HTTP Referer kan ikke ses i PHP 4.3.7
Fra : Peter

Dato : 04-06-04 22:56

Hejsa.

Har lige installeret en Apache server og PHP 4.3.7.

Jeg har et webhotel hos B-one.
Hvis jeg på siden http://domæne.dk/side.html har et link til info.php (som
viser phpinfo();)
så viser SERVER["HTTP_REFERER"] = http://domæne.dk/side.html - altså siden
man kom fra. (Dette forgår på B-one webhotellet)

På min egen server med PHP 4.3.7 kan jeg ikke se HTTP Referer og har brug
for HTTP Referer.

Noget jeg har gjort forkert mon?

På forhånd tak.

Fra : Peter

Dato : 04-06-04 23:04

"Peter" <ingen@mail.invalid> wrote in message

> Noget jeg har gjort forkert mon?

Jeg var nok lidt for hurtigt. Jeg har brugt Opera 7.23 til at tjekke i.
Det virkede fint på B-one serveren men ikke på min egen.
Med Internet Explorer virker HTTP Referer også fint nok.

Vil det så sige, at hvis folk med Opera browsere besøger min server så kan
jeg ikke lokke HTTP Referer ud af deres browser?

Mvh
Pete

Fra : Andreas Haugstrup Pe~

Dato : 05-06-04 08:25

> [...]
>
> Vil det så sige, at hvis folk med Opera browsere besøger min server så
> kan jeg ikke lokke HTTP Referer ud af deres browser?

Det kan slås fra i Opera - det bruger jeg selv. Tryk på F12 så kan du selv
se om det er slået fra eller til (Kig efter "referrer loggin")

--
Personal: <http://www.solitude.dk>
File Thingie - PHP File Manager <http://www.solitude.dk/filethingie/>

Fra : Peter

Dato : 04-06-04 23:24

Hvis jeg lige kort skal forklare.

Ligesom Henrik Koksby Hansen vil jeg også gerne have en fiks 404 side.

Men hvorfor vil den ikke tage HTTP_REFERER når man bruger Errordocument 404
/404.php i .htaccess?

Min 404.php side:

Siden <?php $ref = $_SERVER['HTTP_REFERER']; echo "$ref"; ?> findes ikke!
(blot en forenklet udgave).

Den viser ikke referer'en, hvis man nu skriver domæne.dk/ugyldigside
Hvis jeg derimod har en side (test.html) med et link til 404.php siden vil
den gerne vise referer'en.

Godtager den det ikke som et sideskift med errordocument i htaccess?

På forhånd tak.
mvh
peter

Fra : Peter

Dato : 04-06-04 23:34

> Godtager den det ikke som et sideskift med errordocument i htaccess?

Åh ja en kop kaffe kan gøre underværker nogen gange.
Kom i tanke om $_SERVER['REQUEST_URI'] istedetfor :)

undskyld for forstyrrelsen
mvh
Perter

Fra : Henrik Koksby Hansen

Dato : 05-06-04 15:15

>Åh ja en kop kaffe kan gøre underværker nogen gange.
>Kom i tanke om $_SERVER['REQUEST_URI'] istedetfor :)
[...]

Fik du det til at fungere hos B-one? Så kan jeg også... Når jeg en dag
får tid til at kigge på det igen... :)

/Henrik

Fra : Peter

Dato : 05-06-04 15:32

"Henrik Koksby Hansen" <news@k0ksby.dk> wrote in message

> Fik du det til at fungere hos B-one? Så kan jeg også... Når jeg en dag
> får tid til at kigge på det igen... :)

Du kan da lige få det jeg har smækket sammen. Fjern selv kommentarene. (//
Dette er en kommentar //)

<?php

$uri = $_SERVER['REQUEST_URI'];
if ($uri == "/404.php") {
echo "Du har ikke adgang til denne side!";
} else {
echo "

