Salmer ved dåb
Fra : Martin / Fårevejle

Dato : 03-06-04 11:06

Min lille pige skal døbes den 20. og vi skal i den forbindelse have valgt
nogle salmer siger præsten.

Nu har jeg ikke været i kirke i mange år... ;)

Hvilke salmer er "normale" til en dåb?

Fra : Melanie

Dato : 03-06-04 11:26

"Martin / Fårevejle" <jadahva@hotmail.com> wrote in message
> Min lille pige skal døbes den 20. og vi skal i den forbindelse have valgt
> nogle salmer siger præsten.
>
> Nu har jeg ikke været i kirke i mange år... ;)

Hvorfor siger du så ja til at ville opdrage dit barn i den kristne tro?
Det er jo faktisk det dåben betyder!

> Hvilke salmer er "normale" til en dåb?

Mvh Melanie

Fra : Martin / Fårevejle

Dato : 03-06-04 12:40

> Hvorfor siger du så ja til at ville opdrage dit barn i den kristne tro?
> Det er jo faktisk det dåben betyder!

Det er heller ikke mig der vil have det, men resten af familien + damen...

Fra : Gitte

Dato : 03-06-04 13:52

>Hvorfor siger du så ja til at ville opdrage dit barn i den kristne tro?
>Det er jo faktisk det dåben betyder!

Msn kan vel godt have en kristen tro eller overbevisning, uden
nødvendigvis at praktisere den ved at møde op i kirken?

MVH
Gitte

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 03-06-04 17:02

"Melanie" <melanie@dinven.dk> skrev i en meddelelse

> "Martin / Fårevejle" <jadahva@hotmail.com> wrote in message

> Hvorfor siger du så ja til at ville opdrage dit barn i den kristne tro?
> Det er jo faktisk det dåben betyder!

Hvad nr. har den i salmebogen ? - det ville være rart, hvis nogen kunne
nynne melodien !

mvh
Bendt

Fra : Melanie

Dato : 03-06-04 11:46

> [...]
> nogle salmer siger præsten.
>
> Nu har jeg ikke været i kirke i mange år... ;)

Har kun været til en barnedåb i mit voksenliv, og det var dagen efter en våd
julefrokost for ca. 4 år siden, så husker ikke hvad vi sang.
Fandt den _nye_ salmebog frem og fandt følgende:

Salme 441 til 454 omhandler dåb. Du kan sikkert låne en salmebog i kirken,
hvis du ikke selv har en.

God fest! (Men man kan jo også holde børnefest uden at dåbe, hvis selve
dåben ingen betydning har for en.)

Mvh Melanie

Fra : Nette

Dato : 03-06-04 15:23

"Melanie" skrev

> God fest! (Men man kan jo også holde børnefest uden at dåbe, hvis selve
> dåben ingen betydning har for en.)

Hvad er der så at feste for? Man fester jo netop ved dåben, fordi man fejrer
at det lille barn har fået Guds velsignelse og er blevet optaget i den
kristne tro.

Desuden fortæller Martin at det er hans kone/kæreste, der gerne vil have den
lille døbt. At Martin bakker op om det, synes jeg da er flot af ham.

Jeg fatter ligeledes heller ikke, at man holder fester ved
konfirmationsalderen, når den unge vælger ikke at blive konfirmeret. Det er
som om der bare SKAL holdes en fest, fordi den unge skal kunne inkasserer
gaver.

Nette

Fra : Melanie

Dato : 03-06-04 15:49

"Nette" <nettesnetpostfjerndette@hotmail.com> wrote in message

> "Melanie" skrev

> Hvad er der så at feste for?

At barnet er født og er sund og rask!

> [...]
den
> lille døbt. At Martin bakker op om det, synes jeg da er flot af ham.

Ja _efter_ jeg havde skrevet mit indlæg.
Ok at have den holdning, men forstår bare ikke hvorfor man vil dåbe sit barn
når man ikke vil opdrage det i den kristne tro.

> [...]
er
> som om der bare SKAL holdes en fest, fordi den unge skal kunne inkasserer

Hvorfor holder du så fødselsdag?
Det er vel for at se vennerne og familien, men det kan man da også gøre uden
at få gaver.

> Nette

Mvh Melanie

Fra : ThomasB

Dato : 03-06-04 17:37

> At barnet er født og er sund og rask!

Hvad så hvis barnet ikke er sundt og rask?
Må man så ikke holde en fest, eller skal man kun holde en halv fest?

