Upgrade til 2.6.6 og problemer med TV-tune~
Fra : Martin Kaltoft

Dato : 31-05-04 16:28

Hej

Jeg har netop opgraderet min kerne fra 2.4.18 til 2.6.6, på en Debian
maskine.

Jeg har fået det meste til at virke igen, hentet ny driver til NVidia
grafikkort, og ny driver til trådløst netkort.

men, mit tv-tunerkort virker ikke som det skal mere, dvs. det virker, bare
dårligere. Billedet er meget utydeligt, næsten som om der er brugt en
dårlig antenne.

Se evt. eksempel her: http://kaltoft.linux.dk/tv/

Jeg har prøvet at opgradere xawtv, det hjalp ikke, og den samme
konfiguration virker med 2.4.18, det virker underligt...

jeg har disse moduler loadet:

martin:/usr/src/linux# lsmod
Module Size Used by
usbvnetr 100488 0
ohci_hcd 16900 0
nvidia 2074536 24
ide_scsi 13956 0
es1371 33280 1
ac97_codec 16780 1 es1371
sound 74284 0
i2o_core 43952 0
tuner 17292 0
tvaudio 20428 0
bttv 143724 1
video_buf 16516 1 bttv
i2c_algo_bit 8904 1 bttv
v4l2_common 4928 1 bttv
btcx_risc 3848 1 bttv
i2c_core 18756 4 tuner,tvaudio,bttv,i2c_algo_bit
videodev 7168 2 bttv

Håber der er nogen der har nogle ideer...

--
Martin Kaltoft

http://kaltoft.linux.dk/

Fra : Sune Vuorela

Dato : 31-05-04 16:33

On 2004-05-31, Martin Kaltoft <martin@[> wrote:
> men, mit tv-tunerkort virker ikke som det skal mere, dvs. det virker, bare
> dårligere. Billedet er meget utydeligt, næsten som om der er brugt en
> dårlig antenne.

Det ville nok være lidt sjover hvis du skrev hvilket tv-kort det er -
samt hvad lspci genkender det som ;)

--
Sune

Fra : Martin Kaltoft

Dato : 31-05-04 16:50

> Det ville nok være lidt sjover hvis du skrev hvilket tv-kort det er -
> samt hvad lspci genkender det som ;)

Tja.

lspic siger:
00:0b.0 Multimedia video controller: Brooktree Corporation Bt878 Video
Capture (rev 02)
00:0b.1 Multimedia controller: Brooktree Corporation Bt878 Audio Capture
(rev 02)

Og kortet er et: Lenco MXR 9575

--
Martin Kaltoft

http://kaltoft.linux.dk/

Fra : Sune Vuorela

Dato : 31-05-04 16:57

On 2004-05-31, Martin Kaltoft <martin@[> wrote:
> [...]
> Capture (rev 02)
> 00:0b.1 Multimedia controller: Brooktree Corporation Bt878 Audio Capture

Tjaa... min er rev 11.
Har loadet de samme moduler - og her ser alt fornuftigt ud.
(kører kerne 2.6.4)

Måske skulle man prøve kerne 2.6.6 i weekenden for at se om det er
det...

(og 1000 kroners spørgsmålet: Nu har du vel tjekket at antennen sidder
ordentligt ;)
--
Sune

Fra : Martin Kaltoft

Dato : 31-05-04 17:08

> Måske skulle man prøve kerne 2.6.6 i weekenden for at se om det er
> det...
>
> (og 1000 kroners spørgsmålet: Nu har du vel tjekket at antennen sidder
> ordentligt ;)

ja :) det virker med 2.4.18, samme opsætning, så det er ikke det...

--
Martin Kaltoft

http://kaltoft.linux.dk/

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 31-05-04 16:56

Martin Kaltoft <martin@[nospam]nitro.dk> writes:

>men, mit tv-tunerkort virker ikke som det skal mere, dvs. det virker, bare
>dårligere. Billedet er meget utydeligt, næsten som om der er brugt en
>dårlig antenne.

Prøv at vælte tilbage på den gamle kerne og se, om det bliver
bedre.

Umiddelbart gætter jeg på, at de har lavet fintuningslogikken i
bttv-driveren om. Hvad der virker på visse typer frontends og i
visse lande/områder, virker ikke nødvendigvis lige så godt alle
andre steder.

Der må stå noget om det i dokumentationen til kernen (normalt i
/usr/src/linux/Documentation/...)

Mvh.
   Klaus.

Fra : Martin Kaltoft

Dato : 05-06-04 20:35

> Håber der er nogen der har nogle ideer...

Det viste sig at der var lavet ændringer i BTTV driveren i 2.6, en ny card=
tuner= linie i /etc/modules.conf løste problemet, så nu virker det igen...

--
Martin Kaltoft

http://kaltoft.linux.dk/