Cal. 222 kuglevalg til råvildt
Fra : JSC

Dato : 04-06-04 12:52

Hej Gruppen

Jeg søger en god kugle cal. 222 i fabriks ammunition til råvildt

Jeg har prøvet Norma 3,2 grams softpoint, som jeg var rimelig tilfreds med
indtil jeg oplevede et gennemskud, lige bag boven uden nogen form for
ekspansion. Dyret gik ikke langt, og jeg så hvor det faldt - Det var umuligt
at finde noget blod på skudstedet, så det kunne nemt have været tolket som
en "ren forbier"

Nu bruger jeg så Remminton 3,2 gram softpoint, og her er ekspansionen ret
voldsom efter min smag...

Hvad bruger du??

Mvh.

Jørgen

Fra : J Nielsen

Dato : 04-06-04 16:27

On Fri, 4 Jun 2004 13:52:26 +0200, "JSC" <JSC@nospam.dk> wrote:

> [...]
>at finde noget blod på skudstedet, så det kunne nemt have været tolket som

Det er en af de ting som kan ske med en *lille* kaliber som .222 En af mine
jagtkammerater oplevede det samme. Det foregik i en æbleplantage og han så
ikke hvilken retning dyret løb. En schweiss hund blev tilkaldt, men uden
resultat. En uge senere fandt vi dyret ca. 50m fra skudstedet - truffet af en
perfekt placeret kugle.

Efter den oplevelse blev 222'eren blev udskiftet med en 6.5 x 55....

>Nu bruger jeg så Remminton 3,2 gram softpoint, og her er ekspansionen ret
>voldsom efter min smag...

De fleste Amerikanske 3.2 grams kugler er beregnet til "varmints" (skadedyr)
og derfor konstrueret til max ekspansion. Hvis din riffel kan skyde rimeligt
præcist med tungere kugler ville jeg vælge en 4 grams kugle - gerne med en
Nosler Partition kugle - det vil garantere gennemskud i de fleste tilfælde.
Jeg ved ikke om nogle patronfabrikanter har denne på programmet, men ellers
kan Thorup Genladning www.midwaydanmark.com levere dem.
--

-JN-

Fra : Calle

Dato : 05-06-04 22:43

Hejsa.

Mht. den kugle du har valgt, så skal du være opmærksom på at der for nogle
patronfabrikaters vedkommende kan være det problem at de ikke lever op til
de lovmæssige krav mht. anslagsenergi, der for rådyrs vedkommende skal være
mindst 800 Joule (J) ved 100 m fra mundingen (E100). Det problem undgår du
hvis du vælger en 4 grams kugle, hvor E100 typisk ligger over 1000 J.

Jeg bruger en Norma 4,0 g teilmatel med blyhalvspids - Norma kalder den
Rådjur - man har tidligere kunnet se spec. på www.norma.cc men ikke
længere - ved ikke om den model er udgået (modelnr15716). Den har dog aldrig
givet mig problemer - altid haft gennemskud og vildtet løber ikke længere
end ved andre rene bladskud, hvor det jo ikke er noget særsyn at de løber
100 m - selv med hjertet skudt i stykker. Hvis du vil have den til at falde
på stedet er det mere kuglens placering end vægt/kaliber, der giver
udslaget. Hvis du rammer ryggen, eller skulderen vil de altid falde som ramt
af lynet. Der sidder også et område med en masse nerver i nærheden af
forreste hjertespids som også vil få dyret til at vælte omkuld - det er på
størrelse med en gammel 5 krone, men det er jo ikke et problem med et så
præcist skydende våben som .222 rem - det sværeste er nok lige helt præcis
at udpege det i felten (nemt på en bukkeskive, men sværere når dyret står
lidt skråt eller på et skråt underlag). Hvis du vælger at skyde på skulderen
vil så meget mere energi absorberes i dyret og det vil vælte, og her er
fordelen med en lille kaliber at der sker meget mindre kødødelæggelse - jeg
har lavet samme skud med en 30-06 og der kan man godt kassere boven i
udgangssiden. Der vil dog være situationer hvor det kan være nødvendigt.