> [...]
barn
> når man ikke vil opdrage det i den kristne tro.

Den kristne tro er en del af den danske kultur, og vores love er baseret på
kristendommen.

Selvom jeg ikke tror på Gud, kunne jeg godt finde på at få mit barn døbt -
for traditions skyld.

Holder du jul?

> er

Stadig - tradition.
Jeg blev ikke selv konfirmeret - eget ønske - men fik istedet en lille båd
jeg kunne sejle rundt i.

> Hvorfor holder du så fødselsdag?

Tradition..

> Det er vel for at se vennerne og familien, men det kan man da også gøre
uden
> at få gaver.

Jeg er i princippet enig med dig, og man burde heller ikke få sit barn
døbt/konfirmeret, hvis man ikke tror på Gud.

Fra : Nette

Dato : 03-06-04 21:54

"Melanie" skrev

> At barnet er født og er sund og rask!

Forsåteligt, men hvorfor nævner du det så som et alternativ til en dåb?

> Ja _efter_ jeg havde skrevet mit indlæg.

Ok, jeg har set fejl, jeg troede du besvarede hans andet indlæg, men i
virkleig heden havde du skrevet to indlæg itl ham inden. Sorry.

> Ok at have den holdning, men forstår bare ikke hvorfor man vil dåbe sit
barn
> når man ikke vil opdrage det i den kristne tro.

Hvem siger at Martins kone ikke vil det? Man kan jo ikek følge begge
forældres ønske?

> Hvorfor holder du så fødselsdag?
> Det er vel for at se vennerne og familien, men det kan man da også gøre
uden
> at få gaver.

Sagtens, og sådan er det faktisk også her, når jeg endelig samler folk til
en fødselsdag. Hvilket faktisk er ret sjældent.

Men nu handler en fødselsdag ikke om en tro man fester for at have sagt ja
til. Det handler om at fejre man er blevet til og har været det i x antal
år.

Nette

Fra : Anita

Dato : 03-06-04 17:56

"Nette" skrev

> Hvad er der så at feste for? Man fester jo netop ved dåben, fordi man
fejrer
> at det lille barn har fået Guds velsignelse og er blevet optaget i den
> kristne tro.

Ja, det foreskriver traditionen. Men man kunne jo også vælge at fejre, at
man netop har fået et dejligt lille barn.

Andre trossamfund vælger at lade spædbarnet velsigne, for at lade det døbe,
når det selv kan sige ja. (Ved voksendåb).

> Desuden fortæller Martin at det er hans kone/kæreste, der gerne vil have
den
> lille døbt. At Martin bakker op om det, synes jeg da er flot af ham.

Tja, det er jeg ikke sikker på at jeg kunne. Der er intet forgjort ved at
vente med dåben, barnet kan stadig sige ja til kristendommen senere, hvis
det måtte ønske det.

> Jeg fatter ligeledes heller ikke, at man holder fester ved
> konfirmationsalderen, når den unge vælger ikke at blive konfirmeret.

Det forstår jeg da udemærket godt. I førnævnte trossamfund vælger man fx at
holde en stor fest ved 14-års fødselsdagen. Her fejrer man at barnet går mod
de voksne rækker, præcis som ved konfirmationen. Bare uden den religiøse
betydning.

> Det er som om der bare SKAL holdes en fest, fordi den unge
> skal kunne inkasserer gaver.

Sådan opfatter jeg det slet ikke. Men når forældrene siger "Skal du ikke
konfirmeres? Nå men så er der jo heller ikke noget at fejre". Så kan du være
sikker på at den unge bliver konfirmeret, troende på Gud eller ej.

Venligst Anita

Fra : Mette

Dato : 03-06-04 19:02

"Anita" <anita@*SLET*stofanet.dk> skrev i en meddelelse
..

> [...]
mod
> de voksne rækker, præcis som ved konfirmationen. Bare uden den religiøse

Ja, det skulle jeg også til at sige

Jeg er fra et sådan kristent trossamfund. Da jeg var 3 mdr blev jeg
"barnevelsignet" og familien kom til kaffe, og da jeg var 14 fik jeg en stor
fest af 3 årsager: 1) Familietradition 2)For ikke at stå udenfor i forhold
til klassekammerater 3) fordi vi i min familie ikke går så højt op i
18-årsdagen, men alligevel gerne vil markere en vigtig fødselsdag, der
markerer overgangen mellem barn/ung.

Jeg har såmænd ikke lidt afsavn selvom jeg hverken er (barne)døbt eller
konfirmeret..

