Støjdæmning af harddisk?
Fra : Joergen Ramskov

Dato : 03-05-01 08:41

Nu har jeg installeret en ny og dejlig lydløs papst blæser i min
strømforsyning. Det var desværre ikke alt der larmede

Jeg har en 18GB IBM Deskstar 22GXP harddisk, der faktisk hyler væsentligt
mere end den gjorde da jeg købte den for ca. 1½ år siden. Den sidder faktisk
i en harddisk ramme, men den larmer altså stadigt for meget

Der findes de der Silentdrive, er der nogen der har nogen erfaringer med
disse? Der er noget med at der er en grænse for hvor meget varme de må
udlede for at de kan bruges?
IBM's datasheet på min disk:

Dissipation (Typical):

Start Up: 0.72(5V), 2.04(12V), 0.71
(max peak): (5V), 1.94(12V)
Idle (W): 6.9/ 5.2

Kan min disk holde til det, eller blive den for varm?

/Joergen

Fra : Psyman

Dato : 03-05-01 17:17

Jeg kører selv med nævnte system og har ikke haft problemer med det. Disken
bliver godt nok dejlig varm, men det lader ikke til at have skadet den (i
løbet af et år). Jeg skal ikke kunne sige om en disk mister levetid på
længere sigt ved at være varm!

Fra : Joergen Ramskov

Dato : 03-05-01 19:54

Hvilken harddisk har du? Min er, som tidligere skrevet en Deskstar 22GXP,
dvs. en 7200rpm disk.

/Jørgen

Fra : Psyman

Dato : 03-05-01 20:37

Jeg har som tidligerer skrevet samme system (dvs. 18GB IBM Deskstar 22GXP
7200rpm)

Fra : Carsten Keller

Dato : 04-05-01 06:15

> [...]
> bliver godt nok dejlig varm, men det lader ikke til at have skadet den (i
> løbet af et år). Jeg skal ikke kunne sige om en disk mister levetid på

Jeg har en 20 GB Quantum 7200 rpm. i et SilentDrive, og den har også kørt
upåklageligt i over et halvt års. God varme på siden, men den har ikke været
skyld i ustabilitet.
Keller