hvordan sætter ejg x op på gentoo
Fra : kristina

Dato : 01-06-04 22:23

Hej Ng jeg har i de sidste par dage kæmpet med at få mit grafik til at
virke. Jeg fik instaleret hele basis systemet uden de store problemer.
Men da jeg skulle sætte x op gik det galt. Det kan jeg ikke helt finde
ud af. Maskinen det er instaleret på er en bærbar:
vega+ model N34AS1
med et sis650 kort som har 64 delt ram.
Jeg prøvede at læse på gentos side om hvordan de gjorde.
http://www.gentoo.org/doc/en/desktop.xml
jeg har prøvet at sætte det op via # /usr/X11R6/bin/xf86config
men det virkede ikke jeg prøvede ca 10 forskellige ting men den ville
ikke. Derefter prøvede jeg # X -configure det virkede heller ikke.
Er der nogen der ved hvordan jeg skal gøre.

Fra : Preben

Dato : 02-06-04 17:49

kristina wrote:
> [...]
> http://www.gentoo.org/doc/en/desktop.xml
> jeg har prøvet at sætte det op via # /usr/X11R6/bin/xf86config

bare kør xf86config og vælg det rigtige grafikkort?
Kører du med framebuffer?

Bemærk at modelnumrene på SiS grafikkort kan snyde! Se evt. sis
framebuffer guiden på hjemmesiden for framebufferen hvordan du
oversætter! (google er din ven)

Er du sikker på det er grafikken der fejler og ikke f.eks. musen?

Mvh / Preben Holm

Fra : andy

Dato : 02-06-04 22:08

Preben skrev:

> [...]
> oversætter! (google er din ven)
>
> Er du sikker på det er grafikken der fejler og ikke f.eks. musen?

ikke 100% men jeg tror det, dels prøver jeg at køre
# cd /dev/input
# cat mice
og når jeg trykker på knaperne på musen flytter makøren sig.

og når jeg starter x op kommer der en flimret streg i toppen på ca 2-4 cm.

Fra : Preben

Dato : 03-06-04 16:52

> [...]
> og når jeg trykker på knaperne på musen flytter makøren sig.
>
> og når jeg starter x op kommer der en flimret streg i toppen på ca 2-4 cm.

http://www.winischhofer.net/linuxsisvga.shtml står der:
"Although they have released XFree86 drivers previously and have
released a (binary) driver for the SiS650, these are and were heavily
buggy and not developed any further from a certain point. In other
words: Their XFree86 drivers are useless. If you have a notebook, you
don't even need to consider trying them."

du skulle måske læse lidt mere på siden angående dit grafik-kort! Der
står lidt info der.

Mvh / Preben Holm