Fra : Cat

Dato : 03-06-04 19:11

> [...]

være
> sikker på at den unge bliver konfirmeret, troende på Gud eller ej.

Ahem..... Det var nøjagtig, hvad mine forældre sagde, men jeg blev altså
ikke konfirmeret alligevel. De ønskede ikke engang, at jeg blev det, så det
var ikke et pressionsmiddel - blot en naturlig konsekvens af et valg.

Da så jeg havde taget beslutningen og var helt tilfreds med den, besluttede
mine forældre sig for, at jeg trængte til en ny cykel, og for første gang i
min tilværelse var den ny fra forretningen i stedet for en istandsat.

Så teenagere med principper findes faktisk - de fandtes i al fald i 72.

Tine - gammel provo.

Fra : Anita

Dato : 03-06-04 19:15

"Cat" <dd@ee.dk> skrev

> [...]
> min tilværelse var den ny fra forretningen i stedet for en istandsat.
>
> Så teenagere med principper findes faktisk - de fandtes i al fald i 72.

Stærkt. Så sej var jeg desværre ikke selv i den alder.

Venligst Anita

Fra : Melanie

Dato : 03-06-04 20:23

Hej igen.

Jer der har fuldt denne tråd, har nok læst mine lidt skabe bemærkninger. Jeg
har ikke ment at ville stæde nogen over tærene, men bare få jer til at tænke
en ekstra gang over hvorfor vi gør som vi gør.

Jeg er opdraget kristent, med folkekirken, af mine forældre som er opdraget
med pinsekirken, tror jeg det var. De gik over til folkekirken for de syntes
det andet var for "stramt" indspist, eller sådan noget.
Jeg er selv kristen i dag, men ved ikke helt hvor jeg høre til. Syntes
folkekirken er total kedelig, men syntes at nogen andagter gennem FDF, som
jeg er leder i, er ret cool.
Jeg har det sidste 1½ år været kæreste med en, hvis søster, svoger, tante,
onkel, kusiner, fætre, og mormor er Jehovas Vidner.
Det skal lige siges at jeg ALDRIG bliver en JVér da jeg ikke er enig i mange
af deres holdninger. Men efter en masse gode snakke med nin forlovedes
søster, har det fået mig til at tænke meget over nogle ting, som jeg ikke
tænke over før.
Her tænker jeg på det med hvorfor dåb, konfirmation, jul og fødselsdag,
bryllup, død mm.

Jeg er enig i, at før var det også bare traditioner for mig, men jeg viste
der var mere bag.
I dag tænker jeg mere over om mine børn engang skal dåbes, eller jeg bare
vil opdrage dem med kendskab til religioner, og lade barnet selv bestemme.

Sikke en masse, men håber at jeg har fået andre til at tænke lidt mere over
tingene ved det.

Mvh Melanie

PS. Sikke spændende det er at møde folk, der for en til at ænde holdning
*SS*
Det jeg lige har skrevet, ville jeg aldrig have gjort for 1 år siden,
da jeg ikke tænkte sådan dengang *G*

Fra : Mette

Dato : 03-06-04 21:42

> [...]
> vil opdrage dem med kendskab til religioner, og lade barnet selv bestemme.

Jeg er kristen og opdraget i den kristne tro - og mine forældre var meget
aktive i frikirken, hvilket betød at jeg fik det ind med modermælken. Nu har
jeg er datter på 5 år og vi kommer ikke på samme måde i kirke og
søndagsskole som jeg selv gjorde i den alder. Men jeg mener alligevel, at
det er min pligt som forælder at dele den kristne tro med min datter i form
af børnebibel, naturlig snak og Gud og Jesus, aftenbøn ind i mellem osv. På
denne måde finder hun ud af, hvad det er og har et grundlag at træffe sin
fremtidige beslutning om trosforhold på. Jeg føler, at jeg giver hende et
valg, hvorimod man reelt ikke giver sine børn et valg, hvis man pådutter dem
en ateistisk "tro".

> PS. Sikke spændende det er at møde folk, der for en til at ænde holdning
> *SS*

Det er nemlig rigtigt. Jeg lærte også en sød pige at kende på mit studie,
som viste sig at være JV'er - og tænk sig: hun var helt normal ligesom alle
andre unge (hun er 21) Meget positiv oplevelse iøvrigt, især da vi fandt
ud af, at vi jo i virkeligheden ikke var så forskellige.

