Hvad logger en internetudbyder egentlig ?
Fra : Michael

Dato : 04-06-04 20:47

Hvad logger en ISP (internetudbyder) egentlig ?

1.
Når du er på internettet og åbner en internetside så vil din internetudbyder
logge IP adressen på den side du åbner. Vil udbyderen også logge medfølgende
parametre som du sender, f.eks. når du udfylder en indmeldelses blanket
o.s.v. ?

2.
Hvis man så selv laver en server på min egen computer, som jeg har i sinde
(IIS). Vil min internetudbyder så logge IP'en og eventuelt andre data fra de
personer der logger på min server og "surfer" på den ?

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 05-06-04 18:52

"Michael" <dsl72661a@post.cybercity.dk> wrote in message
> Når du er på internettet og åbner en internetside så vil din
internetudbyder
> logge IP adressen på den side du åbner.

Der er næppe nogen der logger destination på samtlige tcp-sessioner. ISP'er
logger generelt hvem der har hvilke IP'er hvornår samt brug af ISP'ernes
egne servere

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 05-06-04 20:06

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> skrev:

> Der er næppe nogen der logger destination på samtlige
> tcp-sessioner. ISP'er logger generelt hvem der har hvilke IP'er
> hvornår samt brug af ISP'ernes egne servere

Det skal måske bemærkes at ovenstående vil blive udvidet meget
væsentligt når logningsbekendtgørelsen træder i kraft.

--
Morten http://miljokemi.dk
Chilidyrkning http://miljokemi.dk/chili

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 06-06-04 01:05

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote in message
> Det skal måske bemærkes at ovenstående vil blive udvidet meget
> væsentligt når logningsbekendtgørelsen træder i kraft.

Jeg venter og ser...

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 06-06-04 07:49

> Jeg venter og ser...

Jeg håber også, at bla. udbyderne får held til at få stoppet Lene
Espersen og hendes embedsmænd, men jeg må indrømme, at jeg er lidt
sortseer i betragtning af, hvad hun ellers har fået gennemført af
problematisk lovgivning.

Fra : Morten Davidsen

Dato : 06-06-04 10:12

> [...]
> Espersen og hendes embedsmænd, men jeg må indrømme, at jeg er lidt
> sortseer i betragtning af, hvad hun ellers har fået gennemført af
Sandt ... Jeg vil mene at set fra ISP'ernes betragtning, så må Lene jo være
klar til at give støtte til alt det ekstra server-plads der skal bruges til
at logge så sindsygt meget data. Og hvis dette ville være tilfældet, er det
i sidste ende os gennem skatten betaler til det. Såfremt der ingen støtte
kommer, men lovgivningen bliver gennemført .. vil priserne på f.eks. et
ADSL-abonnement stige væsentligt (tror jeg).

/MD

Fra : Michael

Dato : 06-06-04 14:19

Hvis der jnf. skal logges mere data endnu så går regningen vel bare videre
til forbrugerne. Har i et link til forslaget/direktivet ?

Michael

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 06-06-04 15:33

"Morten Davidsen" <email@morten-davidsen.dk_nospam> wrote in message
> [...]
> kommer, men lovgivningen bliver gennemført .. vil priserne på f.eks. et
> ADSL-abonnement stige væsentligt (tror jeg).

Du kan nok godt regne med at udbyderne og dermed kunderne selv kommer til at
betale evt. logning. Det er efter min mening også det mest rimelige og
smidigste at administrere

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 06-06-04 14:45

http://www.bolignetforeningen.dk/fileadmin/user_upload/Terrorpakken/bekendtgoerelse-udkast.pdf?PHPSESSID=98ad2528bba8799ba081d85331fe1e8d

Fra : Michael

Dato : 07-06-04 13:42

tak for det. Ved nogen hvad forskellen er på opkaldende (pkt. 1) og opkaldte
(pkt 3)identitet er?

Er opkaldende den person som er kunde/bruger hos internetudbyderen og
opkaldte en person som sender data til denne kunde/bruger ?

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 07-06-04 19:16

> tak for det. Ved nogen hvad forskellen er på opkaldende (pkt. 1) og
opkaldte
> (pkt 3)identitet er?

afsender/modtager

> Er opkaldende den person som er kunde/bruger hos internetudbyderen og
> opkaldte en person som sender data til denne kunde/bruger ?

Njaa, det handler om hvem der initierer forbindelsen.

Fra : Svanevik

Dato : 02-07-04 20:27

Martin Højriis Kristensen wrote:
> [...]
> logger generelt hvem der har hvilke IP'er hvornår samt brug af ISP'ernes

Hej Michael

jay.net logger alle til, fra, størrelsen og tidspunkt på samtlige IP-pakker der
routes igennem netværket. På den måde kan man se præcist hvor mange gigabyte der
er transporteret og hvilke ip-adresser som har talt sammen på hvilket tidspunkt.

Alt denne data lagres en efterhånden halvstor mysql database. Der har kørt
logging siden 2001, og det fylder en del harddiske.

Mvh.
Martin Svanevik