|
| Højt benzinforbrug på Suzuki GT500 Fra : Glavind |
Dato : 02-06-04 20:49 |
|
Hejsa.
Min søns GT 500 kører kun 9,5 km/l, og han kører pænt. I flg. Brdr. Sejr
skulle den gerne køre 12-15 km/l.
Svømmeren står rigtigt i flg. bogen 27,3mm.
Hvad kan der gøres for at køre længere pr. liter?
Mvh
Glavind
| |
KubikH (02-06-2004)
| Kommentar Fra : KubikH |
Dato : 02-06-04 21:00 |
|
"Glavind" <BS@j-glavind.dk> skrev i en meddelelse
news:40be2f1f$0$233$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hejsa.
> Min søns GT 500 kører kun 9,5 km/l, og han kører pænt. I flg. Brdr. Sejr
> skulle den gerne køre 12-15 km/l.
> Svømmeren står rigtigt i flg. bogen 27,3mm.
> Hvad kan der gøres for at køre længere pr. liter?
> Mvh
> Glavind
>
Hej
"Læs" tændrørerne, hvis de ser rigtige ud, er det det.
Hvis de er sorte,så start med luftfilteret.
Ellers er det ikke noget problem at komme ned på under 10 med sådan en.
Det er nok alligevel "han kører pænt" der skal kigges på
Selv har jeg en MZ150, der er stillet lige efter bogen, den går sjældent
meget over 15 km/l.
Mvh
Niels
| |
Glavind (02-06-2004)
| Kommentar Fra : Glavind |
Dato : 02-06-04 22:07 |
|
"KubikH" <kallehauge@SLETemail.dk> skrev i en meddelelse
news:c9lbo4$2u6r$1@news.cybercity.dk...
>
> "Glavind" <BS@j-glavind.dk> skrev i en meddelelse
> news:40be2f1f$0$233$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> > Hejsa.
> > Min søns GT 500 kører kun 9,5 km/l, og han kører pænt. I flg. Brdr. Sejr
> > skulle den gerne køre 12-15 km/l.
> > Svømmeren står rigtigt i flg. bogen 27,3mm.
> > Hvad kan der gøres for at køre længere pr. liter?
> > Mvh
> > Glavind
> >
> Hej
> "Læs" tændrørerne, hvis de ser rigtige ud, er det det.
> Hvis de er sorte,så start med luftfilteret.
> Ellers er det ikke noget problem at komme ned på under 10 med sådan en.
> Det er nok alligevel "han kører pænt" der skal kigges på
> Selv har jeg en MZ150, der er stillet lige efter bogen, den går sjældent
> meget over 15 km/l.
>
> Mvh
> Niels
>
Tændrørerne er kun en anelse sorte, så det er ikke det. Og han kører
virkeligt pænt. Han har haft mc kort i 8 år, men er stadig nybegynder. Det
er hans første cykel. Og et nyt luftfilter koster 1000kr. hos Brdr. Sejr.
Mvh
Glavind
| |
Armand (02-06-2004)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 02-06-04 22:14 |
|
Glavind <BS@j-glavind.dk> skrev i en
news:40be2f1f$0$233$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hejsa.
> Min søns GT 500 kører kun 9,5 km/l, og han kører pænt. I flg. Brdr. Sejr
> skulle den gerne køre 12-15 km/l.
> Svømmeren står rigtigt i flg. bogen 27,3mm.
> Hvad kan der gøres for at køre længere pr. liter?
Dyse den nøje ind - Med risiko for at ende med at brænde et stempel, og så
er spørgsmålet hvilken udgift der er fornuftigst: Højt forbrug eller
reparations-omkostninger :-/
En så bedaget model behøver ikke længere at kunne køre som ny, og det gælder
også omkring forbruget!
En anden ting er at den spidst ydende GT500 ikke må sejtrække, den skal
typisk køres et gear lavere end man umiddelbart føler for, men så til
gengæld med mindre gasgivning. Dét hjælper også på olieforbruget og deraf
følgende tilkoksning af udstødningen!
