Baud og bps
Fra : Jonas Jalling

Dato : 04-06-04 10:25

Hej,

Hvis dette ikke er den rigtige gruppe, må I meget gerne FUTTE mig over til
en mere relevant gruppe.

Jeg har fået startet mig en diskussion med min lærer, om forskellen på baud
og bps. Min lærer mener hårdnakket at baud er det præcist samme som bps.
altså 2400 baud, er 2400 bit/s.
Jeg, derimod, mener at man ved f.eks. 2400 baud sagtens kan overføre 28800
bit/s, men kan ikke få ham overbevist, da han er typen der mener at alt der
kommer ud af munden på ham er rene guldkorn.

Er der ikke nogen af jer, der kan kender nogle bøger eller sider på nettet,
hvor ovenstående er diskuteret, så vi kan få det afgjort?

Jonas Jalling

Fra : Lasse Bjørn Jensen

Dato : 04-06-04 10:39

At Fri, 4 Jun 2004 11:25:11 +0200, Jonas Jalling mumbled something like:

[snip baud vs. bps]
> Er der ikke nogen af jer, der kan kender nogle bøger eller sider på nettet,
> hvor ovenstående er diskuteret, så vi kan få det afgjort?

http://www.tldp.org/HOWTO/Modem-HOWTO-22.html

En ok forklaring (der i øvrigt giver dig ret) :)

--
Lasse Bjørn Jensen

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 04-06-04 10:48

On Fri, 4 Jun 2004 11:25:11 +0200, "Jonas Jalling"
<jonas@jalling.dk.invalid> wrote:

> Jeg har fået startet mig en diskussion med min lærer, om forskellen
> på baud og bps. Min lærer mener hårdnakket at baud er det præcist
> samme som bps.

Han tager fejl, for de to ting er kun direkte relateret ved meget
simple signalleringsformer. Der er ikke noget i vejen for, at
hvert informationselement kan indeholde flere bit, og så vil bps-
tallet blive højere end baud-tallet.

> Er der ikke nogen af jer, der kan kender nogle bøger eller sider på
> nettet, hvor ovenstående er diskuteret, så vi kan få det afgjort?

SVJH er det fint forklaret i Data Communications, Computer
Networks and Open Systems af Fred Halsall.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Jonas Jalling

Dato : 04-06-04 11:07

Mange tak til jer alle tre. Nu er det så spændende om han tager det til sig.
Det er tvivlsomt, men det er da et forsøg værd.

Jonas Jalling

Fra : Burns

Dato : 04-06-04 10:48

> Er der ikke nogen af jer, der kan kender nogle bøger eller sider på
nettet,
> hvor ovenstående er diskuteret, så vi kan få det afgjort?

Understøtter din teori (søgning på Google på "definition baud bps").

http://www.webopedia.com/TERM/B/baud.html
http://dict.die.net/baud/
http://www.sharpened.net/glossary/definition.php?baud

Fra : Rasmus Riber

Dato : 04-06-04 18:11

for så at blive nostaligisk hvem husker ikke deres 1200Baud modem :)
det var sku tider :).

Mvh
Rasmus Riber

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 04-06-04 19:56

Rasmus Riber wrote:
> for så at blive nostaligisk hvem husker ikke deres 1200Baud modem :)
> det var sku tider :).

Ja det var noget der rykkede, når man ellers havde været vant til
300 baud

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 04-06-04 20:31

On Fri, 4 Jun 2004 19:11:23 +0200, "Rasmus Riber"
<dytbot_snot@yahoo.com> wrote:

> for så at blive nostaligisk hvem husker ikke deres 1200Baud modem :)
> det var sku tider :).

Ja, det var sgu en ret vild opgradering fra de der 300 baud
akustiske koblere, vi brugte før i tiden...

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Calle.

Dato : 05-06-04 02:37

Asbjorn Hojmark wrote:

> Ja, det var sgu en ret vild opgradering fra de der 300 baud
> akustiske koblere, vi brugte før i tiden...

Ja, og så evt. modem via en C64'er, der et jo ren nostalgi

--
Calle.

Fra : Stig Johansen

Dato : 05-06-04 08:59

Jonas Jalling wrote:

> Er der ikke nogen af jer, der kan kender nogle bøger eller sider på
> nettet, hvor ovenstående er diskuteret, så vi kan få det afgjort?

Ud over de svar, du har fået, er her en oversigt over CCITT standarderne.
<http://iroi.seu.edu.cn/books/ee_dic/whatis/vdotxx.htm>
Jeg har ikke fulgt med i en del år, men jeg mener stadig, at modemerne
stadig kører med 2400 baud ved de høje bps rater.
Problemet med at komme højere end de 2400 baud, skyldes
frekvensbegrænsninger(støjfiltre) på telefonnettet.

Stig Johansen