/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
GPZ 500 stadig livløs
Fra : Thomas Buus Andersen


Dato : 02-06-04 14:28

Hmm..

Nu har jeg rodet med min GPZ 500S det meste af dagen.
Historien var som følger: Kom kørende, og havde kørt fint ca 50km. En lille
skrat-lyd og cyklen dør (blokere ikke baghjulet).

Derefter vil cyklen ikke starte (starteren kan ikke trække motoren rundt).

Jeg har nu gennemgået ledningerne på cyklen og slebet kontaktfladerne i alle
stik for at opnå bedre forbindelse.
Eneste problem jeg stødte på, var en ledning til den ene tændspole som gik
midt over ved "skoen" da jeg forsøgte at tage den ud. Så den skal lige have
en loddekolbe.

Fik lokaliseret at der danner sig røg omkring starteren efter meget få
sekunder med starteren inde. Kan den være defekt? Før i tiden kunne den
godt komme med nogle grimme klonk-lyde når man forsøgte at starte cyklen.

Jeg har også prøvet at skifte ledningen fra minus på starteren der gå op til
batteriet, også uden held.
Samt jeg har tjekket alle sikringer igennem. De ser alle fine og friske ud.

Enkelte gange formår den som sagt at dreje motoren en eller to gange rundt i
et aldeles langsom tempo. Er der kul i sådan en starter som er slidt ned?

Andre forslag inden jeg tager en hammer og fyrer til den? :)

Thomas



 
 
Anders Kjeldsen (02-06-2004)
Kommentar
Fra : Anders Kjeldsen


Dato : 02-06-04 14:38

Har du egentlig prøvet at løbe den igang?



Henrik H. Jensen (02-06-2004)
Kommentar
Fra : Henrik H. Jensen


Dato : 02-06-04 14:41

Thomas Buus Andersen wrote:
> Hmm..
>
> Nu har jeg rodet med min GPZ 500S det meste af dagen.
> Historien var som følger: Kom kørende, og havde kørt fint ca 50km. En
> lille skrat-lyd og cyklen dør (blokere ikke baghjulet).
> Derefter vil cyklen ikke starte (starteren kan ikke trække motoren
> rundt).

2 muligheder: defekt starter, defekt motor, men da cyklen døde mens du
kørte, ja så er det ikke starteren - den bruges *kun* indtil motoren er
igang.

> Fik lokaliseret at der danner sig røg omkring starteren efter meget få
> sekunder med starteren inde.

Hvis/når fejlen ligger (inde) i motoren - så skal du ikke forsøge at tvinge
den rundt ved hjælp af starteren. Så smadrer du bare denne også.

--
En glad Henrik Jensen på en spindende ThunderCat
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=74



Thomas Buus Andersen (02-06-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Buus Andersen


Dato : 02-06-04 14:47


"Henrik H. Jensen" <hj@cdm.dk.nospam> skrev i en meddelelse
news:40bdd8f6$0$3050$14726298@news.sunsite.dk...

> 2 muligheder: defekt starter, defekt motor, men da cyklen døde mens du
> kørte, ja så er det ikke starteren - den bruges *kun* indtil motoren er
> igang.

Kan vi så ikke blive enige om at baghjulet ville være blokeret hvis nu det
var noget i motoren, når nu starteren ikke kan trække den rundt?

--
> En glad Henrik Jensen på en spindende ThunderCat
> http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=74
Thomas



Henrik H. Jensen (02-06-2004)
Kommentar
Fra : Henrik H. Jensen


Dato : 02-06-04 15:44

Thomas Buus Andersen wrote:
> "Henrik H. Jensen" <hj@cdm.dk.nospam> skrev i en meddelelse
> news:40bdd8f6$0$3050$14726298@news.sunsite.dk...
>
>> 2 muligheder: defekt starter, defekt motor, men da cyklen døde mens
>> du kørte, ja så er det ikke starteren - den bruges *kun* indtil
>> motoren er igang.
>
> Kan vi så ikke blive enige om at baghjulet ville være blokeret hvis
> nu det var noget i motoren, når nu starteren ikke kan trække den
> rundt?

nej - der kan udemærket være noget galt i motoren selvom baghjulet ikke
ligefrem blokerer. Har du kontrolleret om motoren kan rotere uden at give
mislyde ? er der "normal" modstand fra motoren ?

--
En glad Henrik Jensen på en spindende ThunderCat
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=74



Thomas Buus Andersen (02-06-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Buus Andersen


Dato : 02-06-04 16:10

Nu har jeg lige afmonteret bundkaret på motoren. :(
Der i ligger der 4-7 stumper plastic. Det er rødelig plastic på den ene side
og hvidt/gult på den anden side, og så er plasticen bøjet en anelse.