Hvis vi taler om rene skud i hjerte/lunger, hvor der primært rammes blødt
væv skyldes døden (kort sagt) et hurtigt blodtryksfald som konsekvens af den
sårkanal det ekspanderende projektil efterlader (lidt forenklet
fremstillet - den mere kritsike læser henvises til Jæger nr. 5 2004 hvor
skuddets virkninger gennemgås mere nøje). I disse situationer er .222
tilstrækkelige, idet jeg oplever dem som meget ekspansionsvillige (bla. pga.
af den meget højere hastighed end de tungere kalibre).
Samlet vil jeg sige, at der er ingen grund til at droppe det udmærkede
kaliber, hvis du vælger en 4,0 grams kugle. Min egen personlige erfaring er
at kalibret er fortrinligt, men kun på korte afstande op til 80-100 m -
længere væk bliver anslagsenergien hurtigt et problem. Men på kortere
afstand er der næppe mange kalibre der kommer op på siden af det mht.
præcision og lille egenspredning.

Håber du kan bruge dette lidt lange indlæg til noget.

Mvh. Calle

Fra : Erik Prestmo

Dato : 06-06-04 21:40

Calle <carsten_hogh[fjerndette]@webspeed.dk> skrev i
> [...]
> mindst 800 Joule (J) ved 100 m fra mundingen (E100). Det problem undgår du
> hvis du vælger en 4 grams kugle, hvor E100 typisk ligger over 1000 J.

Både norsk og dansk jaktforvaltning er litt ute og kjører med dette
energikravet, som noe tilfeldig settes til 100 meter. Kan noen feks si
hvorfor man ikke har valgt 100 yards, enn si 100 fot?

Jeg spør fordi nesten INGEN, hverken hjemmeladere, ammunisjonsfabrikker, og
slett ikke politimyndighet eller politikere og byråkrater faktisk MÅLER
hastighet på 100 meter fra de jaktvåpen som man benytter i praksis. Kjenner
man ikke den virkelige hastigheten, kan man ikke si en eneste ting om en
avledet størrelse, det krav til anslagsenergi som loven stiller opp.

SVJV er den eneste organisasjon som rutinemessig måler hastighet på lengre
avstander ladeutstyrsprodusenten LYMAN. Lyman måler også faktisk kammertrykk
i de ladninger man oppgir data for.

Etter som Lyman leverer ladeutstyr og støpeblokker til blykuler (og
omsetning av det siste skal nok et universellt interskandinavisk blyforbud
komme til å stoppe effektivt.....) oppgir man mest data for blykuler av eget
design.

De andre ammofabrikker nøyer seg stort sett med noen få målepunkter og
deretter beregne hastighet og anslagsenergi ut fra et testløp, basert på
beregning av kulas ballistiske koeffisient. Avledete størrelser.

Enhver som har litt kjennskap til våpen, og som har kronografert endel
ladninger og ulike våpen, VET at det er overmåte stor forskjell på
utgangshastighet fra våpen til våpen, med samme ladning.

I stedet for å spille skuespill og LATE som om man bygger på uangripelige
målinger, kunne man i stedet sette energikravet til en avstand som de
fleste, innklusive ammofabrikkene faktisk måler hastighet på, og som
hjemmeladere, myndigheter og jegerorganisasjoner faktisk kunne ha sjekket
selv: 3 meter, som er vanlig standard for oppstilling av kronograf.

Å måle på 3 meter er slett ikke mindre seriøst enn å måle på 100 meter, det
er bare mer praktisk. Å sette kravet på 3 meter, er mer ærlig enn å sette
kravet på 100 meter.

For ikke å havne i en vanskelig situasjon, ved at man dermed skyter med for
SVAK ammunisjon, tilpasser man kun grensekravet. På 3 meter vil de fleste
typer ammo ha noe mellom 20 og 25% høyere energi enn på 100 meter. Å høyne
kravet tilsvarende, endre ingen ting, annet enn at alle selv kan sjekke....