// Ser ingen grund til at man kan gå ind på 404.php siden og så få en 404
besked. Derfor ovenstående kode.. //

<h1>Fejl 404 - Siden findes ikke!</h1>
ikke.<br />Siden er måske blevet flyttet, slettet eller omdøbet.</p>

<h3 style='margin-top:50px;'>Har du skrevet adressen korrekt?</h3>
<P>Tjek venligst at du har skrevet den korrekte adresse. Hvis dette er
sikkert kontakt venligst webmaster på email@email.invalid</p>

// Selve fejlbeskeden og forklaring //

<!-- Tekstfyld så fejlmeldingen også bliver vist i Internet Explorer -->
[...]
";
}

// Tekstfyld så den samlede størrelse kommer over 512 KByte - Internet
explorer - Behøver jeg at sige mer? :) //

$tiddato=date("d/M Y - H:i:s",time());
$fp = fopen("404.txt", "a");
fputs($fp, "$tiddato | ". $_SERVER['REMOTE_ADDR'] ." | $uri
");
fclose($fp);
?>

// Ovenstående kode opretter en txt fil ved navn 404.txt, hvis denne ikke
allerede findes. Her logger den så hver gang tidspunkt, ipadresse og hvilken
side personen prøver at få fat i når han får vist 404.php siden. (Men ikke
når han går direkte ind på 404.php siden da det sørger det øverste kode jo
for!)

Håber du kan bruge det.

mvh
pete

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 05-06-04 19:41

"Peter" <ingen@mail.invalid> wrote:

> // Ser ingen grund til at man kan gå ind på 404.php siden og så få
> en 404 besked.

Så er det vel, at man sender en 403 i stedet?

--
Anders Thorsen Holm | http://www.thorsenholm.dk

Overvejer du at købe en DVD-afspiller? Så hold dig fra Fona!
Læs hvorfor: http://www.thorsenholm.dk/fona/

Fra : Peter Anskjær

Dato : 06-06-04 08:19

"Peter" <ingen@mail.invalid> skrev i en meddelelse

> "Henrik Koksby Hansen" <news@k0ksby.dk> wrote in message

> Du kan da lige få det jeg har smækket sammen. Fjern selv kommentarene. (//
> Dette er en kommentar //)

Nu har jeg også siddet og leget lidt med custom 404. Jeg er dog rendt ind i
flere problemer.
Da jeg forsøgte at viderestille til index.php?page=404 kunne den inkluderede
404.php ikke aflæse REQUEST_URI korrekt, index.php kan. Dette har jeg løst
ved at viderestille til /404.php som så viderestiller til
index.php?page=404, jeg har gemt uri med sessions og hiver den frem i
index.php?page=404 (og sletter den derefter så det ikke er en gammel uri man
risikerer at hente frem).
Desuden blev billeder ikke vist på siden hvis man forsøgte at tilgå
domæne.dk/mappe/ugyldigfil.xx.
Derudover får jeg ikke custom fejlmeddelelser når jeg forsøger at få vist
php-filer der ligger i roden som ikke eksisterer, det skulle have noget at
gøre med at serveren er bygget op omkring cgi.

Er der nogle der kan fortælle mig hvordan jeg får vist min egen 404 for
php-filer i roden også?
Og er der nogle der kan forklare mig hvorfor mine billeder ikke vises når
jeg prøver at tilgå en fil i en undermappe som ikke eksisterer, den kan jo
godt finde index.php, er det fordi den kigger i undermappen men ved at index
ligger i roden og kun henter den derfra?

Mvh
Peter

Fra : Kai Birger Nielsen

Dato : 07-06-04 08:46

In <40c2c55c$0$277$edfadb0f@dread12.news.tele.dk> "Peter Anskjær" <peter@_fjern_dette_nskjaer.dk> writes:

[snip]

>Desuden blev billeder ikke vist på siden hvis man forsøgte at tilgå
>domæne.dk/mappe/ugyldigfil.xx.