Fra : vadmand

Dato : 03-06-04 23:12

"Mette" <m@nospam.dk> skrev i en meddelelse
Jeg føler, at jeg giver hende et
> valg, hvorimod man reelt ikke giver sine børn et valg, hvis man pådutter
dem
> en ateistisk "tro".

Det er da i hvert fald noget sludder. Du pådutter dem din egen tro. Ateisme
er ikke nogen tro, det er kun noget, de troende påstår, fordi de ikke kan
forstå, at vi er nogle, der kan leve uden tro.

Mine egne børn er ikke døbt. Da tiden til konfirmationsforberedelse kom,
foreslog jeg dem at gå til præst for at stifte bekendtskab med Bibelen etc.
Den ældste sagde nej tak, og den yngste blev døbt som 13-årig og derefter
konfirmeret. Det har jeg det fint med, for de valgte selv.

Så man behøver altså ikke at pådutte dem noget, hvis man giver dem en
mulghed for at vælge, når de er gamle nok til at forstå, hvad det handler
om.

Per V.

Fra : Lars Raaby

Dato : 04-06-04 13:00

vadmand skrev bl.a.:
> [...]
> tro. Ateisme er ikke nogen tro, det er kun noget, de troende
> påstår, fordi de ikke kan forstå, at vi er nogle, der kan leve
Her snakker vi om børn og ikke religion.
Der findes en gruppe til det. Her snakker vi om børn.
http://www.usenet.dk/grupper.pl?get=dk.familie.barn

--
MVH Lars
- Enlig far til en lille dreng

Fra : vadmand

Dato : 04-06-04 14:00

"Lars Raaby" <No_Antivirus@raaby.indvalid> skrev i en meddelelse

> Her snakker vi om børn og ikke religion.
> Der findes en gruppe til det. Her snakker vi om børn.
> http://www.usenet.dk/grupper.pl?get=dk.familie.barn

Gider du stoppe dine pedantiske netpoliti-indlæg? Der er tradition her i
gruppen for, at diskussionen har vide rammer, og i øvrigt er det i højeste
grad grupperelevant at diskutere børns religiøse opdragelse i forbindelse
med fx dåb og konfirmation.

Per V.

Fra : Søren Mors

Dato : 06-06-04 07:27

Lars Raaby wrote:

> Her snakker vi om børn og ikke religion.
> Der findes en gruppe til det. Her snakker vi om børn.
> http://www.usenet.dk/grupper.pl?get=dk.familie.barn

Nej, Per udtaler sig om forholdet mellem børn og religion, som er
relevant her.

Søren Mors

Fra : Lars Raaby

Dato : 04-06-04 12:59

Mette skrev bl.a.:
> "Melanie" <melanie@dinven.dk> skrev i en meddelelse
BLA BLA
Det har ikke noget med denne gruppe.

Fra : Lars Raaby

Dato : 04-06-04 12:58

Melanie skrev bl.a.:
> Hej igen.
<klip>
en masse snak
<klip>
Det har ikke noget med denne gruppe alt det snak du kommer med.

Fra : Rikke Mors

Dato : 05-06-04 23:16

Lars Raaby wrote:

> [...]
> en masse snak
> <klip>
> Det har ikke noget med denne gruppe alt det snak du kommer med.

....og det har dit heller ikke!
Rikke

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 03-06-04 12:01

Martin / Fårevejle skrev:

> Min lille pige skal døbes den 20. og vi skal i den forbindelse
> have valgt nogle salmer siger præsten.

En googling på dåbssalmer giver bl.a. følgende side:

<http://barnedaab.folkekirken.dk/Sangrummet/Sangudvalg.htm>

(salmenumrene er fra den gamle salmebog, men jeres kirke/præst kan
let finde de nye numre).

Her er både tekst og melodier (som lydfiler).

Fra min kirkesangertid husker jeg primært de tre der er gengivet
fra den gamle salmebog (Herren strækker ud sin arm, Nu titte til
hinanden og Sov sødt barnlille - sidstnævnte ofte kun med udvalgte
vers). "Sov du lille, sov nu godt" har også været brugt flere af de
steder jeg har sunget.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Martin / Fårevejle

Dato : 03-06-04 12:44

> <http://barnedaab.folkekirken.dk/Sangrummet/Sangudvalg.htm>

Takker for link, kender desværre kun en af dem selv hehe

Fra : Christina Puhakka Eg~

Dato : 03-06-04 12:52

"Martin / Fårevejle" skrev...

> Takker for link, kender desværre kun en af dem selv hehe

Hvad så med "Alle mine kilder skal være hos dig"..? Du kan finde den
(med tekst og melodi) på www.danskesange.dk ved at søge på "Alle mine
kilder".