Det som da blir litt ubehagelig for lovgiver og jegerbyråkrater at ved å
gjennomføre dette, kan flere gjennomskue den bløffen et reint energikrav
faktisk er med hensyn til ammunisjons drepe-evne, fordi tallene da kommer
litt skeivt ut, de blir ikke så jevnt og pent fordelt som med dagens system!
Og det kommer av at dagens system kun er et skrivebordssystem.

For en norsk elg feks, spiller det ingen som helst rolle i verden, om han
blir truffet skikkelig med en GODT PLASSERT kule fra en norsk
Krag-Jørgensen, som ligger akkurat litt under kravet, enn med en kule fra en
tysk Mauser, som ligger høyt over kravet. Den dør raskt i begge tilfelle.
Samme argument kan vises for hjort, rein, rådyr, villsvin.

Energikrav og drepe-evne er to forskjellige ting, det er ingen direkte
sammenheng mellom en kules (rest) energi og dens drepeevne.

Bildet er nesten uendelig mere sammefløkt og vanskelig. Dagens
jaktadministrasjon ser nesten totalt bort fra overlegenheten hos tunge
grovkalibrede kuler, selv om det skal innrømmes at situasjonen har blitt
bedre, bl.a. i Norge og Sverige. Det er imidlertid lang frem til et
fornuftsbasert system, ei kule i kaliber .44" eller .45" virker nesten
totalt forskjellig i viltet, enn ei kule av kaliber .264" eller .30" - de
grove er jo ferdig ekspandert når de leveres fra fabrikken, og trenger ikke
ofre energi på DET.

Tidligere tiders energikrav på storvilt i Norge var en rein vits "over 200
kgm på 300 meters hold"! Jeg vil SE den ammofabrikk som rutinevis har
testet ammoen sin på 300 meters hold.......

--
ErikP

Ladebokens hjemmesider:
http://ladeboken.tripod.com/index.htm
Spesialfeltprogrammet:
http://spesialfelt.tripod.com/index.htm

Fra : Steen Th. Pedersen

Dato : 07-06-04 11:44

"Erik Prestmo" <hfandrep@online.no> wrote in message
> Calle <carsten_hogh[fjerndette]@webspeed.dk> skrev i

> Energikrav og drepe-evne er to forskjellige ting, det er ingen direkte
> sammenheng mellom en kules (rest) energi og dens drepeevne.

Blot for at underbygge det argument, kan man med fordel læse følgende
steder:

Shooting Holes in Wounding Theories:
http://www.mindspring.com/~ulfhere/ballistics/wounding.html

WHAT'S WRONG WITH THE WOUND BALLISTICS LITERATURE, AND WHY
http://teapot.usask.ca/cdn-firearms/Fackler/wrong.html

Efter at have læst de to "artikler" er begrebet anslagsenergi og chockeffekt
forsvundet helt og andeles ud af mit ordforråd. Jeg får kuldegysninger og
hårene rejser sig på ryggen når jeg hører det

Mvh Steen

Fra : Erik Prestmo

Dato : 08-06-04 23:50

Steen Th. Pedersen <steen-p"Remove"@mail.sonofon.dk> skrev i

> [...]
> forsvundet helt og andeles ud af mit ordforråd. Jeg får kuldegysninger og
> hårene rejser sig på ryggen når jeg hører det

Aller morsomst blir det når noen av disse nymotens "sjokkekspertene" gir seg
til å snakke "hydrodynamic chock", noe som liksom skal gi teoriene et slags
skinn av videnskap.....

De er fullstendig uvitende om at vanlige pattedyrs sirkulasjons-system
praktisk talt er designet for å motvirke slikt, ikke for at det skal motstå
"sjokkeffekten fra prosjektiler", men for å lette hjertets arbeidsbyrde.

Derfor inneholder blodbanene effektive klaffer som hindrer tilbakestrømming
(letter hjertet) og som dermed også kommer til å motvirke et eventuelt
"hydrodynamisk chock" ganske effektivt.

Noen av de aller, aller største torskene snakker sågar om "hydrostatic
chock" - du store alverdens!