Det har jeg også været ude for med domæne.dk/ugyldigfil.xx/
Jeg løste det ved at lave en
<base href="http://domæne.dk/" />
i starten af head delen på min 404 side.

Prøv evt http://www.246.dk/index/ for at se hvordan det virker.

(Oveni denne diskussion er det også interessant at overveje, hvad
ens websider egentlig har af navne.
Min hovedside er fx
http://www.246.dk/index.html
men den har også (blandt andet) navnene
http://www.246.dk/index
http://www.246.dk
http://www.246.dk/index%2ehtml
)

mvh Birger Nielsen (bnielsen@daimi.au.dk)

Fra : Peter Anskjær

Dato : 07-06-04 10:05

"Kai Birger Nielsen" <bnielsen@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg løste det ved at lave en
> <base href="http://domæne.dk/" />
> i starten af head delen på min 404 side.

Det virker jo bare som det skal, jeg kan se du ikke har tilføjet det til din
normale index.html men kun til den fil du viderestiller til ved 404, hvordan
kan det være?

Mvh
Peter

Fra : Kai Birger Nielsen

Dato : 07-06-04 10:56

In <40c42fbb$0$224$edfadb0f@dread12.news.tele.dk> "Peter Anskjær" <peter@_fjern_dette_nskjaer.dk> writes:

> [...]
>normale index.html men kun til den fil du viderestiller til ved 404, hvordan

Fordi jeg egentlig opfatter det som en kludge, dvs noget jammerkode,
som jeg er nødt til at klistre på pgra en underlig opsætning på
serveren. Derfor forsøger jeg at begrænse udbredelsen af det.
Og jeg er faktisk kun stødt på underligheden i forbindelse med
404-siden (eller måske rettere de url'er, der leder hen til
404-siden).

Jeg udforskede de forskellige muligheder for 404 og 403 sider og
kom frem til den her som den mindst overraskende.
Lidt flere url'er at tænke over:
http://www.246.dk/.hfregut
http://www.246.dk/.htregut
http://www.246.dk/.htaccess
http://www.246.dk/..
http://www.246.dk/%2e%2e

(den sidste forstår jeg vist stadig ikke).

Min .htaccess fil ser nu således ud:

ErrorDocument 404 /404error.html
ErrorDocument 403 /403error.html
php_flag short_open_tag off
php_flag register_globals off

mvh Birger Nielsen (bnielsen@daimi.au.dk)

Fra : Peter Anskjær

Dato : 07-06-04 12:01

> [...]
> Og jeg er faktisk kun stødt på underligheden i forbindelse med
> 404-siden (eller måske rettere de url'er, der leder hen til

Okay, det kan du jo sådan set godt have ret i.

> [...]
> http://www.246.dk/..
> http://www.246.dk/%2e%2e
>
> (den sidste forstår jeg vist stadig ikke).

Den sidste giver en 400 her, de første giver 403 og .. giver index.

> Min .htaccess fil ser nu således ud:
>
> ErrorDocument 404 /404error.html
> ErrorDocument 403 /403error.html
> php_flag short_open_tag off
> php_flag register_globals off

Min ser sådan ud:

ErrorDocument 404 /index.php?page=404

# -FrontPage-

IndexIgnore .htaccess */.??* *~ *# */HEADER* */README* */_vti*

<Limit GET POST>
order deny,allow
deny from all
allow from all
</Limit>
<Limit PUT DELETE>
order deny,allow
deny from all
</Limit>

Jeg forstår ikke særligt meget af indholdet af den, men jeg leder efter en
omskrivning der sørger for at jeg får min egen 404 på php-filer i roden. Som
det er nu får jeg en standard 404 på dem. Tror også jeg vil tilføje en 403.
Jeg ville sådan set gerne barbere den ned så der kun er det nødvendige, men
da jeg ikke ved hvad de forskellige ting gør lader jeg indtil videre være.

Mvh
Peter