MS Windows
briani 27239
XP reinstallation/system restore
Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 03-06-04 21:11

En bekendt er kommet i den kedelige situation efter uindbudt
besøg ikke at have adgang til sin maskine, hvor adgangskode til
såvel hans egen konto som til Admin er ændret. I første omgang
var han også blevet snydt af forhandleren, som ikke havde leveret
Windows-CD'er med, men dem har han nu fået fra Compaq.

Det afgørende for ham er altså at få reinstalleret/gendannet så
han igen selv har styr på adgangskode til Admin. Da det er ved at
være et par år siden jeg har haft fat i sådan en er jeg ikke helt
sikker på hvad han skal gøre.

Han har to muligheder:

1. Installation med WinXP-CD, men kan det lade sig gøre på den
eksisterende partition og med fornyet kontrol over Admin?

2. Compaq QuickRestore System Recovery CD med tre CD'er, hvor der
med de CD'er han har fået desværre bare ikke er en dansk udgave
selv om det fremgår af teksten på omslaget?

Han vil selvfølgelig gerne bevare sine applikationer og
dokumenter.

--
Niels P Sønderskov
nielspsonder @ skov.mail.dk

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 03-06-04 21:22

Niels P Sønderskov <nielspsonder @ skov.mail.dk> wrote:

> [...]
>han igen selv har styr på adgangskode til Admin. Da det er ved at
>være et par år siden jeg har haft fat i sådan en er jeg ikke helt

Password ligger godt skjult i WP, men der findes værktøjer som kan nulstille administrator password i XP, kig f.eks her:

http://home.eunet.no/~pnordahl/ntpasswd/

Du booter en diskette / CDROM, nullstiller password, rebooter, og voila - Der er atter fuld adgang til maskinen....

<mlr>

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 04-06-04 00:25

Michael Rasmussen skriver:

> [...]
>
> Du booter en diskette / CDROM, nullstiller password, rebooter,
> og voila - Der er atter fuld adgang til maskinen....

Tak for tippet. Jeg har inviteret Martin og hans maskine.

--
Niels P Sønderskov
nielspsonder @ skov.mail.dk