed
(Link:<http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi>)

Fra : G.B.

Dato : 02-06-04 19:31

"G.B." <nonono@nospam.invalid.com> skrev i meddelelsen

> "Concentrations of Parabens in Human Breast Tumours",

Denne her er helt ny (jeg forsøger en lettere kommentar - mine
kommentarer starter med "-" og står helt for egen regning):

J Appl Toxicol. 2004 Jan-Feb;24(1):5-13.
Concentrations of parabens in human breast tumours.
Darbre PD, Aljarrah A, Miller WR, Coldham NG, Sauer MJ, Pope GS.
Division of Cell and Molecular Biology, School of Animal and Microbial
Sciences, University of Reading, Reading RG6 6AJ, UK. p.d.dabre(at)
reading(dot)ac(dot)uk (adressen camoufleret, da hun ikke skal spammes død
G.B.)

Parabens are used as preservatives in many thousands of cosmetic, food
and pharmaceutical products to which the human population is exposed.

- Parabener bruges som konserveringsmidler i tusindvis af kosmetiske,
farmaceutiske og lægemiddelprodukter.

Although recent reports of the oestrogenic properties of parabens have
challenged current concepts of their toxicity in these consumer products,

- der er nye rapporter, som udfordrer de nuværende teorier om giftigheden
af parabener i disse produkter.

the question remains as to whether any of the parabens can accumulate
intact in the body from the long-term, low-dose levels to which humans
are exposed. Initial studies reported here show that parabens can be

- og man stiller spørgsmål ved langtids-påvirkninger af stofferne.

extracted from human breast tissue and detected by thin-layer
chromatography. More detailed studies enabled identification and
measurement of mean concentrations of individual parabens in samples of
20 human breast tumours by high-pressure liquid chromatography followed
by tandem mass spectrometry. The mean concentration of parabens in these
20 human breast tumours was found to be 20.6 +/- 4.2 ng x g(-1) tissue.
Comparison of individual parabens showed that methylparaben was present
at the highest level (with a mean value of 12.8 +/- 2.2 ng x g(-1)
tissue) and represents 62% of the total paraben recovered in the

- man har undersøgt menneskeligt brystvæv ved tyndtlags-kromatografi (en
"lakmus-test", hvormed jeg mener at den ikke er særlig følsom), og har
lavet mere tilbundsgående undersøgelser ved hjælp af HPLC og masse-
spektrometri (meget mere følsomme metoder).

extractions. These studies demonstrate that parabens can be found intact
in the human breast and this should open the way technically for more
detailed information to be obtained on body burdens of parabens and in
particular whether body burdens are different in cancer from those in
normal tissues. Copyright 2004 John Wiley & Sons, Ltd.

- Disse undersøgelser baner rent teknisk vej for mere detaljeret
information om den måde parabenerne belaster kroppen på, og specielt om
der er forskel på paraben-belastning hos cancerpatienter og raske
mennesker.

PMID: 14745841 [PubMed - in process]

Det ser altså ud til, at det stadig er usikkert, om produkter med
parabener rent faktisk ER skadelige, og i givet fald, HVOR skadelige de
er. Men det skal jo nok komme på plads.

Fra : T.Jørgensen

Dato : 03-06-04 06:54

> [...]
> det pågældende Decubalprodukt. Dermed kan du se om det findes i netop de
> plejeprodukter du bruger til dit barn og dig selv.

Tak skal du have, nu syntes jeg at jeg er på herrens mark, da der findes et
stof som er skadeligt i Decubal.
Min søn har ellers været hjulpet godt af Decubal, og meget sjældent har vi
brugt Locoid creme.
Men jeg vil se hvad jeg så kan bruge.
Mvh. Marianne

Fra : Padmé Amidala

Dato : 03-06-04 18:41

> [...]
> stof som er skadeligt i Decubal.
> Min søn har ellers været hjulpet godt af Decubal, og meget sjældent har vi

Velbekomme.

Ja, man er på herrens mark og det kræver nogen benarbejde at finde ud af
hvad man ellers kan bruge, der er rent nok.

Indtil videre har jeg kasseret følgende produkter indeholdende parabener:
Nivea
Sanex
BabyCare
Natusan
Piz Buin
Lancaster
Biotherm
De stribede fra Matas
Weleda
Repair
Decupal
Danatect
Locobase fedtcreme
De fleste MiniRisk produkter
Produkter fra "Dit Apotek"
PPS
L'Oréal
Fructis
Body Shop's produkter
Clarins
Clinique
Prederm

Det var lige hvad jeg kunne huske..men der er uden tvivl flere
parabenholdigeprodukter jeg gennem tiden har smidt ud der burde være på
denne liste, men kan bare ikke lige huske flere lige nu..

Jeg fik anbefalet A-Derma fra apoteket, som ifølge deres salgsmateriale ikke
indeholder parabener og parfume. IMHO er den samme konsistens som den røde
Decubal.
Ellers kan anbefales Urtekrams bodylotion, Juhldal's wonder lotion (der dog
svier lidt)
Matas børne sollotion faktor 15 (og vist nok også 20) er også uden parabener
og parfume og med fysisk filter. (kan også bruges til voksne ) og Dalens
Olie.

Et andet godt og brugbart site er: www.miljoeogsundhed.dk hvor man i
kemidatabasen kan søge på fx. parabenerne.