Hvor det stammer fra har jeg ingen anelse om. Hvor i motoren er der plastic?
Jeg skyder lige et par billeder med det samme.

Motoren kan godt drejes rundt når jeg sætter en nøgle på krumtappen ??.. Jeg
kan godt dreje den. Der er skiftende modstand , og man kan hører når luften
fiser ud af den.. Det er altså med tændrørene i det her. Jeg har endnu ikke
fundet en tændrørsnøgle der kan komme ned i det elendige ventildæksel.

Thomas



Thomas Buus Andersen (02-06-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Buus Andersen


Dato : 02-06-04 16:20
Preben og Anette (02-06-2004)
Kommentar
Fra : Preben og Anette


Dato : 02-06-04 19:08

Hej

Det kan godt ligen plastic fra din knastkædestrammer, det er snart det
eneste sted der er plastic, mit umiddelbare gæt er at din knastkæde kan være
hoppet en tand eller 2 på knasten

--
Venlig hilsen

Preben Christensen



Thomas Buus Andersen (02-06-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Buus Andersen


Dato : 02-06-04 19:22


"Preben og Anette" <prebec1@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:HHovc.1122$EP4.943@news.get2net.dk...
> Hej
>
> Det kan godt ligen plastic fra din knastkædestrammer, det er snart det
> eneste sted der er plastic, mit umiddelbare gæt er at din knastkæde kan
være
> hoppet en tand eller 2 på knasten

Muligt. Jeg må lige have ventildækslet af og kigge. Mit og andres bud er en
del af en koblingsplade?!


> --
> Venlig hilsen
>
> Preben Christensen
Thomas



Thomas Buus Andersen (02-06-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Buus Andersen


Dato : 02-06-04 20:23


"Preben og Anette" <prebec1@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:HHovc.1122$EP4.943@news.get2net.dk...
> Hej
>
> Det kan godt ligen plastic fra din knastkædestrammer, det er snart det
> eneste sted der er plastic, mit umiddelbare gæt er at din knastkæde kan
være
> hoppet en tand eller 2 på knasten

Vil det ikke betyde at timingen på ind og udsugning er helt hen i vejret?
Kan det ikke også kokse
så meget i det at kompressionen på nogle punkter er så hård, at den ikke kan
dreje den?
Det er også det eneste jeg efterhånden kan få til at passe. Koblingen var
intakt.

>
> --
> Venlig hilsen
>
> Preben Christensen
Thomas



Armand (02-06-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 02-06-04 20:54


Thomas Buus Andersen <t-buusSLET@stofanet.dk> skrev i en
news:40be28ff$0$11586$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>
> "Preben og Anette" <prebec1@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:HHovc.1122$EP4.943@news.get2net.dk...
> > Hej
> >
> > Det kan godt ligen plastic fra din knastkædestrammer, det er snart det
> > eneste sted der er plastic, mit umiddelbare gæt er at din knastkæde kan
> være
> > hoppet en tand eller 2 på knasten
>
> Vil det ikke betyde at timingen på ind og udsugning er helt hen i vejret?
> Kan det ikke også kokse
> så meget i det at kompressionen på nogle punkter er så hård, at den ikke
kan
> dreje den?
> Det er også det eneste jeg efterhånden kan få til at passe. Koblingen var
> intakt.

Tændrørene ud nu(!) og forsøg dernæst at rotere motoren.
Hvis der stadig er en art kompression på, er det ventiler der rører ved
stempeltoppen p.g.a. mistet knast-timing

--
Armand.



Thomas Buus Andersen (02-06-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Buus Andersen


Dato : 02-06-04 21:13


"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
news:c9lauc$2ssp$10@news.cybercity.dk...

> Tændrørene ud nu(!) og forsøg dernæst at rotere motoren.
> Hvis der stadig er en art kompression på, er det ventiler der rører ved
> stempeltoppen p.g.a. mistet knast-timing

Tændrørene kom ud efter jeg havde modifiseret en af Biltemas de bedste
nøgler :)
Forsøgte igen at sætte en nøgle på og dreje motoren. Den er ekstram hård at
dreje ca en halvomgang
hvorefter den går let en ½ til 1 omgang.. Og så starter det forfra.
Umiddelbart står EX og IN som de skal
på de to knastkædehjul , men jeg har ikke målt nøjagtigt efter. Den kan godt
være hoppet 1-3 led over :-/

Jeg vader lige ind til Special MC med stumperne imorgen og hører deres
mening om hvad det mon kan være.