De samme "ekspertene" er for øvrig til stadighet ivrige talsmenn for stadig
mindre og mindre kaliber, lettere og lettere kuler og utgangshastighet som
ligger hinsidig det normale kulekonstruksjoner er designet for å tåle - det
finnes eksempler på kuler/kaliber som kaster jacket'en (ser ut til å
eksplodere i banen - "i løse luften". Alt for å oppnå maksimalt sjokk!

Hør feks denne: pistol, kaliber .45 ACP : ladet med 80 grains kule,
utgangshastighet 2200 fot ut av en 5" Colt 1911. Hvordan man skal få siktene
til å stemme overens med mer normal ammunisjon har visst ingen tenkt på.

Eller undersøk selv hva de to nye .17 kalibers patronene som nå plutselig er
på moten i USA kan brukjes til, den ene er en nedkalibret .22 WMR, den andre
er en nedkalibret .22 LR. Jakt på veps i bakhaven?

Fra : Calle

Dato : 09-06-04 00:01

Ja jeg har osse hørt om hydrodynamisk chok - sikke noget sluuder - Jeg har
tidligere henvist til en artikel i det danske blad Jæger (ved ikke om vor
kære norske ven læser dette) men her tilbagevises begrebet også - også som
erik skriver så er dyr netop designet til at modstå dette - værsketrykket
fordeles jo ud i membraner - kapillærer mv. som bare udvider sig og dermed
virker som en buffer. Men en god artikel der behandler emnet på en god måde

Fra : Per

Dato : 09-06-04 00:22

On Wed, 9 Jun 2004 00:50:28 +0200, Erik Prestmo wrote:

> [...]
> til å snakke "hydrodynamic chock", noe som liksom skal gi teoriene et slags

Det er vist ikke så nymodens. Jeg husker at min far snakkede om det
(hydrodynamisk chock) da jeg var 12-14 år - nu er jeg 53. Det hed sig at
kuglen skulle have en hastighed over 800 m-s når den ramte dyret for at
give chokdrab. Forklaringen var at dyret havde to hjernehalvdele med
tilhørende nervesystem. Hvis ikke begge blev ramt af chok tog den "raske"
halvdel over og dyret løb videre indtil det faldt om pgr. af fald i
blodtrykket.
Min bror har skudt et betragteligt antal dyr med 22-250 (100+), som
rigeligt opfylder de 800 m-s og de har opført sig som dyr skudt med hvilket
somhelst andet kaliber, så det har ikke bekræftet påstanden for mig.
I Polen har jeg lært "Slavek bladkuglen" som får dem til at falde i
knaldet- lidt højt fremme over skulderbladet.

MVH Per

Fra : JSC

Dato : 08-06-04 07:30

"JSC" <JSC@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Gruppen
>
> Jeg søger en god kugle cal. 222 i fabriks ammunition til råvildt

Tak til Calle og J. Nielsen, for nogle gode råd. Der er ingen tvivl om at
jeg vil prøve den tungere kugle i 222'eren. Så bliver det spændende at se om
den kan levere den nødvendige præcision med den kugle.

Der er i øvrigt heller ingen tvivl om at den fortsat bliver mine foretrukne
rådyrrifel, når jeg har fundet en god kugle.

Mvh.
Jørgen

Fra : Calle

Dato : 08-06-04 23:55

Den ammo jeg skyder med er præcis nok - jeg vil endda vove den påstand at
den største mangel på præcision som oftest sidder bagved kolben........
Jeg var til riffelprøve det første år de indførte dem (pga. jeg kun havde en
bæretilladelse - selvom jeg havde jagtet med våbnet i flere år) - der skød
jeg med fastanlæg samtlige skud indenfor en ny femkrone (og ja til alle dem
der siger pral: den er god med jer). Hvis det ikke er præcist nok indenfor
den afstand man skyder råvildt med .222R så er vi vist ude i akademiske
diskussioner om præcision - det har ihvertfald ingen praktisk jagtlig
betydning.

Men JSC - du er velkommen til at prøve at skyde med den ammo jeg bruger (så
er du fri for skulle investere en hel masse i forsk. typer ammo - send mig
en mail hvis du er int. så kan vi se, hvad vi kan finde ud af.

Mv Calle