Christina

Fra : Henrik Lumholdt Søre~

Dato : 03-06-04 18:18

Til mine børns dåb valgte jeg "Sov sødt barnlille", den holder jeg særlig
meget af. Tidligere var den en fast dåbssalme, men jeg mener, at nogle af
de nye præster foretrækker en anden, kan bare ikke huske hvilken.
Når mit 3 barn skal døbes sådan til foråret 2005 vælger jeg den igen,

Rigtig god dåb,

vh. Pernille

Fra : Lars Raaby

Dato : 03-06-04 20:16

Martin / Fårevejle skrev bl.a.:
> Min lille pige skal døbes den 20. og vi skal i den forbindelse
> have valgt nogle salmer siger præsten.

Kan præsten ikke komme med forslag. Han ved da hvilke salmer der
synges i kirken ved dåb.

> Nu har jeg ikke været i kirke i mange år... ;)
>
> Hvilke salmer er "normale" til en dåb?
Hver præst og kirke har tradition for hvilke salmer der synges.

--
MVH Lars
- Enlig far til en lille dreng

Fra : Bo Dudek

Dato : 04-06-04 07:41

[...]

>Hver præst og kirke har tradition for hvilke salmer der synges.

yup.. da Nicolas blev døbt for en del måneder siden, kom præsten på
hjemmebesøg et par uger inden.. her havde han forslag til salmer med,
som vi så kunne kommentere eller komme med alternativer til..

Mvh
Bo Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Søren Saxtorph

Dato : 04-06-04 21:11

Martin / Fårevejle wrote:
> Min lille pige skal døbes den 20. og vi skal i den forbindelse have
> valgt nogle salmer siger præsten.

ud over de foreslag der allerede er kommet kan jeg nævne "Sommersalme" af
Waldemar Åhlen.
Den er lige kommet med i den nye salmebog og er en køn sommersalme, der
passer fint til en dåb. måske kan den ligge som indledning til
gudstjenesten, hvis altså den passer til dagens tekst...

Eller hvad med : Nu vågner alle Guds fugle små....

Held og lykke med dagen.
Carina

Fra : chr

Dato : 05-06-04 10:29

> [...]
> nogle salmer siger præsten.
>
> Nu har jeg ikke været i kirke i mange år... ;)

Husk på at du står og lover noget over for præsten, dvs. at du risikere at
stå og lyve han lige op i hovedet.

Præsten TROR jo rent faktisk på gud, hvilke de fleste der holder feks.
barnedåb ikke gør, det er jo egentligt at holde præsten for nar.

Vi har valgt netop ikke at holde barnedåb (til familiens store undren) da vi
ikke mener vi kan stå inde for flere at de ting som står og lover,-vi
simpelthen ikke tror på det!, og derfor ikke vil holde en barnedåb bare
fordi andre mener man skal!, istedet holder vi en navngivnings fest for den
lille.

Chr.

Fra : Anita

Dato : 05-06-04 10:35

"chr" skrev

> [...]
> simpelthen ikke tror på det!, og derfor ikke vil holde en barnedåb bare
> fordi andre mener man skal!, istedet holder vi en navngivnings fest for

Ordene er som taget ud af min mund.

Men må jeg spørge dig om noget andet?
Er I så gift i kirken? Eller på rådhuset? (Hvis I er gift)

/Anita

Fra : chr

Dato : 05-06-04 19:37

"Anita" <anita@*SLET*stofanet.dk> wrote in message
> [...]
>
> Ordene er som taget ud af min mund.
>
> Men må jeg spørge dig om noget andet?
> Er I så gift i kirken? Eller på rådhuset? (Hvis I er gift)

nej vi er ikke gift..endnu...

Chr.

Fra : Cat

Dato : 05-06-04 11:23

"chr" <ASK@FORDOMAIN.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> simpelthen ikke tror på det!, og derfor ikke vil holde en barnedåb bare
> fordi andre mener man skal!, istedet holder vi en navngivnings fest for

Hos os var det far, der gerne ville have børnene døbt. Jeg var ikke troende
på det tidspunkt.

Vi valgte så, at det var far der holdt barnet og lovede på barnets vegne.
Man lover for barnet - man lover ikke noget selv (vil du døbes på denne tro,
lyder spørgsmålet). Jeg som fadder havde så som pligt at påse, at barnet
blev opdraget i den kristne tro, og det gør jeg også.

Tine