> --
> Armand.
Thomas



D@n Dethlefsen (03-06-2004)
Kommentar
Fra : D@n Dethlefsen


Dato : 03-06-04 06:13

Thomas Buus Andersen wrote:
> Tændrørene kom ud efter jeg havde modifiseret en af Biltemas de bedste
> nøgler :)
> Forsøgte igen at sætte en nøgle på og dreje motoren. Den er ekstram
> hård at dreje ca en halvomgang
> hvorefter den går let en ½ til 1 omgang.. Og så starter det forfra.
> Umiddelbart står EX og IN som de skal
> på de to knastkædehjul , men jeg har ikke målt nøjagtigt efter. Den
> kan godt være hoppet 1-3 led over :-/
>
De stumper du har fundet i dit bundkar kunne godt lige noget fra
generatoren.
Og det kan vil også godt passe med at motoren går stramt en ½ omgang.
- defekt generator
- noge er gået løs i generatoren
- brækket krumptap

--
Dan - DMCN#561
(Ducati 748 + Klappersaki KLR250 + MZ TS250/2)
www.dethlefsens.dk
slet "OSTEN" fra adr. ved svar





Thomas Buus Andersen (06-06-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Buus Andersen


Dato : 06-06-04 16:29


"D@n Dethlefsen" <sotaOSTEN@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:40beb360$0$186$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> De stumper du har fundet i dit bundkar kunne godt lige noget fra
> generatoren.
> Og det kan vil også godt passe med at motoren går stramt en ½ omgang.
> - defekt generator
> - noge er gået løs i generatoren
> - brækket krumptap

Hvordan kommer jeg nemmest til generatoren for at se om den har ædt noget
der?
For jeg synes ikke at timingen på knasterne er forkert, og
det ser da ud til at der stadig er en kædestrammer nede i motoren (kæden
bliver ihvertfald trykket ind af noget, så den er stram).

>
> --
> Dan - DMCN#561
> (Ducati 748 + Klappersaki KLR250 + MZ TS250/2)
> www.dethlefsens.dk
> slet "OSTEN" fra adr. ved svar
Thomas



Gert Bo thorgersen (03-06-2004)
Kommentar
Fra : Gert Bo thorgersen


Dato : 03-06-04 01:14


"Thomas Buus Andersen" <t-buusSLET@stofanet.dk> wrote in message
news:40bdd5eb$0$9851$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
> Hmm..
>
> Nu har jeg rodet med min GPZ 500S det meste af dagen.
> Historien var som følger: Kom kørende, og havde kørt fint ca 50km. En
lille
> skrat-lyd og cyklen dør (blokere ikke baghjulet).
>
> Derefter vil cyklen ikke starte (starteren kan ikke trække motoren rundt).
>
> Jeg har nu gennemgået ledningerne på cyklen og slebet kontaktfladerne i
alle
> stik for at opnå bedre forbindelse.
> Eneste problem jeg stødte på, var en ledning til den ene tændspole som gik
> midt over ved "skoen" da jeg forsøgte at tage den ud. Så den skal lige
have
> en loddekolbe.
>
> Fik lokaliseret at der danner sig røg omkring starteren efter meget få
> sekunder med starteren inde. Kan den være defekt? Før i tiden kunne den
> godt komme med nogle grimme klonk-lyde når man forsøgte at starte cyklen.
>
> Jeg har også prøvet at skifte ledningen fra minus på starteren der gå op
til
> batteriet, også uden held.
> Samt jeg har tjekket alle sikringer igennem. De ser alle fine og friske
ud.
>
> Enkelte gange formår den som sagt at dreje motoren en eller to gange rundt
i
> et aldeles langsom tempo. Er der kul i sådan en starter som er slidt ned?
>
> Andre forslag inden jeg tager en hammer og fyrer til den? :)
>
> Thomas
>
Jeg falder måske udenfor med det jeg kommer med, men alligevel. Har du
checket om akkumulatoren har strøm/kraft nok?

På min BMW oplevede jeg for en del år siden at en morgen jeg skulle starte
den kunne den kun lige røre sig lidt i selvstarteren; lød lidt som den
drejede motoren. Da jeg derefter satte ladeapparatet til viste det sig at
akkumulatoren var næsten tømt.