God jagt
VH
Padmé

Fra : T.Jørgensen

Dato : 04-06-04 07:26

> [...]
>

> Et andet godt og brugbart site er: www.miljoeogsundhed.dk hvor man i
> kemidatabasen kan søge på fx. parabenerne.

Hej Ígen.
Tak for hjælpen.
Jeg vil prøve den du anbefaler fra apoteket.
Mvh. Marianne

Fra : Christina Puhakka Eg~

Dato : 01-06-04 11:34

"b. james" skrev...

> Jeg er 31 årog lider en del af eksem (noget i stil med børneeksem).
Hudlægen
> har erklæret kemisk krig, og det er jeg ikke så meget for.

Nu har debatten godt nok kørt et stykke tid her, men så vidt jeg har
set, har ingen nævnt grøn the endnu? For nogen tid siden var her en
kvinde, som led af eksem (vist mest på benene), som var blevet anbefalet
at drikke en kop grøn the dagligt, da det muligvis ville hjælpe hende.
Og pludselig opdagede hun, at der var gået flere måneder, hvor hun slet
ikke havde haft et eneste eksemudbrud.

Jeg har været meget plaget af (atopisk) håndeksem, så jeg læste ivrigt
med. Grøn the havde jeg ikke noget af, men jeg havde engang fået en
fornem gaveæske med nogle svinedyre "grøn the-sæber" (som jeg aldrig
havde brugt, fordi jeg hader lugten . Dem fik jeg pakket ud og taget
i anvendelse med det samme - og supplerede senere med også at indtage
noget af det grønne stads. The altså, ikke sæbe! Og mit eksem
forsvandt!?!

For en måned siden slap sæben op, og jeg besluttede at holde en pause
med theen, som jeg dog ikke havde drukket ret jævnligt - det kunne jo
være, mit eksem simpelthen bare var forsvundet helt. Men ak, det er
tilbage i fuldt flor, så jeg kaster mig over det grønne igen. Jeg må se,
om jeg kan finde sådan nogle sæber igen...

Jeg aner ikke, hvorfor sådan noget grøn the skulle virke - det eneste,
jeg ved, er, at det ikke skyldes at "tro flytter bjerge", for jeg havde
sådan set ikke tillid til det overhovedet. Men når jeg har turdet smøre
mig med hormoncremer og alt muligt andet, der ikke har virket specielt
godt, skulle jeg vel også turde forsøge mig med grøn the.

Pøj-pøj med det.

Christina

Fra : G.B.

Dato : 01-06-04 12:21

"Christina Puhakka Egholm" <find.adressen@andetsteds.dk> skrev i
meddelelsen news:40bc5b9b$0$11545$ba624c82@nntp02.dk.telia.net:

> Jeg aner ikke, hvorfor sådan noget grøn the skulle virke - det eneste,

Grøn the (thea sinensis) indeholder nogle meget kraftige anti-oxydanter
af polyphenol-typen. Der forskes meget i grøn the, men det meste af det
offentliggjorte materiale handler om antioxydanternes indvirkning på
cancerceller. Det er da ikke helt usandsynligt, at det er polyphenolerne
og catechinerne (og måske også garvestofferne ved udvortes brug) i grøn
the, som er ansvarlig for virkningen på din specielle type eksem.

En hurtig søgning på PubMed giver 95 abstracts, her er det ene af dem:

J Agric Food Chem. 2003 Feb 12;51(4):975-80.
Determination of tea polyphenols and caffeine in tea flowers (Camellia
sinensis) and their hydroxyl radical scavenging and nitric oxide
suppressing effects.

Lin YS, Wu SS, Lin JK.

Institute of Biochemistry, College of Medicine, National Taiwan
University, No. 1, Section 1, Jen-ai Road, Taipei, Taiwan.

The native occurrence of tea polyphenols, namely, (-)-epicatechin, (+)-
catechin, (-)-epigallocatechin 3-gallate, (-)-epicatechin, and (-)-
epicatechin 3-gallate, and caffeine in tea flowers was assessed by an
isocratic HPLC procedure. The levels of total catechins and caffeine were
determined in tea flowers collected from 10 different species of Camellia
sinensis. The results showed the levels of total catechin ranged from 10
to 38 mg/g, whereas the level of caffeine ranged from 3 to 8 mg/g. Levels
of catechins and caffeine in tea leaves and various teas were also
determined and ranged from 2 to 126 mg/g and from 23 to 49 mg/g,
respectively. Both tea flower and tea leaf extracts exert their strong
hydroxyl radical scavenging effects in the Fenton reaction system and
nitric oxide suppressing effects in LPS-induced RAW 264.7 cells. Most tea
flowers contain less caffeine, but comparable amounts of total catechins,
compared to tea leaves and teas. The present study demonstrates that both
tea flowers and tea leaves contain appreciable amounts of catechins and
caffeine. It is likely that tea flowers might be useful for making
alternative tea beverages.

PMID: 12568558 [PubMed - indexed for MEDLINE]

Fra : Christina Puhakka Eg~

Dato : 01-06-04 12:37

"G.B." skrev...

> [...]
grøn
> the, som er ansvarlig for virkningen på din specielle type eksem.

[klip]
Det var sørme interessant læsning (så meget af det, jeg forstod . Tak
for det!

Christina