Forøvrigt: en godt tilkokset udstødning kan sagtens have sit at sige omkring
merforbrug!
--
Armand.
| |
JP (03-06-2004)
| Kommentar Fra : JP |
Dato : 03-06-04 07:28 |
|
"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message
news:c9lfth$2q5$2@news.cybercity.dk...
> En anden ting er at den spidst ydende GT500 ikke må sejtrække, den skal
> typisk køres et gear lavere end man umiddelbart føler for, men så til
> gengæld med mindre gasgivning. Dét hjælper også på olieforbruget og deraf
> følgende tilkoksning af udstødningen!
Jeg kan ikke få dette til at passe med mine egne erfaringer. GT500 var netop
kendt for sit brede moment område, hvilket fik Touring Nyt til at teste den
under overskriften "GT500 for folk med en englænder i maven".
Jeg kørte min egen mest i det lave omdrejnings område mellem 2000-4000RPM og
opnåede ofte 18Km/l.
Olieforbruget ved 'pæn' kørsel var ca. 1L/1000Km, hvilket mange samtidige 4T
(også japanske) ikke gjorde bedre dengang.
Jørgen
SV650S
| |
Armand (03-06-2004)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 03-06-04 19:02 |
|
JP <jpn_catch22@hotmail.com> skrev i en
news:c9mgdg$11an$1@news.cybercity.dk...
>
> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message
> news:c9lfth$2q5$2@news.cybercity.dk...
> > En anden ting er at den spidst ydende GT500 ikke må sejtrække, den skal
> > typisk køres et gear lavere end man umiddelbart føler for, men så til
> > gengæld med mindre gasgivning. Dét hjælper også på olieforbruget og
deraf
> > følgende tilkoksning af udstødningen!
>
> Jeg kan ikke få dette til at passe med mine egne erfaringer. GT500 var
netop
> kendt for sit brede moment område, hvilket fik Touring Nyt til at teste
den
> under overskriften "GT500 for folk med en englænder i maven".
> Jeg kørte min egen mest i det lave omdrejnings område mellem 2000-4000RPM
> og opnåede ofte 18Km/l.
Men en tung gashånd fremfor lidt højere omdrejninger, har vel altid været en
fejl når man sidder på en to-tagger :-/
--
Armand.
| |
JP (03-06-2004)
| Kommentar Fra : JP |
Dato : 03-06-04 21:59 |
|
"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message
news:c9nqf1$2j2e$1@news.cybercity.dk...
>
> JP <jpn_catch22@hotmail.com> skrev i en
> news:c9mgdg$11an$1@news.cybercity.dk...
> >
> > "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message
> > news:c9lfth$2q5$2@news.cybercity.dk...
> > > En anden ting er at den spidst ydende GT500 ikke må sejtrække, den
skal
> > > typisk køres et gear lavere end man umiddelbart føler for, men så til
> > > gengæld med mindre gasgivning. Dét hjælper også på olieforbruget og
> deraf
> > > følgende tilkoksning af udstødningen!
> >
> > Jeg kan ikke få dette til at passe med mine egne erfaringer. GT500 var
> netop
> > kendt for sit brede moment område, hvilket fik Touring Nyt til at teste
> den
> > under overskriften "GT500 for folk med en englænder i maven".
> > Jeg kørte min egen mest i det lave omdrejnings område mellem
2000-4000RPM
> > og opnåede ofte 18Km/l.
>
> Men en tung gashånd fremfor lidt højere omdrejninger, har vel altid været
en
> fejl når man sidder på en to-tagger :-/
>
> --
> Armand.
Det hele startede med at NG fik at vide sønnen kørte 'pænt'. Vi fik også at
vide MC kun kørte 9,5km/l. Så langt kom min GT500 ikke ned på noget
tidspunkt selvom jeg også nogle gange kørte 'grimt' på den. Så jeg tror ikke
miseren i dette tilfælde skyldes denne 'tunge hånd'. Snarere slitage som jeg
har omtalt andre steder i tråden.
Jørgen der stadig sørger over at der ikke længere bygges 2T fra 500ccm og op
| |
Hekto (02-06-2004)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 02-06-04 22:16 |
|
Glavind wrote:
> Hejsa.
> Min søns GT 500 kører kun 9,5 km/l, og han kører pænt. I flg. Brdr. Sejr
> skulle den gerne køre 12-15 km/l.
> Svømmeren står rigtigt i flg. bogen 27,3mm.
> Hvad kan der gøres for at køre længere pr. liter?
> Mvh
> Glavind
>
>
Han har for tung gashånd.
Når man har nået den ønskede hastighed på en 2T'er, kan man faktisk
gasse en del ned, og stadig holde farten!
--
/Hekto
Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston-japanese
semi-rockets ... no thanks!
| |
JP (03-06-2004)
| Kommentar Fra : JP |
Dato : 03-06-04 07:16 |
|
> Min søns GT 500 kører kun 9,5 km/l, og han kører pænt. I flg. Brdr. Sejr
> skulle den gerne køre 12-15 km/l.
Det er bestemt et højt forbrug din søn har.
På min GT500 kunne jeg sagtens opnå 18km/l ved pæn kørsel.
Pæn kørsel vil sige at køre i omdrejnings området 2000-4000RPM, hvor netop
en GT500 trækker fornuftigt til 'pæn' kørsel.
> Hvad kan der gøres for at køre længere pr. liter?
Nu skriver du ikke hvor langt den har kørt, men efter 50.000KM begyndte min
egen at trække dårligt i ovennævnte område og benzin forbruget begyndte at
stige. En opboring til næste overstørrelse stempler og nye stempler forstås
afhjalp problemet.
Jørgen
tidligere GT500A nu SV650S
| |
JP (03-06-2004)
| Kommentar Fra : JP |
Dato : 03-06-04 07:44 |
|
> Hvad kan der gøres for at køre længere pr. liter?
Er topstykkerne spændt med det rigtige moment og har de altid været det ?
Er alle 8 skruer indtakte i hvert topstykke ?
De 4 af disse er møtrikker på stagbolte der går gennem cylinderen ned i
krumtaphus. De 4 andre er bolte der blot går ned i et skrøbeligt gevind i
cylinderen og som nemt skrues over gevind hvis du ikke bruger en
momentnøgle. Jeg kan ikke huske tallene men det var forskellige moments der
skulle bruges til de 2 typer skruer. Og frem for alt var det temmeligt lavt,
hvilket gjorde at gevindet til boltene oftest var væk og i bedste fald
erstattet med helicoil (hvilket jeg selv fik sat i et af gevindhullerne som
jeg fik skruet over trods momentnøgle).
Min pointe med hele denne smører er egentlig blot: Er den utæt mellem
topstykke og cylinder kan det måske forklare det meget høje forbrug.
Jørgen
SV650S
| |
Hans Joergensen (03-06-2004)
| Kommentar Fra : Hans Joergensen |
Dato : 03-06-04 11:03 |
|
Glavind wrote:
> Min søns GT 500 kører kun 9,5 km/l, og han kører pænt. I flg. Brdr. Sejr
> skulle den gerne køre 12-15 km/l.
Hvis den på nogen måde opfører sig lige som en Yamaha RD350 YPVS kan
det være fordi han kører ved det forkerte omdrejningstal... (for
lavt).
På min Yamaha kommer man ikke over 10km/l hvis man konsekvent kører
under 5000rpm, hvorimod den kører 12-13km/l hvis man holder sig over
ca. 6500rpm på landeveje..
// Hans, der nu endelig lovligt kan køre i 6. gear !
--
ringdingelingdingdingdingdingringelingeding
| |
|
|