Og i sidste uge kom der nogen på besøg til mig hvor så den ene, en Kawa
1100, pludselig standsede på vejen hertil. Den blev hentet via slæbende ved
siden af en anden motorcykel, og da jeg så målte på den viste det sig bl.a.
at akkumulatoren var næsten flad. Den stod så hos mig til igår da jeg var
800 km hjemmefra i de mellemliggende dage. Motorcyklen var samtidig med at
den pludselig standsede blevet utæt i køleanlægget. Jeg fik målt nogel gange
over 2 dage om der løb strøm fra akkumulatoren til stellet via voltmeter
mellem akkumulator og den ene ledning til akkumulatoren, og det viste sig de
2 morgener, hvor det begge gange havde regnet om natten, at det drejede sig
om 11,2 og 6,1 V, kontra senere på dagene om kun 0,18 - 0,25 V! Da vi så i
går fik kigget på problemet viste det sig værende utæt ledning til
temperaturmåleren siddende klods op ad kølergitteret. Så jo derfor vand fra
utæt kølerslange resulterende i faldende kraft i akkumulatoren og dermed
pludselig stoppet motor.

Mvh. Gert Thorgersen




Thomas Buus Andersen (07-06-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Buus Andersen


Dato : 07-06-04 13:29

Nå..
Nu er jeg på jagt efter en ny motor. Er kommet til den konklusion, at det
vil koste næsten det samme at åbne motoren på et værksted, som at købe en
brugt og sætte i. Så har man jo også en reservemotor stående.

Mvh Thomas



Kristoffer Lippert (07-06-2004)
Kommentar
Fra : Kristoffer Lippert


Dato : 07-06-04 22:05

Med lidt held kan du finde en til en 10k i tyskerland. - Altså med
hjul og hele skidtet udenom.

Mht. at komme til generatoren og så videre, så har jeg en Haynes som
jeg godt kan scanne et par sider af, hvis du selv har lyst til at
skrue i skidtet.

Mvh
Kristoffer


On Mon, 7 Jun 2004 14:29:09 +0200, "Thomas Buus Andersen"
<t-buusSLET@stofanet.dk> wrote:

>Nå..
>Nu er jeg på jagt efter en ny motor. Er kommet til den konklusion, at det
>vil koste næsten det samme at åbne motoren på et værksted, som at købe en
>brugt og sætte i. Så har man jo også en reservemotor stående.
>
>Mvh Thomas
>



Thomas Buus Andersen (08-06-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Buus Andersen


Dato : 08-06-04 07:33


"Kristoffer Lippert" <krl@imv.au.dk> skrev i en meddelelse
news:ljl9c05m68fl82grri307djp30opren0fm@4ax.com...
> Med lidt held kan du finde en til en 10k i tyskerland. - Altså med
> hjul og hele skidtet udenom.
>
> Mht. at komme til generatoren og så videre, så har jeg en Haynes som
> jeg godt kan scanne et par sider af, hvis du selv har lyst til at
> skrue i skidtet.
>
> Mvh
> Kristoffer

FIk nu hele cyklen fra tyskland for 7500kr.
Du må gerne skanne et par sider. Mener nu bare generatoren
sidder på venstre side af motoren, og den er isoleret fra selve indmaden i
motoren.
Derfor kan jeg ikke se hvordan der er kommet noget derfra og ind gennem
gearkassen.

Thomas



Kristoffer Lippert (08-06-2004)
Kommentar
Fra : Kristoffer Lippert


Dato : 08-06-04 18:15

Halløj!

Næsten, jeg fik en '96er for 10.000 sådan ca. Den var godt nok noget
brugt, men det gjorde ikke så meget i mit tilfælde.

Hvorvidt det er generatoren, ved jeg ikke, jeg har ikke starten af
tråden, så jeg har kun set at du har srevet noget om generatoren.
Hvis jeg skal scanne noget, så skal jeg nok vide nogenlunde hvad der
skal scannes, for jeg er for doven til at scanne hele skidtet.

Mvh
Kristoffer


On Tue, 8 Jun 2004 08:32:36 +0200, "Thomas Buus Andersen"
<t-buusSLET@stofanet.dk> wrote:

>
>"Kristoffer Lippert" <krl@imv.au.dk> skrev i en meddelelse
>news:ljl9c05m68fl82grri307djp30opren0fm@4ax.com...
>> Med lidt held kan du finde en til en 10k i tyskerland. - Altså med
>> hjul og hele skidtet udenom.
>>
>> Mht. at komme til generatoren og så videre, så har jeg en Haynes som
>> jeg godt kan scanne et par sider af, hvis du selv har lyst til at
>> skrue i skidtet.
>>
>> Mvh
>> Kristoffer
>
>FIk nu hele cyklen fra tyskland for 7500kr.
>Du må gerne skanne et par sider. Mener nu bare generatoren
>sidder på venstre side af motoren, og den er isoleret fra selve indmaden i
>motoren.
>Derfor kan jeg ikke se hvordan der er kommet noget derfra og ind gennem
>gearkassen.
>
>Thomas
>


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408897
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste