java
Fra : Keld Thomassen

Dato : 30-05-04 08:32

Jeg er ny i Linux verdenen.

Jeg har problemer med at få java til at spille på min Mandrake 10.0
(opgraderet 9.2).

I forbindelse med installation af et personligt digital signatur, fik
jeg af TDC's installations-site den besked at jeg ikke havde nogen java
installeret. Beskeden følger her:

Vi kan se, at du ikke benytter den rigtige type Java på din pc. (Du
benytter Java-typen: (ingen fundet) ).

Du kan hente den rigtige type her.

Jeg hentede derfor den rigtige hos SUN og valgte at hente den i RPM
format. Hos SUN var der også en java tester som jeg prøvede og ganske
rigtig havde jeg ingen java. Installationen forløb uden problemer, der
var en ekstra ting som skulle installeres pga. af afhængighed sagde
pakke-styrings-systemet i Mandrake. Jeg vendte tilbage til TDC for at
installere min singnatur og fik nøjagtig den samme besked som sidst. Det
blev igen bekræftet hos SUN. Nu kiggede jeg på det link som jeg skulle
lave fra java installationen til min browsers plugin dir, og det viste
sig at der var blevet lavet en link til et bibliotek istedet for et til
en fil. Jeg slettede det link og oprettede så manuelt et link i
/usr/lib/mozilla-1.6/plugins til
/usr/java/j2re1.4.2_04/plugin/i386/ns610-gcc32/libjavaplugin_oji.so ved
at trække den fra et vindue til et andet og vælge 'link her' i menuen
der kommer frem når jeg slipper filen. Nu fik jeg min java godkendt hos
SUN. Nu kunne de se hvilken java jeg havde og hvilket styresystem jeg
bruger, og jeg kunne se den lille mand hoppe rundt. Tilbage til TDC -
Den samme besked igen ???? Hvorfor kan TDC ikke se min java ??? ( har
lagt en fejlmeddelelse hos TDC )

Det slutter ikke her. Jeg kan heller ikke komme ind på min netbank hos
Djurslandsbanken. Har snakket med dem:

Jeg har forhørt mig ved vores udviklingsafdeling, og kan oplyse at man
hverken anvender Active X komponenter eller VBScript, i forbindelse med
portalen.

Hvad kan det så være - Er SUN's test ikke fyldestgørende?
Har også lavet et java-link til min Firefox browser ( min foretrukne
browser ) Har jeg forstået det rigtigt: at hvis jeg laver link'et
direkte i browserens installations-dir's plugin-dir
(/usr/lib/mozilla-1.6/plugins) i stedet for i mit
home/.Mozilla/plugins-dir så virker den for alle oprettede brugere?

Keld Thomassen

Fra : Ivar Madsen

Dato : 30-05-04 09:07

Keld Thomassen skrev:

> [...]
> installeret. Beskeden følger her:
> Vi kan se, at du ikke benytter den rigtige type Java på din pc. (Du

Ja, den fejl fik jeg også, selvom flere java sider fungere 100% OK.

Du skal hente det program de har opencert.zip, der står i readmefilen
at du skal rette javahome til at pege på din javarod, det er ikke nok,
din rt.jar ligger ikke hvor de forventer den, så du skal også rette
den linie.

,----[ udsnit af run.sh fra opencert.zip ]
| JAVAHOME=/usr/java/j2re1.4.2_04
| CLASSPATH=$JAVAHOME/j2re1.4.2_04/lib/rt.jar:./opencert.jar
`----

Når du har fået rettet det, så køre du run.sh, og der kommer så et vindue,
hvor du skal indtaste de oplysninger du har fået i brevet fra TDC, efter du
bestilte certifikatet.

Referencenummeret, giver sig selv, TDC oplyser dig det når du henter
opencert.zip.

PINkoden giver også sigselv.

Certifikatalias, brug bare det hjælpen i bunden forslår, "TDC OCES certifikat"

Adgangskode, hvis ikke TDC har rettet i den siden i søndags, så drop programes
hjælp her, det skal være på min 8 tegn, både store og små bogstaver, og tal.

Gental adgangskode giver sig selv.

Vælg Person Oces som certifikat.

Vælg PKCS12 som certifikat type.

når du gemmer certifikatet, så sæt selv .p12 på som filtypeendelse, det gør
den ikke selv, men det letter dit arbejde sener hen.

Du finder en vejledning til hvordan du får det installeret i Mozilla her
http://www.apanage.dk den er skrevet med bruger af LetLøn, men hvis du kan
distrahere fra det, så kan den godt bruges.
på forsiden vælger du "E-mail kryptering og digitale signaturer"

Ja.

--
Med venlig hilsen Ivar Madsen
http://milli.dk/webupdate/ nu i version 0.3.3 nogle sider meldtes konstant

Fra : Keld Thomassen

Dato : 30-05-04 11:53

Ivar Madsen wrote:

> [...]
> distrahere fra det, så kan den godt bruges.
> på forsiden vælger du "E-mail kryptering og digitale signaturer"

Det var en rigtig dejlig svar at få. Mange tak. Melder tilbage når jeg
har leget med det.

Fra : Keld Thomassen

Dato : 30-05-04 12:58

Ivar Madsen wrote:

> ,----[ udsnit af run.sh fra opencert.zip ]
> `----
Hm!
kommer der så ikke til at stå:

CLASSPATH=/usr/java/j2re1.4.2_04/j2re1.4.2_04/lib/rt.jar:./opencert.jar

???

Fra : Ivar Madsen

Dato : 30-05-04 16:56

Keld Thomassen skrev:

> Hm!
> kommer der så ikke til at stå:
> CLASSPATH=/usr/java/j2re1.4.2_04/j2re1.4.2_04/lib/rt.jar:./opencert.jar

Jov, det gør der, Hmm, mem det virker aligevel,,, Jeg ved ikke hvorfor,,,

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 30-05-04 16:01

On Sun, 30 May 2004 10:06:54 +0200, Ivar Madsen wrote:

> [...]
> du skal rette javahome til at pege på din javarod, det er ikke nok, din
> rt.jar ligger ikke hvor de forventer den, så du skal også rette den

Hej

Uanset hvad jeg retter til hvor så får jeg ustandseligt denne besked:

: command not found
: command not found
': not a valid identifierJAVAHOME
: command not found
': not a valid identifier`CLASSPATH
: command not found
: command not found
/jre/bin/java: No such file or directory

Logisk nok kan den ikke finde det forskellige så vidt jeg lige kan tyde,
men jeg har nu tjekket 100 gange og Java ligger fint hvor jeg har henvist
til og Firefox har ingen problemer med Java.

Udsnit fra filen:

JAVAHOME=/usr/lib/jdk-1.4.2_01
export JAVAHOME

CLASSPATH=$JAVAHOME/jdk-1.4.2_01/jre/lib/rt.jar:./opencert.jar
export CLASSPATH

Dette bare en af de kombinationer jeg har prøvet.

Any luck?

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Ivar Madsen

Dato : 30-05-04 16:51

Martin Johansen [6000] skrev:

> JAVAHOME=/usr/lib/jdk-1.4.2_01

Har du overvejet at opgradere til nyeste java?
Jeg siger ikke at det vil hjælpe, men,,,

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 30-05-04 17:23

On Sun, 30 May 2004 17:50:56 +0200, Ivar Madsen wrote:

> Har du overvejet at opgradere til nyeste java? Jeg siger ikke at det vil
> hjælpe, men,,,

Det kunne jeg selvf. prøve..

Kan du give mig et link til den du har installeret? Så kan jeg i det
mindste arbejde med nøjagtig samme version.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 30-05-04 17:32

Martin Johansen [6000] skrev:

> Det kunne jeg selvf. prøve..
> Kan du give mig et link til den du har installeret? Så kan jeg i det
> mindste arbejde med nøjagtig samme version.

milli.dk/linux/java

Fra : Keld Thomassen

Dato : 30-05-04 17:01

Martin Johansen [6000] wrote:

> [...]
> export CLASSPATH
>
> Dette bare en af de kombinationer jeg har prøvet.

ja, for jeg kender lidt til programmering, og kunne godt tolke at
$JAVAHOME = /usr/lib/jdk-1.4.2_01 og så bliver stien til rt.jar forkert
fordi der kommer en ekstra /jdk-1.4.2_01 på.
det rette er CLASSPATH=$JAVAHOME/lib/rt.jar:./opencert.jar
mvh. Keld

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 30-05-04 17:22

On Sun, 30 May 2004 18:01:08 +0200, Keld Thomassen wrote:

> [...]
> fordi der kommer en ekstra /jdk-1.4.2_01 på. det rette er
> CLASSPATH=$JAVAHOME/lib/rt.jar:./opencert.jar mvh. Keld

Det har jeg længe prøvet, desværre uden held

Fra : Keld Thomassen

Dato : 30-05-04 20:12

Martin Johansen [6000] wrote:

> Det har jeg længe prøvet, desværre uden held

Min java kommer herfra:
http://wwws.sun.com/software/download/technologies.html

Fra : Byrial Jensen

Dato : 31-05-04 01:20

Martin Johansen [6000] wrote:
> [...]

Prøv at skrive hvor din rt.jar ligger - sandsynligvis i $JAVAHOME/lib/rt.jar

> [...]
> : command not found
> : command not found
> /jre/bin/java: No such file or directory

Det skyldes at run.sh er en kodet som en DOS-fil hvor linjerne er
afsluttet med CRLF. Den skal konvertes til en Unix-fil før den kan
bruges - dvs. at alle linjerne kun skal ende med LF.

Der findes utallige måder at lave den kovertering på. Man kan f.eks
bruge perl:

perl -pi -e 's/\r\n/\n/;' run.sh

Fra : Ivar Madsen

Dato : 31-05-04 09:02

Byrial Jensen skrev:

> Det skyldes at run.sh er en kodet som en DOS-fil hvor linjerne er
> afsluttet med CRLF.

Hvis ikke de har ændret på det siden jeg hentede den forige søndag, så er
run.sh kun afsluttet med 0A(hex) run.cmd derimod afsllutter med 0D0A(hex)
men den er ikke til UNIX brug.

Fra : Byrial Jensen

Dato : 31-05-04 10:18

Ivar Madsen wrote:

> Hvis ikke de har ændret på det siden jeg hentede den forige søndag, så er
> run.sh kun afsluttet med 0A(hex) run.cmd derimod afsllutter med 0D0A(hex)
> men den er ikke til UNIX brug.

Ja, Så må de ændret på det siden sidste forrige søndag:

$ hexdump -c run.sh | head -n 1
0000000 # ! / b i n / s h \r \n # D e t t
$

I det hele taget synes TDC's forståelse for og support af unix at være
ganske tæt på ikke-eksisterende.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 31-05-04 14:11

On Mon, 31 May 2004 02:20:28 +0200, Byrial Jensen wrote:

> [...]
> - dvs. at alle linjerne kun skal ende med LF.
>
> Der findes utallige måder at lave den kovertering på. Man kan f.eks

Du har fanme ret undskyld mit franske... det er godt nok for ringe af
TDC.. nøjs jeg har bøvlet i timevis uden held.

1000-tak for hjælpen!!

Fra : Byrial Jensen

Dato : 30-05-04 09:10

Keld Thomassen wrote:

> [...]
> bruger, og jeg kunne se den lille mand hoppe rundt. Tilbage til TDC -
> Den samme besked igen ???? Hvorfor kan TDC ikke se min java ??? ( har

Jeg ville gætte på at det er en fejl på TDC's side. Jeg har haft det
samme problem med at installere digital signatur fra TDC i en mozilla
(1.6) med en velfungerende java (1.4.2 fra Sun) på en Linux Mandrake
10.0-maskine. Deres telefon-support kunne ikke hjælpe.

Det endte med at jeg dowloadede java-programmet "opencert" fra TDC, og
brugte det til at hente signaturen i form af en pkcs12-fil som siden
kunne importeres i Mozilla. Nu fungerer det.